بیت کوین ابزار تبدیل تهدید به فرصت

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 3197

بیت کوین قونونی می شود

دکتر سیداحمد سیدی مطلق

مدتهاست زندگی در فضای مجازی شکل گرفته و بیشتر مردم به این فضا کوچ کرده‌اند. این در حالی است که هنوز اصرار بیهوده بر نادیده گرفتن یا حذف فضای مجازی را شاهد هستیم. از سوی دیگر خرید کالا و خدمات در فضای مجازی با سرعت اتفاق می‌افتد و حتی رقابت را می‌توان در فضای مجازی مشاهده کرد، به نوعی که می‌توان کالا را دید، قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد، بهترین‌ها را انتخاب کرد، آنلاین سفارش داد و در مدت کوتاهی حتی کمتر از یک ساعت آن را درب منزل تحویل گرفت. اما این اتفاق در بحث ارزی و پولی هم اتفاق افتاده است. بدین معنا که پول‌های مجازی نیز شکل گرفته و مردم بدون آنکه اسکناس یا سکه‌ای را لمس کنند، مالک ارز دیجیتالی می‌شوند. اکنون ارز دیجیتالی گستره جهان را مشغول خود کرده و گردش‌های مالی سنگینی را شاهد هستیم. در حالی که مردم در سراسر جهان مشغول بازی با ارز دیجیتال و کسب درآمد از این طریق هستند، همچنان در کشورمان علیه ارز دیجیتال ایستادگی می‌شود.

 اما سوال اینجاست که آیا منطقی است علیه آن مقاومت و خلاف مسیر اقتصاد جهانی شنا کنیم؟ امروزه مردمانی که به دنبال میلیاردر شدن بی دردسر هستند، بیت کوین را می‌شناسند و انواع راه‌های استخراج آن را می‌دانند. مردم می‌دانند که برای استخراج بیت کوین، باید دستگاه ماینر بخرند و می‌دانند ماینر را از کجا و با چه قیمتی بخرند. مردم می‌دانند با هر ماینر در ماه چقدر بیت کوین استخراج می‌شود، هزینه مصرف برق آن چقدر است و پس از گذشت چند ماه، هزینه خرید ماینر مستهلک می‌شود و به سود خالص می‌رسند. در این شرایط شاهد برخوردهای قهرآمیز با استخراج بیت کوین هستیم و تنها توجیهی که برای برخورد با بیت کوین مطرح می‌شود، مصرف برق زیاد آن و البته ورود ماینرها از خارج و قیمت بالای آن است.

فراموش نکنیم که امروزه صادرات برق به کشورهای همسایه، ابزاری برای کسب درآمد در شرایط تحریم است و هر گاه کشورهای همسایه برای خرید برق گوشه چشم نازک می‌کنند، نگرانی در چشم مسئولان به خوبی دیده می‌شود. در حالی که اگر استخراج بیت کوین را قانونمند کنیم، دولت می‌تواند بابت فروش برق به استخراج کنندگان بیت کوین، کسب درآمد کند بدون آنکه نگران تحریم باشد و مهمتر اینکه با مصرف این برق، ارزش افزوده‌ای با عنوان بیت کوین نصیب کشورمان می‌شود. از سوی دیگر می‌توان تولید ماینر را در دستور کار قرار داد و با نگاه به آینده، حرکت کرد.

تجربه نشان داده تاکنون مسئولان کشورمان علیه هر مساله اقتصادی موضع‌گیری کرده و حتی کار به برخورد فیزیکی کشیده که نه تنها نتیجه‌ای نداشته بلکه بعد از مدت کوتاهی ناچار شده‌ایم در برابر آن انعطاف سوال برانگیز نشان دهیم و توان خود را به جای هدایت هوشمندانه در مسیر کسب درآمد، صرف مقابله و هزینه‌های کلان برای برخورد قهرآمیز با آن پدیده کنیم که از ویدیو دیروز تا ماهواره امروز مشاهده می‌شود. فراموش نکنیم که میزان بیکاری در کشورمان دو رقمی شده و باید از هر ظرفیتی برای اشتغالزایی استفاده کنیم، بنابراین باید به روز حرکت کنیم و از فرصت‌ها بهره ببریم یا به عبارت بهتر تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

بنیانگذار پزشک کسب و کار

منبع: روزنامه مردم سالاری

نوشتن یک نظر

نظر