10 گام مورد نیاز برای شروع کسب و کار موفق

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 4631

10 گام مورد نیاز برای شروع کسب و کار موفق

سلام، سید احمد سیدی مطلق هستم، کارآفرین، مشاور و بنیانگذار پزشک کسب و کار در ایران؛ در این نوشتار افتخار این را دارم که درباره عوامل موفقیت آمیزی که در هنگام شروع کسب و کار باید به آن ها توجه کنید با شما صحبت کنم. در ادامه با ما همراه باشید.

هر کسب و کاری برای شروع به فعالیت خود نیازمند رعایت کردن اصول و قواعدی از طرف صاحب آن کسب و کار است که باعث موفقیت و به مقصد رساندن اهداف شرکت می شود. هیچ شکی نیست که شروع یک کسب وکار جدید ریسک دارد. برای تبدیل شدن به یک کارآفرین بزرگ، هیچ محدودیتی وجود ندارد. یک کارآفرین به برنامه ‌ریزی قوی برای هدایت و شروع کسب و کار موفق خود نیاز دارد. شکست برای کسانی که می خواهند کار خود را تازه شروع کنند خیلی گران تمام می شود به همین دلیل شما مستلزم رعایت کردن اصول و مبانی زیر می باشد:

گام اول: باید انگیزه های شخصی و حرفه ای خود را بسنجید. کارآفرین بودن کار هرکسی نیست و هرکسی نمیتواند از پس کارآفرین شدن برآید. خوب فکر کنید. آیا کارآفرین بودن شما را به لحاظ درونی ارضاء می کند؟

گام دوم: قبل از آغاز یک کسب و کار باید مطمئن شوید که مفهومی که در ذهن دارید قابل اجراست. بهتر است ابتدا یک نمونه کار انجام دهید و نتیجه را ارزیابی کنید.

گام سوم: تحقیقات خود را به صورت کامل انجام دهید. به احتمال فراوان در مراحل ابتدایی، ایده راه اندازه کسب و کار جدید خاصی را یافته اید و اکنون زمان آن رسیده که این ایده را با واقعیات موجود مطابقت دهید. آیا ایده شما پتانسیل رسیدن به موفقیت را دارد؟

گام چهارم: قبل از شروع هر کسب و کاری، ابتدا باید به خوبی در مورد آن کسب و کار فکر کنید و یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید. این برنامه شامل اهداف، استراتژی‌ها و حتی مسائل مالی مرتبط با کسب و کار است. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که آیا ایده‌ شما قابل اجرا است یا نه. آیا ایده شما نیازی را از کسی بر طرف می کند؟

گام پنجم: حقیقت را درباره محصولات خود بپذیرید و از نظرات منفی ناراحت نشوید. این افراد تلاش می‌کنند تا نقاط ضعف کسب و کار شما را اعلام نمایند. پس واقعیت‌ها را بیابید و برای حل آن‌ها اقدام کنید.

گام ششم: تجزیه و تحلیل بازار و رقبای خود را انجام دهید. در مورد رقبای بالقوه، مشتریان و شرکای خود در بازار تحقیق کنید و اهداف، نیازها و روش‌های انجام کار را شناسایی نمایید.

گام هفتم: طرح کسب و کاری دقیق و درست برای خود بنویسید. طرح کسب و کار یک شرح از نحوه انجام کسب و کار است که تمام مراحل تولید محصول و تکامل آن را در بر می‌گیرد.

گام هشتم: کسب و کار خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات ایمیلی، بهینه‌سازی سئو یا تبلیغات هزینه‌ای گسترش دهید و برای فروش خود برنامه داشته باشید.

 

گام نهم: مشتریان خود را با ارتباطات موثر با مشتری و خدمات پس از فروش حفظ کنید و روابط میان شرکت خود و مشتریان را تقویت کنید.

گام دهم: کنترل هزینه‌ها و بدهی‌ها شرکت بسیار مهم می باشد. همیشه باید توجه داشته باشید که درآمد کسب و کار باید از بدهی‌ها و هزینه‌های آن بیشتر باشد. برای پرداخت بدهی‌ها، ابتدا باید اولویت‌ها را در نظر بگیرید.

و در آخر، نصحیت من به شما به عنوان پزشک و مشاور کسب و کار این است که اگر دانش و آگاهی لازم برای مدیریت را ندارید، در اولین فرصت برای کسب آن، وقت بگذارید. یک کسب و کار، هر چقدر هم که کوچک باشد، به فردی نیاز دارد که جنبه‌های مختلف آن را بشناسد و بتواند به درستی هدایت کند.

 

نوشتن یک نظر

نظر