ارائه آسانسوری یا elevator pitch چیست؟ 6 روش برای ایجاد یک سخنرانی خوب

  • زمان تقریبی مطالعه 14 دقیقه
  • 1719

ارائه آسانسوری یا elevator pitch چیست و 6 روش برای ایجاد یک سخنرانی خوب

 

ارائه آسانسوری یا Elevator Pitch یک سخنرانی و توصیفی از خود، کسب و کارتان، خدمات و اقداماتان می باشند که باید در مدت زمان بسیار کوتاهی بین 30 تا 60 ثانیه برای سرمایه گذاران یا کارفرمایان ارائه دهید.برای درک بهتر تصور کنید که شما با شخص دیگری وارد آسانسوری شده اید، حال آن شخص را کارفرمایتان در نظر بگیرید که قرار است در مورد حرفه خود به او توضیح دهید و به اندازه مدت زمانی که در آسانسور قرار دارید، باید بتوانید مهارت ها، پیشینه و سایر اطلاعات خود را به صورت کامل شرح دهید. پس باید در فشرده سازی اطلاعات و کسب و کارتان به مدت 30 ثانیه تمرین کنید. حال ما در این مقاله پزشک کسب و کار می خواهیم برایتان توضیح دهیم که چگونه یک سخرانی آسانسوری خوب ارائه دهید تا نظر کارفرمایتان را به خود جلب کنید. پس تا ادامه این مقاله همراه ما باشید.

 

6 مرحله ایجاد یک ارائه آسانسوری مورد پسند

 

6 مرحله ایجاد یک ارائه آسانسوری مورد پسند

خود را در کنار یک حرفه ای مهم در یک رویداد شغلی، نمایشگاه شغلی که شامل انوع کسب و کار ها در مقابل سرمایه گذاران باشد را تصور کنید. شما فقط برای مدت زمان محدودی توجه این شخص می توانید جلب کنید.

1- خودتان را معرفی کنید

تمامی کنفرانس ها و سخنرانی های خوب با مقدمه‌ای کوتاه اما جامع شروع می شوند و می‌توانید با بیان نام خود و اینکه برای چه کسی کار می‌کنید، آغاز نمایید. اما هر چه بتوانید آن را شخصی تر کنید، زمینه سخنرانی آسانسوری شما طبیعی تر به نظر می رسد. همچنین زبان بدن نیز بخش مهمی از یک مقدمه قوی می باشد. همانطور که تماس چشمی اهمیت زیادی دارد. نکاتی که باید برای معرفی خود با یک مشتری جدید در نظر بگیرید، عبارت اند از:

  • با مخاطبان خود به گونه ای که، مناسب موقعیت آن ها می باشد احوالپرسی کنید.
  • طور رسمی به مسابقات تجاری و به صورت غیر رسمی به یک رویداد سرگرم کننده بروید.
  • باید در معرفی خود از طریق چت تصویری خلاقیت زیادی داشته باشید.
  •  برای تاثیر گذاری و صمیمیت بیشتر می توانید با یک شوخی ساده شروع کنید.

 

2- مشکل را به خوبی شرح دهید

معمولا در ارائه های آسانسوری، شما یا کسب‌وکارتان برای حل برخی از مشکلات در تلاش می باشید. پس باید در ابتدای سخنرانی آسانسوری خود، مشکلی که قرار است برایش راه حلی پیشنهاد دهید را مطرح کنید. به طور مثال مشکل ناهماهنگی و بی نظمی میان اعضای یک تیم. تا جایی که ممکن است سعی کنید مشکلات مربوط به مخاطبتان را تحلیل کنید زیرا تاثیر گذار تر خواهد بود و توجه مخاطبان شما را جلب خواهد کرد. اگر توضیح مشکلات مد نظرتان آسان نیست، سعی کنید تا از مثال های بیشتری استفاده کنید تا واقعاً تصویری را برای مخاطبان خود ترسیم کنید.

 

3- راه حل های خود را ارائه دهید.

