هویت برند (Brand Identity) به چه معناست؟

  • زمان تقریبی مطالعه 10 دقیقه
  • 3555

هویت برند چیست؟

هویت برند دقیقا مانند هویت شخصی شما منحصر به فرد است؛ هویت برند شما مخصوص تجارت شماست که شما را از دیگر کسب و کارها جدا و متمایز می‌کند. طراحی هویت برند، کسب و کار شما را شکل می‌دهد. اما هویت برند دقیقا چیست؟ و چگونه یک هویت تجاری قوی را شکل دهید تا تجارت شما را به سطح بعدی سوق دهد؟ ادامه مقاله را بخوانید تا جواب این سوالات را بیابید.

 

هویت برند چیست؟

هویت برند مجموعه تمام عناصری است که یک شرکت ایجاد می‌کند تا تصویر مناسب را به مصرف‌کننده خود نشان دهد. هویت برند با تصویر برند و برند تجاری متفاوت است، اما همه‌ی آن‌ها با هدف ایجاد تصویری خاص در ذهن مصرف‌کنندگان اجرا می‌شوند. هویت مربوط به هدف نام تجاری و روشی است که شامل:

انتخاب نام برند

طراحی آرم

استفاده از عناصر بصری مانند رنگ‌ها، اشکال و... در محصولات و تبلیغات

آموزش کارکنان برای تعامل با مشتریان

تصویر برند نتیجه واقعی این تلاش‌ها، به صورت موفقیت آمیز یا ناموفق است.

برند تجاری راهی است که در آن یک شرکت، سازمان یا فرد توسط افرادی که آن را تجربه می‌کنند درک می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله‌ای که در این زمینه نوشته شده است رجوع کنید.

تمام مولفه‌های مربوط به یک محصول، خدمت، شرکت یا شخص هویت برند است. برخی از این موارد نام، لوگو، لحن، برچسب ، رنگ، برچسب و... است که باعث ایجاد جذابیت می‌شوند.

هویت برند پیامی است که مصرف‌کننده از محصول یا خدمت دریافت می‌کند. هویت نام تجاری به شناسایی محصول متصل می‌شود و یک پیام مداوم است که توسط مخاطبانش دریافت می‌شود. هویت باید با تصویری که برای عموم ارائه می‌شود مطابقت داشته باشد.

هویت برند (Brand Identity) به چه معناست؟

چرا هویت برند مهم است؟

اعتبار و اعتماد

داشتن هویت برند فقط محصول شما را به خاطر نمی‌آورد، بلکه این امر باعث می‌شود تا برند شما در بازار معتبرتر شود. برندی که چهره را تثبیت می‌کند و به مرور زمان آن چهره را حفظ می‌کند، اعتبار خود را در بین رقبا و مشتریانش ایجاد می‌کند.

برداشتهای تبلیغاتی

هویت نام تجاری، الگویی برای همه چیزهایی است که می‌توانید در تبلیغ کسب و کار خود چه به صورت چاپی، آنلاین و یا تبلیغی در یوتیوب داشته باشید. یک برند با اعتبار به خوبی آماده است تا خود را ارتقا بخشد و برداشت خود را به خریداران بالقوه نشان دهد.

ماموریت شرکت شما

وقتی هویتی را برای نام تجاری خود ایجاد می‌کنید این به نوبه خود به شرکت شما هدفی را می‌بخشد. همه ما می‌دانیم که شرکت ها بیانیه ماموریت دارند بنابراین ایجاد هویت برند ضروری است.

ایجاد مشتریان جدید و لذت بردن از افراد موجود

یک هویت تجاری افرادی را جذب می‌کند که با آنچه برند شما ارائه می‌دهد موافق هستند. اما وقتی این افراد مشتری شوند، همان هویت برند به آنها تعلق خاطر می‌بخشد. یک محصول خوب باعث ایجاد مشتری می‌شود، اما یک برند خوب طرفدار ایجاد می‌کند.

 

بیشتر بدانید: مشتری بالقوه چیست؟

 

هویت برند

 

چگونگی ساخت هویت برند

مراحلی که یک شرکت برای ساختن یک هویت تجاری قوی، منسجم و سازگار با برند باید در پیش ببرد متفاوت خواهد بود، اما چند نکته بطور گسترده در اکثر موارد اعمال می‌شود:

1. در مورد مخاطبان، گزاره ارزش و رقبا تحقیق کنید.

درست مانند هر جنبه دیگر برای شروع یک تجارت، اولین قدم برای ایجاد هویت برند تکمیل تحقیقات بازار است. انجام نظرسنجی‌ها، تشکیل گروه‌های متمرکز و انجام مصاحبه‌های یک به یک می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا گروه‌های مصرف‌کنندگان خود را شناسایی کند.

شما باید موارد زیر را به خوبی روشن و درک کنید.

