تکنیک‌های بازاریابی کمبود(scarcity) که باید بدانید

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 2607

تکنیک‌های بازاریابی کمبود (scarcity) که باید بدانید

قانون عرضه و تقاضا جزئیات ارتباط بین تمایل فروشندگان و عرضه محصول توسط خریداران را مشخص می‌کند، بنابراین در اصل، کمبود عرضه و تقاضای زیاد باعث افزایش قیمت می‌شود و کمبود تقاضا و عرضه زیاد باعث کاهش قیمت می‌گردد. اینجاست که کمبود با بازاریابی شما بازی می‌کند. این موضوع نوآوری های جدیدی را ایجاد کرده است. این مسئله‌ یعنی بازاریابی کمبود، مطلبی است که قصد داریم در سایت پزشک کسب و کار در مورد آن صحبت کنیم.

 

بازاریابی کمبود چیست؟

بازاریابی کمبود ایده‌ای برای محدود کردن عرضه یک محصول است، خواه از طریق محدود کردن دسترسی به محصول با مشخص کردن یک بازه زمانی یا کاهش تولید محصول یا هر دو این روش‌ها. این بازاریابی بر این اصل استوار است که همه‌ی افراد چیزی را می‌خواهند که به دست آوردن آن سخت است. بازاریابی کمبود از این ویژگی بهره می‌برد و تقاضا را از طریق ایجاد کمبود فراهم می‌کند.

بازاریابی کمبود بر ترس مصرف‌کنندگان برای از دست دادن انتخاب متمرکز است. به عبارت ساده‌تر، اگر محصولی در دسترس نباشد، جذاب‌تر می‌شود. کمبود همچنین می تواند ارزش درک شده کالا یا خدمتی را که ارائه می‌دهید افزایش دهد. به این ترتیب محصولات شما می توانند از نظر مشتری بسیار گران‌بها محسوب  شوند، ترس از وجود محدود بودن منبع خرید، باعث می‌شود مشتری سریعتر و احتمالا با اندیشه کم‌تری خرید را انجام دهد.

 

چرا بازاریابی کمبود موثر است؟

اول از همه، خریدارانی که اقلام کمیاب را خریداری می‌کنند، احساس انحصاری به آن‌ها دست می‌دهد. از طرفی داشتن یک محصول یا خدمتی که انحصاری است نیز باعث می‌شود احساس قدرت کنید. بعلاوه، مردم کالاهای کمیاب را با ارزش‌تر از کالاهایی می‌دانند که دسترسی به آن‌ها ساده است.

دوم این که افراد وقتی خریدی را انجام نمی‌دهند بعد از آن پشیمان شده و از این احساس پشیمانی می‌ترسند. اگر در خرید کالای نادری شک کنند و از این فرصت استفاده نکنند ، احساس پشیمانی می‌کنند. این دلایل نشان می‌دهد که بازاریابی کمبود می‌تواند موثر باشد.

 

مزایا و معایب بازاریابی کمبود

مزیت بازاریابی کمبود این است که شما می‌توانید با استفاده از این بازاریابی برای رونق علاقه و خرید استفاده کنید. می‌توانید روشی جدید را برای فروش محصولات و خدمات خود اتخاذ کنید و یک داستان جذاب را برای توضیح دلیل کمبود بیان نمایید. شما این امکان را دارید که در یک زمان کوتاه فروش، را رونق دهید، به خصوص اگر از تاکتیکی مانند شمارش معکوس و هشدار کمبود موجودی استفاده کنید.

از جمله معایب بازاریابی کمبود این است که ممکنه شما مشتریان آینده نگر خود را از دست بدهید، به ویژه اگر آن‌ها به برند شما علاقه داشته باشند اما این ترس از محدود بودن دسترسی، آن‌ها را از خرید بازدارد. استراتژی شما در ایجاد توهم کمبود ممکن است احساس فریب را در افراد ایجاد کند.

 

تکنیک‌های بازاریابی کمبود

روش‌های مختلفی وجود دارد که از طریق بازاریابی کمبود می‌توانید آن‌ها را اجرا نمایید.

پیشنهادات و شمارش معکوس با زمان محدود

موجب می‌شود تا خریداران را ترغیب نماید که تا قبل از پایان زمان، خرید خود را انجام دهند. بحران زمان تأکید می‌کند که آن‌ها قبل از اینکه محصول یا خدمتی به پایان برسد باید تصمیم خود را بگیرند.

پیشنهادات فصلی

شما می‌توانید با توجه به ویژگی‌های محصولات یا خدمات خود متناسب با فصل پیشنهاداتی را ارائه دهید که تقاضا افزایش یابد.

موجودی کم

با نشان دادن چند مورد باقیمانده، به خریداران می‌گوید که چقدر سریع به فروش می‌رسد و علاقه بیشتری ایجاد می‌کنید.

تولید محدود

برخی از شرکت‌ها تمایل دارند که احساس بی نظیری و خاص بودن را در مشتریان خود القا کنند، بنابراین کالاها و خدمات خود را به صورت محدود ارائه می‌دهند.

قدرت بازاریابی کمبود بسیار زیاد است. اما شرایط کسب و کار خود را همواره در نظر داشته باشید و تعیین کنید که آیا استفاده از این تکنیک‌های بازاریابی کمبود، مناسب کسب و کار شما و مشتریان است. اگر دریافتید که مناسب است، قبل از اینکه دیر شود، از این بازاریابی استفاده کنید.

 

نوشتن یک نظر

نظر