داستان برند دیجی کالا

  • زمان تقریبی مطالعه 10 دقیقه
  • 1788

داستان برند دیجی کالا

 

دیجی کالا: موفقیتی با سرانجام

دیجی کالا نامی است که به بزرگترین سایت خرده فروشی ایران داده شده است. صاحبان این کسب و کار حمید و سعید محمدی می باشند که یازده سال گذشته دیجی کالا را با نیت خرده فروشی آنلاین افتتاح کردند. اکنون بعد از گذشت ۱۱ سال دیجی کالا به بزرگ‌ترین سطح رشد خود رسیده و به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین خرده فروشی در سطح خاورمیانه و شمال آفریقا می‌باشد. خوشبختانه در طی این یازده سال دیجی کالا رشد صعودی داشته به طوری که میل اکثر افراد برای خرید از این سایت رو به افزایش است. دیجی کالا سایتی آنلاین که باعث شده است که افراد هم خریده راحت تری داشته باشند و هم استفاده بیشتری از موبایل و تکنولوژی داشته باشند. در ادامه به توضیح کامل از تاسیس دیجی کالا می پردازیم.

 

سرگذشت موسسین دیجی کالا

حمید و سعید دو برادر دو قلو متولد سال ۵۷ که بدون هیچ گونه پشتیبان مالی از خانواده، اقدام به تاسیس دیجی کالا کردند. حمید و سعید می گویند، دورانی که تصمیم به تاسیس دیجی کالا کردند خانواده‌شان از وضع مالی متوسطی برخوردار بودند. حمید و سعید ادعا دارند که از زمان کودکی تا اکنون به دنبال کارهای جدید بوده اند و آثار جدید خلق می کردند. آن ها تلاش بسیار را علت اصلی موفقیت در کسب و کار خود می دانستند. حمید در رشته صنعت لیسانس گرفته و سعید در رشته مکانیک. حمید سپس در دانشگاه علم و صنعت تحصیلات خود را در رشته mba ادامه داد اما به علت رفتن به سربازی تحصیلات خود را نصفه رها کرده و به سربازی رفت. اما سعید ابتدا به سربازی رفته و بعد از پایان سربازی در رشته MBA ادامه تحصیل داد. سپس حمید در شغل برنامه نویسی وب و سعید راهی سازمان بهینه سازی سوخت شد.

 

خرید بی کیفیت استارتی برای تاسیس دیجی کالا

 

خرید بی کیفیت استارتی برای تاسیس دیجی کالا

از جمله علایق مشترک بین دو برادر عکاسی بود. البته به گفته سعید، عکاسی بیشتر از اینکه جنبه هنری برای آن ها داشته باشد، بیشتر جنبه بررسی قابلیت های دیجیتالی عکاسی را برای آن ها داشت. استارت عکاسی به طور جدی از سال ۸۰ برای آن دو برادر رقم خورد. آن ها بعد از گذشت ۴ سال و طی تحقیقات بی شماری که در مورد دوربین عکاسی کردند سپس دوربینی به نام نیکون با قیمت یک ملیون تومان با لنز ۲۸_۸۵ خریداری کردند. بعد از گذشت چند ماه متوجه شدند با این همه تحقیقی که در رابطه با خرید دوربین کردند فروشنده در مقابل قیمتی که دریافت کرده است دوربینی با لنز دست دوم را تحویل داده است. خرید بی کیفیت کالا در مقابل پول زیاد برادران محمدی را به کار فرو برد و از همان جا تصمیم گرفتند که اقدام به تاسیس مرکزی کنند که افراد با اطمینان خاطر خرید کنند.

 

بیشتر بخوانید: داستان برند آمازون بزرگترین فروشگاه جهان

 

شروع دیجی کالا

در سال ۱۳۸۵ برادران محمدی به طور جدی دیجی کالا را افتتاح کردند. این دو برادر با کمترین سرمایه ممکن با بوجه ای حدود ۱۰ ملیون با ۵ کارگر و یک نفر خریدار و پیک کار خود را آغاز کردند.

 

اولین فروش دیجی کالا

 

اولین فروش دیجی کالا

از آن جا که برادران محمدی با سرمایه کم حدود ۱۰ ملیون کار خود را استارت زدند، بر همین اساس تمام توجهشان فروش برتر بود‌. در این بین به جای افزایش کالا به دنبال فروش بهتر کالاهایی که داشتند بودند. بر همین اساس در ابتدا فقط کالاهایی را به فروش می رساندند که تولید محتوای خوبی در مورد آن ها شده باشد. دیجی کالا با انجام تولید محتوا درباره کالاهای خود توانست رتبه برتری را در گوگل به خود اختصاص بدهد. بعد از استارت جدی دیجی کالا اولین فروش دیجی کالا انجام شد. چون سرمایه ابتدایی کم بود بر همین اساس آن ها قادر نبودند که تمام محصولات را تهیه کنند‌‌. رفته رفته با گذر زمان فروش دیجی کالا افزایش یافت و کم کم به محصولاتشان افزوده شد. برادران محمدی علت های موفقیت خود را دلایل زیر می دانستند:

