بورس بین الملل یا جهانی

  • زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه
  • 1267

بورس بین الملل یا جهانی

 

بورس بین الملل یا جهانی (International exchange)

بورس بین الملل همان بازار بورس است که در آن سهام شرکت های مختلف و ارزهای داخلی و خارجی مبادله می شود. هرگونه پرداختی که یک کشور به کشوری دیگر انجام می دهد و خرید و فروش ارزهای ملی کشورها، جزء فعالیت های بورس بین الملل محسوب می شود.

در این بازار جهانى، کشورهای مختلف در چندین حوزه مالی و اقتصادی فعالیت می‌ کنند. یکی از بخش های بورس بین الملل، بازار مبادلات خرید و فروش ارزهای جهانی است و ارزهایی مانند دلار و یورو عرضه می شود.

در بورس بین الملل، انواع مؤسسات مالى بزرگ از جمله بانک های تجاری و سرمایه گذاری، شرکت های بیمه و بازرگانی حضور دارند. همچنین بسیاری از افراد حقیقی که دارای مشاغل آزاد یا خانگی هستند نیز در این حوزه از بورس فعالیت می کنند.

 

انواع بورس بین الملل

 

انواع بورس بین الملل:

بازار بورس بین الملل شامل سه بازار کالا، سهام، اوراق قراضه می شود که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم:

  1. بازار کالا (Commodity market):

در بازار کالا، قیمت تبادل کالاها براساس عرضه و تقاضا در یک منطقه یا به صورت بین المللی ارزش گذاری می شود. کالاهایی که در این بازار ارزش گذاری و تبادل می شوند به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کالاهای سخت (Hard): در بازار کالاهای سخت طلا، نقره، فلزات و غیره تبادل می شود.
  • کالاهای نرم (Soft): اقلام خوراکی مانند قهوه که تقاضای بالایی دارد و نفت عرضه می شود.
  1. بازار سهام (Stok market):

در این بازار شرکت هایی نظیر شرکت های چندملیتی، بیمه و صادرات و واردات می توانند سهام خود را عرضه کنند. افراد مختلف با توجه به میزان سرمایه ی خود می توانند سهام این شرکت ها را بخرند و در سود و زیان آن ها شریک شوند.

  1. بازار اوراق قراضه( Bond market):

در این بازار اوراق مشارکت شرکت های زیر نظر دولت و صندوق سرمایه گذاری مشترک عرضه می شود. مردم می توانند با توجه به سرمایه ی خود آن ها را بخرند و در سود آن ها شریک شوند.

 

بیشتر بخوانید: بورس چیست؟ صفر تا صد بورس ایران

 

بازار تبادلات ارزی (FX):

بازار تبادلات ارزی یکی از مهم ترین بخش های بورس بین الملل است که در آن می توان ارز کشورهای مختلف را خریداری کرد. ارزش پول ملی هر کشور با توجه به میزان عرضه و تقاضای آن ارزش گذاری می شود.

ارزهای دیجیتال یکی از بخش های بازار تبادلات ارزی است که در آن افراد می توانند به عرضه و تبادل بیت کوین بپردازند. همچنین می توانند ارزهای دیجیتال خود را به ارزهای نقد تبدیل کنند و از آن ها استفاده کنند.

 

مزایای بورس بین الملل

 

مزایای بورس بین الملل:

اگر قصد دارید که در بورس بین الملل سرمایه گذاری کنید این بخش از مقاله می تواند برایتان مفید باشد:

  1. قابلیت انتخاب نامحدود: می توانید سهام شرکت های مختلف را در مناطق جغرافیایی گوناگون  بررسی کنید و مناسب ترین سهام را با توجه به میزان بودجه ای که برای سرمایه گذاری در نظر گرفتید،انتخاب کنید. این قابلیت بورس بین الملل باعث می شود که میزان ریسک از دست رفتن سرمایه تان کاهش بیابد.
  2. قابلیت فروش سهام: در  بورس بین الملل این امکان وجود دارد که بتوانید سهام خود را بفروشید و آن را تبدیل به پول نقد کنید.
  3. زمان کاری نامحدود: می توانید به صورت شبانه روزی و تمام وقت به فعالیت های سرمایه گذاری خود بپردازید.
  4. مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی یا منطقه ای روی سهام شما در بورس بین الملل تاثیر نمی گذارد پس به راحتی می توانید اطمینان حاصل کنید که سرمایه گذاری با ریسک پایینی خواهید داشت.
  5. با شرکت در بورس بین الملل اعتباری بیش از سرمایه ی اولیه خود به دست می آورید.
  6. قیمت گذاری در بورس رقابتی بوده و از مقررات و استانداردهای جهانی و شناختهای بین المللی برخوردار است.
  7. مزایای قرار گرفتن شرکت ها برای سرمایه گذاری در بورس کالا و اوراق بهادار، امکان دسترسی مشاغل را به سرمایه گذاری  را فراهم می آورد تا بتوانند فرصتی را برای جلب بازتاب های عمومی در اختیار داشته باشند.
  8. با توجه به امکانات موجود در معاملات بورس بین الملل، معامله کنندگان بورس می توانند در کمتر از چند ثانیه تصمیمات خود را عملی سازند.

سرمایه گذاری در بورس ، به  موسسات مالی، برندها، شرکت های صادرات و واردات و بیمه و همچنین اشخاص حقیقی در مناطق مختلف جغرافیایی اجازه می دهد تا در معاملات بازارهای بورس بین الملل شرکت کنند تا  سهام و اوراق بهادار را خرید و فروش نمایند.

امروزه با توسعه تکنولوژی، سهام داران و معامله گران نیازی به رفتن به بازار بورس و معاملات ندارند و برای انجام معامله می توانند از طریق اتصال اینترنتی توسط موبایل یا لب تاپ، سهام موردنظر خود را بخرند و یا بفروشند و در جریان تحولات بازار بورس قرار گیرند.

 

بیشتر بخوانید: بورس فارکس چیست؟

 

چگونه می توان سهام بورس بین المللی را خرید؟

برای سرمایه گذاری در بورس و خرید مستقیم سهام خارجی دو راه وجود دارد.:

  1. می توانید در کشور خودتان یک حساب بین المللی ایجاد کنید
  2.  می توانید حساب بین المللی خود را در یکی از کشورهای خارجی باز کنید.

مزیت سرمایه گذاری در بازار بورس بین المللی:

مزیت مهم سرمایه گذاری بورس بین الملل این است که به کشورهای توسعه یافته امکان حضور در بازار بورس جهانی را می دهد. می توانند با افزایش سود و توسعه روابط بیشتر از نفوذ بازار خود بهره ببرند. همچنین کشورهای در حال توسعه می توانند شاهد پیشرفت خود در ثروت اندوزی و ایجاد فرصت های اقتصادی در بازار جهانی باشند. از طریق بازار بورس جهانی می توانند شرکت های خود را به بقیه ی افراد معرفی بکنند.

 

معایب سرمایه گذاری در بورس جهانی

 

معایب سرمایه گذاری در بورس جهانی:

  1. همواره با تغییرات نرخ ارز ریسک بالایی در سرمایه گذاری شما وجود دارد.  نرخ ارز امکان دارد در بازارهای بورس به شدت تغییر کند و پیش بینی امور مالی برای اهداف بودجه را دشوار سازد.
  2. خطر از دست دادن کل سرمایه گذاری هواره در بورس وجود دارد: اگر شرکتی یا فردی در خرید و فروش یا ارائه سهام خود اشتباهی انجام دهد باعث می شود که تمام سهام سهام داران آن شرکت به فروش برسد.
  3. اگر شرکتی ورشکست شود، پرداختی ها ابتدا به سهامداران آن شرکت و سپس به صاحبان اوراق قرضه و طلبکاران داده می شود.

 

حتما مطالعه کنید: سهام بورس چیست؟

نوشتن یک نظر

نظر