به زبان ساده بورس چیست؟

  • زمان تقریبی مطالعه 11 دقیقه
  • 1113

به زبان ساده بورس چیست؟

 

به زبان ساده بورس چیست؟

بورس چیست؟ کارکردهای آن در سیستم بین الملل کدام است؟ با گسترش تجارت آنلاین ، این سوالات بیشتر و بیشتر مطرح می شوند و افراد کارآفرین می خواهند بدانند که واقعا بورس چیست؟ و چگونه آنها به راحتی در خانه خود می توانند درآمد خوبی را به دست آورند. در عصر ما ، شبکه جهانی وب فرصت های زیادی را برای این امر فراهم کرده و تبادل (معامله) در این فضا یکی از سودآورترین راه کارهای کسب درآمد است. به همین خاطر ما در این مقاله به چیستی بورس و راه های که می توان از آن درآمد کسب کنید پرداخته ایم.

 

بورس چیست ؟

در پاسخ به سوال بورس چیست به زبان ساده می توان گفت بورس یک سیستم بازاری است که در آن اوراق بهادار بین خریداران و فروشندگان معامله می شود.

 بورس مجموعه ای از روابط اقتصادی از نظر موضوع و همچنین گردش اوراق بهادار بین شرکت کنندگان در معاملات است. در نتیجه ، بورس به زبان ساده ، محلی است که سهام گوناگون در آن خرید و فروش می شود. از نظر تئوری ، چنین بازاری تفاوت چندانی با بقالی یا هر بازار دیگری ندارد ، فقط اوراق بهادار به جای کالاهای مختلف مورد فروش قرار می گیرند. ماهیت بازار سهام این است که به شرکت ها امکان می دهد با انتشار اوراق بهادار سرمایه گذاری کنند و سرمایه گذاران می توانند از داشتن سهام سود کسب کنند.

همچنین اگر بخواهیم جواب کاملتری به سوال بورس چیست بدهیم‌ می توانیم بگوییم که بورس بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد هر کشور است و امکان توسعه زیرساخت ها و رفاه بشری را فراهم می کند.

بورس طبقه معاملات سهام مجموعه معاملات اقتصادی شامل خرید یا فروش کالا است. در قلمرو آن ، تعداد زیادی از اوراق بهادار منتشر شده توسط شرکت های بزرگ ، متوسط یا کوچک برای جلب سرمایه گذاران در گردش است. در عین حال ، دارندگان سرمایه حق دارند از بین کل دارایی ها جذاب ترین ها را برای خود انتخاب کنند.

 

انواع سهام در بورس کدام اند؟

 

انواع سهام بورس کدام اند؟

همانطور که در بالا در جواب سوال بورس چیست ذکر شد ، اوراق بهادار در بازار سهام معامله می شود اما این سهم ها می تواند متفاوت باشد. در اینجا به انواعی از سهام ها که در بورس وجود دارند را مختصر معرفی می کنیم:

 سهام عادی: متداول ترین دارایی است که نمایانگر سهمی در مالکیت شرکتی با حق دریافت سود سهام و شرکت در جلسه سهامداران است.

سهام ترجیحی: در اصطلاحات بورس اوراق بهادار "ترجیح می دهد" ، آنها به شما امکان می دهند یک درآمد ثابت از سود سهام دریافت کنید ، اما حقوق شرکت در جلسه سهامداران را محدود می کنند.

اوراق قرضه: که به شما این حق را می دهد که ارزش اولیه خود را با بهره پس از یک دوره خاص دریافت کند. آنها می توانند دولتی ، شرکتی یا شخصی باشند.

