متاورس چیست؟ دنیایی متفاوت با متاورس

  • زمان تقریبی مطالعه 12 دقیقه
  • 1818

دنیای متفاوت متاورس

 

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی دنیا به جایی رسیده است که دنیای تخیلی ما به سمت واقعیت‌ هدایت می‌شود. حتما تعجب کرده‌اید و از خود می‌پرسید که این کار چگونه امکان پذیر است. باید در جوابتان بگوییم که با پیشرفت تکنولوژی دیگر جایی برای تعجب نمی‌ماند. علم و تکنولوژی تا جایی پا به عرصه‌ی پیشرفت نهاده است که دیگر هیچ کار انجام نشده‌ای باقی نمی‌ماند. حتما الان با خودتان می‌گویید آرزوی من این است که یک بار در بزرگ‌ترین مرکز خرید پاریس، خرید انجام دهم اما با این حقوق کم و شرایطی که دارم هیچ گاه این عمل امکان پذیر نمی‌باشد، پس چگونه قرار است آرزوی من محقق شود. در یک جواب کوتاه فقط می‌توانم به دنیای متاورس اشاره کنم. اگر شما هم سوالات این چنینی ذهنتان را درگیر کرده است کافیست من را در ادامه‌ی این محتوا همراهی کنید تا با متاورس و دنیای متفاوت آن آشنایی کامل پیدا کنید. من را تا ادامه‌ی این محتوا همراهی کنید.

 

متاورس را بیشتر بشناسیم

متاورس یک دنیای جدیدی است که امکان تلفیق دنیای مجازی و واقعی را به ما داده است. متاورس از دو قسمت متفاوت متا به معنای فراتر و یونیورس به معنای جهان تشکیل شده است. از متاورس نخستین بار در فیلم تصادف برفی استفاده شد. استفاده از متاورس اهداف متفاوتی دارد که یکی از اهداف آن جمع آوری اطلاعات و استفاده‌ی سریع و آسان از آن اطلاعات است. از آن‌جایی که مدتی است فیسبوک نام خود را به متا تغییر داده است، خیلی‌ها به اشتباه گمان می‌کنند که متاورس همان فیسبوک است که در جواب باید بگوییم این گونه نمی‌باشد و متاورس یک دنیای جدید است که تمامی کمپانی‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند و فقط مختص فیسبوک نمی‌باشد. اگر کسب اطلاعات از دنیای متاورس برای شما هم جذاب شده است پس با من همراه باشید تا شما را با جذابیت‌های بیشتر متاورس آشنا سازیم.

 

بیتشر بدانید: 8 فرصت فوق العاده ای که در بازاریابی متاورس وجود دارد

 

چه عاملی حضور متاورس را مهم کرده است؟

ایده‌ی دنیای متاورس برای اولین بار در سال 1991 در یک رمان اتفاق افتاد. حدود بیست سال طول کشید تا آن تخیل زیبا به واقعیت رسید. حتما می‌گویید چه زمان طولانی‌ای و علت این تاخیر بلند مدت چه بوده است؟ متاسفانه ضعف در تکنولوژی باعث شد مدت طولانی‌ای امکان استفاده از این نوع تکنولوژی را نداشته باشیم. دقیقا بیست سال پیش همان زمان‌هایی که تکنولوژی در ضعیف‌ترین حالت خود بود یعنی در سال 1380 جناب دکتر جلالی در پخش زنده‌ای از شبکه‌های تلویزیون اعلام کرد، فکر کنید در خانه‌ی خود نشسته‌‌اید و بدون جا به جایی و صرف هیچ گونه هزینه‌ای با دوستتان یک قرار ملاقات در یکی از فروشگاه‌های پاریس را می‌گذارید و بعد از پایان خرید به خانه‌ی خود برمی‌گردید و تمام این اتفاقات بدون جا به جایی شما رخ داده است. این یک تعریف ساده و کامل از دنیای متاورس است. دنیای تلفیقی با واقعیت و دنیای مجازی. دنیایی که به شما اجازه‌ی تحقق یافتن برخی از آرزوهایتان را می‌دهد. دنیایی متفاوت از سایر دنیاها و کسب تجربه‌ای جدید در کمترین زمان و با کمترین هزینه‌ی ممکن. در ادامه شما را با کاربردهای ویژه و منحصر به فرد این دنیا بیشتر آشنا می‌سازیم.

