11 مهارت ضروری که مدیران برند باید بدانند

  • زمان تقریبی مطالعه 10 دقیقه
  • 3829

مدیریت برند برای موفقیت هر سازمانی ضروری است. مدیر برند دروازه‌بان شهرت برند، صدای برند به مشتریان و رسانه‌ها و معمار تصویر یک برند است. برای مدیریت موفقیت‌آمیز یک برند و بخشیدن شخصیتی به آن که برای مخاطب هدف، طنین انداز شود، لازم است تا به صورت چشم‌گیری، خلاقیت، فن‌آوری و رهبری با یکدیگر ترکیب شوند.

گسترده فعالیت مدیر برند در شرکت‌های مختلف، متفاوت است. برخی نقش‌های گسترده‌تری دارند که ترکیبی از بازاریابی کامل را شامل می‌شود و برخی دیگر به طور خاص بر رشد سهم بازار و ارزش سهام برند تمرکز می‌کنند.

مهارت‌های لازم می‌تواند به صنعت و کسب و کار مورد نظر وابسته باشند، اما چند مهارت کلیدی وجود دارد که همه مدیران برند برای درخشش به آن‌ها نیاز دارند.

مدیر برند

مدیر برند کیست؟

وقتی نام یک برند را می‌شنوید، چه افکاری به ذهن شما می‌رسد؟ اگر این افکار مثبت باشند، موجب می‌شوند تا شما بخواهید محصول تجاری را خریداری کنید. مدیران برند وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنند با مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل متناسب هستند. برای انجام این کار، مدیر برند به طور مداوم روند بازاریابی را رصد می‌کند و از نزدیک به محصولات رقابتی در بازار توجه می‌نماید؛ همچنین مرتبا با مشتریان و مدیریت ارشد ملاقات می‌کند و بر تیمی از بازاریابان جوان نظارت دارد.

مدیران برند به عنوان شخصیت اصلی برای توسعه و اجرای ابتکارات و فعالیتهای بازاریابی برای برند خاص عمل می‌کنند. مدیران برند اجرای کمپین‌های بازاریابی، مدیریت، توسعه و رشد بازار را بر عهده دارند.

 

بیشتر بخوانید: مدیر برند کیست و چه وظایفی دارد؟

 

مدیر برند

مهارت‌های یک مدیر برند

  1. خلاقیت، نوآوری و بینش

امروزه بازارها شلوغ و صدها برند مختلف در آن وجود دارد. بنابراین، چگونه می‌توانید در دریایی از برندهای معروف و تبلیغاتی که در همه جا از تلویزیون گرفته تا رسانه‌های اجتماعی ما را بمباران کرده‌اند، از برند خود محافظت نمایید؟

شما به عنوان یک مدیر برند باید بتوانید آخرین روندها و پیشرفت‌های صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید را دنبال و پیش بینی کنید. از این گذشته، شما باید اطمینان حاصل کنید که برند شما یک قدم جلوتر است.

مصرف‌کننده در قلب تمام استراتژی‌های توسعه برند قرار دارد، بنابراین شما نیاز به درک ذاتی از مصرف‌کننده هدف خود دارید. این درک شامل این است که آنها چه کسانی هستند، چه چیزی آن‌ها را به حرکت در می‌آورد و باعث می‌شود محصول را خریداری کنند.

کمپین های بازاریابی خلاقانه نه تنها توجه مشتری هدف را جلب می‌کند، بلکه موجب تقویت رسانه‌های اجتماعی نیز می‌شود که می‌تواند آگاهی از برند را بسیار افزایش دهد.

 

  1. ذهنیت استراتژیک و تحلیلی

علاوه بر مهارت خلاقانه که در بازاریابی به آن نیاز دارید، باید فردی با فکر تجاری باشید. مدیران برند اغلب مسئول تدوین برنامه‌ها و استراتژی‌های برند سالانه برای کمک به عملکرد هستند؛ بنابراین برای تدوین، پیاده‌سازی و مدیریت این استراتژی‌ها باید رویکردی تاکتیکی در بازاریابی داشته باشید. بعلاوه، شما اغلب نیاز به تجزیه و تحلیل داده‌های فروش، تحقیقات بازار و عملکرد کمپین‌ها، برای ایجاد بهترین استراتژی برای بهبود عملکرد و فروش برند دارید. در نتیجه لازم است در تفسیر و ترجمه داده‌ها به بینش‌ها و استراتژی‌های عملی اطمینان داشته باشید.

همچنین باید بتوانید به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای برند برنامه‌ریزی کنید. شما باید بتوانید استراتژی‌های جدید را هنگام بروز چالش‌های جدید و برای پاسخگویی به نیازهای برند سازگار و پیاده‌سازی کنید.

مدیر برند

  1. تأثیرگذاری، ارائه و ارتباطات

شما به عنوان یک مدیر برند باید قادر به تغییر و تحریک برنامه‌های برند تجاری در تمامی سطوح داخلی و خارجی باشید. مدیران برند معمولا باید با سایر بخش‌ها بطور متقابل کار کنند و اطمینان حاصل نمایند که کلیه کمپینها و فعالیت‌ها به رهنمودهای برند پایبند هستند تا از پیام‌رسانی مداوم در تمامی کانال‌های ارتباطی اطمینان حاصل شود.

