کد بورس چیست؟ اولین قدم سرمایه گذاری

  • زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه
  • 1280

کد بورس چیست

 

همانطور که وقتی در یک بانک حساب باز می کنید، شماره ی حساب شما منحصر به فرد است و تنها متعلق به شخص شماست، زمانی که بخواهید در بورس وارد شوید نیز یک کد بورس انحصاری به شما داده می شود تا بتوانید به راحتی در نهاد دلخواهتان سرمایه گذاری کنید و به خرید و فروش سهامتان بپردازید.

 

ساختار کد بورس چگونه است؟

ساختار کد بورس از دو قسمت تشکیل شده است:

سه حرف اول نام خانوادگی افراد با 5 رقم که به صورت تصادفی در سازمان بورس تعیین می گردد،ترکیب می شود و کد بورس انحصاری فرد را می سازد. این کد پس از تکمیل مدارک و انجام مراحل نهایی ثبت نام تشکیل شده و به فرد داده می شود.

 

بیشتر بخوانید: به زبان ساده بورس چیست؟

 

آموزش دریافت کد بورس

 

آموزش دریافت کد بورس:

برای دریافت کد بورس دو راه در اختیار شما قرار دارد:

  1. دریافت کد بورس به صورت حضوری: به یکی از شعب زیر نظر سازمان بورس که دارای مجوزهای لازم است مراجعه کنید. پس از ارائه مدارک و احراز هویت پس از گذشت دو روز یعنی حدود 48 ساعت بعد کد بورسی منحصر به فرد شما در اختیارتان قرار می گیرد.

همچنین می توانید با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس+10 و انجام مراحل فوق کد بورسی خود را دریافت کنید.

  1. دریافت کد به صورت غیرحضوری:

برای شروع معاملات بورسی خود به صورت غیرحضوری باید چهار مرحله ی زیر طی شود:

  • ثبت نام در سایت سجام
  • دریافت کد بورسی
  • ثبت نام در کارگزاری و دریافت اطلاعات حساب
  • شروع معاملات

همچنین می توانید کد بورسی خود را به صورت غیرحضوری از اپلیکیشن های زیر دریافت کنید:

  • اپلیکیشن آپ
  • اپلیکیشن سیگنال
  • اپلیکیشن کارگزاری آشنا

 

بیشتر بخوانید: سهام بورس چیست؟

 

مدارک لازم برای ثبت نام در بورس:

اگر می خواهید در بورس سرمایه گذاری کنید چه به عنوان یک فرد حقیقی و یا به عنوان حقوقی تحت شرکت یا برند تجاری باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

مدارک لازم برای دریافت کد بورس اشخاص حقیقی:

  1. اصل و کپی شناسنامه (صفحه ی اول و توضیحات)
  2. اصل و کپی کارت ملی (پشت و رو)
  3. تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقیقی
  4. تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیقی در بورس کالای ایران
  5. شماره حساب بانکی و شماره شبای آن
  6. مدرکی که در آن کدپستی محل سکونت شما ذکر شده باشد مانند قبض پرداختی آب،برق و گاز
  7. آخرین مدرک تحصیلی فرد

مدارک لازم برای دریافت کد بورس اشخاص حقوقی:

  1. کپی آگهی رسمی تاسیس شرکت
  2. کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی تغییرات
  3. کپی اساسنامه شرکت
  4. کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره به‌صورت کامل
  5. کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی در خصوص اعضای هیات مدیره و دارندگان امضای مجاز
  6. کپی صورت‌های مالی که به تایید حسابرس قانونی رسیده باشد
  7. تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقوقی
  8. تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقوقی در بورس کالای ایران

پس از آن که از طریق شرکت های کارگزاری مراحل ثبت نام و احراز هویت را گذراندید طی 48 ساعت کد بورسی خود را دریافت می کنید. پس از دریافت کد بورسی باید در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) اطلاعات خود را ثبت کنید و یک کد 10 رقمی رهگیری را دریافت کنید.

