سهام بورس چیست؟

  • زمان تقریبی مطالعه 9 دقیقه
  • 982

سهام بورس چیست؟

 

سهام بورس چیست؟

با وجود آنکه امروزه بورس اوراق بهادار و سهام بورس به خوبی شناخته شده است ، اما برای بسیاری از مردم همچنان این مکان های معاملات جهانی، فقط یک اختلاط غیر قابل انکار از کارگزاران مختلف و کلمات خارجی است. اما در اصل ، نحوه کار بورس نسبتاً ساده است. در این مقاله ما به شما نحوه کار بورس اوراق بهادار ، نحوه به وجود آمدن قیمت سهام ها و چگونگی جذب سرمایه شرکت ها در سهام بورس را توضیح خواهیم داد.

منشأ اولین سهام بورس را می توان در قرن شانزدهم یافت. در آن زمان ، خانواده ون در بورس اولین جلسات تجاری را با بازرگانان ایتالیایی در شهر کوچک بروژ در بلژیک ترتیب دادند و بدین ترتیب بورس اوراق بهادار را همانطور که امروز می شناسیم بنیان نهادند.

داد و ستد و مبادله با سرمایه البته که قبلاً وجود داشته است ، اما خانواده ی Van der Beurse اولین معاملات شناخته شده ی این چنینی را انجام داده اند و بنابراین نام بورس از نام خانوادگی آنها گرفته شده است.

این اولین معاملات به تدریج به همان چیزی تبدیل شد که امروزه از آن به عنوان بازار بورس اوراق بهادار یاد می کنیم. بورس اوراق بهادار چیزی بیش از یک بازار برای ارائه سهام بورس نیست که شرکت ها می توانند از آن برای جذب سرمایه خارجی نیز استفاده کنند. ما در بخشهای زیر نحوه کارکرد این کار را با جزئیات به شما توضیح خواهیم داد.

 

بورس به عنوان محل مبادله سهام

 

بورس به عنوان محل مبادله سهام

 بورس در درجه اول به عنوان محلی برای سرمایه گذاری سهام عمل می کند.

سرمایه گذارانی که می خواهند اوراق بهادار خاصی را بفروشند ، با سرمایه گذارانی که مایل به خرید اوراق بهادار خاص هستند مبادله می کنند. صرافی به عنوان محل مبادله عمل می کند و نقش مهمی در تعیین قیمت عادلانه این معامله دارد.

 می دانید که معاملات بدون نسخه نیز انجام می شود. معاملات خارج از بورس اوراق بهادار (فرابورس) نامیده می شود که دو طرف قرارداد در مورد شرایط معاملات به صورت جداگانه مذاکره می کنند. تجارت سهام بورس مزایای زیادی نسبت به معاملات فرابورس دارد و بنابراین اغلب مورد استفاده قرار می گیرد.

 

حتما بخوانید: حق تقدم سهام چیست؟

 

مزایای مبادلات سهام بورس

 

مزایای مبادلات سهام بورس

بازار بورس این مزیت را دارد که می تواند کلیه معاملات تجاری را به روشی کاملاً منظم و استاندارد اداره کند. بنابراین یک خریدار سهام می داند که دقیقاً درگیر چه چیزی است و قیمت سهام در بازار های بورس چگونه بوجود آمده است.

قیمت ها منحصراً توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود و بنابراین برای همه شفاف و قابل درک هستند. علاوه بر این ، مقررات مختلفی وجود دارد که تجارت ایمن را حتی ایمن تر می کند.

به عنوان مثال ، شرکت هایی که در بورس اوراق بهادار یک کشور پذیرفته شده اند ، باید ارقام شرکت خود را به صورت سه ماهه اعلام کنند. در مقابل ، شرکت هایی که در بورس اوراق بهادار آن کشور لیست نشده اند ، فقط باید سالانه این ارقام شرکت را گزارش دهند و آنهم نه به طور کامل.

مزیت دیگر مبادلات سهام بورس سطح بالای استاندارد آنهاست. این استاندارد اطمینان از پایین نگه داشتن هزینه های معامله را تضمین می کند. معاملات بین خریداران و فروشندگان میلیون ها بار در روز استاندارد می شود که هزینه های آن به مراتب کمتر از هزینه خریدار برای خرید و فروش افراد برای هر معامله است.

