چرا باید برای کسب و کار خود بیزینس پلن داشته باشیم

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 3002

بیزینس پلن

سلام، سید احمد سیدی مطلق هستم، مشاور و بنیانگذار پزشک کسب و کار در ایران؛ همانطور که می دانید در گذشته نوشتارهایی درباره ی عنوان طرح کسب و کار برایتان نشر کرده ایم، اما در این نوشتار می خواهم به شکلی دقیق تری به موضوع بیزینس پلن یا طرح کسب و کار نگاه کنیم. به این نکته توجه داشته باشید که اگر کسب و کاری بوم کسب و کار ننویسد و وارد کار شود و شکست بخورد نباید زیاد تعجب کرد! بوم کسب و کار برنامه‌ای است که از قبل باید بنویسید تا بی جهت و ندانسته وارد بازار نشوید.

مخاطب اصلی طرح کسب و کار خود شما هستید. طرح کسب و کار قرار است برنامه ی حرکت رو به جلوی شما و تیمتان باشد.

 

ایجاد یک بیزینس پلن و طرح کسب و کاری دقیق و کارآمد، مستلزم اندیشیدن فراوان است. شما می بایست کاری را که می خواهید انجام دهید مد نظر قرار دهید،‌ و از آن به عنوان نقطه ای برای شروع کار خود استفاده کنید. لازم نیست که این فکر خیلی پیچیده باشد. در دل این طرح،‌ باید مشخص کنید که الان کجا هستید،‌ کسب و کارتان به کجا می خواهد برسد،‌ و چطور می خواهد به آنجا برسد. در این خصوص به چند مورد که لازمه داشتن بیزینس پلن برای کسب  وکارتان است اشاره خواهم کرد.

به منظور جمع کردن پول برای کسب و کارتان

سرمایه گزاران و وام دهندگان بالقوه قبل از اینکه به شما پول بدهند از شما یک طرح توجیهی مکتوب می خواهند. اطمینان حاصل کنید که یک بیزینس پلن خوب و طرح مالی جامع دارید که احتمال موفقیت ایده تان و اینکه راه اندازی کسب و کارتان به چه مقدار پول نیاز دارد را نشان دهد.

به منظور اتخاذ تصمیمات درست

به عنوان یک کارآفرین،‌ داشتن یک بیزینس پلن به شما کمک می کند تا ایده ها و استراتژی های کسب و کارتان را تعیین کنید و بر آنها تمرکز کنید.

به منظور شناسایی نقاط ضعف بالقوه

داشتن یک بیزینس پلن خوب و موثر به شما کمک می کند تا تله ها و گلوگاه های بالقوه ای که بر سر راه ایده تان وجود دارند را شناسایی کنید.

به منظور منتقل کردن ایده های تان گروه های ذینفع

طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) یک ابزار ارتباطی است که می توانید از آن به منظور به دست آوردن سرمایه لازم از موسسات مالی و وام دهندگان استفاده کنید. همچنین طرح کسب و کار می تواند به منظور متقاعد کردن افراد برای کار کردن برای شما،‌ به دست آوردن اعتبار تامین کنندگان، و جذب کردن مشتریان بالقوه مورد استفاده قرار گیرد.

۶ نکته که باید در نوشتن طرح کسب و کار رعایت کنید

1 -  خلاصه: خلاصه ای از کسب و کار و برنامه هایتان را در طرح کسب و کار خود بیاورید.

2 -  فرصت: شما چه محصولی را می فروشید و مشکل بازار را به چه شکل حل خواهید کرد؟ بازار هدفت و رقیبان کیست؟

3 -  اجرا: در این قسمت برنامه ی برای فروش و بازاریابی، عملیات و اینکه چطور می خواهید موفقیت را بسنجید آورده می شود.

۴ - تیم و شرکت: چه کسانی را باید برای تیم خود استخدام کنید؟ تخصص های چه کسی برای شرکت و تیم شما مفید خواهد بود؟ در این بخش باید توضیحی از ساختار تیم خود ارائه دهید.

5 - برنامه ی مالی: در این بخش باید برنامه ی مالی خود را به شکلی دقیق ارائه دهید. برنامه ی کسب و کار شما بدون پیش بینی مالی کامل نیست.

۶ ضمیمه: اگر برای تصاویر محصول یا اطلاعات اضافی به فضا نیاز دارید این بخش عالی است.

 

و در پایان به این نتیجه خواهیم رسید که نقشه ی جنگ در دو صورت یک لشکر با به شکست سوق می دهد:

یکی وقتی فرصت ها و منابع او را کمتر از حد واقعی برآورده کرده باشد؛ و دیگر اینکه او را به شکلی فریب دهد که نداشتن ها و نتوانستن ها و محدودیت ها و تهدید ها را کوچک تر از میزان واقعی آن ها ببیند.

نوشتن یک نظر

نظر