 

کاربردهای دنیای متاورس

 

کاربردهای دنیای متاورس

  • امکان ملاقات‌های مجازی

اگر رییس شرکتی باشید و یا در یک قسمت مهم فعالیت کنید، حتما برایتان پیش آمده است که در زمان ملاقات توانایی تهیه‌ی لباس مناسب را نداشته‌اید و با ظاهری نامناسب در آن جلسه‌ی کاری حضور پیدا کرده‌اید که نتیجه‌ی کار باعث کاهش کیفیت جلسه‌ی کاری شما شده است. شما ‌می‌توانید با کمک دنیای متاورس یک شخصیت ایده‌آل با لباسی مناسب تهیه کرده و بدون استرس در مساعدترین شرایط ممکن در جلسه‌ی خود حضور داشته باشید.

  • کمک به دنیای آموزش

همان‌طور که اکنون مشاهده می‌کنید زمانی که ویروس خطرناکی مانند کرونا جهان را همه گیر کند تنها راه پیشگیری تعطیلی مراکز و مدارس است. اما باید بدانیم که تعطیلیه طولانی مدت باعث آسیب به دنیای علم می‌شود و از طرفی حضور دانش جویان از کودک تا بزرگسال باعث پیشرفت بیماری می‌شود، پس در این بین تنها راه کمک به آموزش استفاده کردن از دنیای مجازی است. حال فکر کنید که این دنیا با بالاترین کیفیت این کار را انجام دهد. نتیجه، پرورش بهترین محصلان در تمامی جهان است.

  • کسب درآمد با بازی کردن

بازی کلن نامی آشنا که کمتر کسی آن را بازی نکرده است. بازی درآمدزا که با خرید سکه‌هایی در طول بازی باعث کسب درآمد برای صاحب بازی می‌شود.

  • امکان راحت‌تر خرید آنلاین

تا حالا شده آنلاین خرید کنید و جنسی را که تحویل گرفته‌اید آن چیزی که در تصویر دیده‌اید نبوده باشد و یا بعد از تحویل جنس مورد نظر و پوشیدن آن متوجه شده باشید که سایز آن با شما مطابقت ندارد؟ در آن لحظه بزرگ‌ترین دغدغه‌ی شما زمانیست که شما باید زمانی را صرف پس گرفتن پول و یا تعویض جنس کنید. اما دنیای متاورس اینگونه نمی‌باشد و شما می‌توانید به راحتی در این دنیای مجازی بهترین خرید را انجام دهید.

  • امکان گردشگری

گاهی اوغات عوامل مختلفی مانند عدم داشتن بودجه‌ی کافی و یا نداشتن وقت کافی و حتی بیماری مانع از رفتن شما به مسافرت می‌شود. در این میان شما می‌توانید به راحتی به کمک دنیای مجازی متاورس به مناطق مختلف و انواع موزه‌ها و مراکز تفریحی سفر کنید.

  • تعامل با دنیای رایانه ها

حتما اولین تلفن‌های همراه را بخاطر دارید. هر چند هنوز هم تعدادی از آن‌ها در بین ما وجود دارد و برخی از افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند. تلفن‌هایی که برای نوشتن باید از دکمه‌هایی که بر روی گوشی قرار داشت استفاده می‌کردیم. با گذر زمان آن دکمه‌ها جای خود را به صفحه‌های لمسی داد. با وجود متاورس دنیای جدید تکنولوژی رقم می‌خورد و بجای استفاده و لمس صفحه نمایش گوشی به راحتی می‌توانید با حرکت انگشتان خود در هوا به قسمت‌های مختلف تلفن همراه خود بروید.

  • تجربه‌ی هیجانات

یکی از پرکاربرد‌ترین استفاده‌ای که از دنیای متاورس شده است و یا بهتر بگویم اولین استفاده از متاورس کاربرد آن در دنیای بازی است. اضافه شدن آبشن متاورس به دنیای بازی باعث نزدیک شدن به دنیای واقعی و جذابیت بیشتر بازی می‌شود.

با وجود متاورس شما می‌توانید با نشستن در جای خود پرهیجان‌ترین بازی‌ها را تجربه کنید. تجربه‌ی سقوط آزاد و....

