استراتژی عاملی برای موفقیت در کسب و کار

  • زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه
  • 3105

استراتژی چیست؟

بزرگترین مشکل نحوه تفکر سازمان‌ها در مورد استراتژی، این است که آن‌ها استراتژی را با برنامه‌ها اشتباه می‌گیرند، اما یکسان نیستند. این امر باعث می‌شود که برنامه‌ریزی استراتژیک اغلب به درستی انجام نشود. استراتژی یک برنامه سطح بالا برای دستیابی به یک یا چند هدف در شرایط عدم اطمینان و روش یا برنامه‌ای برای ایجاد آینده مطلوب است. برای انجام هر کاری، باید بدانید که کجا می‌خواهید بروید.

استراتژی اصطلاحی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و غالبا در متن‌های بی‌شماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما منظور از استراتژی چیست و چرا اهمیت دارد؟ در این مقاله، می‌خواهیم این سوالات پاسخ دهیم.

استراتژی چیست؟

استراتژی روشی برای توصیف چگونگی انجام کارها است. سعی می‌شود در آن به طور گسترده به این سوال پاسخ داده شود که چگونه قرار است به هدف خود برسیم؟ یک استراتژی مناسب موانع و منابع موجود را در نظر می‌گیرد. غالبا، یک ابتکار عمل برای دستیابی به اهداف خود از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کند. اهداف یک ابتکار را تشریح می‌کنند.

استراتژی یک برنامه بلند مدت است که شما برای شرکت خود ایجاد می کنید. استراتژی کسب و کار را می‌توان به عنوان سیر اقدامات، حرکات و یا مجموعه تصمیماتی دانست که به کارآفرینان در دستیابی به اهداف خاص تجاری کمک می‌کند. این چیزی نیست، جز یک برنامه جامع که مدیریت یک شرکت برای کسب جایگاه رقابتی در بازار، جذب مشتریان، تقویت عملکرد و فعالیت‌ها، به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر سازمانی، پیاده‌سازی می‌کند. درکسب و کار، استراتژی یک طرح بلند مدت از تصویر، مسیر حرکت، مقاصد و اهداف مورد نظر سازمان است که اهداف و اقدام‌های شرکت را شامل می‌شود. استراتژی باید به دقت برنامه‌ریزی شود و قابلیت انعطاف داشته باشد.

مهم است که اطمینان حاصل کنید که استراتژی با اهداف شرکت مطابقت دارد. یک استراتژی خوب به شما در تصمیم‌گیری‌های مناسب در زمینه سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد، همچنین به عنوان یک راهنما به شما در اولویت‌بندی پروژه‌ها و سایر فعالیت‌های موجود در سازمان کمک می‌کند.

 

نکاتی که باید در تدوین استراتژی کسب و کار در نظر گرفته شود

  1. اهداف روشن و بلند مدت

برنامه‌ی استراتژیکی تهیه کنید که بلند مدت و واقع‌بینانه باشد و در آن به این سوالات پاسخ دهید، چه نوعی از محصولات و خدمات را می‌خواهید ارائه دهید؟ مشتریان شما چه کسانی خواهند بود؟ دوست دارید در کدام بازارها فعالیت کنید؟ برای رسیدن به وضعیت آینده دلخواه خود چه فعالیتهایی را باید انجام دهید؟

  1. فرصت

 با دقت تجزیه و تحلیل کنید که چه فرصتی در آینده وجود دارد و چگونه ممکن است با گذشت زمان تکامل یابد. قبل از تصمیم گیری نهایی، داده‌ها و حقایق بیشتری را که با آن مرتبط است جمع کنید. به طور واضح خطرات و چالش‌ها را تشخیص دهید.

  1. نوآوری

اطمینان حاصل کنید که محصولات و خدماتی که شما قصد ارائه آن را دارید بی نظیر بوده و مطابق با کسب و کار شما است.

  1.  رقابت

بازاری را انتخاب کنید که رقابت در آن کم‌تر است و سعی کنید در آن اولین نفر باشید. به این ترتیب، شما سهم بازار را برای خود تسخیر می‌کنید. نام تجاری خود را بسازید و شرکت خود را به خوبی در بازار مستقر کنید.

  1. اقتصاد مقیاس

هزینه کالاها و خدمات خود را پایین بیاورید، ولی در عین حالمحصول و خدمتی با ویژگی‌های منحصر به فرد و  باکیفیت ارائه دهید.

