داستان برند اپل و سیب گاز زده

  • زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه
  • 1062

داستان برند اپل و سیب گاز زده

 

داستان برند اپل و سیب گاز زده

 یکی از آشناترین برندهایی که امروز کمتر کسی با آن غریبه است، برند اپل است. این شرکت توانسته به عنوان یکی از موفق ترین شرکت ها در جهان باشد. اگر برای شما هم سوال است که تاسیس برند اپل از چه سالی بوده است، حتما من را تا ادامه این محتوا همراهی کنید.

 

تاریخچه تاسیس اپل

 

تاریخچه تاسیس اپل

در سال ۱۹۷۰ استیووزنیاک و استیوجابز، دو جوان با سن ۲۰ و ۱۶ سال با یکدیگر آشنا شدند تا جایی که این آشنایی به دوستی بلند مدتی ختم شد. سپس دوستی آن دو با یکدیگر، باعث تاسیس اولین کامپیوتر اپل در گاراژ خانه جابز در سال ۱۹۷۷ شد. همزمان با تولید اولین کامپیوتر دو استیو اقدام به معرفی کمپانی اپل کردند.

بعد از معرفی کمپانی اپل آن ها اقدام به فروش کامپیوترهای دست ساز خود کردند که باعث افزایش اعتبار این شرکت شد. آن ها همچنین اقدام به معرفی سایر کارهای خود از جمله اپل llو اپلlll که مجهز به سیستم عامل داس و فلاپی درایو بود، کردند که باعث افزایش محبوبیت این شرکت شد و این شرکت به عنوان شرکت اپل در میان مردم شناخته شد.

 

حضور جنجالی وین

 

حضور جنجالی وین

وقتی اسم اپل بر سر زبان ها می آید کمتر کسی با موسسان آن آشنایی ندارد و همه دو استیو را به عنوان بنیانگذاران اصلی اپل می شناسند. اما از حضور پر آشوب رونالد وین در کمپانی اپل نباید چشم پوشی کرد. شاید حضور وین در این کمپانی خیلی کوتاه بود و فقط ۱۲ روز شد، اما همین حضور کوتاه مدت باعث استارتی برای روی کار آمدن نسخه هایی مانند آی پد و آیفون شده است. بر همین اساس رونالد ۱۰ درصد سهام این شرکت را خریداری کرده که بعد از گذشت ۱۲ روز آن را با قیمت ۵۰۰ دلار به فروش رساند، سرمایه ای که الان بیش از ۷۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

هم اکنون حدود نیم قرن از اولین روزهای معرفی این برند گذشته است که ارزش سهام این شرکت در طی این مدت به ۴۸/۲ تریلیون دلار رسیده است.

 

کامپیوتر، اولین تولیدی برند اپل

 

کامپیوتر، اولین تولیدی اپل

زمانی که در سال ۲۰۰۶ با موسسین کامپیوتر مصاحبه کردند، آن ها گفتند هدفشان از تولید کامپیوتر ایجاد مسیر جدید برای جهانیان نبوده و فقط هدف این بوده است که ثابت کنیم که می توانند با هوش و خلاق باشند. در این میان وزنیاک اقدام به تولید اولین کامپیوتر این شرکت کرد که در حین تولید بیان نمود که یک کامپیوتر مانند ماشین های تحریر قدیمی به یک صفحه کلید برای تایپ کردن و یک مانیتور برای دیدن نیاز دارد.

 

فروش سرمایه های جابز و وزنیاک برای برپایی کمپانی اپل

همانطور که در قسمت قبل هم بیان کردیم وزنیاک، به عنوان اولین طراح کامپیوتر اپل بوده است، اما از آنجا که او فردی خجالتی بود، این طرز فکرش باعث می شد که کار خود را در مقابل سایر تکنولوژی های هم دوره خود کوچک ببیند. تا اینکه وزنیاک با جابز آشنا شد. در این میان آن ها با فروختن تنها سرمایه های زندگیشان که تنها یک فولوکس و یک ماشین حساب HP بود اقدام به تاسیس کمپانی کردند. در این میان هوش وزنیاک و جسارت جابز و ایده وین سر انجام باعث روی کار آمدن کمپانی اپل گردید.