حضار

افراد مختلف چیزهای متفاوتی می‌خواهند. شما معمولا نمی‌توانید یک محصول را به همان روشی که برای یک دانشجو هدف قرار داده‌اید برای یک نوجوان نیز هدف قرار دهید. یادگیری آنچه مخاطبان شما از تجارت در صنعت شما می‌خواهند برای ایجاد یک برند تجاری بسیار مهم است.

ارزش پیشنهادی و رقبا

چه چیزی باعث می‌شود تجارت شما در صنعت شما بی‌نظیر باشد؟ چه چیزی می‌توانید به مصرف‌کنندگان خود پیشنهاد دهید که دیگران نمی‌توانند؟ دانستن تفاوت بین شما و رقبا برای ایجاد یک برند موفق، ضروری است. با در نظر گرفتن رقبای خود، برندینگ و برندسازی را به خوبی انجام دهید.

ماموریت

شما می‌دانید که تجارت شما چه چیزی را ارائه می‌دهد، اما حتما یک بیانیه ماموریت روشن و مستقیم داشته باشید که چشم انداز و اهداف شما را توصیف کند. به عبارت دیگر، هدف تجارت خود را بشناسید.

تحقیقات ممکن است خسته کننده باشد، اما هرچه بیشتر در مورد شغل خود بدانید، هویت برند شما قوی‌تر خواهد شد.

 

برند

 

2. تجزیه و تحلیل شرکت و بازار

سرانجام، تکمیل یک تحلیل SWOT می‌تواند برای درک بهتر برند شما سودمند باشد. توجه به ویژگی‌های برند به شما کمک می‌کند تا خصوصیاتی را که می‌خواهید در برند به تصویر بکشید پیدا کنید. SWOT مخفف:

نقاط قوت: ویژگی‌های مثبت تجارت شما که مزیت بیشتری نسبت به رقبا برای شما ایجاد می‌کنند.

نقاط ضعف: خصوصیاتی که اثبات می‌کند به ضرر کسب و کار شما است.

فرصت‌ها: تغییر و روند در صنعت شما که فرصت‌هایی را برای تجارت شما ایجاد می‌کند.

تهدیدها: عناصر موجود در محیط یا صنعت که ممکن است مشکلاتی را برای تجارت شما ایجاد کند.

3. طراحی آرم و الگو

هنگامی که کسب و کار خود را به طور کامل بشناسید، زمان آن رسیده است که برند خود را به جریان بیاندازید.

آرم

اگرچه آرم تمامیت هویت برند نیست، اما یک عنصر اساسی در فرآیند برندسازی است، قابل تشخیص‌ترین قسمت از نام تجاری شما است. آرم در همه جا، از وب‌سایت گرفته تا کارت ویزیت و تبلیغات آنلاین حضور دارد.

فرم ارائه محصول یا خدمت

همان طور که نشان تجاری شما برای برندسازی ضروری است. بسته‌بندی محصولات یا روش ارائه خدمات نیز همگی در هویت برند نقش دارند.

رنگ و نوع

ایجاد یک پالت رنگ راهی برای تقویت هویت شما است. این تنوع را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید ضمن اینکه به هویت برند وفادار باشید، طرح‌های منحصر به فردی را برای تجارت خود ایجاد کنید. در صورت عدم استفاده صحیح، می‌تواند برای کسب و کار شما ضرر نیز داشته باشد، این بدان معنی نیست که ترکیب تعداد بسیاری از فونت‌ها لزوما ایده خوبی برای تجارت شما نیست. در آرم خود، وب‌سایت خود و هر سندی که کسب و کار شما ایجاد می‌کند (چاپی و دیجیتالی) باید از تایپوگرافی، استفاده مداوم داشته باشید.

قالب‌ها

شما احتمالا به صورت روزانه ایمیل را به مشتریان بالقوه ارسال می‌کنید. ایجاد قالب باعث می‌شود تا تجارت و نگاه شما یکپارچه‌تر، معتبرتر و حرفه‌ای‌تر به نظر برسد.

 

هدف از هویت برند

 

هدف از هویت برند

برندسازی درست

نکته اساسی در برندسازی، شفافیت آنچه ارائه می‌شود، خواه محصول، خدمت یا شخص است. تصویر در برندسازی نقش بسزایی دارد. برندسازی نتایج مورد انتظار یک محصول یا فرد را توصیف می‌کند. شهرت محصول یا شخص برای نتایج برندسازی ضروری است. وقتی صحبت از یک کالای فیزیکی یا خدمت ارائه شده، می‌شود، کیفیت اغلب به تکنیک برندسازی ارجاع داده می‌شود. اگر كيفيت كاهش پيدا كند، برندسازي منجر به تصويري نادرست شده و شهرت كاهش مي‌يابد.

