تاثیر خلاقیت و ایده پردازی در کسب و کار

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 4287

تاثیر خلاقیت و ایده پردازی در کسب و کار

سلام، سید احمد سیدی مطلق هستم، کارآفرین و بنیانگذار پزشک کسب و کار در ایران؛ با مقاله ای دیگر در سایت پزشک کسب و کار با شما همراه هستیم. در این نوشتار می خواهم به موضوع تاثیر خلاقیت و ایده پردازی در کسب و کارهای امروزی بپردازم. خلاقیت وایده پردازی در کسب وکار زمان نمی شناسد؛ از ابتدای لحظه ای که ایده یک کسب وکار در سرتان جرقه زد تا زمانی که کسب وکار ادامه دارد باید با خلاقیت ونوآوری در ایده پردازی نست به رشد و ترقی آن گام برداید.

دیر زمانی است که اصناف کشور با رفتار سنتی اداره شده و برای اینکه تولید وعرضه داشته باشند بایک شیوه اداره و ادامه مسیر می دهند و کمتر به فکر خلاقیت هستند؛ هرچند که در برخی از صنوف ایده پردازی و خلاقیت جواب نمی دهد اما در بیشتر صنوف باید طرحی نو در کسب و کار اجراء شود و با ایده های نوین وخلاقانه مسیر ادامه فعالیت را عوض کرد. اگر دقت کرده باشید در این چند سال اخیر و بخصوص با آمدن نسل جدید اینترنت های پر سرعت تجارت های سنتی در هر زمینه ای که فعالیت دارند اعم از بازاریان و تجار قدیمی فرش و طلا تا رستوران داران و بخصوص صنایع حمل و نقل تغییرات بسیاری را شاهد بوده اند و در این بین گروهی که مانند دهه های گذشته کسب و کار خود را ادامه دادند بی شک به مشکل برخورده اند، اما در همین زمینه های شغلی تعدادی نیز هستند که حرف اول را میزنند و هر روز شاهد پیشرفت آنها هستیم و با تمام مقاومتی که در اوایل کار علیه این شکل از تجارت میشد ولی اکنون شاهد آن هستیم که جزئی از زندگی ما شده اند.

من به عنوان درمانگر و پزشک کسب و کارعقیده دارم که قبل از هر گونه کار اجرایی با اندکی جستجوی فیزیکی و اینترنتی بازار هدف، نوع مشتریان، رقبای اصلی و فعال زمینه شغلی خود را شناسایی کنید و از نقاط ضعف و قوت آنها استفاده بهینه کنید.

ختما بخوانید: خلاقیت و نوآوری در کسب و کار

شما باید خالق ایده ای نو باشید نه اینکه با کپی ایده وخلاقیت دیگران بخواهید در کسب وکارتان موفق باشید. این کار شدنی نیست زیرا روش اجرای هر ایده در عمل با هم متفاوت است. برای اینکه طرح و ایده شما به موفقیت برسد و برای مردم جذاب باشد باید دست اول باشد و نیاز جامعه هدف را بر طرف کند به طور ساده تر ایده پردازی از ذهن شما برخیزد و به تکامل رسد، زیرا به تجربه بالای ده ها ایده به ظاهر ناب را دیده ام که اجرا شده و هزینه بسیاری هم صرف آن شده و متاسفانه بعد از مدت کوتاهی متوجه شده اند که ایده آنها قبلا ثبت شده و خیلی بهتر نیز  اجرا گردیده است.

وقتی خالق ایده نو هستید آن را با نفر دیگر مطرح نکنیدایده ای که در ذهن دارید را عمومی نکنید و تنها زمانی جزئیاتش را فاش کنید تا مجری ایده خود را پیدا کرده باشید و با او قرارداد منع اسرار محرمانه امضاء کرده باشید.

جالب اینجاست که افرادی که نقش‌های متفاوتی در فعالیت‌های کارآفرینانه دارند، عموماً نگاه کاملاً متفاوتی هم به مفهوم ایده دارند. بهترین جایی که می‌توانید این اختلاف نظر را ببینید، مذاکره‌ی میان صاحبان ایده و سرمایه گذاران است.

متاسفانه شاهدیم که وقتی کسی ایدهای را مطرح می کند از سوی سرمایه گذاران در جلسات رسمی (یا در جمع‌های خصوصی‌ خود) آنها را مسخره می‌کنند (یا لااقل جدی نمی‌گیرند)‌ و می‌گویند که ایده روی زمین هم ریخته است و  هنر اجرای ایده است و پیاده سازی یک ایده و تجاری سازی یک ایده، جز با پشتوانه‌ی پول و سرمایه حاصل نمی‌شود .

در پایان باید تاکید کرد که برای خلاقیت وایده پردازی وقت بگذارید تا در کسب وکارتان موفق باشید.

نوشتن یک نظر

نظر