 

اوراق بهادار چیست ؟

 

اوراق بهادار چیست؟

حال که با هم فهمیدیم که بورس چیست بیاید ببینیم که منظور از اوراق بهادر در بورس چه چیزی است. اصطلاح اوراق بهادار به کلیه اوراق و اسناد منتشر شده از سوی دولت، موسسات و شرکتهای خصوصی مانند شرکتهای بیمه و بیمارستانهای خصوصی اطلاق می شود. شرکت هایی که سهام خود را در بورس اوراق بهادار منتشر می کنند ، ناشر هستند. موضوع اولیه اوراق بهادار IPO نامیده می شود. به همین دلیل ، ناشر برای توسعه تجارت و رشد سود شرکت خود سرمایه گذاری دریافت می کند.

 اهمیت اوراق بهادار بسته به وضعیت شرکت صادر کننده است، و امکان دارد ارزش آنها افزایش یا کاهش یابد ، به همین دلیل ممکن است در ابتدای روز زیاد باشد و در ساعات شب سقوط کند.

 

حتما بخوانید: اوراق بهادار چیست؟

 

سرمایه گذاران بورس

 

سرمایه گذاران بورس

منظور از سرمایه گذاران چندین دسته از شرکت کنندگان در معاملات بورس است که ما در اینجا به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

۱. اشخاص خصوصی: صرف نظر از سرمایه ، اینها می توانند هم سرمایه گذاران بزرگ باشند و هم تجار خرد.

۲. شرکت ها (سازمان ها و اشخاص حقوقی). علاوه بر اشخاص ، گروه ها و موسسات جمعی (صندوق های سرمایه گذاری متقابل و سرمایه گذاری ، بازنشستگی ، سازمان های بیمه) نیز در این بازار سرمایه گذاری می کنند..

۳. ایالت ها (شهرداری ها). شهرداریها نیز سهام بزرگی از سهام شرکت های مختلف را در اختیار دارد.

۴. شرکت های کارگزاری به عنوان واسطه عمل می کنند. آنها به سرمایه گذاران اجازه می دهند تا به بازار دسترسی پیدا کنند.

 

بازارهای سهام بورس

بسته به ماهیت حرکت اوراق بهادار ، بازار های سهام بورس موارد زیر را شامل می شوند :

بازار اولیه: فقط اوراق بهادار منتشر شده اولین بار در نتیجه IPO در اینجا معامله می شوند ، بعداً اوراق بهادار به بازار ثانویه منتقل می شوند.

بازار ثانویه : در این بازار گردش مالی عمده اوراق بهاداری وجود دارد که قبلاً از IPO عبور کرده و در بورس جای گرفته اند.

بازار سوم بازار خارج از بورس است که معاملات اوراق بهادار بدون لیست را پوشش می دهد ، یعنی در بورس ذکر نشده است.

بازار چهارم: سهام بزرگ بین سرمایه گذاران نهادی در اینجا چرخش می کند ، افراد به اینجا دسترسی ندارند.

علاوه بر این بازارهای سهام بورس به در اکثر کشورهای دنیا چه به صورت درون کشوری و چه فرا سرزمینی وجود دارد که برخی از این بورس ها به این شرح هستند:

ایران؛

روسیه؛

ایالات متحده آمریکا؛

آلمان؛

ژاپن؛

چین و بسیاری از کشورها

بورس سهام جهان

طبقه بندی های کاملاً مختلفی برای بازارهای سهام بورس وجود دارد ، اما برای سرمایه گذار و درک وی از ساختار بورس اهمیت چندانی ندارند.

 

‌نحوه ورود به بورس چگونه است؟

 

‌نحوه ورود به بورس چگونه است؟

تا اینجای کار به سوالات مختلفی مثل بورس چیست و مفاهیم مختلفی آشنا شدیم ولی حالا می خواهیم با نحوه ورود به بورس را نیز توضیح دهیم.

 برای شروع معاملات در بورس سهام ، کافی است یک حساب کاربری در یک کارگزار ثبت کنید. باید در نظر داشت که معاملات واقعی فقط با شرکت های کارگزاری دارای مجوز انجام می شود.

