بازاریابی معامله‌ای تمرکز بر نقطه فروش

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 3581

بازاریابی معامله‌ای چیست؟

آیا تا به حال نام بازاریابی معامله ای به گوشتان خورده است؟

در ده‌های اخیر حتما شما هم با روش‌های گوناگون بازاریابی رو‌به‌رو شده‌اید که هر کدام از آن‌ها، کاربرد‌های مختص به خود را دارند و برای اینکه بتوانید به مشتریان هدف خود دست یابید موثر می‌باشند. ما در ادامه‌‌ی این نوشتار، به یکی دیگر از مدل های بازاریابی به نام بازاریابی معامله‌ای می‌پردازیم که بیشتر به نام بازاریابی تراکنشی دیده شده است.

بازاریابی معامله‌ای چیست؟

بازاریابی معامله‌ای بر معاملات نقطه فروش تمرکز دارد تا کسب و کار‌ها را به حداکثر کارایی و حجم فروش شخصی برسانند و بر ارتباط با خریدار تاکیدی ندارد. به این صورت که این نوع بازاریابی به دنبال دسترسی سریع‌تر به فروش است تا اینکه یک رابطه طولانی مدت با مشتریان ایجاد نماید و همچنین به مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی که در آن کالا و خدمات از یک شخص به شخص دیگر به گونه‌ای انتقال می‌یابد که بین دو طرف قرارداد و تعهد قانونی صورت بگیرد، گفته می‌شود.

به گفته‌ی متخصص بازاریابی، جینجر اس مایرز، "رویکرد، بازاریابی معاملاتی است که به دنبال ایجاد بیشترین تعداد فروش ممکن است." به صورت کلی، به وضوح یکی از تاکتیک‌های تجاری است که به جای بهبود ارتباط با خریداران ، درمورد معاملات "نقطه فروش" می‎‌باشد.

بازاریابی معامله‌ای مبتنی بر چهار عنصر سنتی بازاریابی یعنی 4P است که در زیر به صورت خلاصه آن‌ها را تعریف می‌نماییم.

محصول: محصولی را ایجاد نمایید که متناسب با نیاز مصرف کننده باشد و به خواسته و نیاز آن‌ها پاسخ بدهد.

قیمت گذاری: قیمتی را برای محصولات خود انتخاب نمایید که هم برای مصرف کننده جذاب و هم برای کسب و کارتان سودآور باشد و متحمل ضرر نشوید.

توزیع: مناسب ترین روش را برای توزیع محصولات شرکت خود انتخاب نمایید.

تبلیغات: از روش‌های تبلیغاتی به روز که متناسب با کسب و کارتان می باشد، استفاده نمایید تا به نتیجه مطلوب برسید.

استراتژی بازاریابی معامله‌ای برای بیزینس‌هایی رایج است که کالا و محصولات یا خدماتی را با هدف سودآوری و دستیابی به درصد فروش کارآمد بالا ارائه می دهد. معاملات می‌تواند از نظر میزان فروشی که بین خریداران و فروشندگان صورت می‌گیرد، نسبتا ساده به نظر برسند. به عنوان مثال شخص الف مبلغی را برای کالا، خدمات و ... که احتیاج دارد به شخص ب می‌پردازد.

 

در پزشک کسب و کار بخوانید: آیا با مراحل و استراتژی های بازاریابی آشنا هستید؟

 

این بازاریابی بر رابطه با مشتری تاکید نمی‌کند و ارزش نگهداری از مشتری را ندارد، همچنین موجب رابطه‌ای کوتاه مدت و واکنشی با مشتریان می‌شود که این یک نقطه ضعف برای آن به حساب می‌آید، در نتیجه بازاریابی رابطه ای را به عنوان جایگزینی برای بازاریابی معامله‌ای در نظر گرفته‌اند؛ چراکه برای حفظ بقاء شرکت، باید روابط خود را با مشتریان حفظ و طولانی مدت نمایید و مشتریان بالفعل خود را به مشتریان وفادار و بالقوه تبدیل نمایید. اگرچه 4P همیشه برای موفقیت یک کسب و کار مناسب می‌باشد؛ بنابراین بهتر است از هردو بازاریابی استفاده نمایید زیرا هردو، همدیگر را پشتیبانی می‌کنند و در طولانی مدت سرمایه گذاری را بهبود می‌بخشند.

بنابراین شما با ترکیب بازاریابی معامله‌ای با رابطه‌ای می‌توانید با جذب بیشتر و بهتر مشتری برای خرید کالای شرکت و ایجاد روابط طولانی مدت با آنها، بیشترین سود را برای شرکت کسب نمایید. از اینکه تا انتهای این نوشتار با ما همراه بودید بسیار سپاس‌گذاریم و منتظر نظرات شما در مورد این نوع بازاریابی هستیم.

نوشتن یک نظر

نظر