همه آنچه برای خلق یک برند موثر باید بدانید

  • زمان تقریبی مطالعه 9 دقیقه
  • 3642

همه آنچه برای خلق یک برند موثر باید بدانید

یک برند قابل تشخیص و دوست داشتنی یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌هایی است که یک شرکت در اختیار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند محصولات جدید را از برندهایی که برای آن‌ها آشنا است، خریداری کنند.

برندسازی نه تنها باعث افزایش آگاهی مصرف‌کننده از کسب و کار می‌شود، بلکه به کسب و کار، هویت و ارزش می‌بخشد. ظهور بسترهای مشارکتی و تعاملی به بسیاری از کسب و کارها این فرصت را داده است تا آگاهی را ارتقا دهند. برندسازی بسیار بیشتر از یک آرم جالب یا یک تبلیغ خوب است و باید شما کارهای بیشتری انجام دهید. پس با ما همراه باشید.

برند چیست

برند چیست؟

برند ویژگی یا مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی است که یک سازمان را از سازمان دیگر متمایز می‌کند. یک برند معمولا از یک نام، آرم یا نماد، طرح، صدای برند و... تشکیل شده است. همچنین به تجربه کلی مشتری در تعامل با یک کسب و کار به عنوان یک خریدار، مشتری، دنبال‌کننده رسانه‌های اجتماعی اشاره دارد. به عبارت ساده، برند شما توسط درک کلی مشتری از کسب و کار شما تعریف می‌شود؛ در حقیقت برند شما شهرت شماست.

اکنون، آیا ساختن برند ساده است؟ حقیقت این است که برندسازی یک شب اتفاق نمی‌افتد و ممکن است چندین ماه طول بکشد. ساخت یک برند قطعا یک روند است. با این حال، تلاش مداوم منجر به ایجاد روابط طولانی مدت با مشتریان و در نتیجه افزایش مداوم در فروش، بازاریابی دهان به دهان و وفاداری بیشتر به محصولات یا خدمات شما خواهد شد.

برندینگ

برند سازی چیست؟

تعریف برند سازی، ایجاد آگاهی در مورد کسب و کار شما با استفاده از استراتژی‌ها و کمپین‌های بازاریابی با هدف ایجاد تصویری بی نظیر و ماندگار در بازار است. امروزه تقویت تصویر نام تجاری شما از طریق فعالیتهای مختلف بازاریابی دیجیتال می‌تواند به صورت مؤثر انجام شود:

 

این کانال‌ها برای دستیابی به آگاهی و رشد برند ضروری هستند که قبلا در مقاله‌هایی جداگانه توضیح داده شده‌اند. در این مقاله ما مسیر ساخت یک برند تجاری را مطرح کرده‌ایم که بتوانید به کسب و کار یا برند شخصی خود کمک کنید تا مشتریان وفادار بیشتری کسب کنید.

آیا می‌دانید از کجا شروع کنید؟ با ما همراه باشید.

 

حتما بخوانید: تاثیر شگفت انگیز برندینگ بر بازاریابی

 

 

چگونه یک برند بسازیم؟

چگونه یک برند بسازیم؟

1. مخاطب مورد نظر برند خود را تعیین کنید

پایه و اساس ایجاد نام تجاری شما، تعیین مخاطبان مورد نظر است که روی آن‌ها تمرکز خواهید کرد. شما نمی‌توانید همه چیز برای همه باشید. هنگام ساختن برند، این نکته را به خاطر بسپارید که دقیقا به چه کسی می خواهید برسید. رسالت و پیام خود را متناسب با نیازهای دقیق آن‌ها تنظیم کنید. نکته اصلی این است که بتوانید رفتارهای دقیق و سبک زندگی مصرف‌کنندگان خود را بفهمید.

ایجاد برند به درک واقعی شخصیت خریداران متکی است. در اینجا چند مورد برای مستندسازی در هنگام توصیف مشتری ایده‌آل آورده شده است:

سن

جنسیت

محل

درآمد

سطح تحصیلات

برای تعریف بیشتر درباره شخصیت مشتریان:

انگیزه‌ها

اهداف

نیازها و مشکلات

متوجه شده‌اید که مزیت رقابتی هنگام برندسازی، تمرکز بر مخاطبان است؛ چرا که از این طریق می‌توانید اطمینان حاصل كنید كه پیام برند شما، به وضوح برای گیرنده مورد نظر در نظر گرفته شده است.