برای افتتاح حساب ، داشتن کارت ملی و یا گذرنامه کافی است. این فرایند می تواند از راه دور (از طریق اینترنت) انجام شود. پس از اتمام مراحل افتتاح حساب ، برای باز کردن تراکنش ها باید ترمینال ویژه ای را در رایانه خود نصب کنید. کلیه معاملات در آن انجام می شود. در کشور ایران دریافت کد بورسی و احراز هویت فرد برای ورود به این بازار الزامی است. این مراحل می تواند از طریق کارگذاری های مختلف به صورت اینترنتی و حضوری صورت بگیرد.

 

شرکت کنندگان در بورس چه کسانی هستند؟

فقط سه نوع شرکت کننده در بورس وجود دارد که هر یک مسئولیت ها و حقوق خاص خود را دارند:

سپرده گذار: اوراق بهادار را برای دریافت سود سهام یا سوداگری خریداری می کند. افراد روی رونق شرکت ها حساب می کنند ، زیرا در صورت که این اتفاق رخ دهد، فروش سهم فرد در آینده باعث افزایش سود او می شود.

ناشر یا عرضه کننده: شرکتی که اوراق بهادار را صادر کرده است. از این طریق ، منابع مادی از دست رفته و فرصت توسعه سریعتر را دریافت می کند.

کارگزار یا بروکر: یک شرکت حرفه ای است که در معاملات شرکت نمی کند ، اما سفارشات خرید یا فروش ابزارهای مالی را ارائه می دهد.

 

حتما بخوانید: حق تقدم سهام چیست؟

 

مهم ترین عملکردهای بورس در اقتصاد کشورها

 

مهم ترین عملکردهای بورس در اقتصاد کشورها

پس از اینکه متوجه شدیم بورس چیست باید فهمید که این سیستم چه عملکردهایی را انجام می دهد. در کشور ما ، مفهوم "سهام" برای طبقه کارگر و قشر معمولی جامعه یک لفظ بیگانه است. در حالی که اکثر مردم دنیا در بسیاری از کشور های پیشرفته از قبل در شرکت هایی که با آنها کار می کنند سهام دارند. این شرایط به طور قابل توجهی انگیزه آنها را افزایش می دهد و به افراد امکان می دهد در کار خود پیشرفت کنند. این رویکرد تأثیر مثبتی بر اقتصاد کل کشور و سطح استاندارد زندگی دارد.

به لطف سرمایه گذاران بی شمار ، مشاغل کوچک و متوسط ​​فرصت های اضافی دریافت می کنند. این شرکت اوراق بهادار منتشر می کند ، منابع مالی از دست داده را به دست می آورد و می تواند فعال تر توسعه یابد. این امر باعث افزایش تعداد مشاغل ، کاهش بیکاری و افزایش سطح امنیت مادی طبقه متوسط ​​می شود. کارآفرینان هر روز بیشتر و بیشتر می شوند ، زیرا همه شرایط لازم برای کارآفرینی وجود دارد.

از آنجایی که هر شرکتی تلاش می کند تا در بین مردم مشهور شود ، سرمایه گذاری به تشویق رقابت کمک می کند. کالاها و خدمات بهتر می شوند ، شرکت ها سعی در بهبود ویژگی های اساسی محصولات خود دارند ، و آنها را با تکنولوژی پیشرفته و حتی الامکان مفید می کنند. همه اینها به توسعه پیشرفت کشورها و شرکت ها کمک می کند. و شرکت هایی که از همگام شدن با این شرایط و ورود به بورس امتناع می ورزند ، به سرعت در مقابل رقبا شکست می خورند و پیروان خود را از دست می دهند.

 

توصیه هایی برای کسانی که می خواهند در بورس سرمایه گذاری کنند:

حال اگر شما خواننده این مقاله بودید و فهمیدید که بورس چیست و علاقه جدی به تجارت در این بازار دارید ، باید نکات و قوانینی که در این بازار وجود دارد را در نظر بگیرد تا در صورت ورود به بورس دچار سردرگمی یا احیانا ضرر مالی گسترده نشوید. بعضی از این قوانین و نکات به شرح زیر هستند:

از قبل یک سیستم معاملاتی برای خود انتخاب کنید. مشخص کنید که از کدام سیگنال ها برای باز یا بسته شدن موقعیت ها استفاده می شود. انتخاب خود را روی یک حساب آزمایشی، آزمایش کنید و فقط پس از آن به معامله واقعی بپردازید.

