موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی

  • زمان تقریبی مطالعه 4 دقیقه
  • 3002

بازاریابی موبایلیقطعا شما هم متوجه این موضوع شده اید که در دهه‌ی اخیر همه‌ی افراد گوشی به دست هستند و کارهای مختلفی را از طریق آن انجام می دهند؛ برای مثال درحال خواندن اخبار، بازی، چک کردن پیام های خود در شبکه های مجازی و غیره هستند. در نتیجه اکثر افراد از موبایل استفاده و کاربرد آن را یاد گرفته اند. در این محتوا می خواهیم در رابطه با بازاریابی موبایلی چند کلمه ای با شما عزیزان صحبت کنیم و این نوع از بازاریابی را برای شما روشن نماییم.

تعریف بازاریابی موبایلی

یک استراتژی بازاریابی چند کاناله است که به صورت دیجیتال می باشد و هدف آن بدست آوردن مخاطب‌های اصلی از طریق اس ام اس، ام ام اس، ایمیل، اپلیکیشن، وب سایت و رسانه های اجتماعی در تبلت، موبایل های هوشمند و غیره می باشد.

به صورت کلی بازار یابی موبایلی یعنی اینکه شرکت ها و سازمان ها از طریق امکانات موبایل با مشتریان و کاربران خود در ارتباط باشند و نیاز مخاطب های خود را شناسایی کرده و سریعتر به نیازهای آن پاسخ بدهند. موبایل مارکتینگ ویژگی های فوق العاده ای دارد که برای بازاریابان، ایجاد ارزش می‌کند و باعث موفقیت روز افزون آن ها در حوزه کسب و کار خود می شود؛ که در زیر به تفصیل ویژگی های این نوع بازاریابی خواهیم پرداخت.

 وسیله‌ی شخصی

موبایل یک وسیله ی شخصی است که اکثر افراد از آن استفاده می‌کنند و آن را با کسی شریک نمی شوند. افراد اطلاعات را درون موبایل خود ذخیره کرده و هر زمان که خواستند اطلاعات را از طریق موبایل های هوشمند به اشتراک می گذارند و همچنین اطلاعاتی را از این طریق بدست می آورند؛ پس سازمان ها براحتی می توانند از این ابزار برای یافتن خواسته های مشتریان خود استفاده کنند و درنتیجه آن ها را به خواسته هایشان برسانند.

همراه همیشگی

موبایل وسیله ای است که همیشه همراه افراد است و مثل کامپیوترها نیست که فقط بتوانید در داخل خانه یا محل کار خود به آن دسترسی داشته باشید. بلکه در هر مکان و زمانی که قرار داشته باشید قابل استفاده هست؛ در مسیر خانه و شرکت، زمان تفریح، داخل مترو و غیره همیشه امکان استفاده از آن را دارید.

 

امکان پرداخت آنلاین

از طریق تلفن های هوشمند در هر لحظه و هر مکانی قادر به پرداخت هستید، به گونه ای که اگر شما برای کسب وکار خود، که یک فروشگاه آنلاین می باشد این استراتژی را ایجاد کرده باشید؛ کاربر زمانی که قصد خرید محصول شما را داشته باشد براحتی می تواند در هر لحظه اقدام به خرید کند.

 

وسیله ی اطلاع رسانی

کاربران شما می توانند براحتی از طریق متصل شدن به دیتا و با یک کلیک، از کلیه اخبار جهان باخبر شوند و این اطلاعات را نیز برای بقیه ارسال کنند؛ در صورتی که با دسکتاپ اینگونه نیست و آن ها باید در یک مکان خاص مستقر باشند تا بتوانند از امکانات سیستم دسکتاپ استفاده کنند.

استرتژی های بازاریابی موبایل

برای اینکه بتوانید بدرستی از این نوع بازاریابی استفاده کنید و به کسب و کار خود رونق ببخشید، باید از استراتژی‌های بازاریابی موبایل اطلاع داشته باشید و آن ها را در سازمان خود پیاده سازی کنید. این استراتژی ها شامل موارد زیر می باشند:

بهینه سازی موبایل

یعنی اگر شما برای کسب و کار یا سازمان خود دارای یک وب سایت مختص به صفحات دسکتاپ هستید، بهتر است که وب سایت برای گوشی های هوشمند نیز قابل نمایش باشد؛ چرا که با توجه به استفاده همگیراز موبایل ها، اینکه سایت شما درگوشی های مشتریان قابل نمایش باشد امتیازی مثبت در ذهن مخاطبان خود ایجاد می کنید و باعث ایجاد رضایت مشتری می شوید.

پیدا کردن کاربران

به این موضوع توجه داشته باشید که مخاطب های شما چه کسانی هستند؟ و چگونه از موبایل خود استفاده می کنند؟ یا با موبایل خود بیشتر به چه سایت ها و شبکه های اجتماعی سر می زنند؟ تا با شناخت بیشتر از مشتری های خود، به همان سمتی بروید که مشتری‌هایتان به آن سمت گرایش دارند.

ایجاد برقراری تماس

یک دکمه اتصال تماس برای برقرای ارتباط برای مشتری هایی که از موبایل استفاده می کنند ایجاد کنید؛ تا در صورت سوال یا برخورد با مشکلی بتوانند بر روی آن کلیک کرده و با شما ارتباط برقرار کنند.

 

به صورت کلی امروزه موبایل کاربردهای زیادی پیدا کرده است و مثل زمان قدیم نیست که فقط برای برقرار کردن ارتباط صوتی با دوست و آشنایان باشد؛ به طوری که شما دیگر آن را جایگزین لپ تاپ و دسکتاپ خود می‌کنید و بسیاری از کارهایی که قبلا فقط از طریق کامپیوترها قادر به انجام آن بودید را الان از طریق موبایل های هوشمند انجام می دهید. موبایل مارکتینگ به گونه ای بازاریابی را دگرگون کرده است که اگر افراد برای سازمان یا کسب و کار خود آن را به کار نبرند، از بازار رقابت حذف می شوند.

نوشتن یک نظر

نظر