بازاریابی ویروسی سریع‌ترین راه برای انتقال اطلاعات

  • زمان تقریبی مطالعه 4 دقیقه
  • 3092

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی همانطور که از نام آن مشخص است به چگونگی انتشار اطلاعات در مورد محصول و کالاها در شبکه‌های اجتماعی با افراد مختلف گفته می‌شود و همان روش، انتقال و گسترش ویروس از یک شخص به شخص دیگری می‌باشد. ما در این نوشتار سعی بر آن داریم که در مورد بازاریابی ویروسی، استراتژی و مزایا و معایب آن  بپردازیم.

 

بازاریابی ویروسی چیست؟

تبلیغات ویروسی یا همان بازاریابی ویروسی، جزئی از استراتژی‌های بازاریابی می‌باشد که برای تبلیغات محصولات، از شبکه‌های اجتماعی موجود استفاده و همانند ویروس گسترش می‌یابد. این بازاریابی می‌تواند از طریق دهان (بازاریابی دهان به دهان) پخش و توسط اثرات شبکه‌های اینترنی و تلفن همراه پشتیبانی شود. این نوع بازاریابی توانایی اشتیاق و فروش بالقوه یک برند یا کالا را توسط پیام، همانند یک ویروس با سرعت از یک شخص به شخص دیگر انتقال می‌دهد را ایجاد می‌کند. نکته جالبی در این نوع بازاریابی وجود دارد این است که خود کاربران تصمیم می‌گیرند، کدام محتوا را به اشتراک بگذارند.

بنابراین به علت سرعت و آسانی در اشتراک گذاری، منبع اصلی این نوع بازاریابی، شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. نمونه تبلیغات ویروسی که امروزه شایع شده، فیلم‌های دیدنی، شگفت انگیز و نوآور در یوتیوب است که بلافاصله در توییتر، اینستاگرام، فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز به اشتراک گذاشته می‌شوند.

همانطور که گفتیم این بازاریابی برای اینکه به سرعت و به آسانی انتقال می‌یابد، بسیار شایع شده و کسب و کار‌های زیادی از این سبک بازاریابی استفاده می‌کنند؛ اما توجه داشته باشید، بازاریابی ویروسی همانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند؛ چراکه سهم عظیمی از کنترل توسط کاربران می‌باشد و امکان تفسیر اشتباه پیام‌ها وجود دارد و از طرف دیگر هم یک بازاریابی ویروسی موفق، برای کسب و کار معجزه می‌کند.

 

در پزشک کسب و کار بخوانید: چگونه در شبکه‌های اجتماعی بازاریابی کنیم؟

 

چگونگی عملکرد بازاریابی ویروسی

اقدام برای انجام بازاریابی ویروسی بسیار آسان می‌باشد، به این صورت که شما می‌توانید، یک فیلم یا هر نوع محتوای مد نظر را با هدف جذاب بودن آن، در اینترنت بارگذاری ‌نمایید و اولین اقدامات را برای جابجایی آن برنامه ریزی کنید؛ چراکه زمانی که شکل بگیرد تنها کاری که انجام می‌دهید، انتظار است، تا استارت آن زده شود و مخاطب‌ها شروع به اشتراک گذاری سریع کنند.

گاهی اوقات، بازاریابی ویروسی اتفاقی ایجاد می‌شود؛ یعنی توسط یک مخاطب خصوصی، در قالب یک فیلم یا ... در اینترنت انتشار می‌یابد و به صورت ناگهانی محبوب و در سراسر اینترنت شروع به گردش می‌نماید.

 

استراتژی بازاریابی ویروسی

دو نوع استراتژی در بازاریابی ویروسی وجود دارد که شامل نهان و پیدا می باشد، پیدا یا نمایش داده شده، استراتژی است که در آن مخاطب آگاهی دارد، محتوایی را که در حال تماشای آن است، تبلیغاتی می‌باشد، در صورتی که در نهان یا پنهان، همکاری برند آشکارا نیست و بعدا عیان می‌شود؛ اما توجه داشته باشید، در صورت استفاده از استراتژی پنهان، به کاربرانتان احساس فریب خوردگی ندهید، چراکه بازاریابی می‌تواند در مقابل شما قرار بگیرد و باعث شکست شما شود.

به صورت کلی مهم نیست از کدام استراتژی بازاریابی ویروسی استفاده می‌کنید، هرگز نباید اجازه دهید که به اسپم تبدیل شوید و پیام‌ها را بارها و بار‌ها تکرار کنید، چراکه بهترین استراتژی این است که اجازه دهید، استارت ویروسی در زمان و مکان مناسب خودش زده شود.

 

انواع تکنیک‌های بازاریابی ویروسی

برای بازاریابی ویروسی سه معیار وجود دارد که شامل پیام‌رسان، پیامک و محیط می‌شود و هر سه روش باید بدرستی استفاده شوند تا یک پیام ویروسی، به صورت موفقیت آمیز عمل کند.

برخی از تکنیک‌های بازاریابی ویروسی که اثر بخش واقع می‌شوند، شامل استفاده از کانال‌های مناسب، هدف قرار دادن کاربران، بارگذاری و اشتراک گذاری آسان، ایجاد جذابیت عاطفی، امکان ویدئو، ارائه کالا‌های ارزشمند به صورت رایگان، می‌باشند.

 

مزایا و معایب بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی نیز همانند مابقی استراتژی های بازاریابی دارای مزایا و معایبی می‌باشد که مزایای و معایب آن عبارت‌اند از:

  • باعث رشد سریع‌تر کسب و کار می‌شود
  • بودجه تبلیغات، هزینه پایین تری را شامل می‌شود
  • در معرض رسانه‌های اصلی قرار می‌گیرد
  • برای کاربران ایجاد مزاحمت می‌کند
  • پیام‌ها ممکن است به عنوان هرز نامه شناخته شوند
  • سنجش آن دشوار است

 

بیشتر بدانید: آیا بازاریابی دهان به دهان با ویروسی متفاوت است؟

 

بنابراین بازاریابی ویروسی باعث تقویت کاربران برای اشتراک گذاری محتوای شما می‌شود و در این نوع بازاریابی چیزی را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهید. به صورت کلی در این نوشتار ما در مورد بازاریابی ویروسی، مزایا و معایب و همچنین تکنیک‌های آن سخن گفتیم و از اینکه تا انتهای این نوشتار ما را همراهی نمودید، بسیار سپاسگذاریم و ممنون می‌شویم که نظرات خود را در رابطه با بازاریابی ویروسی با ما به اشتراک بگذارید.

نوشتن یک نظر

نظر