درمان رشد و موفقیت کسب و کار

  • زمان تقریبی مطالعه 8 دقیقه
  • 4054

 

درمان رشد و موفقیت کسب و کار

 

مسئله کار و اقتصاد از جمله مباحث اتمام نشدنی در هر عصر و کشوری است . افرادی در پی حل این مسئله بوده و سعی در درمان آن به صورت بنیادین و ریشه ای دارند و برخی نیز توجهی به درمان این بیماری ندارند و هرگز متوجه وجود آن در بنیان شغل و امور مالی خود نیستند. اگر میخواهید به شکل بنیادین به درمان شغل خود بپردازید، پزشک کسب و کار پیشنهادی متفاوت برای شما دارد.

با بررسی های به عمل آماده توسط سید احمد سیدی مطلق بنیانگذار پزشک کسب و کار و درمان مسائل اقتصادی و مالی در مسیر ثروت آفرینی توسط وی به این نتیجه میرسیم که اولین راه درمان مسایل اقتصادی از تغییر شخصیت درونی خود فرد آغاز می شود و راه جدایی ناپذیر آن اعتماد به قدرت آموزش برای توان اقتصادی هر فرد است.

درمان رشد و موفقیت کسب و کار

اگر می خواهید باعث رشد توان مالی و موفقیت در کار خود شوید، ابتدا به سوالات زیر در ذهن خود پاسخ دهید؟

 

آیا از جایگاه شغلی خود راضی هستید؟

آیا آزادی مالی دارید؟

بعد از پاسخ به سوالات فوق پزشک کسب و کار مسیری را برای شفاف سازی ذهنتان ترسیم می کند.

حال بگویید شما کدام یک از دسته های شغلی زیر هستید؟

  • 1 (کارمند)
  • 2 (خویش فرمای)
  • 3 (صاحبان کسب و کار)
  • 4 (سرمایه گذار)

این چهار دسته کل دنیای کسب و کار را شکل می دهند. هر کدام از ما در دنیای کسب و کار خودمان زیر مجموعه یکی از این چهار مورد بوده که با توجه به نوع درآمدمان در یکی از این چهار دسته خلاصه می شویم.

بسیاری از افراد کارمندان شرکت های خصوصی بوده و یا در ادارات دولتی مشغول به کار هستند و منتظر حقوق آخر ماه خود می باشند که امور اشخاصی در رده های بالاتر از جایگاه خود را نیز انجام می دهند. همچنین برخی خویش فرما هستند و از مشتریان پول دریافت می کنند، مانند آرایشگران راننده ها و امثال این گونه شغل ها. اما دو دسته دیگر متعلق به افرادی با مالکیت کسب و کار و یا سرمایه گذاران است.

البته چیزی که کاملا مشخص می باشد این است که تفاوتی نمیکند جزء کدام یک از این گروه ها می باشید شما باید باور داشته باشید که می توانید فردی موفق بوده و به مقصود خود برسید؛ چرا که این خود شما هستید که مسیرتان را به سمت آزادی مالی انتخاب می کنید. موضوع قابل تامل منحصر بفرد بودن در شغل خود، ثروت سازی موفق، و انتخاب جایگاه خود در یکی از چهار گروه فوق با توجه به روحیات و خصوصیاتتان می تواند متفاوت باشد. این مقاله برای افرادی مفید است که می خواهند از گروه های یک و دو (کارمندی و خویش فرمایی) به گروه های سه و چهار (صاحبان کسب و کار و سرمایه گذاران) نقل مکان کنند.

با پزشک کسب و کار سفری را با هم آغاز کرده و به سوی موفقیت در امنیت و استقلال مالی، حرکت می کنیم. دکتر سید احمد سیدی مطلق این بار با استفاده از داستانی راهکار درمانی خود را شروع و انتخاب خود در چهار جایگاه شرح می دهد.

اولین سوالی که در سالهای ابتدایی کودکی در مدرسه ها با آن مواجه شدیم آن است که "وقتی بزرگ شدی میخوای چکاره بشی"؟

در آن دوران معلمی مسن، با سواد ولی با اوضاع مالی متوسط داشتم و از اون برای انجام تکالیف سخت و یا رفع سوالات درسی کمک می گرفتم. او همیشه با مهربانی می گفت: " درس بخوان، مدرک معتبر از دانشگاه بگیر و سپس یک شغل امن برای خودت پیدا کن". منظور او را متوجه می شدم. او به زندگی عادی با حقوق کارمندی به دور از ریسک قانع بود. برای او اهمیت نداشت به چه شغلی علاقه دارم و به چه توان مالی دست خواهم یافت، او اهمیت زیادی به امنیت شغلی می داد.

از طرفی دیگر پدرم می گفت: " دانشگاه برو، فارغ التحصیل شو، کسب و کاری راه اندازی کن و یک سرمایه گذار موفق باش"

فرآیندهای ذهنی، عاطفی و آموزشی من در دو مسیر متفاوت بود. ولی علاقه شخصی من برای پیروی از توصیه های پدرم بود، یعنی علاقه به سمت دو گروه آخر.

 

بعضی از افراد در یکی از چهار گروه، سال ها می ایستند؛ بدون اینکه تشخیصی در بیماری مالی خود داشته باشند. برخی نیز از این موضوع بی خبرند با تغییر جایگاه دردرجه اول باید از "تغییر در شخصیت" خود شروع کرده و بعد جایگاهشان را انتخاب کنند. کسی که می خواهید باشید نه کسی که مجبور هستید به معنی واقعی کلمه خود واقعیتان.

به نظر من مدرک و تحصیلات شاید دارای اهمیت باشند ولی کسب درآمد را تضمین نمی کنند همانطور که داشتن سرمایه زیاد یا کافی در اول راه نیز نمی تواند عامل اصلی موفقیت باشد.

