گفتگوی اختصاصی پزشک کسب و کار با روزنامه صنایع

  • زمان تقریبی مطالعه 7 دقیقه
  • 2105

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صنایع، دلایل، اهداف، پیامدها و زمان مناسب حذف ۴ صفر از پول ملی را تشریح کرد.

 

*** حذف ۴ صفر از پول ملی  دلایل و اهداف

به گزارش خبرگزاری صنایع، سیداحمد سیدی‌ مطلق در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارخبرگزاری صنایع با اشاره به اینکه حذف ۴ صفر از پول ملی نیازمند بررسی‌های کارشناسانه است و نباید در این خصوص تعجیل کرد، گفت:

اگرچه دولت بنا دارد با حذف صفر از پول ملی، فشار روانی ناشی از تورم بر جامعه را کنترل کند، اما باید مراقب باشیم که پس از مدت کوتاهی صفرها دوباره باز نگردد و تجربه کشورهایی همچون ونزوئلا، اقتصاد کشور را آزار ندهد.

 

*** تاریخچه حذف صفر از واحد پول کشورها

وی با اشاره به تاریخچه حذف صفر از واحد پول در جهان گفت:

سابقه حذف صفر از پول ملی به ابتدای قرن بیستم باز می گردد و کشورهایی که اقدام به این کار کردند، قصد داشتند با تعریف واحد جدید پول، تورم را کنترل کنند.

سیدی مطلق با یادآوری اینکه تاکنون بیش از ۵۰ کشور جهان اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرده اند گفت:

تجربه حذف صفر برای برخی از کشورها شیرین و برای برخی دیگر تلخ بوده ، زیرا برخی از این کشورها اقتصاد بیمار خود را سامان داده اند و برخی دیگر همچنان درگیر تورم بوده و حذف صفر نتوانسته مشکلاتشان را حل کند.

وی با اعلام اینکه هلند با حذف ۴ صفر نمونه موفق در این سیاست بود گفت

برزیل در شش مرحله ۱۸ صفر، زیمبابوه ۱۲ صفر، ترکیه شش صفر، چین شش صفر و آلمان ۱۲ صفر را از پول ملی حذف کردند که نمونه های برجسته تغییر در پول ملی بوده‌اند.

 

*** دلیل حذف صفر از پول ملی

این کارشناس مسائل اقتصادی با یادآوری اینکه تا ۴۰ سال قبل سکه یک ریالی در ایران ارزش داشت، اما اکنون صفرهای پول ملی از روی اسکناس‌ها بیرون زده است گفت:

صفرهای زیاد اسکناس‌ها بیانگر ناتوانی دولت‌ها در کنترل تورم در تمامی سال‌های گذشته بوده و اگر به تاریخچه انتشار و افزایش تعداد صفر اسکناس‌ها توجه کنیم، متوجه می شویم که هر دولت تا چه اندازه در کنترل تورم ناموفق بوده است.

سیدی مطلق با اشاره به اینکه در تمامی دولت‌ها بحث حذف صفر از پول ملی مطرح شده است، گفت:

ناتوانی دولت‌ها در کنترل تورم، دلیل اصلی حذف صفر از پول ملی بوده و با این روش به دنبال مدیریت اذهان مردم و کاهش بار روانی بی ارزش شدن پول ملی بوده اند.

 

وی با اشاره به اینکه تمامی دولت‌های گذشته نیز حذف صفر را مطرح کردند، اما دولت دوازدهم آن‌را تصویب کرد، گفت: برخورد سیاسی با مباحث اقتصادی باعث زیان کشور می‌شود، بنابراین نباید در خصوص حذف صفر، به مباحث جناحی توجه کرد و طیف مقابل دولت، بدون در نظر گرفتن مزایا و معایب حذف صفر از پول ملی، به تخریب جناحی این طرح اقتصادی بپردازد.

سیدی مطلق با اعلام اینکه با یک اسکناس ۱۰۰۰۰ ریالی یک بسته پفک یا یک بطری آب هم نمی توان خرید گفت:

هنگامی که پول ملی بدین اندازه بی ارزش شده، با حذف این صفرها می توانیم کاهش آثار روانی تورم و بازگرداندن اعتماد به پول ملی را در بین مردم شاهد باشیم.

وی پرداخت میزان زیاد اسکناس برای خرید یک کالا را دلیل دیگر تایید حذف صفر دانست و افزود:

امروزه اعداد بزرگ سیستم حسابداری شرکت‌ها را با مشکل روبرو کرده و بارها شاهد بوده‌ایم که در سیستم حسابداری شرکت‌ها، تعدادی صفر را حذف و تعریف کرده‌اند که حساب‌ها بر مبنای هزار یا میلیون است تا بتوانند در نگهداری حساب‌ها و تنظیم صورت‌های مالی با دردسر کمتری روبرو شوند بویژه در موسساتی که گردش مالی ماهیانه، میلیاردی است، این معضل بیشتر آشکار می‌شود.