 

اعتماد به نفس در ارائه مهارت مورد دیگری است که برای مدیر برند لازم و ضروری است. شما به طور مرتب باید برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را برای توسعه برند به ذینفعان ارائه دهید؛ بنابراین روی افزایش اعتماد به نفس خود در محیط کار متمرکز شوید.

 

  1. اشتیاق و تعصب شدید

ممکن است این نکته، آشکار به نظر برسد، اما موفق‌ترین مدیران برند کسانی هستند که اشتیاق شدید به برندهای خود داشته و واقعا به آنچه انجام می‌دهند اعتقاد دارند. شما به عنوان مدیر برند، سفیر اصلی برند خود هستید. بنابراین باید در هر تعاملی، چه در هنگام تعامل با ذینفعان و چه از طریق برنامه‌های فعال‌سازی نام تجاری خود، تشویق کننده شماره یک باشید. هرچه نسبت به برندی که با آن کار می‌کنید علاقه بیشتری داشته باشید، درگیر کردن مخاطبان و جذب آن‌ها به خرید محصولات آسان‌تر خواهد بود.

علاقه‌مندی به صورت ارگانیک گسترش می‌یابد و همچنین ارتباط مثبت با افرادی که در خارج از دیوارهای شرکت هستند را تقویت می‌کند. در هر رابطه‌ای، ارتباطات از همه مهم‌تر است و یک مدیر برند، به همه افراد پیرامون خود، اظهارات ارزشی مهم محصولات و خدمات را که به انتقال نیاز دارند را می‌آموزد.


مدیریت برند

  1. اطلاعات را سازماندهی کنید

سازماندهی به معنای دسترسی سریع و آسان به کلیه ابزارهایی است که برای مدیریت موثر برند استفاده می‌شوند. از نرم افزارها و خدماتی که برندهای قدرتمند برای مدیریت برندهای خود از آن‌ها استفاده می‌کنند، آگاهی داشته باشید.

بررسی جنبه‌های مختلف برندهای دیگر از آرم‌ها و تصاویر گرفته تا طرح‌های محصول و انتشار مطبوعات، این امکان را می‌دهد که اطلاعات جدیدی کسب نمایید و آن را در اختیار دیگر کارمندان خود قرار دهید. اجازه دسترسی به اطلاعات لازم را به کارمندان خود بدهید و تنگناها را با پیدا کردن نیازها از بین ببرید. یک مدیر برند می‌تواند با یک کتابخانه مرکزی اطلاعات لازم را در اختیار افراد قرار دهد.

  1. همدلی با مشتریان

در بازاریابی‌ بارها و بارها گفته می‌شود که مشتریان خود را بشناسید. مدیران برند باید بسیار به شناسایی مشتریان توجه کنند و آن‌ها را قبل از خدمت بشناسند. مدیران برند لازم است تا کمی عمیق‌تر مشتریان خود را بشناسند؛ چرا که برای یک برند، همدلی با مشتریان بسیار مهم است.

 

در این صورت مدیر برند قادر به آگاهی کافی از تجربه مشتری خواهد بود و کل تجربه مشتری را از ابتدا تا انتها از دید مشتری خود بررسی می‌کند. این تنها راهی است که یک مدیر برند می‌تواند بفهمد چه چیزی بر اقدامات خریدار تاثیر می‌گذارد.

همدلی را یکی از اصول مهم برند خود قرار دهید. همدلی فقط یک تاکتیک بازاریابی یا یک کمپین شبکه اجتماعی نیست. همدلی روشی معتبر برای ایجاد یک تجربه منسجم بین مصرف‌کننده و برند است. همدلی روابط را برقرار می‌کند و از آن‌ها برای خلق ارزش بهتر در بازار استفاده می‌کند. تنها راه برای دستیابی به این هدف، صرف وقت با خریداران در شرایط آن‌ها و درک نیازها و مشکلات آن‌هاست.

  1. تحلیل خلاقانه

مدیران برندها باید شکاف بین دو جهان منطق و هنر را از بین ببرند و خلاقانه اطلاعات را تحلیل کنند. این علامت‌های تجاری توسط کسانی رشد می‌یابند که تحقیقات پیچیده‌ای را انجام می‌دهند و اعداد را به پیام‌های خلاقانه تبدیل می‌کنند تا حمایت افراد را جلب نمایند.

مدیر برند شخصی است که می‌تواند استراتژی و شهرت برند را ایجاد و حفظ کند. آن‌ها از ویژگی‌های تحلیلی دقیق برای کسب حمایت مدیریت و مدیر عامل‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین قادر به ایجاد شور و شوق و نوآوری در تیم‌ بازاریابی نیز هستند.

