صفر تا صد دلایل داشتن بوم کسب و کار رستوران

  • زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه
  • 1171

صفر تا صد دلایل داشتن بوم کسب و کار رستوران

 

صفر تا صد دلایل داشتن بوم کسب و کار رستوران

اگر قصد دارید که رستورانی را تاسیس کنید؛ حتماً قبل از شروع به کار در ابتدا یک بوم کسب و کار را برای خود راه اندازی نمایید. بوم کسب و کار این امکان را برای شما فراهم می کند که شما هدف اصلی خود را برای افتتاح در رستوران بدانید و به شما در جذب بیشتر مشتری کمک می‌نماید. برای درست کردن بوم کسب و کار شما نیاز به هزینه ای ندارید و شما می توانید با دانلود کردن بوم های کسب و کار آماده در اینترنت این کار را برای خود انجام دهید.

بوم مدل کسب و کار رستوران به تجسم آنچه که مهم است کمک کرده و نظر کاربران را به سمت توجه به حوزه های کلیدی و اصلی جلب می کند. در این بوم به توصیف کانال ها، ارزش پیشنهادی، جریان درآمد، بخش های مشتری، منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی، شرکای کلیدی، هزینه های احتمالی و توصیف کلی کار و تغییرات احتمالی در آن می پردازد.

 

بوم کسب و کار چیست؟

 

بوم کسب و کار چیست؟

بوم کسب و کار به شما این امکان را می دهد تا شغل خود را خیلی بهتر معرفی کنید. وجود بوم کسب و کار برای تمامی شغل ها الزامی می باشد. افراد در شغل های مختلف با ارائه بوم کسب و کار خود می‌توانند به طور صریح و واضح و بدون اتلاف وقت تمامی اهداف و تغییراتی که در کارشان پیش می آید را به مشتری به راحتی ارجاع دهند. پس اگر شما هم می‌خواهید در کسب و کار خودتان موفق باشید برای خود یک بوم کسب و کار را طراحی کنید. شاید در ابتدا این بوم کسب و کار ساده باشد اما با گذر زمان و پیشرفت در کارتان می توانید به اجرای بوم کسب و کار حرفه ای تر بپردازید. اگر شما هم تصمیم به اجرای بوم کسب و کار کرده اید، نکات زیر را رعایت کنید.

 

قش مشتری در بوم کسب و کار رستوران

 

  1. نقش مشتری در بوم کسب و کار رستوران

یکی از مهمترین بخش های موجود در کسب و کار رستوران حضور مشتری می باشد. معمولا ً مشتریان برای تهیه غذا از رستوران به دو روش حضوری و تلفنی این کار را انجام می دهند.

 

حفظ مشتری در بوم کسب و کار رستوران

 

  1. حفظ مشتری در بوم کسب و کار رستوران

اکنون فرض را بر این بگذارید که شما کسب و کار خود را راه اندازی کرده و بوم کسب و کار خود را هم تهیه نموده اید؛ اگر مشتری نداشته باشید تمام کارهایی که انجام داده‌اید هیچ ارزشی نداشته و بعد از مدت کوتاهی ور شکسته می‌شوید. بر همین اساس داشتن مشتری و حفظ آن عامل اصلی پیشرفت شما در کسب و کارتان می باشد. پس سعی کنید مشتری را با روش‌های مختلف حفظ نمایید. در این بین برای حفظ مشتری می توانید رضایت آنان را جلب کنید. برای جلب رضایت مشتری شما باید اقدام به ارائه خدمات مختلفی چون تحویل غذا و پاسخگویی توسط تلفن، اینترنت و پاسخگویی حضوری داشته باشید.

 

نقش کانال توزیع در بوم کسب و کار رستوران

 

  1. نقش کانال توزیع در بوم کسب و کار رستوران

برای اینکه بتوانید در کسب و کار خود پیشرفت بیشتری داشته باشید سعی کنید با شرکت ها و ارگان های مختلف قرارداد کاری ببندید. در ابتدا چون تازه شروع به کار کرده اید می توانید با هر شرکتی حتی با کمترین سود برای نشان دادن کار خود و معروف شدن قرار داد کاری ببندید. اما پس از گذر زمان و جا افتادن کار شما و شناخت کسب و کار شما توسط شرکت ها و سایر مراکز می توانید قرارداد خود را با بخش هایی که سود چندانی با شما ندارند لغو کنید. اما به این نکته توجه نمایید که هر چقدر کانال های ارتباطی شما بیشتر باشد باعث شناخت بهتر شما در کل شهر می شود.

