بازاریابی چابک و راه‌های رسیدن به موفقیت در تجارت

  • زمان تقریبی مطالعه 8 دقیقه
  • 2583

بازاریابی چابک

بازاریابی چابک و راه‌های رسیدن به موفقیت در تجارت

در دنیای بازاریابی، بازاریابی چابک، اصطلاح وام گرفته شده از دنیای توسعه نرم افزار است که نشان‌دهنده تمایل به انجام کارهای بیشتر با سرعت کمتر و سریعتر است، دنیای تجارت و بازاریابی در حال تغییر است. فن آوری های جدید شرکت‌ها را قادر می‌سازد سریعتر و با بینش بهتر به خواسته‌های مشتریان پاسخ دهنداین بدان معناست که بازاریابان باید با جریان پیشرفت حرکت کنند. بازاریاب‌ها میتوانند از تکنیک های چابک استفاده کنند تا سریع‌تر و با کیفیت بهتر به نیازهای مشتریان بالقوه پاسخ دهند و اطلاعاتی در مورد بهترین روش‌ها کسب کنند.

 

بازاریابی چابک چیست؟

چابک به معنی زیرک، پویا ​​و سریع تعریف می‌شود، بازاریابی چابک فرآیندی برای یافتن، آزمایش و اجرای یک سری پروژه‌های متمرکز بر بازاریابی یک سازمان است. اصطلاح چابک معمولا در دنیای توسعه و طراحی نرم افزار استفاده می‌شود. در اصل بازاریابی چابک یک رویکرد بازاریابی تاکتیکی است که در آن تیمها تلاشهای جمعی خود را بر روی پروژه‌های با ارزش متمرکز می‌کنند و پروژه‌ها را با همکاری کامل انجام میدهند ، تأثیر آنها را اندازه میگیرند و سپس به طور مداوم و افزایشی، نتایج را با گذشت زمان بهبود میبخشند.

برنامه‌های طولانی مدت و سخت با محیط چابک مطابقت ندارند و بازاریابان چابک روش‌های توسعه اسکرام (Scrum) را دنبال می‌کنند، چرخه‌های کوتاه آزمایشی، سپس دوره‌های دریافت و بررسی بازخورد وجود دارد. بازخورد و نتایج آزمایش‌های قبلی در چرخه آزمایش بعدی گنجانیده میشود و پس از آن آزمایش و بازخورد بیشتری انجام میشود. هدف از چابک این است که بخش‌های بازاریابی کارآمدتر و پاسخگوتر به تغییرات لازم در بازار باشند.

درنهایت، بازاریابی چابک به این معنی است که تیمهای بازاریابی بتوانند با هماهنگی بیشتر با بخش‌های فروش، خدمات به مشتری و... همکاری کنند و بازخورد در مورد نتایجرا سریع‌تر بدست آورند. اجرای بازاریابی چابک بدون بررسی دقیق استراتژی بازاریابی موجود بی‌معنی است.

 

چرا باید بازاریابی چابک را انتخاب کنیم؟

بیشتر مدل‌ها و چارچوب‌های بازاریابی موجود قبل از دوره اینترنت ایجاد شده‌اند. مشتریان در آن دوره قدرت انتخاب یا کسب دانش به صورت امروزی، از طریق اینترنت و دستگاه‌های هوشمند را نداشتند. مدل سنتی که در آن محصول، قیمت و تبلیغات همه بدون در نظر گرفتن مشتری بودند نمیتواند دوام بیاورد. به همین دلیل بازاریابی باید چابک باشد تا بتواند پاسخگوی انتظارات مداوم مشتری باشد. همکاری بین کلیه ذینفعان داخلی، از توسعه محصول گرفته تا خدمات پس از فروش برای حفظ استاندارد بالایی از تجربه مشتری لازم است. اگر بخواهید بازاریابی چابک باشد لازم است تا:

با انتظارات مشتری مرتبط و هماهنگ باشید.

سرعت و انعطاف‌پذیری لازم برای انطباق موفقیتآمیز با چشم انداز رقابتی را بدست آورید.

فرآیندهای بازاریابی را به منظور کاهش ضایعات انجام دهید.

ایجاد یک فرهنگ بهبود مستمر در سازمان.

بهبود ارتباطات تیمی و تعامل با ذینفعان.

تصمیمگیری جمعی را تشویق کرده و باعث ایجاد تیمهای با عملکرد بالا شوید.

 

تفاوت بازاریابی چابک با بازاریابی سنتی

رهبری

آیین‌های چابک مفهوم رهبری مشارکتی و جمعی را ترویج می‌کنند. آنها نشان از تغییر سبک رهبری به شکلی ظریف‌تر دارند. چگونگی دستیابی به این امر به فرهنگ سازمانی شما بستگی دارد زیرا چابک نیاز به تغییر ذهنیت دارد.

شفاف سازی وظایف

عدم شفافیت وظایف از عامل‌های ایجاد اختلاف در تیم‌ها است، بنابراین در کارهای گروهی مشخص کنید که هر کس چه وظیفه‌ای در گروه دارد؟ چه کسی پاسخگوی محتوای وب سایت است؟ آیین‌های بازاریابی چابک به ایجاد شفافیت در تیم‌ها کمک می‌کند که منجر به احساس مالکیت فردی و افزایش شفافیت و اثربخشی می‌شود.

یادگیری تیم

تیم بازاریابی شما چگونه یادگیری‌های خود را حفظ می‌کند؟ آیا آنچه که در گذشته به تیم‌های خود آموزش داده‌اید را ضبط و نگه‌داری کرده‌اید؟ بهترین راه برای افزایش یادگیری تیمی این است که مطمئن شوید محیطی ایجاد میکنید که از یادگیری مشترک پشتیبانی کند و افراد تجربه خود را در سازمان ضبط می‌کنند.

