آیا بازاریابی دهان به دهان با ویروسی متفاوت است؟

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 3997

آیا بازاریابی دهان به دهان با ویروسی متفاوت است؟

"تفاوت ها و شباهت های بازاریابی دهان به دهان با بازاریابی ویروسی"

کدام یک بهتر است؟

این دو بازاریابی بسیار شبیه به هم هستند ولی تفاوت‌هایی نیز دارند. بسیار اتفاق افتاده که بازاریابان از این دو واژه استفاده کرده‌اند بدون آن‌که تفاوتی بین بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی ویروسی قائل شوند. هرچند تفاوت بسیار محسوسی بین این دو وجود دارد ولی ما در این مقاله سعی کرده‌ایم آن‌ها را بیان کنیم.

 

بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان زمانی اتفاق می افتد که افراد اطلاعات مربوط به یک محصول یا خدمت را به سایر مصرف‌کنندگان انتقال می‌دهند. به عنوان مثال، اگر فردی از شرکت شما قدردانی کند، به احتمال زیاد با تعداد انگشت شماری از دوستان و اعضای خانواده در مورد آن صحبت خواهد کرد. در حقیقت تکنیکی برای تبلیغ محصولات، خدمات یا تجارت از طریق درخواست نظرات مثبت از مشتریان راضی است. بازاریابی دهان به دهان یک فرآیند تعاملی است به گونه‌ای که مشتریان رضایت کافی از محصولات و خدمات کسب کرده‌اند و حاضرند در مورد آن صحبت کنند و حتی آن را به دیگران توصیه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازاریابی دهان به دهان می‌توانید به مقاله مربوطه با عنوان چگونه بازاریابی دهان به دهان خود را افزایش دهیم؟ مراجعه نمایید.

 

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی یک روش بازاریابی نسبتاً جدید است که پیام تبلیغاتی مانند ویروس از طریق اینترنت پخش می‌شود. این روشی برای تبلیغ دهان به دهان است که به لطف فناوری ارتباطات مدرن می‌تواند خیلی سریع به گروه بزرگی از مردم برسد. داگلاس روشكف، اولین كسی بود كه اصطلاح بازاریابی ویروسی را در كتاب ویروس رسانه در سال 1994 ابداع كرد. رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوك، توییتر و یوتیوب نقش مهمی در بازاریابی ویروسی دارند. بسترهای نرم افزاری که می‌توانند اطلاعات را به اشتراک بگذارند، برای این نوع بازاریابی مناسب هستند. هدف این است که پیام بازاریابی مانند اپیدمی ویروسی پخش شود. این امر باعث می‌شود تا بازاریابی ویروسی راهی نسبتا ارزان برای دستیابی به مخاطبان بزرگ باشد. برای مطالعه کامل تر بازاریابی ویروسی، بازاریابی ویروسی سریع‌ترین راه برای انتقال اطلاعات میتوانید مقاله را مطالعه کنید.

 

تفاوت بازاریابی ویروسی و بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان زمانی است که یک کسب و کاری محصولات و خدمات عالی ارائه می‌دهد و مصرف‌کننده آن را به دوستان خود معرفی می‌کند. بازاریابی دهان به دهان یکی از مؤلفه های اصلی رشد یک تجارت کوچک است. مصرف‌کننده تجربه خود را از محصولات و خدمات شرکتی با دوستان و خانواده خود به اشتراک می‌گذارد که موجب افزایش فروش می‌شود.

 

بازاریابی ویروسی، بر خلاف بازاریابی دهان به دهان، اثر ترکیبی دارد. یک مصرف کننده به یک‌سری از دوستان خود می‌گوید و سپس آن‌ها به تعدادی دیگر و این حرکت ادامه می‌یابد. محرک اصلی اکثر فعالیتهای ویروسی، شور و اشتیاقی است که یک مصرف‌کننده به آن تحمیل می‌کند و مانند ویروس به طور مداوم، افراد بیشتری را آلوده می‌کند و بدون نیاز به تلاش بیشتر در بازاریابی، گسترش می یابد.

تفاوت اصلی بین بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی ویروسی در این است که بازاریابی ویروسی قابل کنترل بوده و خود شرکت بر آن نظارت دارد ولی بازاریابی دهان به دهان قابل کنترل شرکت نیست و مصرف‌کننده بر آن تسلط دارد.

بازاریابی دهان به دهان حاصل تجربه مشتری از محصول و خدمت است در حالی‌که بازاریابی ویروسی به صورت مهندسی‌تر جنبه‌های بیشتری از ویژگی‌های محصول را در بر می‌گیرد، همچنین بازاریابی ویروسی بیشتر به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد.

تفاوت بسیار اندکی بین این دو نوع بازاریابی وجود دارد به گونه‌ای که می‌توان گفت بازاریابی دهان به دهان شامل بازاریابی ویروسی نیز هست و به سختی می‎‌توان تمایزی را برای این دو قائل شد.

 

نوشتن یک نظر

نظر