خدمات چیست؟

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 9658

خدمات چیست

سلام، سید احمد سیدی مطلق هستم، کارآفرین و بنیانگذار پزشک کسب و کار در ایران؛ عبارتها و کلمات زیادی هستند که روزانه استفاده می‌کنیم اما معنای لغوی درستی از آن واژه در دست نداریم. کلمه را در مفهوم می‌دانیم اما نمی‌توانیم تعریف مشخصی از آن ارائه کنیم. در این متن بر آن شدیم که بیشتر در مورد کلمه خدمات و پیرامون آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

اگر کسی از شما سوال کند که" خدمات چیست"شما چه پاسخی می دهید؟ در یک تعریف بسیار ساده می توانید بگویید که خدمات، اشیای قابل لمسی نیستند. مثلا پولی که به مجموعه پزشک کسب و کار پرداخت می کنیم تا از خدمات مشاوره کسب و کار این مجموعه استفاده کنیم و بهره مند شویم؛ در واقع، نوعی «خدمت» خریداری کرده‌ایم یا مربی گری ورزشی که نوعی خدمت است. مهم‌ترین ویژگی خدمات (Services) این است که آنها قابل لمس نیستند و اصطلاحاً ناملموس یا نامشهود (Intangible) هستند. پست کردن نامه‌ها، خدمات نظافتی، مشاوره دادن، پوشش‌های بیمه‌ای، آموزش و ... شامل دسته بندی خدمات می باشند.

تعریف خدمات در سایت ویکی پدیا

"خدمات یا سرویس‌ها به هرگونه فعالیت یا مزیت گویند که از یک طرف به طرف دیگر ارائه می‌شود و لزوماً نامحسوس است و مالکیت چیزی را به دنبال ندارد.

یک خدمت، فعالیت یا مجموعه‌ای از فعالیت‌های کم و بیش ناملموس است که معمولاً و نه لزوماً در تعاملات بین مشتری و کارکنان خدمات یا منابع فیزیکی یا کالاها یا سیستم‌های عرضه‌کننده خدمات صورت می‌گیرد و به عنوان راه حلی برای مشکلات مشتری ارائه می‌شود.خدمات یا سرویس‌ها به هرگونه فعالیت یا مزیت گویند که از یک طرف به طرف دیگر ارائه می‌شود و لزوماً نامحسوس است و مالکیت چیزی را به دنبال ندارد.

یک خدمت، فعالیت یا مجموعه‌ای از فعالیت‌های کم و بیش ناملموس است که معمولاً و نه لزوماً در تعاملات بین مشتری و کارکنان خدمات یا منابع فیزیکی یا کالاها یا سیستم‌های عرضه‌کننده خدمات صورت می‌گیرد و به عنوان راه حلی برای مشکلات مشتری ارائه می‌شود."

انواع خدمات

خدمات اصلی: خدماتی که هدف اصلی معامله هستند، به‌عنوان مثال: ارائه مشاوره

خدمات تکمیلی: خدماتی که به‌عنوان نتیجه حاصل از فروش محصولات ملموس ارائه می‌شوند. به‌عنوان مثال: گزینه‌های تحویل غذا ارائه شده درب منزل، توسط رستوران‌های غذای سالم سام(یکی از زیر مجموعه های هولدینگ سام گروپ).

 

ویژگی های خدمات

1 – خدمات ذخیره نمی شوند

پس از انجام یک خدمت، انجام دوباره‌ی آن، دقیقا به همان شکل اول، امکان ندارد.

2 – خدمات مالکیت پذیر نیستند

حق مالکیت در خدمات منتقل نمی‌شود؛ چرا که خدمت تنها «تجربه» می‌شود.

3 – خدمات متغیر هستند

دخیل بودن انسان در دریافت و ارائه‌ی خدمات، به این معنی می باشد که هیچ دو خدمتی کاملا شبیه هم نمی باشند و در نتیجه متغیر هستند.

4 - خدمات تفکیک‌‌پذیر نیستند

خدمات را نمی‌توان از نقطه‌ی مصرف و نیز از ارائه‌دهنده‌ی خدمت تفکیک کرد.

5 - خدمات قابل لمس نیستند

شما نمی توانید با حس پنج گانه خود، خدمات را لمس کنید.

 

فعالیت‌ها، منافع و رضایت‌مندي‌هایی كه برای فروش پیشنهاد می‌شوند یا در ارتباط با فروش كالا ارائه می‌شوند را خدمات گویند.

 

 

نوشتن یک نظر

نظر