بوم کسب و کار خیاطی-چرا خیاط ها باید بوم کسب و کار داشته باشند؟

  • زمان تقریبی مطالعه 7 دقیقه
  • 1265

چرا خیاط ها باید بوم کسب و کار داشته باشند؟

 

چرا خیاط ها باید بوم کسب و کار داشته باشند؟

یکی از راه های مفید و موثر برای پیشرفت در کارکرد تان اجرای بوم کسب و کار مخصوص شغل خودتان می باشد. مثلا افرادی که شغل شان خیاطی است با اجرای بوم کسب و کار خیاطی به راحتی می توانند اهداف خود را از اجرای این کار و تمام راهکارها و پیشنهادات ویژه شغل خود، اتفاق هایی که در شغلشان می‌افتد را به مشتری ارجا دهند. داشتن بوم کسب و کار خیاطی این امکان را به خیاط می‌دهد تا با مشتری رابطه بهتری برقرار کند و مشتری را از تمام اتفاق های موجود آگاه سازد.

بوم مدل کسب و کار خیاطی به تجسم آنچه که مهم است کمک کرده و نظر کاربران را به سمت توجه به حوزه های کلیدی و اصلی جلب می کند. در این بوم به توصیف کانال ها، ارزش پیشنهادی، جریان درآمد، بخش های مشتری، منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی، شرکای کلیدی، هزینه های احتمالی و توصیف کلی کار و تغییرات احتمالی در آن می پردازد.

اگر شما هم تصمیم به اجرای بوم کسب و کار خیاطی گرفته‌اید تا ادامه محتوا با ما همراه باشید.

 

حتما بخوانید: بوم کسب و کار چیست؟

 

هدف از داشتن بوم کسب و کار چیست؟

هدف از اجرای بوم کسب و کار معرفی بهتر شغل شما برای مشتریان تان می باشد. وقتی شما بوم کسب و کار را در هر رده شغلی که هستید راه بیندازید، باعث ارتباط بهتر شما با مشتری می شود و توسط آن بوم کسب و کار مشتری از تغییرات و اتفاق‌هایی که در شغلتان رخ داده می شود بهتر آگاهی پیدا می کند. با راه انداختن بوم کسب و کار باعث جلب بهتر مشتری و حفظ مشتری شما می شود.

 

قسمت هایی که برای اجرای بوم کسب و کار خیاطی باید به آن توجه کنیم:

 

  • کانال های توزیع در بوم کسب و کار خیاطی

اگر شما هم قصد دارید مانند سایر رقبای تان در حرفه شغلی خود پیشرفت داشته باشید بهتر است با سایر شرکت ها، مدارس و هر ارگان دیگری که نیاز به خیاط دارد ارتباط برقرار کنید. برقراری ارتباط با سایر افراد در سایر شرکت ها و ارگان ها با هدف تهیه ی فرم های آن مرکز، باعث معروف شدن شما در این حیطه و شناخت بیشتر شما با سایر افراد می‌شود.

 

  • جریان درآمد در بوم کسب و کار خیاطی

میزان درآمد فروش در کسب و کار خیاطی مانند درآمد رستوران و عکاسی قابل پیش بینی می باشد. شما با توجه به نوع و جنس پارچه ای که تهیه می کنید و میزان اجناسی که روی آن پارچه استفاده می کنید، مانند نخ، دکمه و زمان مورد نیاز برای دوخت این لباس مورد نظر، می توانید قیمت مشخصی را برای آن لباس در نظر بگیرید.

 

  • نقش مشتری در بوم کسب و کار خیاطی

برای اینکه بتوانید در شغل خودتان پیشرفت کنید یکی از مهمترین بخش ها در شغلتان حفظ مشتری می باشد. اگر مشتری نداشته باشید می توان به صراحت بیان کرد که در شغلتان ورشکسته شده اید. پس شما باید اولویت اول شغل خود را بعد از تهیه مواد مورد نیاز، مشتری را در نظر بگیرید. پس سعی کنید مشتری مدار باشید و هدف خود را نیاز مشتری قرار دهید.

 

  • ارتباط با مشتری

برای این که بتوانید مشتری خود را حفظ کنید راه های ارتباطی با مشتری تان را افزایش دهید. سعی کنید با مشتری به صورت حضوری و غیر حضوری از طریق کانال های مجازی مانند تلگرام، واتساپ و اینستاگرام ارتباط برقرار کرده و ثبت سفارش نمایید.

 

  • منابع کلیدی در بوم کسب و کار خیاطی

هر شغلی برای شروع نیاز به یکسری مواد اولیه و وسایل مورد نیاز دارد. یک فرد خیاط برای استارت شغل خود نیاز به چرخ خیاطی، چرخ گلدوزی، دکمه، نخ و سایر لوازم مورد نیاز برای خیاطی ی را دارد. شما باید قبل از احداث شغلتان در ابتدا وسایل مورد نیاز خود را تهیه کرده و قیمت مورد نیاز برای تهیه این مسایل را برآورد کنید تا در شغل خود موفق شوید.

