داستان برند ای بی - ebay

  • زمان تقریبی مطالعه 9 دقیقه
  • 1355

داستان برند ای بی - ebay 

برند‌ Ebay و کسب و کار میلیارد دلاری آن

پیر امیدیار کارآفرین ایرانی آمریکایی شرکت ای بی با حوزه فعالیت تجارت الکترونیک در سال ۱۳۷۴ در کشور کالیفرنیا تاسیس گردید. این شرکت به دو صورت B2C و C2C اقدام به خرید و فروش کالا نمود. این شرکت یک شرکت خرید و فروش کالای دست دوم می باشد که توانست از حباب دات کام نجات پیدا کند. این شرکت علاوه بر فروش کالا توانسته خدمات دیگری از جمله خرید و فروش بلیط stubhub و تبلیغات آنلاین kijiji را انجام دهد.

 

شروع فعالیت Ebay

فعالیت پیر با فروش یک لیزر پوینتر شکسته آغاز شد پیر یک برنامه نویس بود که در کشور فرانسه متولد شده است او با طراحی وب سایتی در کالیفرنیا . اولین فروش خود را انجام داد زمانی که پیر لیزر شکسته خود را به فروش رسانید به شخص خریدار تماس گرفت و تاکید به شکسته بودن لیزر کرد اما شخص خریدار علت خرید خود را جمع آوری لیزر های شکسته اعلام کرد در ابتدا این کار برای پیر یک کار تفریحی بود اما سپس ارائه دهنده خدمات هاستینگ با امید یا تماس گرفته و از او خواستند که برای خود یک اکانت مخصوص کسب و کار را خریداری کند از آنجایی که هزینه وب سایت افزایش پیدا کرد پیر مجبور شد که از کاربران خود هزینه دریافت کند. از آن پس پیر اقدام به استخدام یک کارمند نمود اولین کارمندی که در تشکیلات پیر استخدام شد کریس آگار پا بود وظیفه ثبت بچه های دریافتی از کاربران را داشت در سال ۱۳۷۵ شهرت شرکت به قدری افزایش پیدا کرد که میزان درآمد به دست آمده از کالاهای فروخته شده به ۷.۲ میلیون دلار رسید وقتی پیر پیشرفت خود را در این شغل دید شغل اصلی خود را ترک کرده و با استخدام کردن جف اسکال به عنوان مدیر اجرایی به طور جدی شغل خود را استارت زد.

از جمله خدمات دیگری که پیر در سال ۷۶ انجام داد مشارکت با یک شرکت برای فروش بلیط هواپیما و سایر خدمات مسافرتی بود. رفته رفته با گذشت زمان پیشرفت کاری پیر رو به افزایش بود به طوری که در دی ماه سال ۷۶ د دو میلیون مزایده انجام شده در صورتی که در سال ۷۵ فقط ۲۵۰ هزار مزایده انجام شده بود و همچنین توانست در سال ۷۶ به میزان ۵۰۰ میلیون دلار از اسباب‌بازی‌های Beanie به فروش برساند.

با پیشرفت روز افزون پیر و رشد زیاد کاربران سرویس، پیر را بر این فکر واداشت که خدمات گفتگو و رسیدگی به مشکلات کاربران را اجرا کند. با اجرا شدن این طرح حدود یک میلیون محصول به فروش رفت.

اولین سرمایه گذاری برروی شرکت پیر توسط شرکت سرمایه گذار Benchmark دریافت شد. مک ویتمن اولین شخصیتی بود که در آن زمان به شرکت ebay پیوست. در آن زمان شرکت ای بی، ۳۰ کارمند داشت.

 

کلکسیونر نامزد پیر علت اصلی تاسیس Ebay

 

کلکسیونر نامزد پیر علت اصلی تاسیس Ebay

به گفته ماری سانگ در سال ۷۶ نامزد پیر با جمع آوری جعبه های برند pez، باعث ترغیب پیر برای تاسیس شرکت Ebay شد. این داستان هرچند اگر دور از واقعیت باشد ولی باعث افزایش علاقه کاربران به این وب سایت شد. ساختگی بودن این داستان در کتاب آدام کوهن با تایید پیر ثبت شده است.

