از شکست تا پیروزی استارت آپ ها

  • زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه
  • 3008

از شکست تا پیروزی استارت آپ ها

سلام، سید احمد سیدی مطلق هستم، می تونید من رو با عنوان اولین بنیانگذار پزشک کسب و کار در ایران به خاطر بسپارید. (شاید بعضیاتون از خودتون بپرسید که پزشک کسب و کار چی هست اصلا؟ میتونید به روی لینک کلیک کنید تا با این مهم آشنا شوید.) در این نوشتار که در حوزه کسب و کار نگارش شده است، می خوام مطلبی رو در خصوص علت های شکست و پیروزی استارت آپ ها به شما یاد بدم که مطمئنم خیلی برای شما کاربرد خواهد داشت و در رسیدن شما به پیروزی و جلوگیری از شکست احتمالی شما در استارت آپ ها بسیار مفید خواهد بود. من عنوان این محتوا را از شکست تا پیروزی استارت آپ ها نام گذاری کرده ام تا به جنبه های مثبت و منفی آن بپردازم.

در طول این چند سال اخیر که سابقه ی انبوهی در زمینه ی راه اندازی و مدیریت کسب و کارهای جدید و خلق استارت آپ های نوین داشته ام بسیار شاهد این بودم که هر روز استارت آپ های زیادی خلق می شوند ولی خیلی زود از میدان کسب و کار خارج می شوند و شکست می خورند.؛ زیرا یک سری عوامل وجود دارد که باعث شکست استارت ها می شود و صاحبین استارت آپ ها و استارت آپ سازها به آن عمل نمیکنند.

دلایل شکست استارت آپ ها

1 – نداشتن بازار هدف مناسب

متاسفانه برخی از استارت آپ ها در ابتدای شروع کار خود شکست می خورند، چون نمی‌توانند بازار هدف مناسبی برای محصولاتشان پیدا کنند یا اصولاً کالا و خدماتی تولید می‌کنند که تقاضای کافی توسط مشتری ندارند. هنگامی که محصولی تولید می شود که در گذشته و پیش از آن اصلا وجود نداشته است، ضمانتی وجود ندارد که مشتریان از آن محصول حمایت و پشتیبانی کنند و احساس رضایت داشته باشند و حاظر باشند پولی بابت آن محصول پرداخت کنند.

2 - استفاده از ایده های ناپخته

راه اندازی استارت آپ به شکل عجله ای و استفاده از ایده های قدیمی و ناپخته یکی دیگر از دلایل شکست استارت آپ ها می باشد. شروع استارت آپ نباید با هدف صرفا دیده شدن و تبدیل شدن به برند و مشهوریت آغاز شود؛ بسیاری از افراد هستند که فقط برای مطرح شدن خود استارتاپی را راه اندازی می کنند. نه هدفی برای این کار دارند نه تحقیق انجام داده اند که باعث شکست قطعی استارت آپ خواهد شد.

 

3 – استفاده از ایده های تکراری و کپی

یکی دیگر از ایده هایی که باعث شکست استارت آپ های ایرانی می شود استفاده از ایده های تکراری و کپی شده از سایت ها و ایده های خارجی است. افرادی هستند که می خواهند با استفاده از ایده های تکراری و کپی جا پای بزرگان این عرصه بگذارند و به موفقیت برسند. اما این اشتباهی محض بیش نیس! ایده هایی هستند که ممکن است به موفقیت زیادی رسیده باشند چه در کشور خودمان مثل آپارات و چه در کشورهای خارجه مثل آمازون، اما دلیل نمی شود که شما هم از این ایده ها استفاده کنید و به موفقیت برسید.

4 – استفاده از تیم نا درست و تکیه به افرادی که تخصصی ندارند

متاسفانه یکی دیگر از عواملی که در ایران و شرکت های تازه تاسیس به چشم می خورد، استفاده از افراد بی تخصص و کم تخصص برای وضایفی تخصصی است که گاها باعث شکست شرکت و استارت آپ خواهد شد. خیلی ها از روی دوستی و آشنایی با کسی آن ها را در تیم استارت آپی خود جای می دهند و بعدن با چالش هایی روبه رو می شوند که نمی توانند آن چالش ها را حل کنن و در نهایت استارت آپ با شکست مواجه خواهدد شد. پس در انتخاب تیم خود نهایت دقت را داشته باشید.