انسانها بیشتر از طریق بینایی یاد می‌گیرند، بنابراین به عنوان وسیله‌ای برای توضیح بهتر مطالب، روش‌هایی برای ایجاد پیام‌های متراکم‌تر و پیچیده‌تر پیدا کنید.

خدمات مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است. برای کمک به نمایندگان خدمات مشتریان خود، اطلاعات را پیگیری کنید تا نیاز به رشد مداوم در تعاملات را درک نمایید و سپس اسکریپت‌های خلاق را اجرا کنید.

برای اجرای لحن، سبک و انتخاب‌های رنگی که توسط طراح داخلی شما انجام شده است، تحقیقات علمی انجام دهید.

هنگام ارسال اطلاعیه‌های مطبوعاتی، از عکس‌ها و فیلم‌های زیبا استفاده کنید، نه تنها باعث جذاب‌تر شدن پیام می‌شود بلکه باعث افزایش بازدید آنلاین نیز می‌گردد.

مدیر یک برند

  1. از داده‌ها آگاه باشید

دنیای بازاریابی بستر گرم اعداد و داده‌هاست. مدیر برند باید از تمامی اعداد و ارقام مطرح در صنعت خود آگاهی داشته باشد. داده‌ها چارچوبی را ایجاد می‌کنند که از طریق آن مدیر برند می‌تواند فعالیت‌های مهم دیگری را انجام دهد. آن‌ها باید اعداد را براساس آگاهی مداوم خود از روندها و اطلاعات تفسیر كنند. با انجام این کار، تقریبا می‌توانند آینده را پیش بینی کنند. مدیران برند همچنین باید مراقب داده‌هایی که بر اعتبار آنلاین آن‌ها تاثیر می‌گذارد نیز باشند.

مدیران برند می‌دانند که جمع‌آوری داده‌های آنلاین و مدیریت شهرت از راه‌های اصلی ارتباط و یادگیری در مورد مشتریان هستند.

  1. تعیین اهداف و معیارها

مدیران برند باید دائما اهداف و معیارها را تعیین کنند. آن‌ها باید از تیم خود بپرسند که ما به کجا می‌خواهیم برسیم؟ برای رشد برند چه تغییراتی باید ایجاد شود؟ چگونه می‌توانیم صدای برند خود را به طرز معنی‌داری با مشتریان خود مطرح کنیم؟ و....

مدیر برند باید تلاش خود را روی اهداف متمرکز کند تا از اتلاف وقت در مواردی که منجر به موفقیت نمی‌شوند، جلوگیری کند. مدیران برند باید با تعیین اهداف برنامه‌های موثر را تنظیم نمایند. محدودیت زمانی، منابع موجود و مهارت‌های کارمندان خود را در نظر بگیرید.

  1. نویسنده باهوش

مدیران برند باید در نوشتن برتری داشته باشند. نوشتار آن‌ها علاوه بر این که باید کلمات مهم را در برداشته باشد باید تمرکز خود را بر خوانایی متن قرار ‌دهند تا افراد پیام برند را درک کنند.

مدیر برند می‌داند که مخاطبان او تمامی قشرها را در بر می‌گیرد و باید برای سنین مختلفی که مشتریان برند هستند قابل درک باشد. وقتی شروع به تولید محتوا می‌کنید، صدای برند شما باید با مخاطبان ارتباط برقرار کند و آن‌ها را درگیر کند.

مدیران برند همچنین باید سردبیر ماهری باشند و باید گرامر و خوانایی متن نوشته شده برای برند را به درستی ویرایش نماید.

 

مدیر برند

  1. از نظر عاطفی باهوش

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی به معنای این است که شما قادر هستید احساسات خود و همچنین احساسات افراد دیگر را تشخیص داده و از آن مراقبت کنید. چند ویژگی لازم است، از جمله:

داشتن آگاهی عاطفی

می‌توانید احساسات خود و همچنین عواطف دیگران را مشخص و تعریف کنید.

استفاده از احساسات

می‌توانید از این احساسات استفاده کنید تا به شما در رسیدن به یک کار خاص یا حل یک مشکل خاص کمک کند.

مدیریت احساسات

می‌توانید احساسات خود را به سهولت تنظیم کنید و همچنین می توانید احساسات شخص دیگری را تغییر دهید.

مدیران برندهای بزرگ، مشابه با ماهیت همدلی خود، از نظر عاطفی بسیار باهوش هستند و احساسات ظریفی را ایجاد می‌کنند که شخصیت منحصر به فرد را شکل می‌دهند. مدیر برند باید به نحوه احساسات مشتریان توجه کند و سپس بفهمد کدام احساسات باعث ایجاد رفتارهای مختلف می‌شود.

امیدوارم مرور این 11 مهارت مدیران برند، برای شما کارآمد و گامی مفید در ارتقای برندتان باشد. با بررسی دقیق خصوصیاتی که منجر به موفقیت در مدیریت برند می‌شود شما توانسته‌اید زمینههای رشد و برخی از فرصت‌های بهبود را مشخص کنید. اکنون با دانستن مهارت‌های مدیر برند می‌توانید دقیق تر عمل کنید.

 

نوشتن یک نظر

نظر