 

عرضه عمومی سهام ای بی

 

عرضه عمومی سهام ای بی

پیشرفت سریع شرکت ای بی موجب شد که پیر، به فکر احداث یک زیر مجموعه به نام My ebay برای پاسخگویی هر چه بیشتر و رضایت مشتریان بی اندازد. در این بین در سال ۱۳۷۷ سهام شرکت ای بی به صورت عمومی عرضه شد. Ipo برای فروش سهام شرکت ای بی آن را در بازار نزدک با نام ebay عرضه کرد. شروع مناقصه از قیمت ۱۸ دلار بوده و سپس به ۵۳ دلار رسید و باعث میلیاردر شدن پیر شد. پس از میلیاردر شدن، امید یار اقدام به فعالیت در خیریه و تاسیس موسسه Ebay foundation نمود.

 

توسعه Ebay

با گذشت زمان و افزایش بالای کاربران، باعث شد که پیر علاوه بر عرضه اجناس کلکسیونی به فروش هر کالایی که قابل خرید و فروش می باشد بپردازد. امروزه پیشرفت شرکت پیر تا حدی است که بیش از ۱۸۰ کشور از خدمات این شرکت استفاده می کنند. بر همین اساس پیر اقدام به افتتاح دفاتر بیشتر نمود.

از جمله اقدامات دیگری که پیر در سال ۱۳۷۹ به آن پرداخت ورود به بازار خودرو و خرید، ای بی در حوزه تجارت الکترونیک بود. بر همین اساس ای بی موتورز در سال ۷۹ معرفی شد. به گونه‌ای که تا فرا رسیدن سال ۸۵ حدود دو میلیون خودرو شخصی در آن ثبت گردید.

 

رکورد زنی ای بی در قرن ۲۱

 

رکورد زنی ای بی در قرن ۲۱

شروع قرن ۲۱ تحولی بزرگ برای شرکت ای‌بی بود. به گونه ای که این شرکت توانست اجناسی مانند شلوار جین را به قیمت ۴۶۰۰۰ دلار و هواپیمای جت را به قیمت ۴.۹ میلیون دلار در سایت خود به فروش برساند. از جمله اقداماتی که شرکت ای بی در قرن ۲۱ انجام داد، امکان پیاده سازی فروشگاه اینترنتی شخصی خود با هزینه کم برای کاربران بود. ای بی هدف های زیادی برای توسعه شرکت در سر داشت از جمله یکی از این هدف های مهم توسعه شرکت در سایر کشورهای اروپایی بود. خرید شرکتی به نام پی پال مهم ترین خرید ای بی در سال ۸۱ بود. ادغام شدن این دو شرکت با یکدیگر باعث پیشرفت هردو شرکت شد به طوری که بعد از ۱۳ سال شرکت پی پال از شرکت ای بی جدا شد و خود به تنهایی اقدام به ادامه فعالیت نمود. در سال ۸۲ شرکت ای بی وب سایت معتبر فورچن را رونمایی کرد که این وب سایت باعث شد که شرکت ای بی را به عنوان یکی از سریعترین شرکت‌ها از لحاظ رشدی در رتبه ۸ قرار دهد. از جمله خدمات دیگری که شرکت ای بی در سال ۸۴ و ۸۳ انجام داد، خرید سهم بالایی از سرویس خرید و فروش آنلاین craigslist در سال ۱۳۸۳ بوده و همچنین سرویس تبلیغات آنلاین kijiji را در سال ۱۳۸۴ تاسیس نمود که به صورت زیر مجموعه از Ebay classified فعالیت می کرد.

از جمله اقدامات دیگر شرکت ای بی خرید وب سایت gumtree به نیت سرویس ارائه خدمات برای تبلیغات بود.

همانگونه که بیان نموده ایم قرن ۲۱ برای شرکت ای بی بزرگترین قرن برای رکورد زنی خود و پیشرفت این شرکت می باشد؛ چرا که شرکت ای‌بی علاوه بر فعالیت های ویژه ای که در حوزه تجارت الکترونیک داشت، اقدام به خرید اسکایپ که نوعی اپلیکیشن پیام‌رسان است در سال ۸۴ نمود.

همچنین ای بی به عنوان اولین اپلیکیشن برای اپ استور در آیفون استفاده شد.

