شروعی دوباره با برنامه ریزی استراتژیک

  • زمان تقریبی مطالعه 8 دقیقه
  • 1135

شروعی دوباره با برنامه ریزی استراتژیک

 

شروعی دوباره با برنامه ریزی استراتژیک

شاید شما هم با وجود چالش هایی که روزانه اتفاق می افتد بگویید که برنامه ریزی آن هم از نوع بلند مدت با شرایط کنونی امری نا ممکن می باشد. در این مقاله سعی بر این داریم که شما را با برنامه ریزی استراتژیک و نحوه اجرایی صحیح آن آشنا سازیم‌.

از جمله خدمات برنامه ریزی استراتژیک، تاثیرات آن بر انواع شرکت ها و سازمان ها می باشد. در این میان شرکت ها می توانند با کمک برنامه ریزی استراتژیک کسب و کار خود را رونق دهند. برنامه ریزی استراتژیک هنر ایجاد استراتژی های کسب و کار خاص، اجرای آن ها، ارزیابی نتایج و اجرای طرح در رابطه با هدف یک شرکت در دراز مدت می باشد. کلمه برنامه ریزی استراتژیک هم معنی با مدیریت استراتژیک می باشد یعنی باعث هماهنگ کردن بخش های مختلف یک شرکت از جمله بخش حسابداری مالی، بازاریابی، منابع انسانی و غیره می‌شود.

 

خلاصه فعالیت برنامه ریزی استراتژیک

از سال ۱۹۵۰ تا سال ۱۹۶۰ برنامه ریزی استراتژیک بین شرکت ها از محبوبیت بالا قرار گرفته شد؛ به طوری که در سال ۱۹۸۰ این محبوبیت به اوج خود رسید. در این میان اکثر شرکت ها و سازمان های بزرگ با تعداد کارمند زیاد برای رسیدن به هدف خود از برنامه ریزی استراتژی استفاده کردند. بعضی افراد عقیده بر این داشتند که برای اجرای برنامه ریزی استراتژیک نیاز به یک ثبات محیطی است و این نابسامانی مانع از اجرای برنامه ریزی استراتژیک می شود. در جواب این افراد باید گفت که برنامه ریزی استراتژیک شاخه های زیادی دارد و تنها یکی از شاخه های آن برنامه ریزی است. در این میان با شرایط ذکر شده باز هم انجام برنامه ریزی برای شرکت های بزرگ امری شدنی است، چرا که سازمان ها و شرکت های وسیع با تعداد کارمند زیاد زمان و حوصله کافی برای تغییر مسیر خود با شرایط زمانی را ندارند، همچین این شرکت ها ریسک نمی کنند که بی هدف پیش بروند پس در این میان با اجرای برنامه ریزی استراتژیک باعث کمک به ارتباط هر چه بهتر بین مدیر و کارمند شده و به سوی آینده ای بهتر قدم می گذارند.

حال سوالی که در این میان برای شرکت های کوچک پیش آمد این است که آیا اجرای برنامه ریزی استراتژیک برای آن ها موثر است یا خیر؟ در جواب باید گفت بله. چرا که با کمک برنامه ریزی استراتژیک می توانند به نقاط ضعف و یا قوت خود رسیدگی کنند و باعث بهبود عملکرد خود شوند.

در این بین برای اجرای برنامه ریزی استراتژیک در یک شرکت به برنامه‌ریزی قابل توجهی از طرف مدیریت ارشد یک شرکت نیازمند است. در این میان مدیران اجرایی با در نظر گرفتن طرح ها و ایده های بی شماری اقدام به انتخاب بهترین ایده می کنند و با اتتخاب آن قدمی موثر برای بهبود شرایط سازمان بر می دارند.