  1. تغییر کردن شرایط بازار
  2. بهره وری بالای نیروی کار
  3. به کارگیری برترین روش ها برای ایجاد تعادل بین کالا و سفارش
  4. رعایت استانداردهای بالای کار
  5. جلوگیری از هزینه اضافه
  6. افزایش تدریجی محصولات

 

سرمایه گذارها برای رشد دیجی کالا

دیجی کالا بر از گذر ۱۰ سال از شروع جدی خود در سال ۹۰ توانست تمامی گجت های دیجیتال موجود را جزوی از محصولات فروش خود قرار دهد. رشد دیجی کالا در پنج ساله دوم کاری و پیشرفت در روند کاریشان به حدی رسیده بود که شرکت هایی بزرگی چون Naspers پیشنهاد سرمایه گذاری بر شرکت دیجی کالا را دادند.

 

Naspers اولین شرکت سرمایه گذار دیجی کالا

 

Naspers اولین شرکت سرمایه گذار دیجی کالا

کمپانی نسپرس که در جنوب آفریقا است و به عنوان یک کمپانی چند ملیتی در اینترنت شناخته شده است. این کمپانی با سود مالی سالانه ۱۳۲ میلیارد دلار می باشد. این کمپانی از آنجایی که تصمیم به ورود به کشور ایران را نداشت بر همین اساس تصمیم گرفت که سرمایه خود را روی شرکت دیجی کالا بگذارد و از آن به عنوان یک صندوق سرمایه گذاری داخلی استفاده کند‌ که از آن پس منجر به سرمایه گذاری سرآوا در دیجی کالا شد. سپس بعد از سرمایه گذاری سرآوا، دیجی کالا در سال ۹۱ رشد زیادی کرده به طوری که در سال ۹۳ اقدام به فروش محصولاتی با دایره وسیع تر و خارج از دیجیتال نمود‌.

 

افزایش دامنه فروش در دیجی کالا

با سرمایه گذاری سرآوا در دیجی کالا باعث ایجاد حس قدرت بیشتر در این شرکت شد. به طوری که برادران محمدی بعد از انجام سرمایه گذاری تصمیم به افزایش دایره فروش خود کردند. در این بین تصمیم گرفتند به جای اینکه تمام توجه خود را به فروش محصولات دیجیتالی بکنند می توانند با سرمایه ای که در دست دارند اقدام به فروش سایر لوازم مورد نیاز مشتریان کرده و دامنه فروش خود را از محصولات دیجیتالی به تمامی محصولات افزایش دهند. در همین پی اولین محصولی را که به لیست فروش خود افزودند لوازم خانگی بود.

 

سرمایه گذار کمپانی هلندیlllc

دومین سرمایه گذاری که بر شرکت دیجی کالا انجام شد توسط کمپانی lllc انجام شد. این کمپانی با ارائه مبلغی ۱۰۰ ملیون دلاری به شرکت دیجی کالا در قبال ۲۱ درصد سهام شرکت عمل سرمایه گذاری را بر روی این شرکت انجام داد. شرکت دیجی کالا مبلغ دریافتی را برای بهبود زیر ساخت های لجستیکی، توسعه پلت فرم نرم افزاری، تاسیس بزرگ ترین مرکز پردازش خاورمیانه، راه اندازی مرکز مجازی فروشنده و تولید کنندگان در ایران و خلق فرصت های شغلی بیشتر اختصاص داد. از آن پس در سال ۹۵ دیجی کالا به عنوان یک هلدینگ بزرگ شناخته شد.

 

دیجی کالا و آغاز دوره هلدینگ

۱۳۹۵ سال تبدیل دیجی کالا به هولدینگ بود. فیدیبو و دیجی استایل دو فروشگاهی که با هولدینگی شدن دیجی کالا زیر چتر دیجی کالا قرار گرفته شدند‌‌. فیدیبو که در نقش یک استارتاپ مستقل و دیجی کالا به عنوان یه مد و فشن، استارت کار خود را زدند‌. در این بین شرکت دیجی کالا برای فروش فایل های صوتی و کتاب های الکترونیک خود روی قسمتی از فیدیبو سرمایه گذاری کرد و به کمک آن اقدام به فروش نمود‌. از آن پس افراد برای استفاده و خرید فایل های صوتی و کتاب های الکترونیک در ابتدا باید فیدیبو را خریداری کنند.

با راه اندازی دیجی استایل فروش انواع البسه آغاز شد. برادران محمدی می گویند در این شرکت فروش لباس های برند انجام شده که شاید معدود افرادی مشتاق خرید آن باشند‌.

