بورس فارکس چیست

  • زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه
  • 1189

بورس فارکس چیست؟

 

بورس فارکس چیست؟

بازار تبادل ارزهای خارجی یا بورس فارکس (FX) برخلاف بورس هیچ بازار فیزیکی متمرکزی ندارد و اغلب در کشورهای چین، انگلیس و آمریکا مورد استفاده در معاملات ارزی قرار می گیرد.

کلمه فارکس از عبارت (Foreign Exchange Market) برگرفته شده است. بورس فارکس سال 1971 تشکیل شده و از سال 1998 به صورت رسمی آغاز به کار کرده است. به طور کل دو رویداد مهم در گسترش و توسعه ی بورس فارکس نقش اساسی داشته:

  1. وجود استاندارد های طلا
  2. سیستم برتون وودز

امروزه از فعالان اصلی در عرضه و تبادل ارز می توان به

  • بانک های مرکزی و موسسات مالی و اعتباری
  • شرکت های سرمایه گذاری
  • شرکت های تجاری
  • شرکت های بیمه
  • صرافی ها

اشاره کرد که در بازار جهانی یا بورس فارکس مشغول به فعالیتند.

 

بیشتر بخوانید: بورس چیست؟

 

 

خرید و فروش سهام در بورس فارکس:

 

خرید و فروش سهام در بورس فارکس:

در بورس فارکس نیز مانند بازار بورس تمامی تراکنش ها و فعالیت های بورسی توسط کارگزارها انجام می شود. درواقع کارگزارها از طریق یک کانال بین بانک ها تشکیل شده اند و نقش واسطه را بین خریدار و فروشانده ایفا می کنند.

همانطور که ذکر شد به دلیل عدم فعالیت های متمرکز بازار جهانی قوانین و سازمان هایی تشکیل شده اند تا از بروز تخلفات مالی و مشکلات در فعالیت های بورسی توسط کارگزاران جلوگیری کنند.برخی از این سازمان های نظارت کننده بر فعالیت های کارگزاران عبارتند از:

  • سازمان NFA در ایالات متحده آمریکا
  • سازمان FCA در انگلستان
  • سازمان FINMA در سوییس
  • سازمان BAFIN در آلمان
  • سازمان MIFID برای اتحادیه اروپا

 

زمان فعالیت های بازار فارکس:

 

زمان فعالیت های بازار فارکس:

بورس فارکس بر طبق تقویم بین المللی روزهای یکشنبه تا جمعه به صورت 24 ساعته به فعالیت های بورسی خود می پردازد. باید در نظر داشته باشید که این بازار از 5 جلسه معاملاتی اصلی برخوردار است: به ترتیب جلسات سیدنی، ژاپن، فرانکفورت، لندن و نیویورک برگزار می شود.

تاثیر اخبار بر بورس فارکس:

با توجه به ماهیت بین المللی و استراتژیک بازار فارکس، اخبار و وقایع مهم غول ‌های بزرگ اقتصادی در طول روز، بر نوسانات این بازار تاثیر مستقیم و بسزایی دارند.

امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی و توسعه پلتفرم‌های معاملاتی، کارگزاران بازار فارکس علاوه بر جفت ارزها، امکان داد و ستد انواع فلزات گران‌بها، نفت، سهام بورس‌های معتبر بین المللی و ارز دیجیتال را برای مشتریان خود فراهم آورده‌اند.

هزینه های معاملاتی:

بطور کلی اصلی ترین هزینه شما در معاملات جفت ارزها، همان کارمزد اختلاف نرخ خرید و فروش می‌باشد. علاوه بر این که بر اساس نماد، میزان نقدینگی حساب و حجم مبادلات، مبلغ ناچیزی از حساب شما به عنوان کمیسیون کسر خواهد شد.

بطور کلی هزینه های معاملاتی در بازار فارکس بین کارگزاران مختلف، کاملاً متفاوت است و این شرکت‌ها برای حفظ و جذب مشتریان بیشتر، در هزینه ارائه خدمات خود تخفیف هایی را قائل می شوند.

 

جفت ارزها در فارکس:

 

جفت ارزها در فارکس:

جفت ارزها در بازار فارکس در سه دسته اصلی طبقه بندی می شوند:

۱) جفت ارزهای اصلی: بیش از ۷۰ % معاملات بازار مربوط به این جفت ارزهاست. بیشتر اوقات کم نوسان، دارای رفتار منطقی، کارمزدهای کم و قدرت نقد شوندگی بالا هستند. ارزهای موجود در این رده مربوط به قدرت های اقتصادی پیشرو در جهان است.

