بازسازی برند یا ریبرندینگ چیست؟

  • زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه
  • 3041

rebranding

گاهی مشاغل با گذشت زمان از وضعیت مطلوب خارج می‌شوند. با این حال، تغییر جزر و مدی لزوما حکم اعدام برای یک کسب و کار نیست. اگر اعتبار شرکت شما آسیب دیده و یا بازار تغییر کرده است باید سریع عمل کنید.

لازم است تا تمام موارد را مورد ارزیابی قرار دهید و بهترین راه برای انجام هر کاری را تشخیص دهید. اول از هر چیزی مهم است که بدانید باید از کجا شروع کنید. با نگاهی به تاریخچه رسوایی‌ها و ناکامی‌های برندهای مختلف در طول تاریخ درخواهید یافت که چه چیزی موثر است و چه کاری را نباید انجام دهید. برخی از قوانین طلایی وجود دارد که باید هنگام شروع مسیر بهبود شهرت از آن‌ها آگاه باشید. این یک روند گام به گام نیست؛ بلکه یک مسیر روان و متغیر است. شما باید موانع جدیدی را پیموده و حتی مسیر را تغییر دهید. با ما همراه باشید تا بدانید برای بازسازی برند و اعتبار شرکت چه کارهایی لازم است انجام دهید.

بازسازی برند

بازسازی برند چیست؟

بازسازی برند با یک برند موجود انجام می‌شود. Rebranding یا بازسازی برند، فرایند تغییر تصویر یک شرکت یا محصول است. هدف این است که تصویر جدید برای مصرف‌کنندگان جذاب‌تر شود. این یک استراتژی بازاریابی است که شامل تغییر آرم، نام، نمادها یا ترکیبی از همه آن ‌هاست و برند جدید را برای افزایش آگاهی از هویت جدید یک شرکت یا هویت محصول معرفی می‌کند. برند یک شرکت یا نام تجاری چیزی است که به آن ظاهر و احساس می‌بخشد. به طور کلی هدف از بازسازی برند، تاثیرگذاری بر درک مشتری درباره محصولات یا خدمات یک شرکت است.

دلایل بسیاری از جمله جدا کردن شرکت از رقبا، به روز کردن تصویر شرکت برای جذابیت در بازار، گسترش دامنه تجارت و بازتاب یکپارچه‌سازی و مالکیت قابل توجه وجود دارد که یک کسب و کار ممکن است بخواهد چهره دیگری از برند خود را ارائه دهد. شرکت ها گاهی می خواهند تصویر جدیدی را برای مدیریت شهرت ارائه دهند تا از مشکلات گذشته فاصله بگیرند.

شرکت‌هایی که تصمیم می‌گیرند روند بازسازی برند را طی کنند، خواهان دو چیز هستند:

  • یک هویت جدید ایجاد کنید که باعث شود آن‌ها در بازار بین رقیبان خود شناخته‌تر شوند.
  • دوباره با مشتریان ارتباط برقرار کنید.

بازسازی می‌تواند باعث افزایش فروش شود و چرخه محصول را در بازار گسترش دهد. اما اگر این کار را به درستی انجام ندهید، می‌تواند برای شرکت فاجعه‌بار باشد. یک فرآیند تغییر نامناسب، ممکن است ارتباط یک شرکت با مشتریان وفادارش را خراب کند، حتی می‌تواند کل معنی برند را از بین ببرد.

برند

برند تجاری چیست؟

برند راهی است که در آن یک شرکت، سازمان یا فرد توسط افرادی که آن را تجربه می‌کنند درک می‌شود. برندها ادراک هستند. همان طور که مارتی نومیر، کارشناس برندسازی می‌گوید، یک برند احساسات شخص در مورد یک محصول، خدمت یا سازمان است. مدیریت برند یک تکنیک بازاریابی است که بر بهبود شهرت یک شرکت یا محصول متمرکز است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به محتوای برند یا نام تجاری چیست رجوع کنید.

چرا بازسازی برند؟

چرا بازسازی برند؟

اگر شما قصد دارید که بازسازی برند انجام دهید، بسیار مهم است که شما دلیل این امر را بدانید. همچنین لازم است تا پیش‌بینی کنید به چه منابعی برای این کار نیاز دارید. مهمتر از همه، شما باید دقیقا بدانید که چقدر می‌خواهید هزینه کنید. اگر شرکت با مشکلی مواجه شده است باید حتما اطمینان حاصل کند که بازسازی برند راه حل درستی برای او خواهد بود.

 

دلایل زیادی وجود دارد که یک شرکت ممکن است بخواهد بازسازی برند انجام دهد از جمله:

تغییر ادراک

همانطور که همه ما می‌دانیم، یک برند تجاری آن چیزی که صاحب آن می‌گوید نیست؛ بلکه چیزی است که مصرف‌کنندگان می‌گویند. گاهی یک برند به روشی که مالک آن می‌خواهد، درک نمی‌شود. در این حالت، بازسازی برند برای ایجاد تغییر در ادراک برند ضروری است.

