بازایابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ چیست؟ چگونه بدون هزینه تبلیغی شگفت انگیز کنیم؟

  • زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه
  • 3259

با بازاریابی چریکی سهم تبلیغات خود را افزایش دهید

 

احتمالا نام بازاریابی چریکی ممکن است، درگیری و شورش را برای شما تداعی نماید. بازاریابی چریکی یا همان بازاریابی پارتیزانی که در زبان انگلیسی گوریلا مارکتینگ (Guerrilla Marketing) نامیده می‌شود. این نوع بازاریابی به استراتژی غیر متعارف و تخیل متکی می‌باشد، برای درک بهتر بازاریابی چریکی پیشنهاد می‌کنیم که خواندن این نوشتار را از دست ندهید.

 

بازاریابی چریکی چیست؟

این نوع بازاریابی از مفهوم جنگ چریکی منشا گرفته است و نوعی از جنگ‌های نامنظم می‌باشد؛ چراکه چنگ‌های چریکی از تکنیک‌های که به عناصر تعجب بستگی دارند، استفاده می‌کنند و بسیاری از این تاکتیک‌ها شامل خرابکاری‌ها، کمین‌ها و یورش‌ها است؛ در بازاریابی پارتیزانی نیز تاکتیک‌های چریکی برپایه عناصر تعجب می‌باشد. این بازاریابی بیشتر برای شرکت‌های کوچک ایده‌آل می‌باشد که به دنبال افزایش کاربر سریع هستند؛ اما در کسب و کار‌های بزرگ‌تر نیز دیده می‌شود و آن‌ها بیشتر برای تعریف تبلیغات انتخاباتی استفاده می‌نمایند.

 

تاریخچه بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)

اصطلاح بازاریابی چریکی در سال 1980 توسط یک نویسنده به نام جی کنراد لوینسون ایجاد شد و ایشان کتاب‌های متعددی در مورد تکنیک‌های چریکی نوشته است. البته در آن زمان، بازاریابی مفهومی متفاوت داشته است؛ اگرچه امروزه باز هم از بازاریابی چریکی استفاده می‌شود اما حوزه بازاریابی در حال تغییر و رشد می‌باشد و مفاهیم جدید‌تری همچون بازاریابی عصبی را ایجاد کرده است.

 

گوریلا مارکتینگ بر تعجب مشتریان تمرکز دارد تا اثرات چشمگیری بر روی محصولات یا برند بگذارد. این روش باعث افزایش درگیری مشتریان با محصولات می‌شود و بدنبال طراحی تجربه‌ای فراموش نشدنی است. ایجاد تجربه لذت بخش احتمال تعامل مشتریان با برند شما را افزایش می‌دهد و همچنین با دوستان خود تجربه‌ی استفاده از خدمات شما را به اشتراک می‌گذارند.

بازاریابان از بازاریابی چریکی به علت هزینه‌ی پایین آن استفاده و سرمایه گذاری در این نوع بازاریابی را خلاقانه و روشنفکرانه می‌دانند. بازاریابی چریکی محیط فعلی کاربران شما را خنثی می‌کند و از طریق ارزیابی آن می‌توانید اطلاعاتی را در مورد اینکه چه قسمت‌هایی را دوباره استفاده نمایید که شامل برند شما شود.

 

حتما بخوابید: مدیرت و استراتژی های بازاریابی 

 

انواع بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی دارای چند زیر مجموعه می‌باشد که به صورت مختصر در زیر به بیان ‌آن‌ها می‌پردازیم:

 

بازاریابی چریکی خارجی: به محیط‌های سابق شهری چیزی را اضافه می‌نماید، مانند کار‌های موقت هنری که در خیابان‌ها و پیاده رو‌ها قرار می‌دهند.

 

بازاریابی چریکی داخلی: همانند بازاریابی چریکی خارجی می‌باشد، با این تفاوت که در محیط سرپوشیده، چون سالن‌های دانشگاه، فروشگاه‌ها و ایستگاه قطار‌ها اجرا می‌شود.

 

بازاریابی چریکی کمین: نوعی بازاریابی اشتراکی می‌باشد که توسط سازمان‌ها برای دستیابی به آگاهی، توجه، حسن نیت و ... ایجاد می‌شود و از مزایای دیگر آن ایجاد ارتباط با یک رویداد است و بدون اینکه ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با آن رویداد داشته باشد، انجام می‌شود. همچنین این نوع بازاریابی در رویداد‌های بزرگ دیده می‌شود.