 

اهمیت پیشنهاد در بوم کسب و کار رستوران

تا حالا فکر کرده اید که چرا مشتری باید رستوران شما را انتخاب کند. همانطور که می دانید در سطح شهر رستوران های خیلی زیادی وجود دارد. رستوران هایی با دیزان های فوق العاده و مکان هایی زیبا‌. تا حالا به این نکته فکر کرده اید که چه عاملی باعث می شود تا مشتری رستوران شما را انتخاب کند؟

شما برای اینکه بتوانید در الویت انتخاب های مشتریان باشید، باید دنبال راهکاری باشید که رقبا قادر به انجام دادن آن نباشند‌. مثلا غذایی با کیفیت بالا و قیمتی پایین ارائه دهید.

 

  1. در نظر گرفتن فعالیت های اصلی در بوم کسب و کار رستوران

هنگام شروع کسب و کار خود برای حفظ مشتری در ابتدا به فعالیت اصلی خود که پخت غذا می باشد بپردازید. وقتی یک مشتری به رستوران شما می آید با هدف دریافت غذا وارد رستوران شما می شود‌. حال اگر شما جزو دسته رستوران های لوکس باشید و غیر از خدمات تهیه غذا موارد دیگری در کنار تهیه غذا داشته باشید و توجهتان از سرو غذا محدود شود، باعث نارضایتی مشتری و در نهایت کم شدن مشتری شما می شود‌. پس حتما توجه اصلیتان به تهیه غذا باشد‌.

 

  1. نقش شرکای کلیدی در بوم‌ کسب و کار رستوران

برای اینکه هزینه های شما کمتر شود و بهوده خرج نکنید در انتخاب شرکای خود دقت کنید. از سازمان هایی که شما برای تهیه مواد غذایی به آن ها رجوع می کنید و مراکزی که برای غذای روزشان با آن ها قرار داد بسته اید جزو شرکای کلیدی شما محسوب می شوند.

 

وسایل مورد نیاز در بوم کسب و کار رستوران

 

  1. وسایل مورد نیاز در بوم کسب و کار رستوران

برای شروع کار در رستوران در ابتدا علاوه بر مکان مورد نیاز، شما به یک آشپز، لوازم اشپزی مانند گاز، انواع ظروف و انواع مواد خوراکی نیازمند هستید. در شروع کار ممکن است به دلیل کم بود بودجه کسب و کارتان محدود باشد، ولی شما می توانید با پیشرفت در شغلتان، کسب و کار و بوم کسب و کار خود را ارتقا دهید‌.

 

  1. میزان درآمد در بوم کسب و کار رستوران

از آنجایی که شما بر اساس میزان مواد خوراکی که در تهیه غذا بکار برده اید قیمت غذا را تعیین می کنید، پس میزان درآمد رستوران کاملا مشخص است و هیچ گونه پیچیدگی ندارد.

 

حتما بخوانید: بوم کسب وکار خیاطی 

 

هزینه های مورد نیاز در بوم کسب و کار رستوران

 

  1. هزینه های مورد نیاز در بوم کسب و کار رستوران

زمانی که شما تصمیم به احداث رستوران می کنید یکسری هزینه ها مانند: هزینه پرسنل، هزینه تهیه مواد غذایی، هزینه تهیه ظروف، هزینه مکان، هزینه دیزاین و سایر هزینه ها را باید در نظر داشته باشید‌. براورد کردن هزینه قبل از شروع به کار این امکان را به شما می دهد که کار خود را با هدف و برنامه ریزی قبلی شروع کنید‌.

اکنون با رعایت کردن تمامی نکات بالا می توانید قبل از شروع به هر کاری برای خود بوم کسب و ‌کار تهیه کنید و با برنامه ریزی و هدف پیش بروید. وجود بوم کسب و کار این امکان را به شما می دهد تا شغل خود را بهتر بشناسید و در آن شکست نخورید.

 

نوشتن یک نظر

نظر