 

سهام بورس به عنوان وسیله تأمین مالی شرکت ها

 

سهام بورس به عنوان وسیله تأمین مالی شرکت ها

 سهام بورس همچنین می تواند به عنوان وسیله ای برای تأمین مالی شرکت ها باشد. اگر شرکتی بخواهد سهام خود را تقویت کند ، می تواند سهام خود را به سرمایه گذاران خود بفروشد. بنابراین سهام شرکت را با سپرده یا پول مبادله می کند.

این مبادله می تواند در خارج از بازار بورس نیز انجام شود. این بدان معنی است که حتی شرکت هایی که در بورس اوراق بهادار ثبت نشده اند می توانند سهام شرکت خود را در فرابورس بفروشند. اما اگر این شرکت بخواهد سهام خود را برای تعداد زیادی از مردم قابل دسترسی کند ، باید در بورس اوراق بهادار وارد شود و اصطلاحاً IPO برای این کار انجام شود.

این امر فرآیندی نسبتاً پیچیده اما بسیار استاندارد است که به عنوان IPO (عرضه اولیه) شناخته می شود. در زیر مراحل اساسی IPO را برای شما به طور خلاصه شرح داده ایم.

مرحله 1: راه اندازی

در اولین گام ، این شرکت که یک شرکت سهامی است و یک یا چند بانک سرمایه گذاری را درگیر می کند. این بانک های سرمایه گذاری سپس شرکت را ارزیابی می کنند تا بتوانند منصفانه ترین قیمت ممکن در بازار سهام یا مقدمه را تعیین کنند.

مرحله 2: نمایش جاده ای

در گام بعدی ، بانکداران یک نمایش به اصطلاح جاده ای را به همراه هیئت مدیره شرکت ترتیب می دهند. در طی این نمایشگاه جاده ای ، بانکداران و هیئت مدیره شرکت از سرمایه گذاران بزرگتر بازدید می کنند.

 

بیشتر بخوانید: بورس فارکس

 

مرحله 3: خرید سهام بورس در مناقصه

سپس دور اول پیشنهادات وجود دارد. در این دور مناقصه ، سرمایه گذاران نشان می دهند که آیا می خواهند بلوکی از سهام را خریداری کنند و اگر چنین است ، با چه قیمتی و تا چه اندازه. سپس بانک سرمایه گذاری کلیه پیشنهادات را جمع آوری می کند و با مشورت با شرکت تصمیم می گیرد کدام سهام به کدام سرمایه گذار داده شود.

مرحله 4: تخصیص

در بهترین حالت ، این دور از پیشنهادات بیش از حد مشترک است. این بدان معناست که تقاضای سهام شرکت بیش از سهام مستقر در بازار است. بنابراین ، بانک ها و شرکت ها توان انتخاب سرمایه گذارانی را که بالاترین قیمت را ارائه داده اند دارند. کل این روند هنوز در بورس اوراق بهادار انجام نشده است.

 

بیشتر بخوانید: صفر تا صد بورس

 

مرحله 5: خرید و فروش سهام بورس در در بازار بورس

فقط در صورت تخصیص کلیه سهام و توزیع سهام بزرگتر به بانکها و سرمایه گذاران ، معاملات واقعی بورس سهام آغاز می شود.

از این لحظه تاریخی به بعد ، خرید و فروش سهام شرکت در بورس سهام آزاد است. اتفاقاً ، این یک رسم است که شرکتی که به تازگی اقدام به عرضه عمومی کرده است ، این امتیاز را دارد که صبح زنگ عرضه را به صدا درآورد و بدین ترتیب افتتاحیه روز معاملات را آغاز کند.

علاوه بر این موارد چندین نکته در این رابطه وجود دارد که باید در نظر گرفته شود . مثلا کل سرمایه ای که توسط سرمایه گذاران جمع آوری شده پس از عرضه سهام در سهام شرکت ثبت می شود. معاملاتي كه سپس در بازار بورس در سهام شركت خريداري و فروخته شده انجام مي شود ، ديگر بر ارزش سهام شركت تاثيري نمي گذارد. این یک تبادل خالص سهام ، به عنوان مثال اوراق بهادار ، بین سرمایه گذاران است.