 

  • فعالیت های کلیدی در بوم کسب و کار خیاطی

بعد از افتتاح شغلتان فعالیت اصلی و کلیدی شغل خود را تهیه نیازهای اصلی مشتری خود قرار دهید. مثلاً اگر شما با هدف تهیه فرم های یک مدرسه وارد کار شده اید، سایر قسمت های شغلی مثلاً تهیه روکش های صندلی یک ماشین را حتی اگر از درصد سود بالایی هم برخوردار است کنار بگذارید. چرا که این کار سبب می شود که شما مشتری اصلی خود را از دست بدهید و وجه شغلی شما پایین بیاید و باعث از دست رفتن مشتری اصلیتان شود. پس در ابتدا پاسخگوی مشتری اصلی خود باشید. اگر نیروی کار زیاد داشتید و توانایی پاسخگویی به سایر قسمت‌ها را داشتید در آن زمان می توانید به قسمت های دیگر هم رسیدگی کنید.

 

  • شرکای کلیدی در بوم کسب و کار خیاطی

در ابتدای کار برای این که در حیطه شغلی خودتان موفق شوید سعی کنید شرکای کلیدی برای خودتان در نظر بگیرید. حتی اگر این شرکا سود چندانی برای شما نداشته باشند، بستن قرارداد و داشتن شرکا به شما این امکان را می دهد تا خود را خیلی بهتر معرفی کنید. شما می توانید بعد از معرفی کامل‌ شغل خود و برند شدن در صورت نداشتن سود با شرکای اولیه قطع رابطه کرده و شرکای جدید برای خود در نظر بگیرید.

 

  • نقش ارزش پیشنهادی در بوم کسب و کار خیاطی

برای اینکه بتوانید در شغل خودتان پیشرفت کنید، ببینید رقبایتان از چه ترفندهایی برای فروش بهتر محصولات خود استفاده می کنند. آن ها را شناسایی کنید و بعد از ارزیابی کردن آن ها به فکر اجرای یک ترفند بهتر و جدیدتر و قوی تر باشید، طوری که رقبای شما قادر به اجرای آن نباشند. شما می توانید لباس هایی با کیفیت پارچه بالا، کیفیت دوخت بالا، با ترکیب رنگ زیبا با توجه به نظر مشترکی تان تهیه نموده و در اختیار مشتری خود با قیمت پایین قرار دهید. انجام دادن این کار و اجرای لباس ها در طرح ها و رنگ های مختلف باعث جلب بیشتر مشتری شده و مشتری شما افزایش پیدا می کند.

 

  • هزینه های کلیدی در بوم کسب و کار خیاطی

قبل از شروع به کار خود هزینه های کلیدی شغل خود را در نظر بگیرید هزینه هایی چون: محل احداث کارگاه خیاطی، مبالغی که برای خرید چرخ خیاطی، چرخ گلدوزی و سایر چرخ ها نیاز دارید، مبلغی در مورد پرسنل خیاطی تان و مبلغی برای تهیه مواد اولیه. اگر قبل از شروع به کار تمام مبلغ های مورد نظر را در نظر بگیرید امکان ورشکسته شدن شما به ۱۰ درصد کاهش پیدا می کند.

 

بیشتر بدانید: بوم کسب و کار پزشکی

 

با توجه به مطالب که در بالا برای تهیه بوم کسب و کار خیاطی در نظر گرفتیم یک فرد خیاط برای شروع به کار خود باید در کنار بوم کسب و کار خود نکات زیر را رعایت کند.

  1. بهترین رنگ بندی را برای پارچه های خود انتخاب کنید.
  2. سعی کنید تا آنجا که برای تان مقدور است از بالاترین مدل چرخ خیاطی و چرخ گلدوزی استفاده کنید.
  3. برای جذب مشتری از طرح‌های خاص و ویژه گلدوزی استفاده کنید.
  4. برای جلب رضایت مشتری لباس های تان را همراه با گلدوزی ارائه دهید.
  5. اقدام به اجرای بوم کسب و کار کنید و در آن هدف تان را از تاسیس شغلتان و لباس ها و طرح های گلدوزی که می خواهید ارائه دهید را بیان کنید.

 

بهتر است مطالعه کنید: مقاله های مزایای داشتن بوم کسب و کار در شغل عکاسی و صفر تا صد دلایل داشتن بوم کسب و کار رستوران در سایت پزشک کسب و کار نمونه های دیگری از بوم کسب و کار می باشند که پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

نوشتن یک نظر

نظر