بازاریابی درونگرا موثر است یا بازاریابی برونگرا؟

  • زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه
  • 3284

بازاریابی درونگرا موثر است یا بازاریابی برونگرا؟

کسب و کارها در تلاشند تا با انتخاب برنامه‌های بازاریابی مناسب، محصولات و خدماتی با کیفیت بالا ارائه کنند، فروش را افزایش دهند و بازده سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشند که این می تواند از جهات مختلفی اتفاق بیفتد. حتی اگر ابتدایی‌ترین درک در مورد بازاریابی را داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که دو روش متداول بازاریابی درونگرا و برونگرا وجود دارد. تدوین استراتژی برای به حداکثر رساندن برنامه خود، به طور موثر مستلزم درک تفاوت بین بازاریابی ورودی و برون مرزی است.

بازاریابی برونگر چیست؟

بازاریابی برونگرا در حقیقت با دانش بنیادی مخاطبان هدف شما شروع می شود و برنامه هایی را ایجاد می‌کند تا چشم‌اندازهای بسیار خاص در مورد محصولات و خدمات شما را به روشی معنا دار آموزش دهد. از گذشته بازاریابان سعی داشتند مردم را به خرید محصولات خود ترغیب کنند حتی قبل از زمانی که اصطلاح بازاریابی وجود داشته باشد که به طور معمول با استفاده از روش های سنتی از قبیل ارسال مستقیم ایمیل، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات بنری و.... انجام می‌شد، مجموعه این فعالیت‌ها، بازاریابی درونگرا را شکل می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به سایت پزشک کسب و کار مراجعه کرده و مقاله مربوط به بازاریابی برونگرا را مطالعه نمایید.

بازاریابی درونگرا چیست؟

بازاریابی درونگرا به عنوان روشی برای جذب مخاطبان به محصولات یا خدمات شما از طریق ایجاد مطالب و متن‌های مرتبط در نظر گرفته می‌شود، که افراد را ترغیب می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد محصولات و خدمات به دست آورند و در نهایت خرید را انجام دهند. بازاریابی درونگرا با بازاریابی محتوا، بهینه سازی موتور های جستجو (SEO) و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مطابقت دارد، چرا که هر یک از این برنامه‌ها روی جذب مخاطبان به کسب و کار شما تمرکز دارند.

بیشتر بخوانید: بازاریابی درونگرا

تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا

تفاوت بین بازاریابی درونگرا و برونگرا بسیار ظریف است و اغلب خطوط بین این دو مبهم می‌باشد. به عنوان مثال، یک برنامه بازاریابی درونگرا می‌تواند به عنوان اولین قدم در یک کمپین بازاریابی طولانی مدت برای کسب داده مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که بازاریابی برونگرا مرتبط با آموزش مخاطبان، تا جایی است که آن‌ها آماده تصمیم گیری برای خرید شوند. این دو با هم یک برنامه بلند مدت و پایدار را تشکیل می‌دهند که منجر به تولید یک جریان مداوم از فرصت‌های فروش می‌شود.

جهت‌گیری ارتباط

در بازاریابی برونگرا محتوای تولید شده در تبلیغات مربوط به نیازهای محصولات است و ویژگی‌ها و مزایای آن را بیان می‌کند تا افراد بتوانند به راحتی محصول را خریداری کنند. معمولا بی اثر و یک‌طرفه است، برای تمامی افراد تولید می‌شود و در آن شرکت به دنبال مشتری است.

ایده اصلی در مورد بازاریابی درونگرا، ایجاد و توزیع محتوای مرتبط و با ارزش است که متناسب با نیاز مشتریان می‌باشد و برای مخاطبان خاص هدف تولید شده است و روی محصول تمرکز ندارد. در حقیقیت محتوا شخصی بوده و برای فردی است که متناسب با نیاز و نگرانی خود مطلبی را سرچ می‌کند. محتوای مفید بازدیدکنندگان را به وب سایت شما سوق می‌دهد، آن‌ها را به برند شما نزدیک کرده، درگیر می‌کند و در نهایت مشتریان وفادار شما خواهند شد.

روش ارائه

بازاریابی برونگرا شامل رویکردهای سنتی بازاریابی، از جمله ارسال مستقیم ایمیل، تماس تلفنی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات تلویزیونی و.... است.

بازاریابی درونگرا با اشکال مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک‌ها، پادکست‌ها و.... محتوای با کیفیت را ترویج می کند.

رویکرد

در بازاریابی برونگرا، باید اطمینان حاصل کنید پیامی که منتقل می‌کنید کاملا جذاب بوده و علاقه را در مشتری ایجاد می‌کند تا با دیدن محصولات شما آن را خریداری کند. این یک رویکرد کاملاً تجاری بوده و به دنبال فروش است.

بازاریابی برونگرا به دنبال اطلاع‌رسانی و ارزش افزوده است، حتی ممکن است در محتوای طول شده اصلا محصولی را که می‌فروشید معرفی نشود. این محتوا برای حل نگرانی‌ها و مشکلات مصرف‌کننده است. این رویکرد به دنبال ایجاد اعتماد می‌باشد.

 

محدوده

محدوده بازاریابی برونگرا عام است و تمامی افراد را هدف قرار می‌دهد و بدون در نظر گرفتن نیاز فرد ممکن است ایمیلی برای او ارسال شود، حتی می تواند نیازهایی را ایجاد کند که مشتری حتی نمی دانسته وجود داشته است!

بازاریابی درونگرا مخاطبی را هدف قرار می‌دهد که علاقه‌مند به اطلاعات در مورد یک موضوع خاص است (که ظاهرا مربوط به محصول شماست). دامنه آن بسیار محدودتر است، استراتژی بازاریابی درونگرا این است که حتی اگر برای گروه کوچکی تولید شود، تأثیر بیشتری خواهید داشت.

بودجه

بودجه‌ی بازاریابی برونگرا را دنیای تبلیغات تعیین می‌کند که می‌تواند میلیون‌ها تومان هزینه در بر داشته باشد. دامنه تبلیغات شما مستقیما با بودجه‌ای که می‌توانید با آن هزینه کنید مرتبط خواهد بود.

استراتژی بازاریابی درونگرا، با بودجه اندکی، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. بدیهی است که ایجاد محتوا هزینه‌ای را در بر دارد و هرچه بودجه بیشتری داشته باشید، محتوای بیشتری نیز می‌توانید تولید کنید.

اندازه‌گیری نتایج

اندازه‌گیری نتایج افزایش فروش به دلیل تبلیغات در مطبوعات یا تبلیغات تلویزیونی که از کانال‌های ارائه بازاریابی برونگرا می‌باشند دشوار است.

در بازاریابی درونگرا با استفاده از ابزار خاصی مانند گوگل آنالیتیکس می‌توانید دریابید که چه میزان ترافیک به دست آورده‌اید بنابراین اندازه‌گیری نتایج راحت‌تر است.

با توجه به مقایسه انجام شده، شما می‌توانید نوع بازاریابی خود را انتخاب کنید، ولی در منظر بازاریابی امروزی، بسیاری از شرکت‌ها ترکیبی از یک استراتژی درخشان درونگرا و بازاریابی برونگرا را به کار می‌گیرند، چرا که تاثیری بیشتر را در بر دارد.

 

نوشتن یک نظر

نظر