برند بوک یا کتابچه برند به چه معناست؟

  • زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه
  • 3324

برند بوک یا کتابچه برند

یک راهنمای پیشرفته ابزاری اساسی برای تعیین هویت برند است. یک راهنمای سبک برند که به عنوان کتابچه یا راهنمای برند تجاری نیز شناخته می‌شود، به صورت یک سند کلیدی عمل می‌کند که به سازندگان محتوا کمک می‌نماید تا یک پیام مداوم را به مخاطبان مورد نظر ارائه کنند، بنابراین این یک دارایی عالی برای ایجاد محتوای سازگار برای برند است.

 

برندبوک یا کتابچه برند چیست؟

کتابچه برند، که به آن راهنمای برند یا سبک برند نیز گفته می‌شود، مجموعه‌ای از قوانین است که توضیح می‌دهد برند شما چگونه کار می‌کند، عناصر اصلی برند شما چی هست و هدف اصلی برند شما چیست. کتابچه برند بر کمپین‌های بازاریابی، ارتباطات، محصولات و خدمات تاثیر می‌گذارد. برند بوک مانند رهنمودهای استراتژیک است؛ زیرا تمام جوانب برند شما را در بر می‌گیرد. به طور کلی، کتابچه برند، موقعیت برند را بهبود می‌بخشید.

 

دفترچه راهنمای برند

چرا هر برندی به یک کتابچه برند نیاز دارد؟

اگر شرکت کوچکی دارید، ممکن است فکر کنید که داشتن کتابچه برند چندان مهم نیست، اما همه برندها باید این راهنمای سبک را داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که همه عناصر بصری آن‌ها با یکدیگر سازگار است. فرض کنید شما تنها طراح شرکت هستید. شما تمام عناصر بصری، مانند آرم، وب‌سایت، کارت ویزیت و سایر موارد را طراحی می‌کنید. تمامی عناصر و قوانین را بر اساس سلیقه خود انجام می‌دهید، حال فرض کنید که بعد از گذشت چندین سال، یک طراح دوم استخدام شده است تا مقداری از حجم کار شما را کم کند. در این حالت، شما وظیفه دارید این دستورالعمل‌ها را به این فرد آموزش دهید که زمان‌بر خواهد بود، بنابراین داشتن یک برند بوک می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

یک Brand Book با آسان‌تر و سازگارتر کردن کارها به شرکت‌ها کمک می‌کند. ایجاد یک کتابچه برند در هنگام کار بر روی یک پروژه، چیزی نیست که باعث اتلاف وقت شود. در حقیقت کتابچه برند، شخصیت شرکت شما را تعریف می‌کند. عناصر برندسازی موجود در این کتاب به این صورت است که جهان شما را چگونه می‌شناسد و یاد می‌گیرد که به برند شما اعتماد کند.

برند بوک از آنجایی که به یک سند زنده برای برند شما تبدیل می‌شوند، پس مهم هست. یک منبع حقیقت واحد است که اطمینان می‌دهد همه درک یکسانی از آنچه برند ارائه می‌دهد دارند.

برند بووک

مؤلفه‌های اصلی برندبوک چیست؟

  1. ماموریت و چشم‌انداز

بیانیه‌ای را درباره چرایی وجود شغل خود ایجاد کنید. چرا شرکت شما تشکیل شده است؟ این شرکت در کجا مستقر است؟ ایجاد یک ماموریت و بیان دیدگاه به نهایی کردن جوهر یک برند کمک خواهد کرد. فقط مطمئن شوید که آن‌ها واقعی هستند.

  1. مخاطبان هدف

مشتریان ایده‌آل خود را توصیف کنید که آن‌ها چه کسانی هستند؟ چرا آن‌ها به شما احتیاج دارند؟ مطمئن شوید که تحقیقات بازار را انجام داده‌اید و بینش‌هایی را که قبلا کشف کرده‌اید را در بر گرفته‌اید.

  1. شخصیت

کدام سه صفت، نام تجاری شما را توصیف می‌کنند؟ اینها شخصیت برند شما هستند و لحن را برای بازاریابی و موارد وب‌سایت شما تنظیم می‌کند.

  1. ارزش‌ها

ارزشی که شرکت، محصول و خدمت ارائه می‌دهد موجب جذب مشتری می‌شود و پایه و اساس اصول تصمیم‌گیری شرکت است.

برند بوک

چه عناصری باید در کتابچه برند گنجانده شود؟

در حالی که عناصر موجود در کتابچه برند از یک صنعت به صنعت دیگر و از شرکت‌های کوچک تا بزرگ متفاوت است، اما برخی از موارد اصلی‌ترین هستند که باید در هر کتابچه‌ی برندی درج شوند.

  1. تاریخچه برند

مانند مقدمه‌ای است که در پشت نام تجاری شما و چگونگی رشد هویت بصری آن با گذشت زمان قرار دارد و بخشی است که شما برند خود را معرفی می‌کنید. ارائه خلاصه‌ای ساده از قلب و روح کسب و کار به افراد کمک می‌کند تا برند شما بهتر درک شود. همچنین در این بخش می‌توانید بیانیه‌های رسالت، ارزش و سایر مولفه‌های اصلی تجارت خود را برجسته کنید.

  1. رهنمودهای لوگو

لوگو مهم‌ترین چیز در هویت بصری برند است و مانند امضای شرکت می‌باشد. در اینجا شما رنگ‌های لوگو، استفاده از آن و سبک‌های مختلف آرم خود را لیست می‌کنید. لیست کردن این موارد به شما اطمینان می‌دهد که همواره به درستی از آرم شما استفاده خواهد شد.

  1. تصاویر

این بخش به شما کمک می‌کند تا تمامی کارمندان در جهت صحیح استفاده از تصویر، راهنمایی شوند. تصاویری را پیدا کنید که با شخصیت برند و مخاطبان مورد نظر شما هماهنگ باشند. این تصاویر همچنین باید برای برند شما معتبر باشند. برای اطمینان از استفاده صحیح از تصویر، توصیه می‌شود نمونه‌هایی از تصاویر تایید شده و تصاویر موجود را ارائه دهید.

  1. صدا

کلمه نوشته شده بر نحوه درک مخاطبان شما از برند تاثیر خواهد گذاشت. با افزودن به شخصیتی از برند که قبلا ایجاد کرده‌اید می‌توانید این بخش را شروع کنید.

هویت برند چیست

البته Brand Book شما می‌تواند شامل بخش‌های دیگری نیز باشد که مخصوص کسب و کار شماست.ّ

یک کتابچه برند برای حفظ هویت نام تجاری شما، ثبات، قابلیت تشخیص و داشتن حق مالکیت ضروری است و از آنجا که یک راهنمای سبک دستورالعمل برای حفظ هویت برند می‌باشد، مهم است که برای به دست آوردن آن زمان صرف کنید.

نوشتن یک نظر

نظر