 

چندنکته در رابطه با کد بورس:

 

چند نکته در رابطه با کد بورس:

  1. برطبق قانون مصوب شده در سازمان بورس و اوراق بهادار، برای سرمایه گذاری و انجام معاملات اقتصادی باید حداقل مدرک دیپلم را دارا باشید. درصورتی که مدرک شما پایین تر از دیپلم یعنی سیکل است، می توانید کد بورسی خود را دریافت کنید و در بورس به فعالیت های خود بپردازید اما کد معاملاتی آنلاین نخواهید داشت و برای انجام معاملات به صورت حضوری و تلفنی باید به کارگزار خود اعلام کنید.

لازم به ذکر است اگر مدرک تحصیلی شما سیکل است باید به صورت حضوری و انجام تمامی مراحل ذکر شده کد بورس و سهامداری خود را دریافت کنید.

  1. تنها نهادهایی که می توانید از طریق مراجعه حضوری کد بورس دریافت کنید کارگزارهایی با مجوز رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار هستند پس قبل از اقدام ثبت نام در بورس درمورد انتخاب کارگزاری مناسب تحقیق کنید و کارگزاری با عملکرد خوب را گزینش کنید تا نیازی به مراجعات متعدد به کارگزاری های مختلف به دلیل کم کاری کارگزاری پیشین نباشد.
  2. توجه داشته باشید که نباید هیچ پرداختی از سوی شما برای ثبت نام در کارگزاری ها صورت بگیرد. درواقع محل درآمد اصلی کارگزاری ها از معاملات شماست که به اصطلاح به آن کارمزد معاملات می گویند.

 

بیشتر بخوانید: بورس فارکس چیست؟

 

سن دریافت کد بورس:

 

سن دریافت کد بورس:

به صورت معمول اقدام برای ثبت نام در بورس برای سنین 18 به بالا ممکن است اما طی قوانین تصویب شده در سال های جاری این امکان برای مشتریان زیر سن 18 سال نیز در نظر گرفته شده است.

این افراد تنها با حضور قیم امکان دریافت کد بورس وجود دارد. در گام اول باید فرد مذکور در سامانه ی سجام ثبت نام کند. باید در نظر داشته باشید که باید نام خود فرد و اطلاعات شخصی او وارد شود.

در گام بعدی، فرد باید همراه با قیم (پدر، عمو، پدربزرگ) فرد به یکی از دفاتر پیشخوان مراجعه کند. در این مرحله به همراه داشتن مدارک شناسایی اعم از کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه ی قیم نیز ضروری است.

پس از احراز هویت فرد می تواند کارگزاری مورد نظر خود را انتخاب کند و در سایت آن کارگزاری مراحل ثبت نام اولیه را طی کند تا به احراز هویت کارگزاری برسد. در این مرحله نیز مانند سایت سجام باید مدارک شناسایی قیم و متقاضی در سایت وارد شود.

مدارک مراجعه به کارگزاری:

  • اصل شناسنامه فرد و سرپرست به همراه کپی صفحه اول و صفحه توضیحات
  • اصل کارت ملی فرد و سرپرست به همراه کپی از پشت و روی آن
  • کد رهگیری که در مرحله آخر ثبت نام سجام  ارسال شده بود

هزینه دریافت کد بورس:

اگر از کارگزاری ها کد بورسی خود را دریافت می کنید باید بدانید که نباید هیچ هزینه ای را بابت آن پرداخت کنید اما اگر برای دریافت کد بورس به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده اید احتمالا باید مبلغ اندکی را معادل هزار تومان پرداخت کنید. می توانید با استفاده از اپلیکیشن ها مذکور و سایت های کارگزاری ها بدون پرداخت هیچ مبلغی کد بورسی انحصاری خود را دریافت کنید.

نوشتن یک نظر

نظر