بازسازی و تعمیر

مورد دیگر که باید در نظر داشت، بازسازی شهرت است. هنگامی که یک محصول، خدمت یا تصویر در اثر ارائه یک محصول معیوب، با کیفیت پایین یا فعالیت بی‌پروا آسیب دیده باشد، توصیه می‌شود برندسازی مجدد انجام شود. امروزه برای ایجاد تصویر و برندسازی از فیلم‌ها، به عنوان یک ابزار تصویری سریع استفاده می‌کنند. ایجاد و ساختن یک برند در مقایسه با تعمیر و جایگزینی یک برند یا تصویر آسیب‌دیده ساده‌تر است. یک برند تجاری واضح ایجاد کنید تا پیام مورد نظر را نمایش دهد.

 

Brand Identity

 

چگونه می‌توان یک هویت برند قوی را توسعه داد؟

برای این‌ که هویت نام تجاری خود را بسازید، باید بدانید که به عنوان یک برند چه کسی هستید.

یک برند از چند عنصر اصلی تشکیل شده است:

ماموریت شما

ارزشهای شما (چه عقایدی شرکت شما را سوق می‌دهد؟)

شخصیت برند شما (اگر برند شما یک فرد بود، چه شخصیتی داشت؟)

موقعیت منحصر به فرد شما (چگونه خود را از رقبا متمایز می‌کند؟)

صدای برند شما

این عناصر همان چیزی هستند که برند شما را تعریف می‌کنند و قبل از شروع ساختن هویت برند، مهم است که درک کاملی از هرکدام داشته باشید.

گاهی اوقات، تنها چیزی که شما نیاز دارید یک طوفان مغزی ساده است تا به شما کمک کند شفافیت خود را به عنوان یک برند بدست آورید.

از خودتان بپرسید:

چرا این تجارت را شروع کرده‌اید؟

اعتقادات و ارزش‌هایی که به عنوان یک شرکت برای شما مهم است چیست؟

چه کاری را بهتر از هر کس دیگری انجام می‌دهید؟

چه چیزی شما را خاص می‌کند؟

سه کلمه‌ای که می‌خواهید مشتریان برای توصیف شما از آن‌ها استفاده کنند چیست؟

هنگامی که یک برند تجاری را ساختید زمان آن رسیده است که هویتی را بسازید که نام تجاری شما را زنده کند و نشان دهد شما به مشتریان خود بیشترین اهمیت را می‌دهید.

 

برند

 

منابع هویت برند

نمادها 

نمادها به مشتریان کمک می‌کنند تا محصولات و خدمات سازمان را به خاطر بسپارند. آن‌ها خصوصیات مثبتی را که مشتریان را به برند ما متصل می‌کنند شامل می‌شوند. نمادها بر انتظارات برند ما تاکید می‌کنند و تصاویر شرکت‌ها را شکل می‌دهند. نمادها به یک مولفه اصلی ارزش سهام برند تبدیل می‌شوند و در تمایز ویژگی‌های برند کمک می‌کنند. نمادها از آنجایی که تصاویری بصری هستند ساده‌تر از نام های تجاری‌اند که می‌توانند شامل آرم‌ها، اشکال هندسی، تصاویر کارتونی و... باشند.

نمادهای برند برای جلب توجه و تقویت شخصیت‌های برند با مشتریان به کار می‌روند.

منابع هویت برند

 

لوگو

یک آرم یک گرافیک یا نماد منحصر به فرد است که یک شرکت، محصول، خدمت یا نهاد دیگری را نشان می‌دهد و باعث می‌شود تا مشتریان با شرکت به خوبی آشنا شوند. لوگو تصویری را برای محصولات یا خدمات در ذهن مشتریان ایجاد می‌کند.

ویژگی‌های یک آرم و لوگو خوب عبارتند از:

باید ساده باشد

باید متمایز و منحصر به فرد باشد.

باید کارایی داشته باشد تا بتوان از آن به صورت گسترده استفاده کرد.

باید موثر باشد، یعنی باید در مخاطب مورد نظر تاثیر بگذارد.

باید به یاد ماندنی باشد.

باید به راحتی در رنگ‌های کامل، پالت‌های رنگی محدود به رنگ سیاه و سفید قابل شناسایی باشد.

باید بازنمایی کامل از سازمان باشد.

باید اعتماد مشتریان به سازمان را توسعه دهد.

باید ارزش‌ها، رسالت و اهداف شرکت را به تصویر بکشد.

 

منابع هویت برند

 

علائم تجاری

علائم تجاری نماد منحصر به فرد، طرح و یا هر نوع شناسایی است که به مردم کمک می‌کند تا یک برند را بشناسند. یک برند مشهور دارای یک برند تجاری محبوب است و به مصرف‌کنندگان در خرید محصولات با کیفیت کمک می‌کند. علائم تجاری در شکل‌گیری سهام تجاری یک برند نقش دارند.

هویت برند شما همان چیزی است که شما را از دریای رقبا جدا می‌کند و به مشتریان نشان می‌دهد که شما کجا هستید و چه کاری از شما می‌توانند انتظار داشته باشند. بنابراین پس از برندینگ، توجه خود را به هویت برند معطوف کنید.

 

نوشتن یک نظر

نظر