 

همچنین شما می‌توانید با کمک متاورس دغدغه‌ی دوری از دوستان، رفتن به مسافرت‌های خارجه، تفریح در مراکز لوکس و پر هزینه، حضور در کنسرت‌ها و هر آنچه که به این دنیا مربوط است را برای خود حل کنید. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که متاورس یعنی تحقق آرزوهای کوچک و بزرگ شما.

 

چگونه از متاورس استفاده کنم؟

 

چگونه از متاورس استفاده کنم؟

حتما برای شما هم، همانند من دنیای متاورس جذاب شده است و به دنبال راه استفاده از آن هستید. در حال حاضر روش استفاده از متاورس به کمک مانیتورها می‌باشد. اما رفته رفته و با پیشرفت علم و تکنولوژی با حضور عینک‌هایی مخصوص در این زمینه ارتباط با این دنیا جذاب‌تر و کامل‌تر می‌شود. اما این را باید در نظر بگیرید همان گونه که بدون صفحه‌ی تایپ و موس توانایی استفاده از کامپیوتر را ندارید، بدون استفاده از سخت افزارهایی مانند وبکم توانایی استفاده از دنیای متاورس را ندارید.

 

بیشتر بخوانید: مارک زاکربرگ میلیاردر جوان آمریکایی کیست؟

 

پروژه‌های متاورس

 

پروژه‌های متاورس

حضور متاورس تا جایی مهم گردید که باعث شد بسیاری از سایت‌ها به فکر استفاده از آن بیفتند. از جمله سایت‌هایی که از این تکنولوژی بهره‌مند شدند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. دیسنترالند

یکی از قدیمی‌ترین سایت‌هایی که فعالیت خود را در زمینه‌ی استفاده از متاورس شروع کرد سایت دیسنترالند می‌باشد. این سایت برای نخستین بار در سال 2020 اقدام به فعالیت در این زمینه نمود و توانست با گذر زمان در طی این چند سال کاربران زیادی را از آن خود کند. حتما برایتان سوال پیش آمده است که این سایت چگونه با کمک متاورس درآمد زایی می‌کند؟ در جواب باید بگوییم که این سایت با ارائه‌ی زمین‌هایی مجازی و به فروش رساندن آن‌ها باعث درآمد زایی می‌شوند. در حال حاضر قیمت زمین‌ها در این دنیای مجازی بالا بوده و قیمتی معادل 2.5 میلیون دلار و در مواردی حتی بیشتر می‌باشد. شما می‌توانید با خرید این زمین‌ها به راحتی مکانی برای فروش بهتر محصولات خود ایجاد کنید. این مکان‌ها می‌تواند مکانی مناسب برای تمامی افراد باشد. افرادی که در این مکان‌ها زمین خریداری کرده‌اند همانند اغلب فروشندگان با ارائه کارهای خود به صورت NFD می‌توانند کارهای خود را به نمایش گذاشته و افراد با انتخاب آن به لینک فروش ارجاع داده شوند و جنس مورد نظر را خریداری کنند. ماهیت این متاورس غیر متمرکز می‌باشد.

  1. سندباکس

یکی دیگر از متاورس‌هایی که با هیجان چند برابر در ببن افراد سر و صدا ایجاد کرده است، سندباکس می‌باشد. حداقل مبلغ زمین در سندباکس ده هزار دلار می‌‍باشد. سندباکس یک پلتفرم بازی می‌باشد که قبل از استفاده از متاورس دو بازی با همین نام را در سال‌های 2012 و 2016 درست کرده بود. اکنون با روی کار آمدن دنیای متاورس به هیجانات این بازی افزوده شده است و باعث شده است که مخاطبان بیشتری به سمت اینگونه بازی‌ها اشتیاق نشان بدهند. ماهیت این متاورس همانند متاورس قبلی غیرمتمرکز می‌باشد. غیرمتمرکز بودن آن باعث می‌شود که دست سازندگان بازی باز باشد و بتوانند بازی‌ای را به جریان بیندازد که مورد توجه مخاطبان باشد. در دنیای متاورس مالکیت تمام چیزها به صورت NFD می‌باشد.

