در انتخاب رنگ برند چه اصولی باید رعایت شود؟

  • زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه
  • 2525

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا آرم برخی از بزرگترین شرکت‌ها از رنگ یا طرح خاصی برخوردار است؟

جالب است بدانید که تئوری کاملی مبتنی بر چگونگی استفاده از رنگ‌ها برای ایجاد یک درک خاص، در ذهن مخاطبان هدف، به نام تئوری رنگ وجود دارد.

رنگ‌ها از آنجا که یک محرک و متقاعدکننده می‌باشند یکی از جالب‌ترین و جنجالی‌ترین جنبه‌های بازاریابی هستند. تئوری رنگ برای طراحان دارای ارزش عملی واقعی است و ابزار خلاقی است که می‌تواند برای حل مشکلات بصری استفاده شود. ترکیب‌های مختلف رنگ‌ها، تضادهای بصری متنوعی را به بیننده القا می‌کنند.

در این مقاله، همه چیز را که باید در مورد رنگ‌های یک برند تجاری بدانید ارائه خواهیم کرد. در وهله اول، شما فقط باید بدانید که چرا رنگهای مارکتینگ اهمیت زیادی دارند.

 

چرا رنگ برند مهم است؟

چرا رنگ برند مهم است؟

رنگ‌ها، تغییرات عواطف را دنبال می‌کنند. احساسات قدرتمند هستند و تصمیم‌گیری را هدایت می‌کنند. به عنوان یک برند، شما می‌خواهید یک ارتباط عاطفی قوی با مشتریان خود ایجاد کنید. مشکل این است که شما نمی‌توانید کل داستان کسب و کار خود را در لوگوی برند تجاری جای دهید اما رنگ‌های برند تجاری میانبری برای جلب توجه مشتری‌ها هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رنگ‌ها چگونه بر رفتار خرید تاثیر می‌گذارند. رنگ‌ها احساسات متفاوتی را به افراد القا می‌کنند؛ به طور مثال رنگ‌های قرمز و آبی پاسخ‌های متفاوتی را در افراد ایجاد می‌کنند، حتی این ایجاد احساس در سایه‌های مختلف رنگ‌ها نیز گسترش می‌یابد؛ بنابراین به طور مثال آبی روشن و آبی تیره جلوه‌های متفاوتی خواهند داشت. به بیان ساده‌تر، رنگ نشانه‌ای است که باعث می‌شود یک برند متمایز شود، به همین دلیل اصول نظریه رنگ توسط همه بازاریابان به شدت دنبال می‌شود. رنگ همان چیزی است که مخاطبان هدف شما را به دیدن برند شما به روشی که می‌خواهید آ‌ن‌ را ببینید ترغیب می‌کند.

برند تجاری شما ممکن است همه چیز را برای رسیدن به موفقیت در بازار داشته باشد اما اگر انتخاب رنگ ضعیف باشد، ممکن است تاثیر منفی را در مشتری القا کند، بنابراین نمی‌توان اثرات روانشناختی رنگ‌های برندسازی را نادیده گرفت.

 

در پزشک کسب و کار بخوانید: آیا با مفهوم برند یا نام تجاری اشنا هستید؟

 

کاربرد رنگ های برند تجاری

کاربرد رنگ‌های برند تجاری

احساس مثبتی که افراد از برند دارند و آن چه که در مورد برند فکر می‌کنند موجب می‌شود تا کشش بیشتری به محصولات یا خدمات پیدا کنند. با توجه به این که رنگ‌های مختلف، احساسات خاصی را ایجاد می‌کنند، بنابراین به کار بردن صحیح رنگ‌ها در برند حتی بیشتر از محصولاتی که ارائه می‌دهید می‌توانند بر فروش یا عملکرد شما تاثیر بگذارند.

شما برند خود را در تمامی پلتفرم‌های تماسی به کار می‌برید و این تکرار موجب تقویت آگاهی برند می‌شود، از آن جا که رنگ‌ها بخشی از برند هستند در این تکرار در معرض دید قرار می‌گیرند و در شکل‌گیری احساس نقش دارند. رایج‌ترین زمینه‌هایی که از برند خود استفاده می‌کنید عبارتند از:

  • آرم
  • سایت اینترنتی
  • ویترین
  • طراحی داخل فروشگاه
  • لباس کارکنان
  • آگهی ها

شما باید رنگ‌های برند تجاری خود را با دقت انتخاب کنید؛ زیرا تاثیر مستقیمی بر هویت برند شما خواهند داشت. ذکر این نکته ضروری است که قبل از انتخاب رنگ برند ابتدا باید هویت برند خود را مشخص کنید که در محتوایی جداگانه هویت برند را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

 

رنگ‌های مختلف برند به چه معنی هستند؟

در اینجا خلاصه‌ای از معانی رنگ‌ها و تاثیر رنگ‌های مختلف برند بر روی افراد ارائه شده است.