5 – و در آخر نداشتن صبر شما عامل از بین بردن استارت آپتان خوهد بود

متاسفانه عاملی که بسیاری از استارتاپ ها را از بین می برد نداشتن صبر است. در هر کسب و کاری باید صبر داشته باشید تا به نتیجه ایده آل خود برسید. "نا برده رنج گنج میسر نمیشود"

عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث شکست خوردن استارت آپ و به نتیجه نرسیدن آن خواهد شد که در ادامه به توضیحی مختصر از آن ها می پردازیم:

  • عدم نیازمندی بازار
  • موفق نبودن مدل کسب و کار
  • زمان بد وروود به بازار
  • کمبود بودجه
  • عدم داشتن رقابت مناسب
  • مسائل مربوط به هزینه ها و امور مالی
  • تولیدات بی کیفیت
  • بازاریابی ضعیف
  • بی توجهی به مشتریان

 

نمونه یک استارت آپ شکست خورده خارجی

استارت آپ Pearl:

یکی از استارتاپ های شکست خورده، پروژه Pearl می باشد، که باوجود سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری توسط چهار سرمایه‌گذار، با دنیای کسب‌وکار خداحافظی کرد.

عمر Pearl که توسط تیمی از مهندسین سابق اپل راه‌اندازی شده بود و بنا به گفته بعضی‌ها، بهترین دوربین پشتیبانی وسایل نقلیه در بازار به شمار می‌رفت، تنها یک سال بود. قیمت این دستگاه را ۵۰۰ دلار تعیین کرده بودند که برای مصرف‌کننده واقعاً بالا بود و این‌که تقریباًهمه وسایل نقلیه استاندارد به این دوربین مجهز بودند.

نمونه یک استارت آپ موفق خارجی

بیل گیتس

بیل گیتس بنیانگذار استارت آپ مایکروسافت می باشد که امروز جزو  موفق ترین کسب و کارهای دنیا به شمار می روند. بیل گیتس و همکارش پل آلن، ساعت های بی‌شماری را صرف ساخت محصول سخت افزاری خود کردند و برای فروش این ایده به افراد مختلف مراجعه نمودند. اما این محصول نهایتا موفق نشد و ضرر هنگفتی را به بیل گیتس وارد کرد. راز موفقیت امروز بیل گیتس، عبور از شکست‌های گذشته است. او نیز با غلبه بر ناکامی‌ها، به بزرگ‌ترین و پر درآمدترین کسب و کار جهان دست یافت.

همچنین عواملی وجود دارد که موجب موفقیت استارت آپ ها می شود، با رعایت کردن این عوامل تا حد ممکن می توانید به موفقیت در کسب و کار خود دست پیدا کنید. این عوامل عبارت اند از:

  • آن ها حداقل یک محصول یا خدمت متناسب با نیاز مردم و بازار دارند.
  • آن ها در ابتدا در بازارهای کوچک شروع به فعالیت می کنند و پس از شناسایی ویژگی های اصلی بازار هدف، محصولات و خدمات خود را ارائه می کنند.
  • آن ها به طور منظم و جدی کارهایشان را تحلیل می کنند و بازخورد دریافت می کنند.
  • همیشه بر روی اهدافشان تمرکز دارند.
  • با همه اقشار جامعه ارتباط برقرار می کنند.

مطالبی که در این نوشتار از سایت پزشک کسب و کار به آن ها اشاره کردم تعدادی از عواملی بود که باعث شکست استارتاپ ها می شود. سعی کنید با رعایت این موارد از شکست استارتاپ خود جلوگیری کنید و به سمت موفقیت گام های زیادی را بردارید. امیدوارم که این مقاله براتون مفید واقع شده باشد.

 

نوشتن یک نظر

نظر