  1. OVR

دنیای OVR نسبت به سندباکس و دیسنترالند کمی متفاوت‌تر می‌باشد. در دنیای مجازی OVR محدودیت وجود دارد و همانند سندباکس و دیسنترالند امکان بزرگ‌تر کردن نقشه‌ی خود را ندارند. حتما برایتان سوالی ایجاد شده است که چرا OVR امکان وسعت ندارد. OVR به صورت لایه‌ای هشت ضلعی اطراف زمینمان را گرفته است. دقیقا دلیل اصلی بزرگ نشدن آن همین محدود بودن به زمین است.

یکی از دلایل اصلی مهم بودن OVR امکان خرید در تمام ساعات شبانه روز می‌باشد. حتما برای شما هم پیش آمده است که برای خرید وسیله‌ای به فروشگاه و یا مغازه‌ای بروید و به هر دلیلی آن مغازه بسته باشد. در آن صورت آن مغازه اگر در OVR زمینی داشته باشد، شما می‌توانید به راحتی تنها با تلفن همراه خود وارد آن فضا شوید و خرید خود را انجام دهید.

  1. بلاکتوپیا

استفاده از این نوع متاورس هنوز برای عموم آزاد نشده است و تنها تعدادی از تاثیرگذارانی مانند کوکوین، بایننس و سولانا اقدام به خرید آن‌ها کرده‌‍‌اند. شکل ظاهری این نوع متاورس به صورت یک برج 21 طبقه‌ای می‌باشد. اما از آنجایی که هنوز قابل استفاده نمی‌باشد اطلاعات بیشتری در دسترس نمی‌باشد.

  1. استاراطلس

یکی دیگر از حیرت‌انگیزترین متاورس‌هایی که از محبوبیت بیشتری برخوردار است، استار اطلس است. چهار متاورس قبلی تماما فقط امکان استفاده روی سطح زمین را داشتند در صورتی که این متاورس غیر از فعالیت بر روی سطح زمین به کهکشان‌ها هم سوغ پیدا کرده است. حضور این متاورس در سایر کهکشان‌ها به شما امکان استفاده از صفینه‌های فضایی را داده است. گرافیک این متاورس بسیار خیره کننده بوده و به زودی در سال 2023 این متاورس با استفاده از موتورگرافیکی unrea engine5 عرضه می‌شود. این نوع متاورس نوعی بازی است که کاربران آن را انسان‌ها، ربات‌ها و فضایی‌ها تشکیل می‌دهند. طراحی این متاورس بر روی بلک چین سولانا انجام شده است.

  1. پراجکت کامبریا

فیسبوک از دسته کمپانی‌هایی می‌باشد که تلاش زیادی برای پیشرفت با دنیای متاورس را کرده است. در این بین با ارائه‌ی عینکی فراتر از اکولوس ریفت و اکولوس کوئست یعنی عینک پراجکت کامبریا این امکان را فراهم کرد تا حضور اجتماعی افراد را بیشتر نماند. طبق گفته‌هایی که در بین اغلب افراد پیچیده است، ادعا دارند که پراجکت کامبریا از یک فناوری به نام پس ترو استفاده می‌کند که به کمک آن می‌تواند در یک دنیای مجازی با افراد دیگر تعامل برقرار کند.

 

چگونه می‌توانیم به کمک متاورس درآمدزایی کنیم؟

 

چگونه می‌توانیم به کمک متاورس درآمدزایی کنیم؟

یکی از عمده روش‌هایی که می‎‌توان به کمک متاورس درآمدزایی نمود، خرید زمین می‌باشد. خوب حتما الان می‌گویید که ما حتی قدرت خرید یک زمین کوچک در دنیای واقعی را نداریم چطور می‌توانیم مبلغ‌های سنگینی جهت خرید زمین در دنیای مجازی را بدهیم و به کمک آن درآمد زایی کنیم. باید بگوییم که حتما نیازی نیست که شما صرفا زمینی را خریداری کنید بلکه شما می‌توانید رمزارزهای مرتبط با این بازی‌ها را خریداری کنید. به طور مثال مدتی قبل ارز سند متعلق به متاورس سندباکس با رشد نسخه‌ی آلفا رشد چشمگیری را کرد. یکی دیگر از روش‌های موثر برای سرمایه گذاری در دنیای متاورس تهیه‌ی nft می‌باشد. به طور مثال شما می‌توانید تنها با خرید یک صفینه از متاورس استار اطلس، NFT مربوط به آن را خریداری کنید.

 

نوشتن یک نظر

نظر