گفتگو اختصاصی پزشک کسب و کار با خبرگذاری شفقنا

  • زمان تقریبی مطالعه 4 دقیقه
  • 1990

شفقنا- دکتر سید احمد سیدی‌ مطلق در سرمقاله روزنامه مردم سالاری نوشت، مدتهاست صفرهای روی اسکناس باعث آزار دولت‌ها شده و هرچقدر بر تعداد این صفرها افزوده می‌شود، انگ ناکارآمدی بر پیشانی دولت‌ها خودنمایی می‌کند. اینکه در گذشته سکه یک ریالی چقدر ارزش داشت و با آن چه کالاهایی را می‌شد خرید، اگرچه به تاریخ پیوسته و رویایی بیش نیست، اما هنوز در برابر صفرهای اسکناس‌ها حرفی برای گفتن دارند. صفرهای روی اسکناس‌ها بیانگر آن است که دولت‌ها نتوانسته‌اند تورم را کنترل کنند و پول ملی ارزش خود را از دست داده است. بنابراین دولت‌ها همواره به دنبال این بوده‌اند تا ناتوانی خود را در کنترل تورم، به نوعی در اذهان مردم مدیریت کنند که بهترین گزینه در تمامی سال‌های قبل، زمزمه حذف صفر از پول ملی بوده است. اگر چه دولتهای گذشته بارها زمزمه حذف صفر را مطرح کردند، اما دولت دوازدهم آن را کلید زد که پس از تصویب در هیات دولت، قرار است به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. اگر بخواهیم یک جانبه این طرح را ببینیم و نگاه سیاسی حاکم شود، بهترین روش کوبیدن و انتقاد از این طرح است. در حالی که باید مزایا و معایب آن را هم دید و پس از سبک و سنگین کردن آن، تایید یا رد کرد.

در اینکه امروزه مردم یک اسکناس ۱۰۰ هزار ریالی با ۵ صفر را به مغازه می‌برند و تنها یک کیلو نخود یا لوبیا می‌خرند بیانگر آن است که چقدر پول ملی بی ارزش شده و همین امر باعث نگرانی مردم می‌شود. در این صورت با حذف این صفرها می‌توانیم کاهش آثار روانی تورم را شاهد باشیم و در مسیر بازگرداندن اعتماد به پول ملی حرکت کنیم اگرچه در عمل اتفاق خاصی نیفتاده باشد. از سوی دیگر برای خرید بسیاری از کالاها می‌بایست حجم زیادی اسکناس بدهیم. به عنوان مثال اگر بخواهیم ۵۰ لیتر بنزین به خودرو بزنیم می‌بایست ۵۰ اسکناس یک هزار تومانی یا ۲۵ اسکناس دو هزار تومانی یا ه اسکناس ۱۰ هزار تومانی به کارگر پمپ بنزین بدهیم و نتیجه آن می‌شود که کارگر پمپ بنزین در جمع آوری و نگهداری این پول‌ها با مشکل رو به رو می‌شود. این مساله در بسیاری موارد مشاهده می‌شود و کافی است به صندوق فروشگاه‌ها و حتی جیب تاکسی‌ها توجه کنیم. بنابراین با حذف صفر شاهد کاهش حجم اسکناس و تسهیل در مبادلات خواهیم بود. بحث دیگر سیستم حسابداری است. اگر به دفاتر شرکت‌ها توجه کنیم، اعداد بزرگ باعث مشکل در حسابداری شده و حذف صفر می‌تواند باعث نگهداری ساده‌تر حساب‌ها و تنظیم صورت‌های مالی باشد. البته مزیت‌های بسیاری را می‌توان برای حذف صفر تعیین کرد که در این مقوله نمی‌گنجد.

اما حذف صفر معایبی هم دارد که اولین گام تعویض پول است. در ابتدای انقلاب کار بانک مرکزی این بود که عکس شاه بر روی اسکناس‌ها را مخدوش کند تا فرصت داشته باشد به مرور زمان پول‌های جدید را جایگزین کند که البته با سکه مشکل داشت. این مساله اکنون نیز با حذف صفر وجود خواهد داشت و هزینه سنگین چاپ و تعویض پول را به نظام اقتصادی بیمار کشور تحمیل خواهد کرد. اما نکته مهمتر این است که مردم انتظار دارند تاثیر حذف صفر را در واقعیت اقتصاد، رونق تولید یا کاهش تورم ببینند. در صورتی که هرگز این اتفاق رخ نخواهد داد و مردم پس از گذشت مدتی متوجه خواهند شد که حذف صفر تنها نمایشی برای پاک کردن صورت مساله تورم، گرانی و بحران اقتصادی بوده است. حتی اگر مزایای حذف صفر از پول ملی را منطقی بدانیم و بخواهیم به آن تن بدهیم، باید زمان انجام این کار را در نظر می‌گرفتیم. از آنجا که امروزه درگیر تورم ساختاری بالایی هستیم، اقتصاد کشور ثبات ندارد، عده‌ای فرصت طلب قیمت را تعیین می‌کنند یا حتی افرادی همچون جمشید بسم الله می‌توانند صبح که از خواب بیدار شدند چهار پایه را زیر پایشان بگذارند و برای دلار در کشور قیمت تعیین کنند، به راستی حذف صفر چه دردی از این اقتصاد بیمار می‌تواند درمان کند. بنابر این بهترین زمان برای حذف صفر، زمان ثبات اقتصادی است و امروزه نگران این هستیم که در مدت کوتاهی دوباره صفرها به پول ملی بازگردند و مسیری را برویم که اقتصاد ونزوئلا رفت. بنابراین بهتر آن است که قدری تامل کنیم و با دقت بیشتری صفرها را حذف کنیم.

منبع: خبرگذاری شفق

نوشتن یک نظر

نظر