هرگز در اواسط روز تاکتیک ها را تغییر ندهید ، در حین فعالیت ، تاجر از استرس بالایی برخوردار است ، که اغلب ارزیابی صحیح وضعیت را دشوار می کند. منتظر بمانید تا پایان جلسه ، نتایج خود را مرور کنید و فقط پس از آن تصمیم بگیرید.

عجله نکنید و تعداد زیادی از معاملات را باز نکنید. پیگیری حرکت قیمت چندین دارایی و باز کردن چندین سفارش به طور هم زمان و پیگیری حرکت فعالیت آنها برای هر سرمایه گذاری ناخوشایند خواهد بود، بنابراین کیفیت کار بسیار پایین خواهد آمد. این عجله غالباً منجر به ضررهای عظیم می شود. بهتر است یک سفارش را باز کرده و با دقت پیگیری کنید.

بدون سیگنال قوی وارد بازار نشوید. همچنین اگر سیگنالی در اختیار دارید و آن به خوبی عمل نکرد، باید نمودار دارایی دیگری را باز کنید ، اما نباید با روندهای کاری که به اندازه کافی قدرت ندارند کار کنید. این خیلی خطرناک است و اغلب منجر به ضرر می شود.

برای جبران هزینه عجله نکنید. اگر تجارت ناموفق بود و ضرر و زیان به همراه داشت ، نباید تمام تلاش خود را برای بازیابی ضرر و زیان در اسرع وقت انجام دهید. این تاکتیک ناموفق منجر به ضررهای بیشتر نیز خواهد شد. در چنین شرایطی شما باید مدتی بازی را ترک کنید ، کارهای دیگر انجام دهید ، به تعطیلات بروید و خودتان را سرگرم کنید. این فعالیت جدا می تواند به کاهش استرس کمک کند تا شما با هوشیاری بیشتری به وضعیت خود نگاه کنید. پس از کمی استراحت ، با در نظر گرفتن اشتباهات گذشته ، می توان دوباره تجارت را شروع کرد.

از یادگیری دست نکشید. قبل از فعال بودن ، دوره های آموزشی بورس را بگذرانند یا مقالات آموزشی بخوانید. افراد تازه وارد با اعتماد به نفس کاذب اغلب این فرصت را نادیده می گیرند. و در بعضی مواقع آن را بیهوده می خوانند. به دست آوردن دانش اضافی همیشه مفید است ، خصوصاً اگر اطلاعات مربوط به نوع کاملاً جدیدی از فعالیت باشد. وقت بگذارید و چنیدین روز یا حتی هفته را صرف مطالعه کتابهای آموزشی و تماشای فیلم کنید. همه این داده ها در کار شما مفید خواهد بود و بهره وری آن را افزایش می دهد.

به توصیه های بالا توجه کنید ، زیرا آنها به شما کمک می کنند اشتباهات بسیار کمتری داشته باشید و سود خوبی بدست آورید.

 

نتیجه گیری

در نتیجه می توان در پاسخ بورس چیست گفت که بورس سهام یک سیستم بازاری است که در آن اوراق بهادار (سهام ، اوراق قرضه) معامله می شوند. این به صادرکنندگان اجازه می دهد سرمایه گذاری دریافت کنند و سرمایه گذاران از داشتن سهام در شرکت ها درآمد کسب می کنند. اشخاص ثالث در بازار واسطه ها (کارگزاران) و همچنین شرکت کنندگان در مکانیزم مبادله (فروشندگان ، سپرده گذاران و غیره) هستند.

 

نوشتن یک نظر

نظر