 

توسعه برنامه ریزی استراتژیک

 

توسعه برنامه ریزی استراتژیک

  1. تدوین استراتژی

 در این فرایند شرکت‌ها با در نظر گرفتن یک ممیزی خارجی و یا داخلی وضعیت کلی شرکت خود را ارزیابی می کنند. با این کار می توانند نقاط ضعف و قوت شرکت و یا سازمان خود را شناسایی کرده و اقدام به شناسایی تمامی فرصت‌ها و تهدیدها کنند. بعد از تجزیه و تحلیل هایی که توسط مدیر یک شرکت انجام شد، به بررسی آن ها می پردازند و بعد از گفت و گو تصمیم می گیرند که روی کدام طرح پیشنهادی تمرکز بیشتر نموده و از ادامه کدام فعالیت دست نگه دارند‌. استراتژی کسب و کار در دراز مدت باعث پیشرفت فعالیت های یک سازمان می شود.

  1. اجرای استراتژی

بعد از تدوین استراتژی توسط مدیران یک شرکت، باید هدف از بکارگیری استراتژی در یک شرکت را مشخص کرد. بعد از تعیین هدف اجرای استراتژیک، باید اقدام به پیاده سازی آن نمود که شامل پیشرفت یک چارچوب برای افزایش بهره برداری بیشتر از یک محصول شده و باعث کمک به تغییر مسیر و رسیدن به مسیر بهتری برای رسیدن به هدف می شود.

  1. ارزیابی استراتژی

تمامی اشخاصی که در کار خود موفق هستند می‌دانند که موفقیت امروز دلیل بر قطعیت موفقیت فردای آن ها نمی باشد؛ پس برای مدیر یک شرکت خیلی مهم می باشد که عملکرد استراتژی انتخاب شده را پس از مرحله اجرا ارزیابی کند. در این میان برای ارزیابی باید ۳ فعالیت را در نظر گرفت.

  • بررسی عوامل خارجی و داخلی که تاثیر گذار بر اجرای استراتژیک است.
  • اندازه گیری عملکرد
  •  برای تاثیر بهتر استراتژی اقدام به برداشت گام های اصلاحی کنند.

به طور مثال ممکن است یک شرکت اقدام به بهبود خدمات به مشتریان کند. در این میان با فکر و مشورت برای بهبود و ارائه خدمات بهتر به مشتریان، اقدام به طراحی برنامه نرم افزاری برای ارتباط بهتر مدیر با مشتری را راه اندازی می کند که این کار باعث پیشرفت بهتر رابطه با مشتری می شود.

برنامه ریزی استراتژیک به صورت کاملا رسمی توسط مدیر ارشد ابلاغ می شود. مدیر ارشد تصمیم به اجرای برنامه ریزی استراتژیک می کند. سپس برای اجرای طرح به مدیر میانی و مدیر عملیاتی ارجا می شود. بر همین اساس در تمامی مراحل تعامل بین کارگر و مدیر رعایت می شود که این عامل باعث پیشرفت بهتر سازمان می شود‌.

 

مزایای برنامه ریزی استراتژیک

 

مزایای برنامه ریزی استراتژیک

    • کمک به تدوین استراتژی بهتر با استفاده از یک رویکرد منطقی می کند‌.

استفاده کردن از برنامه ریزی استراتژیک سهم بسزایی در بهبود عملکرد یک شرکت دارد.

    • باعث افزایش ارتباط بین کارکنان و کارفرمایان می شود.

یکی از مهم ترین قسمت های ممکن که باعث پیشرفت برنامه ریزی استراتژیک می شود، ارتباطات می باشد. معمولا ارتباط به صورت صحبت بین کارکنان و مدیر برای اجرای بهتر فعالیت ها می باشد. وجود برنامه ریزی استراتژیک این امکان را فراهم می کند که تمامی کارکنان و مدیران نسبت به کار خود متعهد باشند. همچنین با کمک برنامه‌ریزی استراتژیک کارکنان بهتر می توانند شاهد پیشرفت خود باشند که این عامل باعث کمک به بهبود روند کاری می شود.