در این قسمت برای مشکلات ایجاد شده یا مشکلات احتمالی باید راه حل هایی ارائه دهید که کارفرمایان را جذب کند و به آن ها نشان دهید که چرا به کمک شما نیاز دارند. مسلماً راه حل، مهم ترین بخش یک ارائه آسانسوری است؛ بنابراین برای تکمیل آن زمان بگذارید. اگر برای یک کسب و کار راه حلی را پیشنهاد می کنید، بهتر است که آن را شخصی کنید. بنابراین پیشنهاداتتان را طوری تنظیم کنید که مناسب مخاطبانتان باشد. پس سعی کنید در راه حل هایی که در مورد مهارت های منحصر به فردی که ارائه داده اید و دلیل فواید آن با مشتریانتان صحبت کنید.

 

4- مخاطبتان را متقاعد کنید که پیشنهاداتتان مناسب می باشند

اکنون که توجه مخاطبانتان را به خود جلب کرده اید، زمان آن فرا رسیده  که با توضیح اینکه چرا راه حل شما بهتر از راه حل های دیگران است، قرارداد را امضا کنید. مثالی جهت نشان داد با ارزش بودن این پیشنهادات: آسانا تنها پلتفرمی است که اهدافش را با اقدامات مورد نیاز برای دسترسی به کاربران هماهنگ می کند.

پیشنهاد مدنظرتان را با تمرکز بر این که چرا مخاطب شما باید از راه حل شما در مقابل رقیبان خود استفاده کند، ارائه دهید. اگر بازار شما بسیار ایده آل است و تمایز مشخص یا رقابت قابل توجهی ندارید، به قابلیت های ارتباطی توجه کنید. در نظر بگیرید که چرا ایده یا راه حل شما به اندازه کافی کاربردی است که فرد بخواهد از آن استفاده کند. پس در طول مکالمه خود، کارفرمایان را متقاعد سازید تا به شما فرصت دهند و شما را برگزینند.

 

5- مخاطبان خود را به خوبی بشناسید

شناخت کافی از مخاطبان و سرمایه گذارتان اهمیت بسیاری دارد و باید بدانید که آن ها بیشتر جذب چه نوع سخنرانی هایی می شوند و چه انتظاراتی از شما خواهند داشت. به علاوه شناخت مخاطبانتان به شما در نوع گفتارتان با آن ها به نسبت موضوعی که دارید، کمک زیادی خواهد کرد. به گونه ای که باید در هر قسمت از کلمات مناسبی استفاده کنید اگر یک دستگاه تخصصی را ارائه می دهید باید از کلمات مربوطه استفاده کنید اما در صورتی که موضوع مد نظرتان برای عموم مردم جامعه می باشد باید از کلمات عامیانه و همه پسند استفاده کنید.

 

6- مخاطب را درگیر کنید

در حالی که قسمت های سخت سخنرانی را گذرانده اید، باید قبل از اتمام مکالمه، مخاطب خود را با یک تعریف یا سوال درگیر کنید. هیچ راه درست یا غلطی برای جذب مخاطب وجود ندارد. در حالی که پایان دادن با یک سوال می تواند گفت و گوی بین شما و مخاطبان را ایجاد کند، یک تعریف واقعی نیز می تواند کمک زیادی به شما کند. به این فکر کنید که در وهله اول چه چیزی باعث شده که آن‌ها را مطرح و از آن برای پایان دادن به گفتگو استفاده کنید.

راه هایی برای جلوگیری از اشتباهات رایج در ارائه آسانسوری

  • طبیعی صحبت کنید

تکرار بیش از حد کلمات در طول مکالمه می تواند باعث شود سخنرانی شما اجباری به نظر برسد، بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا ارائه آسانسور خود را با لحن درست و به کار بردن کلمات مناسب تحویل دهید. ممکن است شما علاقه داشته باشید که تمام اطلاعات زندگی خود را به صورت خلاصه شده بیان کنید. وقتی ارائه آن را تمرین می‌کنید، به‌جای حفظ کردن یک متن باید تلاش کنید که خود ایده‌ها و پیشنهاداتتان را به خاطر بسپارید. این موضوع باعث می شود که شما طبیعی تر به نظر برسید.