 

مراحل اجرای یک برنامه بازاریابی چابک

تکنیک‌ها و استراتژی‌های چابک برای موفقیت بازاریابی در بسیاری از کسب و کارها بسیار مهم و حیاتی هستند. در اینجا مراحلی که باید هنگام اجرای استراتژی‌های بازاریابی چابک در سازمان در نظر بگیرید بیان می‌کنیم

آماده‌سازی تیم

تیم خود را از افراد با استعدادی جمع کنید که بتوانند ضمن کار سریع با یکدیگر، عملکردهای خاصی را انجام دهند. مهم‌تر از همه، اقدامات لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که هر یک از اعضای تیم اهداف بازاریابی چابک را درک کرده است.

برای کار در بازاریابی چابک، تیم باید تصویری روشن از آنچه که می‌خواهد انجام دهد داشته باشد، انتظارات را تعیین کنید. اعضای تیم خود را از نظر عاطفی و ذهنی برای ماه‌های سخت کار و همکاری شدید آماده کنید.

همچنین مهم است که اطمینان حاصل کنید که روسا به طور کامل از تغییر استراتژیهای بازاریابی چابک پشتیبانی میکنند. تیم شما قبل از شروع کار، باید ابزارهای مناسب بازاریابی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و زیرساختهای کلی فناوری را تنظیم کند. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا داده‌ها را ضبط کنید و به تغییرات و روندها پاسخ دهید.

طرح‌ریزی sprints

چابک به جای راهبردهای بازاریابی طولانی مدت از کمپین‌های کوتاه یا انفجارهای موسوم به sprints استفاده می‌کند. نتایج بسته به اهداف از دو هفته تا 6 هفته اندازه‌گیری می‌شود. به طور خلاصه، شما باید sprints خود را با دقت تعریف کرده و بازه‌های زمانی مشخصی را برای هر یک تنظیم کنید.

در طول جلسه برنامه‌ریزی، تیم باید در مورد پروژه‌ها توافق کند و نقش‌ها و مسئولیتها را تقسیم کند. اطمینان حاصل کنید که هر یک از اعضای تیم از آزادی، برای مقابله با پروژه‌هایی که انتخاب میکنند برخوردار هستند. در حقیت برنامه‌ریزی sprints شامل موارد زیر است:

ایجاد پارامترهای اساسی

تنظیم دامنه و محدودیتها

برآورد منابع

مذاکره برای حداکثر سرعت

واگذاری مسئولیتها

توافق نامه کتبی در مورد اهداف، پروژه‌ها و نقش‌ها

اسپرینت

حداکثر سرعت، دوره‌ای است که طی آن اعضای تیم به طور مستقل از رهبران خود کار میکنند و مسئولیت کامل کار خود را به عهده میگیرند. هر یک از اعضای تیم میتوانند گردش کاری را که بیشترین تولید را برای آنها دارد، تعیین کنند.

اسکرام کردن برنامه اسپرینت

اسکرام فرایند مدیریت روزانه پروژه برای sprints است که به منظور افزایش تراز در تیم و بهبود ارتباطات درون سازمان طراحی شده است. در طول یک جلسه اسکرام، تیم درباره آنچه در حال کار روی آن‌ها هستند، در کجای روند قرار دارند و چالش‌هایی که با آن روبرو شده‌اند بحث می‌کند.

اسکرام های روزانه به جای اینکه به یک تصویر بزرگتر نگاه کنند ، اسپرینت ها را به قطعات کوچکتر و قابل کنترل‌تر تجزیه میکنند. این به تیم کمک میکند تا کارایی گردش کار را تعیین کنند و آن را بهبود بخشند.

جلسات اسکرام باید بسیار کوتاه و مستقیم و تقریباً 15 تا 20 دقیقه انجام شود. این جلسه نباید به عنوان یک گزارش کار در نظر گرفته شود، بلکه راهی برای شناسایی تیم و غلبه بر چالش‌های پیش روی آن‌ها است.

 نگاهی به Sprint Review و Retrospective داشته باشید

Sprint Review و Retrospective در واقع دو جلسه جداگانه در بازاریابی چابک است. در جلسه Sprint Review همان افرادی که Sprints را با دقت برنامه‌ریزی کرده‌اند، شرکت نموده تا بررسی کنند که هر کدام از Sprintsچه نتایج مثبتی را کسب ایجاد کرده‌اند، چه اهدافی برآورده شده است؟

در جلسه Retrospective، باید برنامه‌ریزان Sprints و اعضای تیمی که روی Sprints کار می‌کنند، شرکت کنند. به جای بحث درباره تک تک موضوعات، روند کلی مورد بحث قرار می‌گیرد تا مشخص شود چه چیزی به خوبی پیش رفته است و چه چیزی به پیشرفت نیاز دارد.

نتایج حاصل از هر دو جلسه برای برنامه‌ریزی بعدی با حداکثر سرعت لازم برای اطمینان از روند کار و گردش کار مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

در مجموع، چارچوب‌های چابک به خودی خود به ما نمی‌آموزند که چگونه یک استراتژی بازاریابی برنده ایجاد کنیم، اما به شما کمک می‌کنند تا با پشتیبانی از کیفیت همکاری‌های گروهی، روند کار خود را به طور موثرتری مدیریت کنید. با بازاریابی چابک، فرهنگ و بهره‌وری تیم خود را به سمت عملکرد بهینه تغییر می‌دهید. سازمان‌هایی که واقعا چابک هستند از رشد سریع و مداوم، از کارمندان راضی‌تر برخوردار هستند و به راحتی با نوسانات بازار سازگار می شوند.

 

نوشتن یک نظر

نظر