 

علت نامگذاری سیب به عنوان نماد شرکت اپل

 

علت نامگذاری سیب به عنوان نماد شرکت اپل

حتما برای بسیاری از شما سوال پیش آمده است که چرا لوگوی شرکت اپل سیب می باشد. اما در کنار پیچیدگی تکنولوژی اپل، یک سادگی پنهان برای لوگوی این شرکت وجود دارد و آن هم شغل جابز بود. از آنجا که جابز در یک باغ میوه کار می کرد، تصمیم گرفت لوگوی این شرکت را سیب قرار دهد.

البته نظریه های دیگری هم برای انتخاب این لوگو وجود دارد، مانند:

انتخاب نام سیب به خاطر نظریه نیوتن بود، که در پی سقوط سیب به علت جاذبه زمین بوده است که پیرو علم و دانش بوده است.

برخی علت نامگذاری این شرکت را کشته شدن یکی از بزرگ ترین دانشمندان مهم توسط سیب آلوده به سیانور می دانند که در زمینه علم و دانش فعالیت می کرده است.

برخی دیگر علت نامگذاری را به داستان آدم و حوا ربط می دهند که آن ها از میوه سیب خوردند که نماد علم و دانش بوده است.

در هر صورت اینکه کدام داستان برای روی کار آمدن لوگوی اپل واقعیت دارد اهمیتی ندارد و تنها اهمیت آن معنی این لوگو است که در تمامی تعاریف یک هدف یعنی دانش و خلاقیت دنبال شده است.

 

خروج جابز از اپل

 

خروج جابز از اپل

جابز مدیر عامل ۳۰ ساله شرکت اپل بود. سن کم جابز باعث برکناری او و روی کار آمدن یک ریاست جدید برای شرکت اپل شد. جدایی به موقع جابز از شرکت اپل باعث بالا رفتن سهام این شرکت شد.

در پی جدا شدن جابز از این شرکت، اپل به دنبال توسعه محصولات خود بود. با گذر زمان پیشرفت اپل مانند سال های اولیه نبود، به طوری که تا سقوط این شرکت پیش رفت.

با سقوط این شرکت، شرکت های جدیدی مانند مایکروسافت و ای بی ام روی کار آمدند. رفته رفته با سقوط شرکت، اپل تصمیم به مشارکت با دو شرکت موتورولا و ای بی ام را کرد.

 

برگشت جابز به کمپانی اپل

 

برگشت جابز به کمپانی اپل

پس‌ از جدایی جابز از اپل او دست از کار برنداشت و کمپانی Next را راه اندازی کرد. در دهه ۹۰ میلادی، اپل به دنبال یک سیستم جدید برای پیشرفت بود، در این میان با خرید Next به قیمت ۴۲۹ میلیون دلار و ۱.۵ میلیون از سهام شرکت اپل، اقدام به روی کار آوردن سیستم جدید برای پیشرفت کرد. هدف اصلی شرکت اپل از خرید Next بازگشت دوباره جابز، موسس کمپانی به شرکت بود. با ورود جابز به شرکت، سمت مدیریت مجدد به او بازگردانیده شد. با ورود مجدد جابز دوباره شرکت اپل رو به سمت موفقیت بود. اما حضور جابز در کمپانی خیلی کوتاه بود و او پس از مدتی درگذشت. با مرگ جابز در سال ۲۰۱۱ داستان اپل متوقف نشد و این شرکت توانست به عنوان یکی از قدرترین برندها در بازار خود نمایی کند.

 

آیا می توان سهام شرکت اپل را خریداری کرد؟

از آنجایی که شرکت اپل یک شرکت آمریکایی است، هر چند برای سرمایه گذاری نیازی به اقامت در آن کشور نیست، اما مقررات خاص خود را دارد که باید رعایت شود. از آنجایی که کشور ایران در تحریم مالی آمریکا قرار دارد، ایرانیان به طور مستقیم نمی توانند سرمایه گذاری کنند، آن ها می توانند با داشتن پاسپورت سایر کشورها اقدام به خرید سهام شرکت اپل کنند.

نوشتن یک نظر

نظر