معاینه و تشخیص کسب و کار

معاینه و تشخیص کسب و کار : اگر از ما سوال شود "یک پزشک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟" احتمالا اولین پاسخی که در ذهنمان جرقه می‌زند جملاتی از قبیل : "پزشک خوب کسی است که بیماری ما را درمان کند" ،خواهد بود. شاید عده‌­ای از ما بر سرعت درمان یا هزینه‌ی پایین تاکید کنیم؛ برای برخی دیگر تعهد و راز داری پزشک شرط اولست؛ اما حقیقت آن است که هر پاسخی به پرسش فوق وقتی تحقق خواهد یافت که پزشک با یک معاینه دقیق و علمی به تشخیص صحیحی از مراجعه کننده خود برسد.

پزشک با تشخیص غلطِ علتِ بیماری می‌تواند موجب تشدید آن، ایجاد مرض جدید یا حتی مرگ مراجعه کننده خود شود. این تمثیل ساده درباره‌ی کسب و کار­های ما نیز قابل تعمیم است!

بله، تعجب نکنید!!...

کسب و کار­ها هم مثل انسان نیاز به مراقبت دارند؛ بیمار می‌شوند و برای درمانشان می‌بایست به مشاوری زبده و باتجربه مراجعه نمود؛ یعنی پزشک کسب و کار.!!

 

هر پزشکی در طی معاینه‌ی بیمار خود، با طرح سوالاتی از وی، در صدد شناخت کامل بدن اوست؛ این شناخت برای تشخیص درست لازم و ضروریست. پزشک کسب وکار نیز برای تشخیص صحیح، ناچار به جمع آوری اطلاعات کاملی از ماهیت، فرایند­ها، و ایده­‌های کسب و کار ماست؛ بدون شک بهترین مرجع جهت کسب این اطلاعات صاحب ایده و متولی کار خواهد بود. لذا مراجعه کننده می‌بایست با اعتماد کامل به پزشک کسب و کار او را همراه، دلسوز و مربی خود تلقی کند.

 

"پزشک محرم است"!!!... این عبارت را ما لااقل یک بار شنیده‌ایم! پزشک کسب و کار هم از این قائده مستثنی نیست؛ یعنی اگر شما صاحب یک ایده نو هستید که برای پرورش آن و به مرحله اجرا رساندن آن نیاز به یک مشاور دارید، پزشک کسب و کار محرم شماست و اسرار کاری شما پیش او محفوظ خواهد ماند.