حذف 4 صفر از پول ملی ایران

  • زمان تقریبی مطالعه 2 دقیقه
  • 2815

حذف 4 صفر از پول ملی

به گزارش سایت پزشک کسب و کار؛ هیئت دولت در جلسه خود مبنی بر حذف 4 صفر از پول ملی کشور با ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رای به اجرای این طرح دادند و قانون حذف چهار صفر را در مجلس شورای اسلامی به تصویب رساندند. لایحه حذف 4

صفر که موجب تعیر واحد پول ایران از ریال به تومان خواهد شد به پشنهاد بانک مرکزی به مجلس ارائه شد که سرانجام به تصویب رسید.

این لایحه با اجرایی شدن اهداف زیر به تصویب رسید:

  • ایجاد فضای مناسب پولی در کشور و حفظ کارایی های پول ملی.
  • سهل ساختن و بازنشانی نقش ابزارهای پرداخت نقدینگی در تبادلات پولی داخلی.
  • هماهنگی واحد پولی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه رواج دارد.
  • رفع معضلات شمارش واحد های پولی بالا
  • رفع مشکلات موجود در حمل و نقل حجم زیاد اسکناس ها
  • کاهش هزینه های مربوط به چاپ

 

به گزارش سایت پزشک کسب و کار، ترکیه یک نمونه موفق در سیاست حذف واحد پولی می باشد. ترکیه یک کشور اروپایی با بستر جهان سومی است که به یکباره تصمیم به حذف 6 صفر از پول ملی خود را گرفت که سرانجام در ساتل 2005 این اقدام را عملی کردند و 6 صفر را از پول ملی خود حذف کردند.

از آغاز سال ۲۰۰۵ اسکناس‌های جدید ترکیه با عنوان لیر جدید منتشر شدند. هر لیر جدید معادل یک میلیون لیر قدیم است و به این ترتیب ترکیه در یک مرحله شش صفر را از اسکناس حذف کرد. مهار تورم در ترکیه با نظارت و دستورالعمل‌های صندوق بین‌المللی پول انجام گرفت. این کشور به عنوان یک نمونه برگزیده در مهار تورم از سوی این نهاد بین‌المللی معرفی شد. ترکیه پیش از آنکه اقدام به حذف صفرها کند تورم را به طور کامل مهار کرد.

سیداحمد سیدی‌ مطلق در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صنایع با اشاره به اینکه حذف ۴ صفر از پول ملی نیازمند بررسی‌های کارشناسانه است و نباید در این خصوص تعجیل کرد، گفت:

اگرچه دولت بنا دارد با حذف صفر از پول ملی، فشار روانی ناشی از تورم بر جامعه را کنترل کند، اما باید مراقب باشیم که پس از مدت کوتاهی صفرها دوباره باز نگردد و تجربه کشورهایی همچون ونزوئلا، اقتصاد کشور را آزار ندهد.

در پایان، ناتوانی دولت‌ها در کنترل تورم و تلاش آنها برای مدیریت اذهان مردم و کاهش بار روانی بی‌ارزش شدن پول ملی، دلیل اصلی حذف ۴ صفر از پول ملی است و با توجه به اینکه حذف ۴ صفر هیچ تاثیری بر اقتصاد نخواهد گذاشت، تغییر صفر باید در شرایط اقتصادی باثبات‌تری انجام شود.

 

نوشتن یک نظر

نظر