چرا در کسب و کارتان به موفقیت نمی رسید؟

  • زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه
  • 4055

چرا در کسب و کارتان به موفقیت نمی رسید؟

سلام، امیدوارم حالتون خوب باشه. سید احمد سیدی مطلق هستم، کارآفرین و بنیانگذار پزشک کسب و کار در ایران؛ باره دیگر افتخار این را دارم که در محتوایی دیگر با شما همراه باشم؛ موضوع محتوای امروزمان دلایل شکست و عدم موفقیت در کسب و کارها است که می خواهم به طور مفصل به این موضوع بپردازم. در ادامه با ما همراه باشید.

اغلب همه ما وقتی کسب و کاری را شروع می کنیم  به سود حاصل از آن هم فکر می کنیم و این حقیقتی انکار ناپذیر است. حتی تصور این که روزی با شکست در کسب و کار خود مواجه شویم آزار دهنده خواهد بود. وقتی اطلاعات  و مطالعات کافی در این زمینه نداشته باشیم قطعا محکوم به شکست خواهیم بود. البته قرار نیست از همان ابتدای امر افرادی کاملا موفق باشیم.

تصور کنید کسب و کاری را راه اندازی کرده اید اما بر خلاف میل و تصور شما بعد از مدتی رونقی که انتظارش را داشتید تبدیل به رکود شده است و سرانجام کسب و کارتان به سمت شکست سوق داده شده است. شاید بارها از خود پرسیده باشید " کجای کار را اشتباه کرده ام؟ کجای راه را اشتباه رفته ام؟ " دلایل مختلفی برای آن متصور است . مهم ترین آنها را به شما خواهیم گفت.

١-تقلید نا بجا از دیگران و عدم استفاده از نظر کارشناسان

اینکه آقا یا خانم فلان کسب و کاری را افتتاح کرده  و دراین زمینه بسیار موفق است  انگیزه ای خوبی است که ما هم به آن سمت سوق پیدا کنیم  و به فکر ایجاد کسب و کاری مشابه باشیم اما این نکته را در نظر داشته باشید که هر آنچه که برای دیگران نتیجه بخش بوده است الزاما برای ما سود آور نخواهد بود. مقلد محض بودن یکی از دلایل شکست  در کسب و کار تلقی می شود. ایده آل است که نوآور باشید. نقاط قوت و ضعف خود را به درستی بشناسید  و حتما از افراد خبره در این راه بهره ببرید .افراد خبره همان کارشناسانی هستند که به اصطلاح سرد و گرم کسب و کار مدنظر شما را چشیده اند و تجارب ارزشمندی کسب کرده اند. آنها بارها  کوره راه شکست را به چشم دیده اند و سرانجام  راه موفقیت را طی کرده اند و بهتر از هر کسی می توانند به شما مشاوره های کارامد بدهند. حتما قبل از شروع هر کسب و کاری برای خود مشاوری خبره در نظر بگیرید تا با بررسی شرایط شما را راهنمایی کند.

٢-در نظر نگرفتن مشتری

این مساله بسیار مهم است که شما برای جلب و حفظ مشتری چه تدابیری اندیشیده اید. اگر هیچ برنامه ریزی در این زمینه نداشته باشید کسب موفقیت  رویایی بیش نخواهد بود. شما اول باید نیازها  و انتظارات مشتری کسب و کار خود را بشناسید و همانطور که قبلا اشاره کردیم در این زمینه از کارشناسان خود بهره ببرید. وقتی به  سطح انتظار مشتریان خود پی بردید نیمی از راه  موفقیت را طی کرده اید حالا باید به دنبال برآورده کردن توقعات آنها باشید . حتما در تعامل با مشتریان خود باشید تا بتوانید از آنها افرادی وفادار به برند خود بسازید. بازخوردها و نظرات آنها را سرلوحه تصمیمات بعدی خود قرار دهید. کسب و کاری که به نیازها و نظرات مشتری ارزش قایل نباشد شکست خواهد خورد.باید  رفتاری که با مشتری پیش می گیرید  متفاوت از سایر رقبا باشد؛ طوری که به مذاق او خوش آمده و همیشه شما را در اولویت انتخابهایش قرار دهد.

٣-موقعیت نامناسب

فرض کنید شما تصمیم به راه اندازی کسب و کار جدیدی دارید. اول از همه  به سراغ مشاورانی دلسوز واهل فن می روید و با هفته ها تحقیق و مطالعه به این نتیجه می رسید که ایده شما برای شروع این کار عالی خواهد بود. سرمایه عظیمی  را به جریان می اندازید و بعد از مدت  نه چندان طولانی متوجه  واقعیتی تلخ میشوید؛ واقعیتی که به شما می گوید " خبری از سود نیست و شما متضرر شده اید ". احتمالا دچار شوک بزرگی خواهید شد که چطور ممکن است با وجود بررسی های دقیقی که انجام داده ایم دچار شکست شده باشیم . شما توجه به یک نکته را فراموش کرده اید و آن  در نظر گرفتن مکان و موقعیت جغرافیایی مناسب برای کسب و کارتان است. شما  کشش آن منطقه  را برای پذیرش ایده اتان در نظر نگرفته اید و بدون در نظر گرفتن این مهم شغلی را راه اندازی کرده اید.

٤-عدم تجربه و رشد کافی

اگر قرار باشد در کارهایتان فقط به مشاورها تکیه کنید مثل این است که چشم بسته در مسیری قدم بگذارید که هیچ اطلاعی از پیچ و خم های آن ندارید و فقط به امید عصای دستتان پیش  بروید.قبل از شروع هر کاری باید اطلاعاتی مرتبط با آن حرفه کسب کنید و چشم اندازی از آن در ذهن داشته باشید . بعد از راه اندازی کسب و کار مورد نظرتان باید به فرایند آموختن و کسب تجارب بیشتر ادامه دهید. اگر جز افرادی هستید که به رشد اطلاعات خود اهمیت نمی دهید امیدی به پیشرفت کسب و کار نداشته باشید . باید از هر فرصتی برای آموختن بهره ببرید. در سمینارهای تخصصی شرکت کنید، کتاب و مقاله مرتبط بخوانید، به رقبای خود نگاه کنید و رفتارهای کسب و کارشان را مو شکافی کنید و ازآمارها ی معتبر غافل نشوید.

٥-نداشتن پشتکار

یکی از مهم ترین اصول موفقیت داشتن پشتکار کافی است. چه بسیار بودند افرادی که تنها یک پله تا هدف فاصله داشتند اما به دلایل مختلف  مایوس شده و راه آمده را برگشتند. هرگز و تحت هیچ شرایطی دست از تلاش برندارید و خود را ملزم به انجام کارهایی کنید که شما را به اهدافتان نزدیک می کند. اگر کسب و کاری واجد تمامی شرایط موفقیت باشد اما پشتکار لازم را نداشته باشد قطعا به شکست خواهد رسید.


وقتی صحبت از کسب و کار می شود شاید اولین چیزی که به هر ذهنی خطور می کند سودآوری باشد اما گاهی بر خلاف میل افراد نه تنها سودی عاید حرفه اشان نمی شود بلکه با  تجربه تلخ شکست روبرو می شوند.ما در این مقاله  سعی کردیم مطالبی را عنوان کنیم  که از شکست شما جلوگیری کند. امیدواریم در این زمینه موفق بوده باشیم.

نوشتن یک نظر

نظر