 

بازاریابی چریکی تجربی: این بازاریابی به این معنا می‌باشد که همه‌ی انواع بازاریابی چریکی بالا به روشی اجرا شوند که نیاز به تعامل عمومی با برند داشته باشند.

 

بازاریابی مخفی: بازار یابی مخفی نوع دیگری از بازاریابی پارتیزانی می باشد که مخاطب به طور ناخواسته و نا آگاهانه جذب خدمات یا محصولاتتان خواهد شد هنگامی که افرادی از خدمات یا محصولاتتان جایی تعریف کنند یا هنرمندی و ورزشکار معروفی در شبکه اجتماعی از برند شما استفاده کند و مخاطبانی را جذب شما کند به مجموعه این اتفاقات می توان بازاریابی مخفی گفت.

 

بسته بندی تبلیغاتی: با طراحی بسته بندی های جنگجالی و غیر عادی اما جذاب هم میتوانید جذب مخاطب کنید و مشتریان را کنجکاو و علاقه مند به استفاده از آن کنید که این شیوه همان روش بسته بندی تبلیغاتی می باشد.

 

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing): در این بازاریابی پارتیزانی، شما می توانید در فضای مجازی یا بنر ها و بیلبرد ها تبلیغات را انجام داده و از طریق این تبلیغات تعداد زیادی عضو در کانال های تلگرامی و پیج های اینستاگرام شده اند و این تبلیغ پخش می شود.

 

بازاریابی دهان به دهان: در این مدل تبلیغ شما به اندازه ای شگفت انگیز و خلاقانه است که بینندگان را هیجان زده کرده و توجهشان جلب می کند و تبلیغتان را برای هم تعریف کرده و از ارتباط جالب آن با موضوع مورد نظرتان بحث خواهند کرد.

 

بازاریابی حضوری: این بازاریابی پارتیزانی به صورت رو در رو انجام می شود. یعنی تبلیغاتمان را در دسترس مردم قرار میدهیم تا آن را لمس کرده و از نردیک مشاهده کنند و حس نزدیکی، امنیت و هیجان در آن ها به وجود آید.

 

جایگزینی (Alternative Marketing): در این روش معمولا تبلیغی پر سر و صدا و هیجان انگیز انجام می دهیم و قسمتی از تصویر تبلیغمان را به جای المان های خیابان، اتوبان و دیوار شهر و منازل قرار می دهیم و شکل جذابی ایجاد می شود و در مواقعی خطای دید هم مشاده می شود.

 

 بازاریابی تجربه‌ای: در این بازاریابی چریکی شما با تبلیغات خاص و حیرت زده ای که انجام داده اید خاطره این تبلیغ را در ذهن مخاطب هک می کنید و تجربه ای برای او خواهد شد.

 

مزایای استفاده از بازاریابی چریکی

  • هزینه بسیار کمتری دارد
  • در خاطر مخاطبان هک شده و فراموش نمی کنند

 

معایب استفاده از بازاریابی چریکی

  • ممکن است سوء تفاهم ایجاد شود
  • نمی توان نتیجه ها را دقیق بررسی و تجزیه و تحلیل کرد
  • قابلیت تضمین بسیاری وجود ندارد

 

تاثیرات تبلیغات چریکی در بازاریابی دیجیتال:

در بازاریابی دیجیتالی هم می توانیم از تبلیغات چریکی استفاده کنیم. به این صورت که با روشی آسان و کم هزینه، تبلیغات موثر و شگفت انگیز در صفحات مجازی انجام دهیم به طوری در ذهن مخاطبین ماندگار شود و برایشان به طوری جالب باشد که آن را منتشر کنند.

 

حتما بخوانید: بازاریابی دیجیتالی چیست؟

 

بنابراین بازاریابی چریکی در مقایسه با انواع سنتی‌تر بازاریابی، اثرات بسیار ارزشمندی را برای مشتریان ایجاد می‌نماید و این نوع بازاریابی در بیشتر مواقع به شرکت‌های کوچک‌تر کمک کرده، اما در سازمان‌های بزرگ‌ نیز از این استراتژی استفاده می‌شود. با بازاریابی چریکی می‌توانید یک شیوه تبلیغاتی کم هزینه را برای کسب و کار خود ایجاد نمایید، پس اگر بدنبال روش تبلیغاتی با هزینه پایین برای کسب و کار خود هستید، می‌توانید.

 

 

نوشتن یک نظر

نظر