آیا با مفهوم بازاریابی و کاربرد های آن آشنایی دارید؟

  • زمان تقریبی مطالعه 4 دقیقه
  • 3089

کاربرد های بازاریابی

کسانی که دارای کسب و کار هستند، اگر بدنبال درآمد باشند در همه جا تشخیص می دهند که باید بتوانند محصولات و خدمات خود را به فروش برسانند. اما ممکن است از کاربرد های بازاریابی که از توزیع تا قیمت گذاری را شامل میشود اطلاعاتی نداشته باشند. در ادامه‌‌ی این نوشتار با ما همراه باشید، تا راجع به 7 مورد از کاربرد های بازاریابی که شامل توزیع، تحقیقات بازار، مالی، مدیریت محصول، کانال های تبلیغاتی، تطبیق محصولات با مصرف کنندگان و تعیین قیمت می شود، صحبت کنیم.

در ابتدا به تعریفی جامع از بازاریابی از دیدگاه فیلیپ کاتلر پدر علم بازاریابی نوین می پردازیم:

فلیپ کاتلر، بازاریابی را به عنوان فرآیندی مدیریتی-اجتماعی تعریف می کند که به وسیله آن، افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها از طریق تولید، عرضه و مبادله کالا و خدمات با یکدیگر، به تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.

 

فلیپ کاتلر

 

کانال توزیع در بازاریابی

در این فاز که نقش پررنگی در بازاریابی دارد، باید به دنبال بهترین کانال توزیع باشید. توزیع به این معنی است که در مورد نحوه‌ی دریافت کالا یا خدماتی که می خواهید به مشتری بفروشید، تصمیم گیری کنید و حتی توزیع می‌تواند به اندازه‌ی راه اندازی یک فروشگاه دریک قسمتی از شهر آسان به نظر برسد و بتوانید به راحتی با مشتریان هدف خود ارتباط برقرار کنید. اما با توجه به دنیایی که درآن قرار داریم و بیش از پیش پیچیده و گسترده شده است، در توزیع، شما بیشتر به این نیاز دارید که بهترین راه را برای ارائه محصولات یا خدمات خود به مشتری ها پیدا کنید.

 

مالی

در کسب و کار خود برای اینکه بتوانید محصولات و خدمات خود را به پول تبدیل کنید، پول لازم دارید. تامین مالی جزو یکی از مهم ترین کاربرد های بازاریابی می باشد و می‌توانید آن را از طریق سرمایه گذاری، پس انداز و وام گرفتن بدست بیاورید.

 

برای مطالعه بیشتر: تعریف بازاریابی چندکاناله (multichannel) و تفاوت آن با بازاریابی همه کاناله

 

کاربرد های بازاریابی


تحقیقات بازار

شما باید در کسب و کارتان بازار هدف خود را شناسایی و در مورد آن تحقیقات بازار انجام دهید و به دنبال پاسخ دهی به سوالات زیر باشید.

  • مشتری های شما چه کسانی هستند؟
  • باتوجه به وجود رقیب چه چیزی باعث شده است که از شما خریداری کنند؟

برای پاسخ دادن به این سری سوالات بهتر است که به صورت حضوری، بازار و رقیب خود را تحلیل کنید و به جمع آوری اطلاعات از مشتری های هدف بپردازید.

 

تعیین قیمت

یک چالشی که در این بازاریابی با آن روبرو می‌شوید، تعیین قیمت است، یعنی شما نمی دانید بر روی محصولات خود چه قیمت‌هایی بگذارید؛ چرا که اگر محصولات شما دارای قیمت های بالایی باشند، باعث می شود که شما مشتری های خود را از دست بدهید و از طرفی دیگر، حتی اگر قیمت پایینی را در نظر بگیرید نیز ممکن است به مشتری این حس را القا کنید که محصولات شما از کیفیت پایینی برخوردار است. به صورت کلی برای اینکه به یک قیمت مناسب برسید، احتیاج به آزمون و خطا و تحقیقات بازار دارید.

 

پزشک کسب و کار: پیشنهاد می کنیم حتما محتوای مدیریت و استراتژی های بازاریابی را بخونید. این محتوا می تونه براتون بسیار مفید و جامع و کمک کننده باشه.

 

مدیریت محصول و خدمات

زمانی که شما بازار هدف خود را شناسایی و همچنین برای محصولات خود قیمت مناسب انتخاب کردید. کار بعدی که شما باید انجام بدهید این است، محصولات و خدمات خود را مدیریت کنید، این کار زمانی اتفاق می افتد که شما به مشتری های خود گوش فرا بدهید و در صدد برآورده کردن خواسته ها و نیاز های آن ها باشید و محصولاتی به روز و مطابق میل آن ها تولید کنید.

 

کانال تبلیغات

بیشتر شماها با ایده تبلیغات آشنایی دارید. برای اینکه بتوانید مشتری جدید پیدا و مشتری خود را بازگردانید، تبلیغات امری ضروری است. با تغییر بازار لازم است که پیام های تبلیغاتی خود را در شبکه های اجتماعی، رسانه های معمولی یا ترکیبی از آن دو بگذارید و به درستی به این تغییر بازار پاسخ دهید.

تبلیغات

تطبیق محصولات با مشتری ها

ممکن است که شما تمایل داشته باشید سریعا محصولات خود را به فروش برسانید. در صورتی که فروش جزو آخرین مرحله بازاریابی می‌باشد و فروش زمانی اتفاق می افتد که محصولات و خواسته های مشتری های خود را تعیین کنید و با قیمتی مناسب و در بازه‌ی زمانی مناسب، آن ها را تحویل دهید.

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشت و ازجمله اشتباهات رایج فروشندگان غیر حرفه‌ای می‌باشد این است که تصور می‌کنند مدت زمان صرف شده برای یک محصول با قیمت پایین باید از مدت زمان فروش محصولات گران قیمت کمتر باشد؛ درحالی که این گونه نیست و باید بدانند برای تمامی مشتریان خود حتی جزئی‌ترین آن‌ها ارزش قائل شوند.

آیا با مفهوم بازاریابی و کاربرد های آن آشنایی دارید؟

به صورت کلی کاربرد های بازاریابی نقش مهمی در کمک رسانی به شرکتها دارند تا محصولات بالقوه خود را برای بازار شناسایی و از طریق آن ها به تامین مالی بپردازند. در نتیجه، بازاریابی یک نقش حیاتی و مهم برای هر کسب و کار می‌باشد. هدف اصلی بازار یابی ایجاد راهی است برای اینکه مشتری را بتواند درگیر کند، همه‌ی این کاربردها برای دستیابی به نتیجه نهایی، بدست آوردن مشتری و ایجاد محیطی که منجر به موفقیت کسب و کار شود، لازم است.

نوشتن یک نظر

نظر