بازاریابی عصبی بهترین بازاریابی برای تحلیل مشتریان

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 2192

بازاریابی عصبینورو مارکتینگ یا بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی یا نورو مارکتینگ نوعی جدید از استراتژی‌های بازاریابی می‌باشد که از فناوری‌های پزشکی چون تصویر برداری رزونانس مغناطیسی کاربردی (FMRI) برای مطالعه پاسخ مغز به محرک‌های بازاریابی استفاده می کند. از (FMRI) برای سنجش تغییرات در فعالیت هایی که در قسمت‌های مختلف مغز انجام می‌شود، اینکه چرا مشتریان، آنچه تصمیم می‌گیرند را خریداری می‌کنند و همچنین کدام قسمت مغز فرمان چنین کاری را می دهد، استفاده می‌شود. در ادامه‌ی این نوشتار با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد بازاریابی عصبی توضیح دهیم.

 بازاریابی عصبی چیست؟

بازاریابی عصبی، شاخه‌ای از استراتژی بازاریابی، که بیشتر تحلیل‌گران بازاریابی از آن استفاده می‌کنند تا بدرستی ترجیحات مصرف کنندگان را اندازه گیری نمایند، چراکه ممکن است پاسخ منسوب به کلام در سوالاتی چون، آیا از این محصول راضی هستید؟، همیشه جواب درست و واقعی مصرف کننده نباشد. در نتیجه این شیوه از بازاریابی به متخصصان این حوزه کمک می‌کند تا محصولات خود را به صورتی اثر‌بخش‌تر طراحی کرده و به فروش برسانند، همچنین موجب می‌شود به اطلاعاتی نظیر، دلایل خریداری محصولات توسط مصرف کنندگان، ایجاد انگیزه لازم برای خرید محصول نشات گرفته از کدام قسمت مغز است و ... دست پیدا کنند.

بنابراین نورو مارکتینگ، یکی از کاربرد‌های علوم اعصاب در بازاریابی که شامل استفاده از تصویر برداری مغز، اسکن یا سایر فناوری‌های قابل سنجش فعالیت‌های مغز، برای اندازه‌گیری پاسخ مشتری به محصولات، نوع بسته بندی، تبلیغات و سایر عناصر بازاریابی می‌باشد، گاهی اوقات پاسخ‌های مغز که از طریق این تکنیک‌ها اندازه گیری می‌شوند، ممکن است به صورت آگاهانه توسط موضوع درک نشوند.

جالب است بدانید که شرکت‌هایی چون جنرال متورز، گمبل،پروکتر و کوکاکولا از این تکنیک‌ها برای بدست آوردن ترجیحات مصرف کنندگان خود استفاده می‌کنند. چراکه این روش پاسخ‌های درست‌تری نسبت به روش‌های سنتی می‌دهد و همچنین در روش‌های سنتی احتمال دروغ مشتریان بسیار زیاد می‌باشد و آمار دقیقی به تحلیلگران داده نمی‌شود.

در پزشک کسب و کار بخوانید: آیا از چیدمان استراتژی بازاریابی خود راضی هستید؟ این محتوا را از دست ندهید.

 

بهتر است بدانید که هزینه‌ی این سبک بازاریابی بسیار زیاد می‌باشد، در نتیجه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ اغلب از آن استفاده می‌کنند، در کنار هزینه بالای آن، بدبینی‌هایی در رابطه با این نوع بازاریابی، چون شست و شوی مغزی وجود دارد. باتوجه به بدبینی‌های موجود باز نگاه تحلیگران بازاریابی زیادی، به این نوع بازاریابی جلب شده است و در آینده بدون شک استراتژی بازاریابی عصبی بیشتر تقویت و تعریف می‌شود.

به صورت کلی با بازاریابی عصبی شما می‌توانید اطلاعات مغزی مشتریان خود را بدست بیاورید، به گونه ای که اگر از محصول شما رضایت داشته باشد شما از طریق سیگنال‌های مغزی متوجه این موضوع می‌شوید که حتما مشتری اقدام به خرید می‌نماید و اگر ناراضی باشد فروش انجام نمی‌گیرد. پس برای استفاده از این بازاریابی سعی کنید از مشاوران متخصص در این زمینه کمک بگیرید؛ چراکه به شما در رسیدن، به مسیر یک فرد حرفه‌ای در استراتژی بازاریابی کمک می کند. از اینکه تا انتهای نوشتار با همراه بودید بسیار سپاسگذاریم و خوشحال می‌شویم نظراتتان را در مورد بازاریابی عصبی با ما به اشتراک می گذارید.

در ادامه بخوانید: مشتری کیست؟

 

 

نوشتن یک نظر

نظر