سامانه کدال بورس چیست؟

  • زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه
  • 982

سامانه کدال بورس چیست؟

 

سامانه کدال بورس چیست؟

بورس اصطلاحی است که امروزه بسیار شنیده می شود. در واقع بورس اوراق بهادار بازار معاملات اقتصادی است که شامل خرید و فروش سهام و اوراق بهادار می شود و به وسیله آن می توان به راحتی در خانه کسب درآمد کرد. برای شروع معاملات در بورس اوراق بهادار لازم است که با برخی اصطلاحات و کارکرد های آن آشنایی کامل داشته باشیم . سامانه کدال یکی از آن اصطلاحات است .

سامانه کدال که مخفف Comprehensive Database Of All Listed Companies است به معنای سامانه جامع اطلاع ‌رسانی ناشران بورس است . سامانه کدال در ایران یک سامانه رایگان است که لازم است معامله ‌گران و سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بورس با آن آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند به طور دقیق از آن بهره ببرند. ما در این مقاله سعی می کنیم شما را با سامانه کدال و کاربردهای آن آشنا کنیم .

 

شناخت بهتر سامانه کدال

 

شناخت بهتر سامانه کدال

با راه اندازی بورس در ایران پس از آن که در سال ۱۳۴۶ که قانون آن تصویب شد فعالیت هایی در این زمینه از همان موقع آغاز شد. البته پس از انقلاب اسلامی و ۸ سال جنگ ‌تحمیلی بازار بورس تعطیل شد. بعد از راه اندازی مجدد بورس در ایران در سال ۱۳۶۹ بورس اوراق بهادار فراز و نشیب های بسیار زیادی را تجربه کرد .

در نهایت در سال ۱۳۸۴ بورس با قوانین مصوبه ی جدید به شکل دیگری رواج پیدا کرد . یکی از اتفاقات مهمی که بورس اوراق بهادار را تحت تاثیر خود قرار داد ورود موثر اینترنت و خدمات پایگاه های اینترنتی به آن بود. معاملات به صورت آنلاین از طریق پایگاه های اینترنتی توسط کارگزاران انجام شد و تمامی شرکت های ذکر شده در بازار بورس موظف شدند که تمامی گزارشات خود را در این پایگاه ها ذکر کنند. سامانه کدال با آدرس codal.ir در واقع همین پایگاه های اینترنتی شناخته شده در بورس هست که شرکت ها را ملزم به انتشار اطلاعات مورد نیاز کاربران می کند . سامانه کدال یا سایت اطلاع رسانی ناشران از اهمیت ویژه ای در بین کارگزاران و تحلیل گران بازار های بورسی برخوردار است زیرا یک پایگاه اطلاعاتی جامع و یک سیستم یکپارچه برای ارسال دقیق و سریع اطلاعات مورد نیاز تمامی سرمایه گذاران است که امنیت بالایی را هم برای اطلاعات بورسی ارسال شده توسط ناشران ایجاد می کند. سامانه اطلاعات جامع شرکت های پذیرفته شده در بورس کاربردها و مزیت های بسیاری دارد که در ادامه ما به برخی از آنها خواهیم پرداخت .

در تعریف سامانه کدال به کلمه ی ناشران اشاره کردیم که شاید برای شما سوال باشد که ناشران در اینجا چه کسانی هستند؟ در واقع عموم شرکت های ذکر شده در بورس که نماد آنها درج شده است یک شخصیت حقوقی است که موظف است گزارش های مصوب در سازمان بورس را انتشار دهد . که این شرکت ها را ناشران بورسی می نامند.

 

مزیت و کاربردهای سامانه کدال چیست؟

 

مزیت و کاربردهای سامانه کدال چیست؟

هدف اصلی از ایجاد سامانه کدال این است که سهامدارن و سرمایه گذاران بتوانند به راحتی در کمترین زمان ممکن به اطلاعات مورد نیاز خود که توسط شرکت های پذیرفته شده در بورس منتشر شده است دسترسی پیدا کنند. در واقع این پایگاه اطلاعات مالی شرکت های مختلف ذکر شده در بورس را به صورت یکپارچه و یک جا جمع آوری می کند تا سهامداران و سرمایه گذاران برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود مجبور نباشند به صورت جداگانه به سایت های مربوط به هر شرکت سر بزنند.

