چند راهکار موثر برای پرورش ایده‌های ناب

  • زمان تقریبی مطالعه 8 دقیقه
  • 3738

پرورش ایدهچگونه ایده‌های جدید نوآوری می‌شوند؟ و چگونه از این ایده‌ها برای ایجاد محصولات، خدمات، کسب و کار و راه حل‌هایی جدیدی برای موفقیت بیشتر در حوزه کسب و کار، استفاده می‌کنند؟ با توجه به سوالات مشخص می‌شود که پرورش ایده برای رشد هر شرکتی ضروری است و برای اجرای موفقیت آمیز ایده، شما باید دقیقا بدانید چه چیزی باعث ایجاد یک سازمان با ایده خلاقانه و چگونگی کمک به رشد آن‌ها می‌شود. پس در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا به تعریفی دقیق از ایده چیست و چند راهکار برای پرورش ایده‌های ناب بپردازیم.

ایده چیست؟

در گذشته گفته می‌شد، برای ایده‌ ناب همواره یک عنصر اصلی وجود خواهد داشت و هیچ‌گاه در صورت تقاضا تولید نمی‌شوند. اما امروزه با توجه به رشد اقتصادی و متوقف شدن ایده‌ها، شرکت‌ها به دنبال این هستند که بدانند ایده‌ها چگونه اتفاق می‌افتند و همچنین بررسی می‌کنند با انجام چه کاری ایده بهتر اجرا می‌شود.

یکی از غلط‌ترین و خطرناک‌ترین تصورات در نوآوری ایده‌ها این است که همه چیز فقط در مورد ایجاد ایده‌ها می‌باشد و فکری برای پشتوانه این نوآوری ایده وجود ندارد. به عنوان مثال اگر از اکثر شرکت‌ها بخواهید سیستم نوآوری شرکت خود را توصیف نمایند، معمولا همه چیز خیره کننده به نظر می‌رسد؛ به گونه‌ای که آن‌ها به شما می‌گویند که اخیرا در نوعی طرح ارسال ایده شرکت کرده‌اند، ولی اگر از آن‌ها بپرسید که شرکتشان با تمامی این ایده‌ها چه‌کاری انجام می‌دهد، چند تا از ایده‌ها آزمایش شده‌اند، چه تعداد آن‌ها به سود شرکت بوده‌اند، بر روی چه تعداد از آن‌ها بودجه و توجه جدی‌تری باید انجام بگیرد و چه میزان سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند، پاسخ به چنین سوالاتی برای آن‌ها مبهم به نظر می‌رسد و درحقیقت اکثر سازمان‌ها هنوز الگوی واضحی که انعکاسی از عمل مدیر باشد، ارائه نداده‌اند.

سازمان‌ها می‌توانند یک سیستم سازمانی با کارایی بالا، به‌طور مداوم ایده‌های ناب، امیدوار کننده و راه‌های پرورش ایده را انتخاب و آن‌ها را به روش‌های جدید قدرتمند تبدیل و از قبال آن‌ها ارزش و ثروت بدست آورند. در زیر به چند راهکار ناب برای پرورش ایده‌های ناب می‌پردازیم.

پیشنهاد می کنیم این محتوا را بخوانید: تاثیر خلاقیت و ایده پردازی در کسب و کار

آزادی عمل به کارمندان

معمولا در سازمان‌ها مدیران قوانینی را وضع می‌کنند که تمایل دارند، خلاقیت را در کارمندان خود خفه کنند و در نتیجه باعث محدودیت در با ارزش‌ترین دارایی کارمندان شده و دیگر آن‌ها تمایلی به فکر کردن در خارج از شرکت ندارند.

ماهیت یک سازمان خلاق در توانایی مشارکت کارکنان در فرآیند ایده خلاقانه نهفته است. به عنوان یک شرکت، شما باید به کارمندان خود آزادی و استقلال دهید تا ایده‌های جدید را عملی نمایند. این احساس آزادی کارمند شما را قادر می‌سازد خود را از سلطه‌ی سلسله مراتبی دور نگه دارد و بر روی اید‌های ناب برای کار‌های روزانه خود تمرکز نماید.

دسترسی منابع برای ایده‌های ناب برای تیم

یکی دیگر از راهکار‌های پرورش یک اندیشه ناب است و برای کارمندان امکانی را فراهم می‌کند که ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل نمایند؛ چراکه بدون داشتن منابع مناسب و کارا، حتی اجرای بهترین ایده امکان پذیر نیست.

شرکت‌های خلاق در بخش تحقیق و توسعه خود سرمایه‌گذاری می‌کنند تا به تیم خلاق خود اجازه دهند، مفاهیم پرورش اندیشه های نو را برای توسعه محصولات آینده به اجرا درآورند. به عنوان مثال شرکت سامسونگ که یکی از پیشرو‌ها در لیست مبتکر‌ترین سازمان‌ها است، سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش تحقیق و توسعه خود انجام داده است.

راه های پرورش ایده

سرمایه گذاری در زمان خود برای ایجاد خلاقیت کارمندان

ماهیت پرورش فکر زمانی حاصل می‌شود که بتوانید در کارمندان خود انگیزه ایجاد نمایید و آن‌ها را به سمت خلاقیت سوق دهید. اما به یاد داشته باشید که خلاقیت را به تیم خود به صورت نصحیت‌وار موعظه نکنید. در عوض راه های آن را نشان دهید تا بتوانند یک تفکر خلاقانه را در کار خود پیاده سازی نمایند.