 

*** معایب حذف ۴ صفر از پول ملی

سیدی مطلق در تشریح معایب حذف ۴ صفر از پول ملی نیز گفت:

اولین معضل، دردسرهای تعویض پول است، هنگامی که قرار باشد صفر را حذف کنیم و از ریال به سوی تومان برویم، باید اسکناس‌های جدید چاپ کنیم و رفتن به این سمت علاوه‌بر اینکه زمان‌بر است، هزینه سنگین چاپ پول را به نظام اقتصادی کشور که بیمار است تحمیل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مردم انتظار دارند هر تصمیم دولت به رونق اقتصادی و کاهش تورم منجر شود گفت:

حذف صفر هیچ تاثیری بر اقتصاد نخواهد گذاشت و هنگامی که تاثیر روانی آن بر مردم از بین برود که کوتاه مدت است، مردم متوجه خواهند شد که حذف صفر نمایشی برای پاک کردن صورت مساله بحران اقتصادی بوده و آنگاه تاثیر روانی مخربی بر روحیه مردم خواهد گذاشت که می تواند تا مرز ناامیدی از دولت و یاس در جامعه پیش برود.

 

*** مهمترین نکته در حذف ۴ صفر از پول ملی

سیدی مطلق، مهمترین نکته در حذف ۴ صفر از پول ملی را زمان و شرایط روز دانست و گفت:

در اینکه تورم و گرانی کمر مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر و حقوق بگیران را شکسته شکی نیست.

در این شرایط هر تصمیم اشتباه و حتی تصمیمی که تبعات آن در دراز مدت نمایان شود، می تواند نتیجه عکس داشته باشد.

به عبارت بهتر شرایط تورم امروزه به تصمیماتی نیاز دارد که تاثیرات کوتاه مدت داشته باشد.

 

*** زمان مناسب برای حذف ۴ صفر از پول ملی

 

وی با ابراز تاسف از اینکه اقتصاد کشور ثبات ندارد، گفت:

صبح که از خواب بیدار می‌شویم تا شب که به خانه باز می‌گردیم و حتی زمانی که خواب هستیم، قیمت‌ها در حال تغییر است به نوعی که در برخی مواقع یک شبه قیمت دلار تا دو هزار تومان کم و زیاد می شود یا در مدت دو روز قیمت سکه یک میلیون پایین می‌آید و دو روز دیگر یک میلیون تومان بالا می‌رود که این تغییرات بیانگر قدرت واسطه‌ها در تعیین قیمت‌ها است.

سیدی مطلق با اشاره به افزایش وحشتناک قیمت پیاز، سیب زمینی، گوشت، مرغ و بسیاری از کالاهای اساسی در مدتی کوتاه گفت:

 

برای کارگر و بازنشسته‌ای که ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارد، پیاز و سیب زمینی کیلویی ۱۵ هزار تومان، گوشت کیلویی ۱۳۰ هزار تومان، رب  گوجه فرنگی کیلویی ۲۰ هزار توماندرواقع یک فاجعه است.

وی با طرح این پرسش که در این آشفته بازار که دولت هیچ نظارت و قدرتی در کنترل آن ندارد، حذف صفر چه دردی از این اقتصاد بیمار درمان می‌کند، گفت:

بهترین زمان برای تصمیمات در اقتصاد کلان از جمله حذف صفر، زمان ثبات اقتصادی است و چون در شرایط کنونی با ثبات اقتصادی فاصله معناداری وجود دارد، تغییر صفر باید در شرایط ثابت‌تری انجام شود.

 

*** پیامدهای اجرای نادرست حذف صفر از پول ملی

 

سیداحمد سیدی‌ مطلق با یادآوری اینکه بسیاری از کشورها نتوانستند حتی یک ماه کاهش صفر از پول ملی را نگه دارند گفت:

 

اگر این تصمیم احساسی گرفته شود و قبل از آنکه قیمت‌ها رو به پایین باشد صفر پول ملی را حذف کنیم و در مدت کوتاهی دوباره صفرها به پول ملی بازگردد، همه چیز از جمله مدیریت اذهان و اعتماد مردم را از دست خواهیم داد و  به همین دلیل لازم است قبل از اینکه حتی دراین زمینه اظهارنظری داشته باشیم، قدری تامل کنیم.

 

*** نتیجه‌گیری

به گزارش خبرگزاری صنایع، در جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از نظرات این کارشناس مسائل اقتصادی می‌توان گفت:

ناتوانی دولت‌ها در کنترل تورم و تلاش آنها برای مدیریت اذهان مردم و کاهش بار روانی بی‌ارزش شدن پول ملی، دلیل اصلی حذف ۴ صفر از پول ملی است و با توجه به اینکه حذف ۴ صفر هیچ تاثیری بر اقتصاد نخواهد گذاشت، تغییر صفر باید در شرایط اقتصادی باثبات‌تری انجام شود.

منبع: خبرگزاری صنایع

نوشتن یک نظر

نظر