    • باعث توانمند سازی افراد شاغل در سازمان می شود.

با روی کار آمدن برنامه ریزی استراتژیک و ایجاد ارتباط بین کارکنان و مدیر، باعث توانمند شدن کارمندان می شود.

توجه: بسیاری از شرکت ها برای اجرا و تدوین تصمیمات خود از برنامه ریزی استراتژیک استفاده می‌کنند. در صورتی که باید این را در نظر بگیرند که برنامه ریزی استراتژیک نیاز به پول، زمان، تلاش و فکر خوب برای رشد یک شرکت دارد.

 

مراحل برنامه ریزی استراتژیک

 

مراحل برنامه ریزی استراتژیک

  • مشخص نمودن جایگاه فعلی سازمان کسب و کار

در این مرحله باید با کمک جدول swt  به شناخت کلی خود پرداخت و نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کرد.

  • تالیف چشم انداز

بعد از مشخص شدن جایگاه فعلی باید مشخص کنیم که قرار است در طی ۵ سال آینده در کدام نقطه قرار بگیریم. پس اقدام به تعیین چشم انداز می کنیم.

  • تالیف اهداف بلند مدت

بعد از تعیین چشم انداز، نوبت به تعیین اهداف برای رسیدن به چشم انداز است. در این میان بهتر است چشم انداز را به ۳ الی ۵ هدف کلی تقسیم بندی کنید.

  • تالیف برنامه سالانه

در این مرحله به تقسیم اهداف خود به صورت سالانه می پردازیم. در این میان برای نتیجه گیری بهتر، بهتر است که مشارکت انجام شود. همچنین سعی کنید اهداف را نزدیک به واقعیت انتخاب کنید.

  • بازبینی

همانطور که می دانید شروع هر چیزی پایانی دارد. معمولا شروع برنامه های استراتژیک با پایان ۲ الی ۳ ساله همراه است. پس بعد از گذشت ۳ سال مجدد برنامه باید بازنویسی شود.

 

مدل های مختلف برنامه ریزی استراتژیک

 

مدل های مختلف برنامه ریزی استراتژیک

  • گروهی اعتقاد بر این دارند که ابتدا باید به دنبال چشم انداز سازمان رفته و سپس هدف گذاری کرد.
  • گروهی اعتقاد بر این دارند ابتدا باید نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت ها را مشخص کنند.
  • گروهی اعتقاد بر این دارند که در ابتدا باید موقعیت کنونی خود را مشخص کنند.

در کل یک سری نقاط مشترک برای برنامه ریزی استراتژیک موجود می باشد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

  • تحلیل وضعیت درونی و بیرونی
  • تعیین شاخص های کلیدی عملکرد
  • تعریف استراتژی برای قسمت های مختلف
  • چشم انداز و ماموریت سازمان
  • تحلیل وضعیت موجود

 

تعیین برنامه ریزی استراتژیک برای یک سازمان به چه معناست؟

همانطور که در قسمت های بالا هم به آن تا حدودی اشاره شد به کمک برنامه ریزی استراتژیک مدیران اقدام به شناسایی اهداف و تلاش برای رسیدن به آن می کنند و چشم انداز خود را برای آینده تعیین می کنند. این فرایند همچنین شامل ایجاد توالی است که در آن اهداف باید سقوط کنند تا سازمان بتواند به چشم انداز خود برسد.

 

اجرای یک برنامه ریزی استراتژیک چگونه است؟

 

اجرای یک برنامه ریزی استراتژیک چگونه است؟

در این میان مدیران به کمک پروژه های موجود، اقدام به اجرای طرح های استراتژیک می کنند.  این در حالی است که واحد های مختلف، بنگاه ها به اجرای طرح های عملیاتی می پردازند و در طی فرایند برنامه ریزی نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصت ها را مورد بررسی قرار می دهد.

 

نوشتن یک نظر

نظر