 

شناسایی مخاطبان مورد نظر برای خدمات یا محصولات تمرینی است که بر کلیه زمینه‌های فرآیند ساخت برند، به ویژه تلاش‌های بازاریابی تأثیر خواهد گذاشت. در نتیجه، تعیین مخاطبان ایده‌آل برای کسب و کار شما از استراتژی‌های کلی ساخت برند تجاری است.

برند سازی

2. ماموریت (mission) تجاری خود را تعیین کنید

آیا در مورد رسالت برند خود فکر کرده‌اید؟ در اصل، شما باید بیان روشنی از آنچه شرکت شما ارائه می‌دهد، ترسیم کنید. قبل از این که بتوانید برندی بسازید که مخاطب هدف شما به آن اعتماد دارد، باید بدانید که تجارت شما چه ارزشی ارائه می‌دهد. ماموریت اساسا هدفی را برای موجودیت تعریف می‌کند. همه چیز از آرم شما گرفته تا صدا، پیام و شخصیت شما، باید ماموریت کسب و کارتان را منعکس کنند.

وقتی مردم از شما می‌پرسند چه کاری انجام می‌دهید، با ماموریت برند خود به آن‌ها پاسخ دهید. قبل از تهیه بیانیه ماموریت برند خود، بررسی کنید که آیا واقعا مرحله اول را به درستی انجام داده‌اید و به درستی مصرف‌کنندگان خود را مشخص کرده‌اید؟ این یکی از مهم‌ترین مراحل روند برندگذاری است.

 

3. تحقیق در مورد برندهای تجاری موجود در صنعت شما

هرگز نباید دقیقا آنچه که برندهای بزرگ در صنعت شما انجام می‌دهند را تقلید کنید؛ اما شما باید از آنچه که آن‌ها به خوبی انجام می‌دهند یا جایی که آن‌ها شکست خورده‌اند آگاه باشید. هدف این است که از رقابت متمایز شوید و مشتریان را ترغیب کنید که از شما خرید کنند. در مورد رقبای اصلی خود تحقیق کنید، مثلا بررسی کنید که آن‌ها در ساخت برند تجاری چه میزان پیش رفته‌اند.

برای این که یک نام تجاری موثر واقع شود، باید شناخت و یادآوری آن برای مصرف‌کنندگان آسان باشد. تحقیق در مورد رقبا یک عنصر اصلی در توسعه برند شما است. بنابراین لیستی از رقبای خود آماده کنید. سپس به این سوالات پاسخ دهید:

آیا رقیب با پیام‌رسانی و هویت بصری در کانال‌ها سازگار است؟

کیفیت محصولات یا خدمات رقیب چقدر است؟

آیا رقیب مشتریان را بررسی کرده است؟

از چه راه‌هایی اعم از آنلاین و آفلاین محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه می‌کند؟

 

برند سازی چیست؟

 

4- ویژگی های اصلی و مزایای برند تجاری خود را تشریح کنید

همیشه برندهایی با بودجه‌های بزرگتر و منابع بیشتر برای رهبری وجود خواهند داشت. محصولات، خدمات و مزایای شما فقط متعلق به شما هستند. شروع یک نام تجاری که به یاد ماندنی باشد بدان معنی است که شما می‌دانید چه چیزی را ارائه دهید تا هیچ‌کس دیگری نتواند آن را به این خوبی، پیشنهاد دهد. روی ویژگی‌ها و مزایایی که برند تجاری شما را بی‌نظیر می‌کنند، تمرکز کنید. با فرض این که شما مخاطب مورد نظر خود را دقیق می‌شناسید دلیلی به آن‌ها ارائه دهید تا برند شما را انتخاب کنند.