۲)جفت ارزهای فرعی یا کراس: جفت ارزهای فاقد دلار که از لحاظ ارزش معاملات و محبوبیت نسبت به نمادهای اصلی، در رده پایین تری قرار داشته و معمولاً مقدار کارمزدها نیز بالاتر است را جفت ارزهای فرعی یا کراس می گویند ثبات قیمتی این جفت ارزها کمتر بوده و نقد شوندگی آن ها تقریباً شبیه جفت ارزهای اصلی است.

۳) جفت ارزهای ناشناس یا اگزوتیک‌ها: جفت ارزهایی که شامل یک ارز اصلی به همراه ارز یکی از اقتصاد‌های نوظهور باشند، اگزوتیک نام دارند. این نمادها کمترین میزان معاملات فارکس را به خود اختصاص می‌دهند. در کنار کارمزدهای بسیار بالا، نوسانات قیمتی شدید و نامعقول آن‌ها سبب شده محبوبیت چندانی در میان معامله گران نداشته باشند.

 

بیشتر بدانید: ارزهای دیجیتال را بشناسید!

 

حساب تمرینی (دمو) فارکس:

 

حساب تمرینی (دمو) فارکس:

به دلیل ریسک بالای فعالیت در بازار ارز جهانی، امروزه تمام کارگزاری‌ها برای معامله گران تازه وارد حساب دمو ارائه ‌می‌دهند تا این افراد بتوانند بدون سرمایه اولیه و در شرایط کاملا مشابه تجربه کسب کنند.

دسته بندی کارگزارها:

کارگزاری ها براساس نحوه پیاده سازی سفارشات و میزان اعتبارشان به چهار دسته تقسیم می شوند:

  1. بازارساز: این شرکت ها به هسته اصلی معاملات متصل نیستند بنابراین اساس ارزش گذاری قیمت آن ها براساس حاشیه بازار و بورس است. همچنین میزان کارمزد شما ثابت است و طرف معامله شما کارگزارتان است.
  2. بازار اصلی: در این نوع کارگزارها شما به سیستم جهانی عرضه و تقاضا متصل می شوید که میزان کارمزد آن هم معمولا ثابت نیست.
  3. پردازش مستقیم سفارشات: در این حالت کارگزار موظف است که سفارشات خرید و فروش مشتریان براساس جزئیات درج شده به سیستم مرکزی ارسال و براساس قیمت بازار جهانی اجرا می شود.
  4. پردازش مستقیم بهینه سفارشات: در این حالت نیز کارگزار تمام پیشنهادات معادلاتی را مانند دسته ی قبلی آماده می کند با این تفاوت که بهترین قیمت اعمال سفارش را براساس تقاضای موجود در بازار به مشتری خود پیشنهاد می دهد.

 

حتما مطالعه کنید: مقایسه بورس فارکس و ارزهای دیجیتال و بررسی معایب و مزایای هرکدام

 

چند نکته در رابطه با بورس فارکس:

  1. تغییرات نوسانات بورس فارکس خیلی شدیدتر و غیرقابل پیش بینی تر از بازار بورس است به این صورت که اگر شما تصمیم به خرید یک سهامی را بگیرید و پس از خرید از آن منصرف شوید می توانید سود یا ضرر هنگفتی را متحمل شوید.
  2. اگر سرمایه ی اولیه شما از حد معمول پایین تر باشد یا در خرید سهام ها ریسک های زیادی را متحمل شوید ممکن است سرمایه گذاریتان نابود شود.
  3. اگر کارگزار شما در بورس فارکس ورشکست شود ممکن است ضرر زیادی را به شما وارد کند بنابراین در انتخاب کارگزار خود دقت کنید.
  4. سیستم سخت افزاری اگر به مشکل جدی برخورد کند و مختل شود می تواند آسیب زیادی را به سرمایه ی شما وارد کند.

در کل بازار بورس فارکس به شما این امکان را می دهد که با سرمایه گذاری در آن به سود بالا دست پیدا کنید اما در کنار این ممکن است ضرر زیادی نیز ببینید. پس بهتر است برای نتیجه گیری بهتر از سرمایه گذاریتان به نکته ی زیر توجه کنید:

آگاهی به علم بورس و دامنه نوسانات به شما کمک می کند که بتوانید تحلیل درستی را از روند فعالیت های بورسی به دست بیاورید و از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید.

 

در انتها شما را به مطالعه مقاله بورس بین الملل یا جهانی در سایت پزشک کسب و کار دعوت می کنیم.

نوشتن یک نظر

نظر