  • قرمز: معرف شور، هیجان و عصبانیت است و می‌تواند اهمیت و توجه را نشان دهد.
  • نارنجی: معرف بازیگوشی، سرزندگی و دوستی است و موجب تقویت انرژی می‌شود.
  • زرد: معرف خوشبختی، جوانی و خوش‌بینی است که می‌تواند توجه مشتریان را به خود جلب کند.
  • سبز: معرف ثبات، شکوفایی، رشد و پیوند با طبیعت است.
  • آبی روشن: معرف آرامش و اعتماد است.
  • آبی تیره: معرف حرفه‌ای بودن، امنیت و اعتماد است.
  • بنفش - بنفش می‌تواند حق امتیاز، خلاقیت و تجمل را نشان دهد.
  • قهوه‌ای: یک ظاهر و روحیه خاکی و قدیمی را ایجاد می‌کند.
  • سفید: معرف تمیزی، سلامتی و سادگی است و می‌تواند برای کالاهای لوکس و ارزان قیمت به کار رود.
  • خاکستری: معرف بی طرفی است و می‌تواند مطیع، کلاسیک، جدی، مرموز یا بالغ به نظر برسد.
  • سیاه: یک احساس قدرتمند، پیشرفته، مبهم، لوکس و مدرن را برانگیخته می‌سازد.

به خاطر داشته باشید که ترکیب رنگ‌ها در برند تجاری شما به سبک و طرحی که در کسب و کار خود استفاده می‌کنید، بستگی دارد.

 

حتما بخوانید: معرفی برترین برند‌های لوکس جهان

 

رنگ برند تجاری

تئوری رنگ‌ها

تا اینجای محتوا متوجه شدید که رنگ‌ها نقش مهمی در رفتار مصرف‌کننده دارند؛ پس در ادامه لازم است که تئوری رنگ ها را بدانید.

رنگهای اصلی

همان طور که می‌دانید، سه رنگ اصلی داریم که برای ایجاد رنگ های مختلف با یکدیگر مخلوط می‌شوند و رنگ حاصله به عنوان رنگ‌های ثانویه برچسب‌گذاری می‌گردند. سه رنگ اصلی؛ قرمز، آبی و زرد هستند.

رنگهای ثانویه

رنگهای ثانویه به رنگ‌هایی گفته می‌شود که با مخلوط کردن سه رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی ایجاد می‌شوند.

رنگهای ثالث

رنگهای ثالث آن دسته از رنگ‌هایی هستند که با استفاده از یک رنگ اصلی و رنگ ثانویه ایجاد می‌شوند. رنگ‌های ثالث معمولا یک اسم دو کلمه‌ای هستند.

رنگهای خالص

رنگ‌های بسیار اشباع شده‌ای هستند که معمولا در ساخت اسباب بازی برای کودکان، لباس‌های تابستانی و دکوراسیون روزانه استفاده می‌شوند.

 

رنگ برند

کاربرد عملی نظریه رنگ در بازاریابی

بازاریابان باید با احتیاط از نظریه رنگ استفاده کنند. طرح رنگی انتخاب شده باید به گونه‌ای باشد که از رنگ‌های متضاد برای جلوگیری از فشار غیر ضروری بر چشم استفاده شود. درک این نکته مهم است که ترکیب رنگ‌ها چیزی است که واکنش عاطفی کاربران را نسبت به طراحی یک محصول یا وب‌سایت نشان می‌دهد؛ به عنوان مثال اگر وب‌سایتی دارید که دارای اطلاعات گسترده می‌باشد، بهتر است یک طرح رنگی متشکل از رنگ‌های تیره را انتخاب کنید تا پردازش اطلاعات آسان‌تر باشد؛ بنابراین ادراک رنگ و برندگذاری دست به دست هم می‌دهند تا مشتریان را جذب کنید. الگوهای پیام‌رسانی اغلب با ادراک رنگ در ارتباط هستند و رنگ‌ها نقش بسزایی در تاثیرگذاری بر تصمیمات خرید کاربران دارند.

 

استفاده از تئوری رنگ در برندسازی

مطالعات نشان می‌دهد که افراد معمولا هنگام خرید محصولات فقط بر اساس رنگ‌ها، قضاوت‌های خود را انجام می‌دهند، از طرف دیگر باید از رنگ مناسب برای برند استفاده کنیم تا ارتباط بین آن‌ها شکل بگیرد. به عبارت ساده‌تر، رنگ باید متناسب با برند باشد تا در ذهن مشتریان تاثیر بگذارد بنابراین تئوری رنگ از اهمیت ویژه‌ای در بازاریابی برخوردار است. با استفاده از تئوری رنگ‌ها، برندهای جدید می‌توانند آرم‌های خاصی را ارائه دهند تا برای رقابت از تکنیک‌های ویژه تمایز، استفاده کنند.

اکنون که شما در مورد کاربردهای مختلف تئوری رنگ و نحوه استفاده آن توسط کارشناسان بازاریابی، بینشی به دست آورده‌اید که می‌توانید از قدرت رنگ‌ها استفاده کنید تا برند شما، با انتخاب رنگی منحصر به فرد از سایر رقبا متمایز شود و با شخصیت برند شما مطابقت پیدا کند.

 

نوشتن یک نظر

نظر