به چه کسب و کارهایی استارت آپ گفته می شود؟

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 4913

استارت آپ

سلام، سید احمد سیدی مطلق هستم. بار دیگر با موضوعی جدید در خدمت شما هستیم. اینبار میخواهم درباره موضوع استارت آپ ها صحبت کنم تا با استارت آپ و انواع آن بیشتر اشنا شویم. آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که استارت آپ چگونه خلق می شود؟ تا کنون از خود پرسیده اید که به چه نوع کسب و کارهایی استارت آپ اطلاق می شود؟

استارت آپ START UP

استارت آپ یا Startup، نهادی انسانی و نوپا است که به منظور خلق محصول، خدمت یا ارزشی نو ایجاد شده است. استارت اپ ها چند سالی می شود که در ایران رونق پیدا کرده اند و زبان زد خاص و عام شده است، اما هنوز همه ی افراد به تعزیفی صحیح از آن دست نیافته اند. در سال های اخیر، استارت آپ ها در کشورمان رشد چشم گیری داشتند، برگزاری رویداد های مختلف و گردهمایی های متعدد کمک کرده تا همزمان با دیگر کشور ها، کاربران ایرانی نیز در تب و تاب استارت آپ راه انداختن قرار بگیرند.

داشتن یک استارت آپ برای اکثر مردم آنقدر جذاب است که بسیاری حاظر اند از کار کردن برای دیگران استعفا بدهند و به سمت راه اندازی کسب و کار خود بر پایه ی ایده ای خلاقانه بروند.

در ویکی پدیا استارت آپ اینگونه تعریف شده است

شرکت نوپا یا نوآفرین یا استارتاپ (به انگلیسی: startup، کوتاه‌شدهٔ startup company) به یک شرکت یا کسب‌وکار گفته می‌شود که معمولاً به تازگی و در نتیجهٔ کارآفرینی ایجاد شده‌است، رشد سریعی دارد، و در جهت تولید راه‌حلی نوآورانه و دوام‌پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته‌است.

تاریخچه استارت آپ

آغاز استفاده از مفهوم استارت آپ به سال حدود 1911 میلادی برمی‌گردد که آغاز آنها با شرکت‌های Silicon Valley شروع شد. یکی از مهمترین محصولات این شرکت، استارت آپ IBM بود که اسم آن از International Business Machines برگرفته شده است. این استارت آپ در سالیان بعد موفق شد که خود را به عنوان یکی از غول‌های تولید کننده نرم افزار در دنیا معرفی کند.

 یکی دیگر از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین استارت آپ های دنیا، شرکت اپل است که توسط استیو جابز راه‌اندازی شد. اما یکی دیگر از استارت آپ های معروف جهان که همه ما با آن درگیر هستیم، استارت آپ گوگل است که ایده آن در سال 1997 مطرح شد و در سال 1998 آغاز به کار و محصول خود را تولید کرد. امروزه می‌توان موتور جستجوی گوگل را به عنوان پیچیده‌ترین و قویترین موتور جستجو در جهان معرفی کرد.

استارت آپ چیست؟

از فکر کردن تا عملی کردن به ایده ها

بنیانگذاران کسب ‌و ‌کارهای استارت آپی ممکن است روی ایده‌ای کار کنند که خیلی منطقی به نظر بیاید اما در عرصه عمل، هیچ نفعی برای مردم نداشته باشد. از نظر آقای پائول گراهام، سازنده شرکت شتاب دهنده وای کامبیناتور، چنین استارت آپ هایی از طرف افرادی پیشنهاد می‌شود که "صرفا به ایده‌های استارت آپی فکر می‌کنند" و به دنبال مشکلات نیستند.

"ایده های استارت آپی من درآوردی" نام اسمی است که آقای گراهام برای  اینگونه استارت آپ ها انتخاب کرده است. چون به نظرش این ایده ها برای دنیای کسب و کار مناسب نیستند و توسط هر کسی می تواند ساخته شود.

استارت آپ یک کمپانی نوپا است که  راه حلی نوین را برای یک مسئله ارائه می کند؛ در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد. فرق استارت آپ ها با دیگر کسب و کارها در این است که استارت آپ ها مقیاس پذیر هستند و پتانسیل این را دارند که بدون هزینه های اضافی رشد بسیار سریع و چشمگیری داشته باشند. البته این را هم بدانید فناوری های جدید کمک بسیار زیادی به مقیاس پذیری استارت آپ ها می کنند.

 از اینکه ما را در این مقاله از سایت پزشک کسب و کار همراهی کردید بسیار خرسند هستیم. پیشنهاد من این است که برای یادگیری بیشتر در حوزه ی استارت آپ ها حتما به صفحه ی کارگاه آموزشی استارت آپ که توسط بنده در دانشگاه امام صادق (ع) تدریس شده است بروید و فایل ویدیویی را مشاهده کنید. به امید روزی که شما هم بنیانگذار استارت آپ ایده ی خلاقانه خود شوید.

 

نوشتن یک نظر

نظر