آنچه درباره ی بیت کوین باید بدانید

  • زمان تقریبی مطالعه 4 دقیقه
  • 2929

بیت کوین

 

تا به حال، اسم ارزهای دیجیتال یا ارز رمزی به گوشتان خورده است؟ آیا تا به حال با واژه ای به نام بیت کوین روبه رو شده اید؟ شاید واژه بیت کوین به گوش شما خورده باشد و دوست دارید بدانید بیت کوین چیست و چه کاربردهایی دارد. در ابتدا سوالی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند این است که اصلا ارز دیجیتالی چیست؟

 ارز دیجیتالی نوع دیگری از پول های الکترونیکی است که واحد مخصوص به خود را دارند و به نسبت یکدیگر و یا سایر ازرهای جهانی سنجیده می شوند و از آنجایی که واحد مستقل به خود را دارند ارز و از انجایی که ساختار دیجیتال دارند ارز دیجیتالی نامیده می شوند. (برای آشنای بیشتر با ارزهای دیجیتال به روی لینک کلیک کنید)ا

ارز دیجیتالی بیت کوین

  • نخستین پول رمزنگاری شده ای که در دنیا ایجاد شده است، بیت کوین می باشد. هنوز سازنده و توسعه دهنده ی این ارز دیجیتالی مشخص نیست، زیرا ارز رمزنگاری شده در اساس، بر مبنای مخفی نگه داشتن هویت کاربران عمل می‌کند. در اینجا منظور از رمزنگاری شده این است که فرآیندی امنیتی برای حفاظت از تراکنش‌های صورت گرفته با این نوع ارز دیجیتال وجود دارد.
  • بیت کوین شبکه ای با هدف پرداخت های همتا به همتا است و ارز دیجیتال آن هم بیت کوین (BTC) نام دارد. بیت کوین به مانند ارز های رایج دیگر مانند دلار، به تنهابب ارزشی ندارد و ارزشمندی آن فقط به دلیل اعتبار آن در نزد کاربرانش است که باعث عرضه و تقاضا می‌شود.
  • از اساسی‌ترین دیدگاه، بیت کوین فقط یک فایل دیجیتال شبیه به دفتر حساب‌و‌کتاب بوده که حساب‌ها و پول هر نفر را در خود ثبت می‌کند. یک کپی از این فایل در تمام کامپیوترهای متصل شده به شبکه بیت کوین نگهداری می‌شود.
  • بیت کوین، اولین ارز دیجیتالی دنیا بود، به همین دلیل ارزهای دیجیتال پس از آن را آلت کوین (Altcoin) یا «سکه جایگزین» نامیدند. لایت کوین (Litecoin)، دش (Dash)، مونرو (Monero) و اتریوم (Etherum) و صدها سکه دیگر همگی ارزهای دیجیتالی هستند که آلت کوین نامیده می‌شوند.
  • نکته ای دیگر، چیزی که بیت کوین را از دیگر پول‌های پیش از خود متمایز می‌کند، غیر متمرکز بودن آن است. هیچ بانک، موسسه، نهاد یا دولتی بیت کوین را کنترل نمی‌کند. در حقیقت کنترل بیت کوین به دست تمام کاربران آن است.

 

بیشتر بدانید: در مورد بلاک چین بیشتر بدانید!

 

چهار دلیل اهمیت بیت کوین چیست ؟

اصلی‌ترین دلایل گرایش جهانی به بیت کوین به شرح زیر است:

۱. بیت کوین در اختیار هیچ بانک مرکزی قرار ندارد و هیچ دولتی مقررات آن را تعیین نمی‌کند

۲. بیت کوین بانک‌ها را کاملا دور می‌زند

۳. بیت کوین تحولی در شیوه پس‌انداز و خرج کردن مردم ایجاد می‌کند

۴. تراکنش‌های بیت کوینی برگشت‌ناپذیرند

حتما بخوانید: عرضه اولیه سکه چیست؟

انچه درباره ی بیت کوین باید بدانید

مزایای بیت‌کوین چیست؟

آزادی پرداخت وجه: هر موقع از شبانه روز و در هر کجای جهان که باشید، ارسال و دریافت فوری هر مبلغ از بیت کوین امکانپذیر است.

کارمزد های بسیار اندک: در حال حاضر پردازش پرداخت وجه با بیت کوین، بصورت بدون کارمزد و یا با کارمزدی بسیار اندک، انجام می گیرد.

ریسک کمتر برای سوداگران: تراکنشهای بیت کوین امن و برگشت ناپذیر بوده و حاوی اطلاعات شخصی و یا حساس مشتریان نیست. به همین دلیل از سوداگران در برابر ضررهای ناشی از کلاهبرداری یا پرداختهای برگشتی جعلی محافظت می کند.

امنیت و کنترل: کاربران بیت کوین بر تراکنشهای خود کنترل کامل دارند. غیرممکن است که بتوان معامله کنندگان را مجبور کرد.

شفافیت و بی طرف بودن: تمامی اطلاعات در مورد تامین پول بیت کوین بسادگی روی زنجیره بلاک در دسترس همه هست و می توان آنرا بلافاصله درستی آزمایی کرده و از آنها استفاده نمود.

 

بیشتر بدانید: کیف پول ارزهای د یجیتال چیست؟

 

معایب بیت کوین چیست؟

بیت کوین به طور گسترده پذیرفته نمی‌شود و این باعث می‌شود که این ارز هنوز به عنوان یک ارز متکی قلمداد شود.

در صورتی که هارد دیسک شما خراب شود، به راحتی ورشکست می شوید ویا به واسطه یک ویروس فایل اطلاعات کیف پول‌تان از بین برود، هیچ راهی جهت بازیابی اطلاعات و برگشت سرمایه شما وجود نخواهد داشت.

بیت کوین نواسانات شدیدی دارد، ارزش بیت کویین به طور مداوم با توجه به تقاضا تغییر می‌کند.

سیستم بیت کویین می‌تواند شامل معایب دیگری باشد  که در این قسمت درج نکرده باشیم، و استفاده از آن را  مختل کند.

 

 و در پایان، روش تعویض پول در بیت کوین با آنچه که بانک های معمولی انجام می دهند، تفاوت دارد. بنابراین قبل از انجام هر معامله جدی با استفاده از بیت کوین، باید وقت بگذارید و آنرا یاد بگیرید.

نوشتن یک نظر

نظر