می دانیم که بورس محل مبادله و خرید و فروش سهام و اوراق بهادار است. و کسب درآمد از طریق بورس به دو صورت انجام می شود، اول از طریق افزایش قیمت سهام یعنی سهامی را که خریده‌ اید پس از مدتی که شاهد افزایش قیمت سهام بودید آن را بفروشید و از طریق خرید و فروش سهام کسب درآمد کنید ، دوم از طریق تقسیم سود مصوبه ای که توسط شرکتی که سهام آن را خریداری کرده ای به شما پرداخت خواهد شد. اما نقش سامانه کدال یا پایگاه جامع اطلاعات ناشران بورسی در این روند کسب درآمد چیست؟

یکی از کاربردهای مهم و اساسی پایگاه جامع اطلاعات ناشران این است که سرمایه گذاران اطلاعات مربوط به کاهش و یا افزایش قیمت سهام خود را از طریق این سامانه به صورت بروز و قابل اعتماد در کمترین زمان ممکن به دست می آورند.

و همچنین شرکت ها ملزم هستند که چهار ماه پس از گذشت یک سال مالی مجمع عمومی را برگزار کنند و در صورتی که در سال گذشته سودی حاصل آمده باشد باید ۱۰ درصد از آن سود را بین سرمایه گذاران خود تقسیم کنند. اطلاع رسانی ها در مورد برگزاری این مجمع عمومی و همچنین زمان پرداخت سود مصوبه معمولا ۱۰ روز قبل از برگزاری توسط سامانه کدال صورت می گیرد تا به سرمایه گذاران در تصمیم گیری برای خرید یا فروش سهام خود کمک کنند.

 

بیشتر بخوانید: صفر تا صد آنچه که باید در مورد بورس بدانید!

 

فرآیند های اصلی سامانه کدال

 

فرآیند های اصلی سامانه کدال

می توان گفت که اصلی ترین هدف سامانه کدال حمایت از حقوق سرمایه گذاران است. برای انتشار اطلاعات در پایگاه اطلاعات جامع ناشران چند فرآیند اصلی وجود دارد که بدین شرح است :

۱. ناشران و شرکت های بورسی اطلاعات و گزارش ها را آماده می کنند.

۲. سامانه گزارش ها و اطلاعات را دریافت می کند.

۳. سپس گزارش های دریافتی را ذخیره و بازیابی می کند.

۴. کارشناسان سازمان گزارش ها را تحلیل کرده و بر آنها نظارت می کنند.

۵. در آخرین فرآیند سامانه کدال اطلاعات را برای عموم منتشر می کند.

 

برخی از کارکرد های دیگر سامانه کدال

 

برخی از کارکرد های دیگر سامانه کدال :

انتشار سریع اطلاعات ناشران اوراق بهادار برای عموم سرمایه گذاران .

انتشار گزارشات مالی ، به عنوان مثال گزارشات مالی میان دوره ای ۳ ماهه و پایان دوره ای در پایان هر سال مالی .

انتشار عملکردهای هیئت مدیره شرکت های بورسی.

انتشار اطلاعاتی در مورد رتبه بندی شرکت ها از لحاظ شفافیت در گزارشات و همچنین اطلاعات پذیره نویسی

انتشار پیش بینی هایی که در مورد درآمد هر سهم در انتهای هر سال مالی و یا میان هر سال رخ می دهد.

حسابرسی به عنوان ناظر که با تایید سازمان بورس بر عملکرد شرکت ها نظارت دارد گزارشات خود را از طریق این سامانه منتشر می کند .

در نتیجه امکان دسترسی آسان برای تمام سرمایه گذاران برای دریافت اطلاعات منتشر شده یکی از دلائل مهم اهمیت سامانه کدال است که به ساماندهی، حفظ و نگهداری این اطلاعات می پردازد .

 

نوشتن یک نظر

نظر