 

5. ایجاد یک آرم و تگ‌لاین

جالب‌ترین و مهم‌ترین قسمت روند ساخت برند، ایجاد یک آرم و نشان تجاری برای برند است. این آرم در همه مواردی که مربوط به کسب و کار شما است ظاهر می‌شود که هویت شما را بیان می‌کند. بنابراین برای خلق یک آرم استثنایی جهت تقویت هویت بصری کسب و کار خود، زمان و هزینه صرف کنید.

برند

6. صدای برند خود را مشخص کنید

صدای برند شما به رسالت، مخاطبان و صنعت شرکت شما بستگی دارد. صدای برند می‌تواند دوستانه، مکالمه‌ای، آموزنده، فنی و... باشد. خواهید دید که اگر صدای برند خود را به درستی انتخاب و استفاده کنید، قوی‌ترین شانس ارتباط با مصرف‌کنندگان را دارید. این امر به ویژه هنگام انتشار مقالات وبلاگ یا پست‌های شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. حفظ صدای مداوم به شما کمک می‌کند تا تصویر نام تجاری شما در کانال‌های مختلف به همان روش شناخته شود.

 

7. ساخت پیام برند

هنگام ساختن یک برند، به طور دقیق بگویید که شما چه کسی هستید. از صدای کسب و کارتان برای نام تجاری خود استفاده کنید. پیام شما باید کاملا با برند شما همراه باشد و در یک الی دو جمله بیان شود. این بخش از فرایند توسعه برند، فراتر از آرم و نشان است و باید جنبه‎های کلیدی کسب و کار شما را در بر بگیرید. یک پیام تجاری فرصتی برای برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان است. پیامتان را ساده و واضح بیان کنید.

مهمتر از همه، هنگام ایجاد پیام برند، به آنچه محصول شما می‌تواند ارائه بدهد، توجه نکنید؛ بلکه به ویژگی‌هایی از محصول که نیاز مشتری را برطرف می‌کند توجه کنید.

 

حتما بخوانید: تبلیغات اینترنتی، صدای برند کسب و کارتان

 

8. نام تجاری خود را با هر جنبه‌ای از کسب و کارتان ادغام کنید

روند ساخت برند هرگز متوقف نمی‌شود. نام تجاری شما باید در هر آنچه مشتری شما قادر به دیدن، خواندن و شنیدن آن است قابل مشاهده و انعکاس باشد. از راهنمای سبک برند برای ایجاد سازگاری با تصاویر مانند استفاده از رنگ و آرم، فونت‌ها و... استفاده کنید.

وب‌سایت شما مهم‌ترین ابزار برای بازاریابی برند شما است. وقتی وب‌سایت خود را طراحی می‌کنید صدا و پیام خود را در محتوا وارد کنید.

برندسازی

9. در مورد نام تجاری خود صادق باشید

وقتی صدای برند را انتخاب کردید، از آن برای هر قطعه محتوایی که ایجاد می‌کنید استفاده کنید. برند شما باید با ویژگی‌های کسب و کار و محصولات شما متناسب باشد؛ ناسازگاری باعث سردرگمی مشتریان می‌شود و ساخت طولانی مدت برند را دشوار می‌کند و اعتماد مشتریان را نسبت به برند از بین می‌برد.

 

10. بزرگترین مدافع برند خود باشید

هنگامی که شما یک برند تجاری را ایجاد می‌کنید، شما و کارمندانتان بهترین طرفداران برند هستید. هیچ‌کس برند شما را بهتر از شما نمی‌شناسد‌، بنابراین گسترش آن بر عهده شماست. هنگام استخدام کارمندان، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها فرهنگی متناسب با رسالت، چشم‌انداز و ارزش‌های برند شما دارند.

بنابراین برای ساخت برند باید نام تجاری خود را تعریف و آن را متمایز نموده و ارائه کنید. خیلی مهم است که در مورد استراتژی‌های برند تجاری خود و نحوه اجرای آن‌ها فکر کنید. همچنین باید استراتژی‌های تجاری را اتخاذ کنید که باعث افزایش ارزش به مصرف‌کنندگان شما شود و به آن‌ها در رفع نیازشان کمک کند.

نوشتن یک نظر

نظر