افتخار دیگری که شرکت ابی در سال ۱۳۸۷ کسب نمود دریافت مدال ملی فناوری و نوآوری بود در آن سال این شرکت بیشترین مقدار کارمند خود را که تعدادی مصاحبه با ۱۵ هزار کارمند در جهان بود با درآمد سالانه ۷ میلیارد استخدام نمود.

شرکت ای بی علاوه بر تمام فعالیت های که در زمینه فروش و تجارت انجام می دهد، در کنار آن ها فعالیت های بشردوستانه و خدمت به اکوسیستم را هم انجام می دهد. بر همین اساس او از کمپین حقوق بشر بالاترین امتیاز را دریافت کرد. شرکت ای بی در سال ۸۸ اقدام به اجرای برنامه های نمود که در آن اقدام به آموزش زنان، در محیط های کاری کرد.

 

از گذشته تا اکنون شرکت ای بی

 

از گذشته تا اکنون شرکت ای بی

از جمله خدماتی که شرکت ای بی در طول فعالیت خود انجام داد افزودن سرویس های تجارت الکترونیک بوده است. بر همین اساس این شرکت در سال ۱۳۸۹ با خریداری کردن سرویس milo.com باعث انتقال راحت کالاهای محلی شد.

Gsl یکی دیگر از تجارت های الکترونیک می باشد که توسط شرکت ای بی خریداری شد.

شرکت ای بی در سال ۱۳۹۱ سرویسی را با هدف حمل و نقل کالاها به نام Glonal راه اندازی کرد.

در این بین شرکت ای بی غیر از خدمات اینترنتی که انجام می دهد برای اینکه بتواند مشتری را جذب و ثابت نگه دارد اقدام به ارائه فروش محصول به صورت حضوری نموده است که در این بین تمام محصولاتی را که در وبسایت خود دارد در مرکز خرید وست فیلد در سانفرانسیسکو به نمایش گذاشت. کاربران با پرداخت پی پال و به کمک محصولاتی که به نمایش گذاشته شده است می‌توانند کالاهای خود را خریداری و به صورت رایگان درب منزل تحویل بگیرند.

 

 دوین وینگ مدیر عامل جدید Ebay

 

 دوین وینگ مدیر عامل جدید Ebay

دوین وینگ چهارمین مدیر عامل شرکت ای بی که اکنون در حال مدیریت می باشد، است. از جمله فعالیت هایی که در دوره مدیر عاملی دوین اتفاق افتاد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ورود هوش مصنوعی به شرکت ای بی.
  2. احداث فروشگاه زنجیره‌ای مجازی با با همکاری شرکت myer انجام شد.
  3. خرید سرویس ticketbis برای ارتباط بیشتر با کشورهای اروپایی، آسیایی و اقیانوسیه
  4. راه اندازی سرویس تایید کالاهای لاکچری
  5. اجرای سیستم مرورگر تصویری
  6. حمایت از شرکت های تازه تاسیس
  7. خرید شرکت ژاپنی Giosis برای افزایش فعالیت در کشورهای آسیایی

در مورد هفت آخرین فعالیت می باشد که شرکت ای بی در جهت رشد خود انجام داده است.

تمام خدمات نامبرده در قسمت بالا باعث افزایش شهرت شرکت ای بی در میان کاربران شده است. شرکت ای بی هم اکنون در ۱۸۰ کشور جهان در حال فعالیت می باشد این شرکت هم اکنون ۵ هزار تحلیلگر داده دارد که به بررسی داده های مختلف می پردازند.

 

بحران های شرکت Ebay

 

بحران های شرکت Ebay

  • بدترین اتفاقی که در سال ۹۳ برای شرکت ای بی اتفاق افتاد نفوذ مجرمان سایبری به پایگاه داده های مشتریان بود. رخ دادن این اتفاق باعث شد که در آن سال سهام شرکت ای بی سقوط شدیدی را تجربه کند.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که در سال ۹۱ برای شرکتی بی به وجود آمد پرداخت مالیات در انگلستان بود.

 

موسسه شرکت ایکس بود امروز هیچ نقشی در شرکت ای بی نداشته و تنها بخشی از سهامداران آن می باشد این شرکت در حال حاضر نزدیک به ۱۵ هزار کارمند دارد و برند این شرکت جزو برترین برندهای جهان از نگاه فوربس می باشد.

 

نوشتن یک نظر

نظر