 

چگونگی افزایش سرمایه در بازار بورس

 

چگونگی افزایش سرمایه در بازار بورس

شرکت هایی که قبلاً در بورس اوراق بهادار وارد شده اند می توانند از طریق به اصطلاح افزایش سرمایه ، حقوق صاحبان سهام خود را تقویت کنند. این افزایش سرمایه مشابه IPO است اما فقط تعداد سهام را افزایش می دهد.

بنابراین شرکت سهام جدیدی را وارد بازار می کند تا سهام جدید تازه ای را به دست آورد. تفاوت در عرضه اولیه سهام بورس این است که سهامداران فعلی حق خرید این سهام جدید را با قیمت کمتری دارند.

نحوه احذ سرمایه خارج از سهام بورس

 

اخذ سرمایه خارج از سهام بورس

 

اخذ سرمایه خارج از سهام بورس به شرح زیر است:

همانطور که در ابتدا ذکر شد ، بورس اوراق بهادار نه تنها می تواند به منظور افزایش حقوق صاحبان سهام باشد ، بلکه می تواند راهی برای افزایش سرمایه باشد.

سرمایه بدهی یک شرکت می تواند اصطلاحاً اوراق قرضه شرکتی باشد. اوراق قرضه مشابه وام از بانک است با این تفاوت که شرکت از طریق بازار آزاد و نه از بانک وام را از سرمایه گذاران و اشخاص خصوصی می گیرد.

روند انتشار اوراق قرضه مشابه فرآیند IPO کار می کند. همچنین یک نمایشگاه در حال سازماندهی است که به موجب آن سرمایه گذاران بزرگ می توانند بسته های اوراق قرضه را از قبل تأمین کنند. سپس اوراق در بازار بورس اوراق بهادار معامله می شود.

 

معاملات سهام در بورس اوراق بهادار

 

معاملات سهام در بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار معمولاً شرکتهای سهامی هستند که در بسیاری از موارد در بورس اوراق بهادار نیز معامله می شوند.

مراکز معاملات سهام بورس عمدتا پول خود را از طریق کمیسیون های به اصطلاح بورس بدست می آورند. این به این معنی است که آنها برای هر معامله ای که در بازار بورس پردازش می شود کمیسیون دریافت می کند.

نمونه ای از معاملات سهام در بورس اوراق بهادار:

فرض کنید شما می خواهید سهام یک شرکت را که در بورس اوراق بهادار هستند خریداری کنید. در این صورت شما به کارگزار خود سفارش می دهید که باید اوراق بهادار را برای شما خریداری کند.

اگر کارگزار شما مالک این اوراق بهادار نباشد ، اوراق بهادار مورد نظر را در بورس اوراق بهادار خریداری کرده و بابت معامله به کارمزد بورس سهام پرداخت می کند. او معمولاً این هزینه را به همراه قیمت سهام به شما پرداخت می کند.

نکته: یکی از مهمترین سهامداران بورس های جهان شرکت NYSE مستقر در نیویورک (بورس اوراق بهادر نیویورک) است. معاملاتی را با حجم 1.5 تریلیون دلار در هر ماه انجام می دهد .

 

بیشتر بدانید: اوراق بهادر چیست؟

 

قیمت بازار سهام

 

قیمت بازار سهام

یکی از وظایف اصلی بورس گردآوری خریداران و فروشندگان و ارائه عادلانه ترین قیمت ممکن است. در گذشته ، قبل از گسترش اینترنت ، در بازار بورس اوراق بهادار ، کارگزاران مختلف قیمت های متفاوتی را نسبت به یکدیگر ارائه می کردند.

معامله گران صرافی پس از تمام پیشنهادها و درخواست ها قیمت را تعیین می کردند. امروزه چنین قیمت هایی با استفاده از برنامه های رایانه انجام می شود.

بنابراین همانطور که می بینید ، بازار سهام موضوعی بسیار مهیج و چند وجهی است که درک آن چندان دشوار نیست. در بازار بورس ، سهام بورس درگیر گردآوری فروشندگان و خریداران اوراق بهادار و سایر موارد و اطمینان از قیمت های مناسب معاملات است.

 

برای مطالعه مقاله های بیشتر در مورد بورس مانند:شاخص‌ بورس چیست و بیانگر چیست؟ و حجم مبنا در بورس چیست؟ و سایر مقالات مشابه می توانید به سایت پزشک کسب و کار مراجعه کنید.

نوشتن یک نظر

نظر