 

  • با آرامش صحبت کنید

یک مکالمه آسانسور ذاتاً یک مکالمه سریع است، اما سعی کنید از تند صحبت کردن خودداری کنید. کوتاه کردن حجم محتوای خود در حدود 75 کلمه به شما کمک می کند اطلاعات بهینه را به روشی واضح و قابل هضم ارائه دهید. مراقب باشید که با عجله از آن عبور کنید یا سعی کنید اطلاعات زیادی به آن اضافه کنید. اگر زیادی تند صحبت کنید، ممکن است شنونده اطلاعات مهمی را از دست بدهد. سخنرانی آسانسوری خود را با سرعتی آهسته تر و متفکرانه ارائه دهید تا مطمئن شوید که مخاطبانتان برای پردازش آنچه می گویید زمان کافی دارند. ممکن است این تمایل طبیعی و عادت شما به سریع صحبت کردن باشد یا در صورت احساس عصبانیتتان ممکن است رخ دهد. پس باید تلاش آگاهانه ای برای کاهش سرعت خود داشته باشید و این استراتژی را هنگام تمرین ارائه آسانسوری خود بکار ببرید. (نکته: نفس‌های آرام و عمیق می‌تواند به کند کردن گفتار شما کمک کند.)

 

  • لحن درست و مناسب برای محتوای آسانسوری

لحن سخنرانی آسانسوری باید مناسب اکثر مخاطبان باشد. ممکن است نیازی نباشد که سبک سخنرانی آسانسوری خود را برای همه مخاطبان به صورت سفارشی ارائه دهید. ایده خوبی است که یک طرح کلی داشته باشید که در هر لحظه بتوانید از آن استفاده کنید. عنوان مثال، اگر در یک نمایشگاه شغلی به غرفه یک شرکت نوپا نزدیک می‌شوید، می‌توانید دلیل هیجان خاصی در مورد کسب‌وکارهای نوپا را در طرح خود بنویسید. هرچه ایده های شما شخصی تر باشد، احتمال اینکه نتیجه مثبتی از گفتگو بگیرید بیشتر می شود. این نشان دهنده عمق علاقه و احترام شما به وقت شنونده است.

 

  • درک مفهوم سخنرانی خود را آسان کنید

از زبان و کلماتی با مفهوم ساده در طرح آسانسور خود استفاده کنید که همه مخاطبان بتوانند آن را درک کنند. به عنوان مثال، اگر بسیاری از اصطلاحات تخصصی فنی و اصطلاحات مربوط به صنعت را بکار ببرید، فقط فردی با سطح دانش و مهارت شما منوجه مفهوم سخرانی می شود، در این صورت ممکن است یک استخدام‌کننده یا هر فرد دیگری را که سطح دانش یکسانی با شما ندارد را از خود دور کنید. این امر می‌تواند سؤالات بعدی را برای آن‌ها دشوار کند و احتمال ادامه گفتگو با شما را کاهش دهد. شرایط خاص را برای یک مصاحبه فنی ذخیره کنید و پیشنهاد خود را برای همه آسان کنید.

 

نکات کاربردی در سخنرانی آسانسوری

 

نکات کاربردی در سخنرانی آسانسوری

پس از اینکه زمان صرف کرده اید و طرحی را که بر پیشینه و اهداف شما متمرکز است، ارائه دادید، آن را تمرین و اصلاح کنید. خواندن سخنان آسانسور با صدای بلند برای خودتان می‌تواند اشتباهاتتان را مشخص کند. از یک دوست بخواهید که به شما کمک کند تا با صدای بلند تمرین کنید و به بازخورد او در هنگام  ارائه تمرینی خود توجه نمایید. حال نکاتی برای ارائه ای بهتر و قوی تر را با هم مطالعه می کنیم:

  • جدی سخرانی نکنید و به صورت محاوره ای مکالمه کنید

خوب است که برنامه آسانسور خود را از قبل برنامه ریزی و تمرین کنید و با لحن خیلی خشک و جدی ارائه ندهید. باید اجازه دهید تا مخاطبانتان احساس راحتی  کنند. حتی گاهی می‌توانید از لحن محاوره ای نیز استفاده نمایید. اما باید از تکرار بیش از حد کلمات در هنگام ارائه راه حل هایتان اجتناب کنید. یک راه خوب برای به خاطر سپردن مکالمات سخنرانی این است که یک طرح کلی یا نکات کلیدی سخنرانی خود را به خاطر بسپارید و چند بار آن را برای مخاطبان فرضی خود توضیح دهید. این ساختار را در پشت ذهن خود نگه دارید و زیر و بم مهارت ها و کسب و کار خود را شمرده، کامل و با حوصله برای افراد مقابل خود شرح دهید. به عنوان مثال، اگر با کسی صحبت می کنید که می خواهید با او کار کنید بر پیشینه خود تمرکز کنید و بگویید که به دنبال فرصت های جدید هستید و به موقعیت اجتماعی و اقتصادی شرکت او توجه داشته باشید و به او به طور کامل توضیح دهید اینکه چگونه می توانید خدمات خود را در آن مجموعه ارائه دهید.

 

  • ابراز اطمینان کنید

اگر در طول سخنرانی خود اعتماد به نفس نداشته باشید، حتی بهترین ارائه آسانسوری شما می تواند کارایی خود را از دست بدهد. قفسه سینه خود را بالا نگه دارید، شانه ها را به سمت عقب نگه دارید و هنگام ملاقات با کسی و ارائه آسانسوری خود لبخند بزنید. برای نشان دادن اعتماد به نفس و تجربه خود و آنچه در آینده می خواهید، می توانید با لحنی محکم و قوی صحبت کنید. این امکان وجود دارد که مخاطبان شما برای شنیدن سخنان شما آمادگی نداشته نباشند. اگر زمان مناسبی را انتخاب نکرده باشید یا فردی که با او صحبت می‌کنید منطقی رفتار نکند، از شما ایرادات بی اساس و زیادی خواهد گرفت. اگر درخواست ملاقات حضوری کرده‌اید و آن‌ها پاسخ منفی داده‌اند، می‌توانید بپرسید که آیا ترجیح می‌دهند ایمیل یا تماس تلفنی با شما داشته باشند.

 

ویژگی‌های یک سخنرانی آسانسوری خوب

 

ویژگی‌های یک سخنرانی آسانسوری خوب

  • ارائه تان مختصر باشد
  • هدف داشته باشید
  • ارائه تان متقاعد کننده باشد
  •  در رابطه با مهارت‌هایتان نیز توضیح دهید
  • اهدافتان را ارائه دهید
  • با اخم و به صورت جدی صحبت نکنید
  • تنها بر روی یک موضوع تمرکز نکنید
  • آشفته صحبت نکنید
  • انعطاف پذیر باشید
  • مختصر، مفید و جامع درمورد موضوعات مختلف به مخاطبانتان اطلاعات بدهید

 

نمونه های زمین آسانسور

 

نمونه های زمین آسانسور

بیایید نگاهی به نمونه‌های ارائه آسانسوری از انواع عنوان‌ها و موقعیت‌های شغلی بیندازیم که می‌توانید هنگام ایجاد شغل خود به آن‌ها مراجعه کنید:

عنوان شغلی: دستیار اجرایی و مدیریت

سلام، نام من سعید است. خیلی ممنون که امروز برای من وقت می گذارید. بنده پس از فارغ التحصیلی با مدرک لیسانس خود در مدیریت بازرگانی، سه سال گذشته را صرف کسب تجربه حرفه ای به عنوان دستیار اجرایی کرده ام. من با موفقیت پروژه پایانی خود را مدیریت کرده ام و یک شبکه حرفه ای قوی برای همکارانم ایجاد کرده ام. همچنین من برای مدیریت در فضای ورزشی هیجان زیادی دارم و همیشه به روشی که ورزش، فرهنگ ها را به هم نزدیک می کند علاقه مند بوده ام و دوست دارم این فرصت را داشته باشم که مدیریت پروژه و توانایی های رهبری خود را به این موقعیت برسانم.

 

عنوان شغلی: طراح گرافیک

سلام، من سارا هستم، خیلی خوشحالم که با شما آشنا شدم! من یک طراح گرافیک هستم و دو سال پیش من فوق لیسانس خود را در این رشته کسب کردم و حال به ایجاد طرح‌های زیبا و بصری برای انواع کسب و کار ها مشغول به فعالیت می باشم. من به دنبال تجربیاتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسیرهای شغلی و راه‌های رشد برای نقش مدیریت پروژه در سال های آینده می باشم. همچنین برای برند ها و وب سایت ها نیز طراحی های مختلفی را انجام می دهم و خواستار پروژ های سنگین تر می باشم.