در سال ۱۳۹۵ دیجی کالا مرکز فروشندگان، مارکت پلیس را معرفی کرد. با روی کار آمدن مارکت پلیس برای فروشندگان و تولید کنندگان این امکان ایجاد شد که رابطه بهتری با مشتریان ایجاد کنند. همچنین در آن سال دیجی کالا به قدرتی رسید که توانست میزان کارمندان شرکت خود را به چند برابر افزایش دهد.

 

دیجی کالا بزرگترین خرده فروش خاورمیانه

 

دیجی کالا بزرگترین خرده فروش خاورمیانه

بعد از گذشت ۱۱ سال دیجی کالا با کمک سرمایه گذاران و تلاش های بی شمار خود توانست لقب نزدیک شدن به بزرگ ترین خرده فروش خاورمیانه را به خود بگیرد. دیجی کالا توانست با پشتکار و تلاش مداوم در طی این سال ها در کنار افزایش کارمندان به افزایش سطح مکان و کالا های فروش خود بپردازد. در این بین دیجی کالا با هدف گسترش شرکت خود در سایر کشورها دست از تلاش بر نداشته و به دنبال پیشرفتی وسیع تر می باشد.

 

موفقیت دیجی کالا

با گذر زمان و پیشرفت ها و سرمایه گذاری هایی که بر روی شرکت دیجی کالا انجام شد، این شرکت توانسته اکنون ۲ ملیون بازدید در روز داشته باشد که در این میان این شرکت ۵ ملیون مشتری ثبت نام کرده با ۲ ملیون مشتری با ثابقه خرید دارد. همچنین این شرکت در طی این مدت توانسته ده ها شغل غیر مستقیم و ۲۶۰۰ شغل به طور مستقیم به جریان بی اندازد. در این میان ۳۰۰۰ فروشنده در حال فروش محصولات دیجی کالا می باشند. با تمام پیشرفت هایی که دیجی کالا در طی این ۱۰ سال کرده است اما فقط یک درصد کل کشور از خرید آنلاین استفاده نی کنند که این درصد نسبت به سایر کشورها درصدی بسیار پایین می باشد. در این میان این شرکت علیرغم پیشرفت های خود در زمینه شغلی و کاری باید به فکر پیشرفت بازار کار هم باشد و تلاشی برای استفاده بیشتر افراد از خرید آنلاین کند.

 

علت اصلی موفقیت دیجی کالا

این شرکت تمام تلاش خود را بر پایه رضایت مشتری قرار داد و در ۳ سال اول کار خود بدون برداشت سود اقدام به فعالیت کرد. این شرکت توانست بیشتر کالاهایی را که به فروش می رساند را در انبار خود نگه داری کند که یکی از ویژگی های مثبت این قضیه، فروش محصولات با قیمت پایین تر در مقابل افزایش نرخ دلار بود. علت اصلی پیشرفت این شرکت و محبوبیتش در بین افراد، توجه نکردن این شرکت به افزایش قیمت دلار بوده است. پس از گذشت ۳ سال و فروش بدون سود این شرکت توانست نظر مشتریان را به خود جلب کرده و به کسب و کار خود رونق دهد.

 

رشد دیجی کالا از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶

سال ۱۳۸۵:

استارت دیجی کالا برای کار با فروش کالاهایی مانند موبایل، لپ تاب، کامپیوتر و دوربین

سال ۱۳۸۶:

در این سال شرکت دیجی کالا مشتریانی را که خرید بالای ۱۰۰ هزار تومان را انجام داده اند را به صورت رایگان خریدهایشان را ارسال می کرد.

سال ۱۳۹۰:

شروع کار دیجی کالا تی وی

سال ۱۳۹۱:

سرمایه گذاری شرکت سرآوا، راه اندازی دیجی بن، به راه اندازی وب سایت با نسخه جدید، استازت فروش ویژه

سال ۱۳۹۲:

روی کار آمدن اولین مرکز پردازش، امکان تعویض و برگرداندن کالا در صورت نارضایتی مشتریان طی ۷ روز

سال ۱۳۹۳:

گسترش دیجی کالا در ۲۳ استان،  شناخت شرکت دیجی کالا به عنوان شرکت دانش بنیان، افزایش پرنسل ها، استارت فروش کالاهایی غیر از دیجیتال

سال ۱۳۹۴:

سرمایه گذاری کمپانی lllc، افزایش پرسنل، شروع فعالیت اپلیکیشن موبایل، راه اندازی کمپین حمایت از کالاها

سال ۱۳۹۵:

راه اندازی مارکت پلیس، استارت دیجی استایل، سرمایه گذاری در فیدیبو، کسب رتبه سوم در اینترنت

سال ۱۳۹۶:

هلدینگ شدن دیجی کالا، افزایش پرسنل، افتتاح مرکز پردازش دانش، راه اندازی content

 

نوشتن یک نظر

نظر