 

حال نوبت این رسیده که به این سوال از زبان پزشک کسب و کار پاسخ دهم: راهکار درمانی چیست؟

درمان کسب و کار

به عقیده من نیاز به یک رویا؛ تلاش و همت مضاعف میطلبد، تا اشتیاق به یادگیری سریع و توانایی استفاده از دانش به شکلی مناسب در راه پولسازی استفاده شود تا درک اینکه از کدام گروه می خواهید کسب درآمد داشته باشید را برای شما آسان کند.

روش های مختلف تولید درآمد از چارچوب ذهنی، مهارت های فنی، مسیرهای آموزشی در دسته های مختلفی از اقشار جامعه شکل می گیرد تا افراد مختلف به گروه های متفاوت جذب شوند. پول همان پول است ولی نحوه ی بدست آوردن آن می تواند بسیار متفاوت باشد.

 

حال مجدد به این سوال پاسخ دهید که جایگاه شما در کدام یک از چهار دسته است و از کدام یک کسب درآمد می کنید؟

هر بخش با بخش دیگر تفاوت دارد و وجود آن در مهارت و شخصیت افراد نیز غیرقابل انکار است. اگر فردی در یک گروه با همان مهارت ها و شخصیت، به گروه دیگری حرکت کند، مانند بازی کردن شطرنج در صبح و شرکت در کلاس های دوومیدانی در عصر است. در آخر شب نه تعادلی وجود دارد نه موفقیتی.

ممکن است هر کدام از ما، از هر 4 گروه کسب درآمد داشته باشیم. اینکه کدامیک را انتخاب کنیم مسئله ای نیست که کسی به ما بیاموزد یا در دانشگاه به ما تعلیم دهند. شخصیت، ارزش ها، نقاط قوت و ضعف و علاقه مندی های ما مطرح است. تفاوت های کلیدی ما نشانگر جایگاه ما در هر یک از این خانه هاست و با تغییر در آن می توانیم به گروه دیگرحرکت کنیم.

ماندن در هر چهار گروه بدین شکل است: پزشکی می تواند به عنوان کارمند در بیمارستانی مشغول باشد یا اینکه به صورت خویش فرما صاحب مطب خود شود و بیماران را به صورت خصوصی درمان کند. این پزشک می تواند کلینیک یا آزمایشگاهی تاسیس کرده، مالک کسب و کار خود با تعدادی کارمند باشد و یا اینکه در راستای شغل خود یا غیر از آن سرمایه گذاری کند. موضوع مهم در همه این موارد کسب درآمد است. مسئله نوع کار نیست، مسئله نوع کسب درآمد از کار است.

برخی دوست دارند کارمند باشند و از هر ریسکی در امان بمانند ولی برخی از آن متنفرند. بعضی ها عاشق داشتن شرکت های متعدد هستند اما تمایلی به مدیریت آنها ندارند، و نیز بعضی مالکان کسب و کار خودشان هستند. تنها افرادی خاص به دنبال سرمایه گذاری هستند، در حالی که دیگران تنها به ضرر مالی فکر می کنند. روش های مختلفی برای مسئولیت پذیری و تولید درآمد وجود دارد، نه صرفا کار فیزیکی برای کسب درآمد.

موفق بودن در هر 4 مورد به معنای هدایت صحیح ارزش های درونی ماست.

دو فرد تاثیرگذار زندگی ام، دو نظر متفاوت داشتند. یکی معتقد بود عشق به پول امری شیطانی ست و کسب سود بیش از حد به معنای حرص و طمع شماست، ولی وقتی به وضع مالی همکاران خود نگاه می کرد احساس شرمندگی در چشمانش مشهود بود و دیگری معتقد بود بی اهمیت پنداشتن پول کاری احمقانه است. زندگی مهم تر از پول است ولی پول برای پشتیبانی از زندگی بسیار مورد اهمیت واقع می شود. در طول روز زمان زیادی وجود دارد تا برای درآمد بیشتر تلاش کنی، ولی بهتر نیست که اجازه دهی دیگران برای درآمد تو سخت تلاش کنند تا بتوانی درآمد خود را افزایش دهی؟ اینگونه زمان برای خودت در زندگی باقی می ماند".

آن چیزی که در طول زمان برایم قابل درک بود، تمامی خصوصیات و مسائلی که یک فرد در زندگی شخصی خودش می تواند منعکس کند را در دو گروه آخر( صاحب کسب و کار و سرمایه گزار) در خودم مشاهده می کردم. هر کسی نمی تواند یک کارمند عادی، هر چند موفق باشد. زیرا با توجه به آموزش ها و توصیه های افراد تاثیرگذار در زندگی، شخصیت و رفتار او شکل می گیرد و به همان راه او را سوق می دهد.

درمان قطعی این امر فراتر از چند خط و حرف است. این متن نشانگر جهان هایی متفاوت و روش های مختلف عادات و زندگی ست. هیچ کدام از این چهار گروه ارجحیت به دیگری ندارد و هر کدام از آنها نقاط ضعف و قوت خود را دارند.

با آشنایی با این چهار روش ممکن است تصمیم به تغییر شغل خود داشته و برخی نیز از جایگاه خود رضایت داشته باشید، یا ممکن است در چند گروه مشغول به کار شوید. اما پزشک کسب و کار، شما را در یافتن جایگاه خود در هر یک از این گروه ها و یا چند گروه، تغییر در خصوصیت و شخصیت برای تغییر در مسیر شغلیتان، راهنمایی خواهد کرد.

با ما همراه باشید.

 

نوشتن یک نظر

نظر