به نظر می‌رسد تاریخ انقضای لوگو فرا رسیده است

اگر سال‌ها پیش یک آرم برای دنبال کردن یک روند طراحی شده بود، اکنون ممکن است لوگو با آن ظاهر قدیمی برای مشتریان بالقوه و کارمندان بالقوه بیگانه به نظر برسد، بنابراین بازسازی برند ضروری است.

 

برند تجاری چیست؟

یادداشتهای منفی فرهنگی

غالبا وقتی یک برند جهانی می‌شود، نام، رنگ‌ها یا جنبه‌های دیگر آن ممکن است با فرهنگ برخی از کشورها مغایرت داشته باشد. در این صورت باید تغییراتی ایجاد شود تا برند در بازار جدید پذیرفته شود.

تغییر خط محصول

با افزودن، حذف یا تغییر محصولات، نام تجاری دیگری ممکن است به عنوان نماینده آن خط جدید از محصولات مناسب باشد.

مشکلات رقابتی

 هنگامی که رقبا متناسب با بازار پیش می‌روند، ممکن است نیاز به تمایز بیشتر یک برند با رقبای خود احساس شود تا بتواند جایگاه از دست رفته خود را بازیابد.

آگاهی اجتماعی

برندها غالبا از سوی مصرف‌کنندگان، جوامع، سازمان‌های دولتی یا بازارها تحت فشار هستند تا از نظر اجتماعی و محیطی آگاهی بیشتری پیدا کنند. گاهی کسب و کاری ممکن است متوجه شود که نام تجاری آن‌ دیگر نمایانگر شرکتی آگاه و اجتماعی نیست؛ بنابراین لازم است تا بازسازی برند انجام شود.

اشتباهات در برندینگ

شاید یک برند بدون تحقیقات مناسب از مخاطبان مورد نظر ساخته شود، شاید روی مخاطبان هدف اشتباه متمرکز شده باشد و یا نماینده نیازهای مشتریان ایده‌آل خود نیست. در این حالت، rebranding با تحقیق گسترده و توجه به مشکلات و نیازهای مشتریان ایده‌آل باید انجام شود.

نیازهای مشتری تغییر می‌کند

 مردم تغییر می‌کنند و مشکلاتشان، دردها و نیازهایشان نیز تغییر می‌کند که اغلب به دلیل تغییر فرهنگی، تکنولوژیکی یا شیوه زندگی رخ می‌دهد، آنگاه ممکن است برای رسیدن به افراد، ریبرندینگ لازم باشد.

تغییر در تمرکز

هنگامی که بازارها، برندها را مجبور به تغییر پیشنهادات یا مخاطبان خود می‌کنند، برندهای آن‌ها برای حفظ رقابت می بایست از این دعوی پیروی کنند. به عنوان مثال، یک تولید کننده رایانه ممکن است متوجه شود که مصرف کنندگان بالغ‌تر، از رایانه استفاده می‌کنند. یک تغییر باید با ریبرندینگ نمایان شود.

تخلفات گذشته

اگر یک برند خدمات پس از فروش ضعیف یا محصولاتی با کیفیت پایین را در گذشته ارائه کرده است، اکنون برای بهبود شهرت خود به بازسازی برند نیاز دارد.

بازاریابی برتر

هنگامی که یک محصول برای بازار لوکس سودمندتر به نظر می‌رسد، یا اگر برندی ارتقا یافته است تا برای مخاطبان خاص‌تری جذابیت داشته باشد، برای صحبت با این بازار جدید نیاز به rebranding است. برعکس این قضیه نیز صادق است.

بازسازی برند

انواع بازسازی برند یا rebranding

دو نوع اصلی برای بازسازی برند (rebranding) وجود دارد:

واکنشی

واکنشی زمانی است که شرکت می‌خواهد به مسائلی مانند رویدادهایی که چهره شرکت یا تصویر یک محصول را تغییر داده‌اند پاسخ دهد، یعنی به چیزی واکنش نشان دهد. واکنشی هنگامی اتفاق می‌افتد که هدف تغییر کامل تصویر شرکت باشد که این می‌تواند به دلیل مشکلات قانونی، تبلیغات منفی و یا ادغام نیز باشد.

فعال

بازسازی فعال برند یعنی کاری پیشگیرانه انجام دهید؛ به این معنی است که پیش از اتفاقی، اقدام لازمه را انجام داده‌اید. بازسازی فعال هنگامی اتفاق می‌افتد که مدیران شرکت در حال فکر کردن به جلو هستند یا فرصتی برای رشد را می‌بینند. دلایل احتمالی عبارتند از هدف قرار دادن بازار جدید، تغییر تمرکز، اتصال مجدد با مشتریان و یا گاهی ممکن است صرفا میل به نوآوری باشد.

ریبرندینگ

 

نوشتن یک نظر

نظر