  1. آزمون ها

 به طور دوره ای استراتژی خود را مرور و به روزرسانی کنید تا مطمئن شوید که همواره معتبر است و با اهداف و نیازهای شرکت شما مطابقت دارد. آن را در مراحل کوچک آزمایش کنید و اشتباهات را برطرف کنید.

 

6 استراتژی برای موفقیت در کسب و کار

موفقیت کسب و کار به طور تصادفی اتفاق نمی‌افتد بلکه نیاز به تفکر و برنامه‌ریزی دقیق دارد. یک مؤلفه اصلی برنامه‌ریزی تجاری شامل توسعه و اجرای استراتژی‌های خاص است که باید بخشی از یک برنامه تجاری مکتوب باشد که شما قبل از شروع کار خود ایجاد می‌کنید.

1. مشتریان خود را بشناسید

اولین قانونی که هر کسب و کاری باید آن را درک کند، هنر شناخت مشتریان است. مشتری خود را بشناسید و کسب و کار خود را شکوفا کنید. برای آن‌ها personas ایجاد ‌کنید و خواسته‌ها، نیازهای آن‌ها را درک نمایید. با مشتریان خود به گونه‌ای رفتار کنید که همیشه شاهد بازگشت آن‌ها باشید. تنها در این صورت است که برند شما را دوست خواهند داشت و به آن اعتماد می‌کنند.

2-یک استاندارد عالی از تعالی را حفظ کنید

چه کسب و کاری کوچک باشید چه بزرگ، باید استاندارد بالایی را حفظ کنید. این یکی از دلایلی است که در اولین مراحل برای شما موفقیت ایجاد می‌کند. هر اقدام و واکنشی در کسب و کار شما اتفاقی جدید و مهیج ایجاد می‌کند. اطمینان حاصل کنید که تمامی افرادتان به استانداردها پایبند هستند.

3-ایجاد یک تجربه شخصی

هنگامی که شما مشتریان خود را شناسایی می‌کنید در می‌یابید که کدام استراتژی بازاریابی برای آن‌ها مطلوب‌تر است. افراد استراتژی‌های هدفمندی را که به طور ویژه برای آن‌ها طراحی شده است، دوست دارند. تجربه و نظرات مشتریان همواره باید هنگام برنامه‌ریزی استراتژی بازاریابی اولویت اصلی باشد.

4- سرمایه‌گذاری روی کارمندان

شما باید به طور مستمر مهارت‌های کارمندان خود را توسعه دهید تا با تغییرات در زمینه های مختلف مانند فناوری همگام باشید. برای موفقیت، باید مدام روی بهبود تمرکز کنید.

5-نقش رسانه های اجتماعی را در تجارت خود مشخص کنید

رسانه‌های اجتماعی به شما قدرت می‌دهند تا تمرکز تأثیر خود را افزایش دهید. این به شما در معرفی محصولات و خدمات جدید کمک می‌کند. از آن‌ها می‌توانید، هر روز برای بهبود کسب و کار خود و رقابتی‌تر شدن  استفاده کنید.همچنین این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا با مشتریان خود در ارتباط باشید.

نقش رسانه‌های اجتماعی در کسب و کارهای مختلف، متفاوت است به طور مثال اگر شما یک تجارت B2C هستید، استراتژی شبکه‌های اجتماعی شما متفاوت خواهد بود نسبت به وقتی که کسب و کار شما B2B است. به عنوان مثال، اینستاگرام یک بستر عالی برای کسب و کارهای B2C است، در حالی که LinkedIn برای شرکت های B2B موثرتر است.

6. پول نقد خود را مدیریت کنید

حتی کسب و کارهای موفق نیز ممکن است ورشکست شوند. اگر بیش از حد خرج کنید سرمایه شما به پایان می‌رسد و اگر کم خرج کنید ممکن است فرصت‌های رشد را از دست بدهید، بنابراین مدیریت پول نقد یکی از دشوارترین کارهایی است که کارآفرینان با آن سر و کار دارند.

مطالب مطرح شده تنها بخشی از استراتژی‌هایی است که موجب موفقیت می‌شود. مهم است که در درازمدت اهداف خود را برنامه‌ریزی و تعیین کنید. اگر می‌خواهید شرکت شما موفق‌تر و بهتر از رقبا عمل کند و سود و درآمد بالایی دشته باشد، یک استراتژی محکم و رقابتی را تدوین و اجرا کنید تا مسیر حرکتتان برای رسیدن به اهداف مشخص شود.

 

نوشتن یک نظر

نظر