 

برای یک ارائه آسانسوری خوب باید چه اقداماتی انجام داد؟

در حالی که محتوای واقعی Pitch Deck شما باید منحصر به فرد شما و شرکت شما باشد، الگوی خاصی برای ساختار و ارائه این مکالمات برای سرمایه گذاران وجود دارد که عبارتند از:

1. خودتان را معرفی کنید. توضیح دهید که چه کسی هستید و امیدوارید با سرمایه گذاری تجاری خود به چه چیزهایی برسید.

2- تمرین و تکرار فراروان انجام دهید و تسلط کافی بر روی موضوع داشته باشید

3- شناسایی حضار و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها

4- مطمعن شوید که تیمی قوی پشت ایده کسب و کار خود دارید و معرفی کنید که آنها چه کسانی هستند و چه نقش هایی که در شرکت شما خواهند داشت.

5- مشکلاتی را که می خواهید در شرکت خود حل کنیدرا شناسایی نمایید.

6- مزایای شرکتتان و راه حل های منحصر به فردی که کسب و کار شما ارائه می دهد را کاملا توضیح دهید.

7- آماده کردن کارت ویزیت

8- ایده های خود و نحوه اجرای آن توسط کسب و کارتان را به طور کامل و واضح توضیح دهید.

9- توضیح دهید که چگونه شرکت شما در بازار فعلی شناخته می شود.

10- روی اهداف و پیشرفت شرکت خود تمرکز کنید. پیش بینی های مالی خود را در یک اسلاید نشان دهید و بگویید که شرکت شما قرار است کدام محصولات یا خدمات را ارائه دهد؟

11- با یک پیام مثبت و اطلاعاتی در مورد نحوه ارتباط با سرمایه گذاران مکالمه‌ی خود را آغاز کنید. اگر مخاطب سوالی دارد، با حوصله و کامل پاسخ دهید.

12- توضیح د هید که کسب و کار شما چگونه یک نیاز را در بازار فعلی برآورده می کند؟

 

سخن آخر

با استفاده از ارائه آسانسوری، می توانید برای صحبت با یک کارفرمای بالقوه، بهتر آماده شوید. زیرا ملاقات با یک کارفرمای احتمالی می تواند دلهره آور و استرس زا باشد، برای مصاحبه باید برنامه ریزی درستی را انجام دهید یا سعی کنید توجه آن‌ها را به کسب و کار خودجلب کنید. سخنرانی آسانسوری استاندارد، با رسیدن مستقیم به اصل مطلب به شیوه ای واضح و مختصر صورت می گیرد که می تواند ابزاری عالی برای جویندگان کار باشد. اگر یک شرکت کننده معمولی یا دانشجویی هستید که به دنبال کارآموزی می گردید و یا یک فارغ التحصیل اخیر دانشگاه باشید که در یک مصاحبه شغلی شرکت نموده اید، داشتن یک آسانسور مناسب موجب آمادگی بیشتر و قدرتتان خواهد شد و شما را از رقیبان دیگر مجزا می کند. پس با خواندن این مقاله پزشک کسب و کار می توان دریافت که سخنرانی آسانسوری در واقع یک ارائه ای از خودتان می باشد در مدت زمان بسیار کوتاه (در حد 30 تا 60 ثانیه)، که در این ارائه باید ابتدا از خود و تحصیلاتتان و سپس از زرومه کاری خود بگویید. اهداف، مهارت ها، راه حل ها و پیشنهادات خود را ارائه دهید و در تهایت به گونه ای صحبت کنید که نظر سرمایه گذار یا کارفرمای خودتان را جذب کنید. در کنار سخنرانی خلاصه وار خود، تمامی نکات مهم را نیز انتقال دهید و چیزی را از قلم نیندازید. از توجه و همراهی شما تا پایان این مقاله سپاس گزاریم.

 

نوشتن یک نظر

نظر