برای مثال می‌توانید یک روز را برای ایجاد انگیزه در کارمندان خود برای آزمایش ایده‌های جدید در نظر بگیرید، همین‌طور می‌توانید برای تشویق آن‌ها به ایده‌های طوفان مغزی، کلاس‌ها و گارگاه‌های آموزشی، ماهانه یا هفتگی برگزار نمایید. گوگل از اولین شرکت‌هایی بود که به یک مدل تجاری مبتنی بر پرورش ایده پرداخت، به گونه‌ای که 5/1 وقت خود را برای پرورش ایده در کارمندان خود اختصاص می‌دهد.

فقط روی تحقیق و توسعه تمرکز نکنید

شما فقط نباید در سازمان خود در بخش توسعه و تحقیق، پرورش ایده را محدود نمایید. برای اجرای یک فرهنگ خلاقانه اثر‌بخش، مهم است که در هر بخش شرکت آن را بگنجانید. زمانی که یک استراتژی پرورش ایده را در سازمان خود اجرا می‌کنید، می‌توانید تغییر را در طرز تفکر تک تک کارمندان خود مشاهده نمایید.

حتما بخوانید: 5 ایده جالب برای کسب و کار با سرمایه کم

اجازه شکست به کارمندان

زمانی که شما در سازمان به کارمندان خود اجازه شکست می‌دهید خود شکست، یکی از فرایند‌های یادگیری می‌باشد. اگر کارمندان خود را به علت اشتباه جریمه نمایید، ترس از شکست را به آن‌ها تزریق می‌کنید و این رویکرد به شدت بر توانایی آن‌ها در ایده‌های خلاقانه اثر می‌گذارد. پس همیشه به یاد داشته باشید که ترس نمی‌تواند خلاقیت را پرورش دهد.

زمانی که به کارمند خود امکان اشتباه می‌دهید، باعث می‌شوید بدون محدودیت ترس و کاملا مستقل فکر کنند. درنتیجه آن‌ها می‌توانند فراتر از مرز‌های شغلی خود فکر نمایند و ایده های ناب بیشتری را برای شرکت به ارمغان آورند.

توسعه سبک رهبری مناسب

به عنوان یک رهبر در شرکت، وظیفه شما پرورش نگرش ایده در اعضای تیم است، اگر نتوانید از طریق نگرش و رفتار راهی برای ایده خلاق به آن‌ها نشان دهید، می‌توانید فرهنگ پرورش ایده را توسعه دهید.

ایجاد توقع در کارمند که در وقت کمتری، کار را به شما تحویل دهد، میل کارمند خود را برای انجام کار‌های خلاقانه می‌کشید، همچنین زمانی که نتایج کوتاه مدت را به مزایای بلند مدت با ایده‌های خلاقانه ترجیح می‌دهید، روح خلاقانه آن‌ها را از بین می‌برید.

بنابراین به جای توسل به رویکرد «بیشتر در زمان کمتر» به کارمند خود فضا بدهید تا آزمایش و یادگیری داشته باشد، اینگونه است که کارمندتان پیشرفت و در راستای آن، شما نیز پیشرفت می‌کنید.

به یاد داشته باشید که خلاقیت نیاز به آزمایش، خطا و همچنین سرمایه گذاری در زمان دارد. اما زمانی که کارمند خود را از وقتی که باید داشته باشد محروم می‌کنید، اشتیاق کارمند را برای یادگیری دیدگاه‌های پنهان مختلف در مورد کارش، از بین می‌برید.

تغییر نگاه زیر دست به کارمندان

بزرگ‌ترین دشمن اجرای یک تفکر نوین در هر سازمان استکباری فکر کردن است. زمانی که به ایده‌های کارمندان خود به دلیل اینکه زیر دست شما هستند، توجه نکنید، مانع در تفکر خلاق آن‌ها می‌شوید. چنین سازمان‌هایی نمی‌توانند ایده‌های خلاقانه کارمندان خود را رشد دهند.

برای ایجاد ترویج فرهنگ پرورش ایده، شما باید بتوانید هرگونه عقیده از پیش تعیین شده در مورد کارمندان خود را از بین ببرید و به آن‌ها اجازه بدهید ایده‌های خود را بیان کنند. پس بهتر است آن‌ها را تشویق نمایید تا نظر خود را به اشتراک بگذارند و جزئی از فرایند ایده‌های خلاق در بیزینس باشند.

قدرانی از سهم کارمندان

زمانی که سهم کارمندان خود را در ایده تشخیص می‌دهید، احساس ارزشمندی را به آن‌ها القا می‌کنید. به همین صورت، اگر به دنبال ترویج فرهنگ پرورش ایده خلاقانه در سازمان خود هستید، باید استراتژی مبتنی بر انگیزه را اجرا نمایید و به کارمندان خود پاداش دهید.

با اجرای این استراتژی در کارمندان احساس قدردانی از تلاش‌های خلاقانه خود ایجاد می‌کنید و راه برای فرهنگ ایده خلاقانه در سازمان هموار می‌شود.

فرهنگ ایده خلاقانه در کارمندان شما تفکر خلاقیت را ایجاد می‌کند و آن‌ها را قادر می‌سازد تا فراتر از کار خود فکر نمایند و به چیز‌های جدید و منحصر به فرد دست یابند.

 

بنابراین، پرورش ایده خلاقانه در یک سازمان موقتی نیست بلکه احتیاج به استراتژی‌های بلند مدت و سرمایه‌گذاری در وقت و تلاش شما دارد. درنتیجه اگر در سازمان خود از نتایج مثبت راه‌های پرورش ایده بهره ببرید بهتر است راهکار‌های فوق را در سازمان خود پیاده سازی نمایید.

 

نوشتن یک نظر

نظر