اعتبار دامنه (DOMAIN AUTHORITY) چیست؟ 4 روش افزایش اعتبار دامنه

  • زمان تقریبی مطالعه 7 دقیقه
  • 1201

اعتبار دامنه (DOMAIN AUTHORITY) چیست؟ 4 روش افزایش اعتبار دامنه

 

اعتبار دامنه (DOMAIN AUTHORITY) به عبارتی همان افزایش امتیاز رتبه بندی در موتور جستجو و بهبود سئوی سایت است، که میزان موفقیت آن سایت را در مورد نتایج موتورهای جستجو نشان می دهد. domain authority یا به اختصار DA توسط شرکت MOZ برای تحلیل و آنالیز سایت ها ارائه شده است و یک نمای کلی از عملکرد احتمالی موتور جستجو ارائه می دهد. به سایت ها امتیازی بین 1 تا 100 می دهد که انتهای بالاتر مقیاسی برای نشان دادن نتیجه بهتر است.

 

چگونه Domain Authority سایت را بررسی کنیم؟


چگونه اعتبار دامنه (Domain Authority( سایت را بررسی کنیم؟

شرکت MOZ یک ابزار رایگان و جامع تجزیه و تحلیل دامنه را دارا می باشد. این ابزار صفحات سایت را با تمامی لینک های داخلی، خارجی و شکسته بررسی میکند.

برای محاسبه Domain Authority بایدMUZBAR  را دانلود کنید و یک حساب کاربری رایگان در MOZ ایجاد کنید. با نصب این افزونه در کروم، DA برای تمام نتایج گوگل، نمایش داده میشود.

domain authority معیاری می باشد که ارتباط مستقیمی با تعداد لینک های خارجی سایت شما دارد. کیفیت و کمیت بک لینک ها، در تعیین امتیاز رتبه بندی نقش مهمی دارند. MOZ از این معیار برای تعیین قدرت سایت ها و اطلاع وبمستران از میزان تلاش مورد نیاز برای کسب رتبه در صفحه اول نتاییج گوگل، استفاده میکند. همچنین با توجه به اینکه اعتبار دامنه، قدرت کل دامنه‌ (صفحه اصلی و تمام صفحات داخلی) را می‌سنجد، اعتبار صفحه (Page Authority) هم داریم، که قدرت هر صفحه را جداگانه حساب می‌کند. اعتبار صفحه برای بررسی قدرت صفحات خاصی که از نظر سئو برای ما مهم و کلیدی هستند مناسب است.

 

4 شیوه افزایش اعتبار دامنه یا domain authority

 

4 شیوه افزایش اعتبار دامنه یا domain authority

1- محتوای جذاب و با کیفیت تولید کنید: اگر مخاطب از محتوای شما راضی باشد آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارد و این موضوع باعث بهبود اعتیار دامنه خواهد شد.

2- قواعد و اصول سئو تکنیکال را رعایت کنید: ساختار صفحات و المان های به کار رفته در کدنویسی سایت، domain authority سایت شما افزایش خواهد داد. کد های html به کار رفته در وبسایت باید اطلاعات را به درستی و سادگی به کاربر نشان دهد.

3- سئو داخلی: در لینک سازی داخلی ، ساختار داخلی سایت شما باید به گونه ای باشد که گوگل و کاربر به آسانی درک کنند. لینک سازی داخلی شامل دسترسی آسان و سریع به بخش های هدر و منوی اصلی سایت، فوتر سایت، سایدبار صفحات داخلی و محتوای مقالات می باشد. لینک های داخلی به اندازه لینک های خارجی با ارزش و موثر می باشند.

4- سئو خارجی: هرچقدر بیشتر صفحات سایت شما از طریق سایت های دیگر معرفی و پیشنهاد شوند، ارزش و اعتبار سایت شما در فضای وب بیشتر خواهد بود.

 

حتما بخوانید: صفر تا صد سئو(سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال)

 

عواملی که تاثیر بسیار زیادی بر اعتبار دامنه دارند:

 

عواملی که تاثیر بسیار زیادی بر اعتبار دامنه دارند:

عمر دامنه _ سیگنال های شبکه های اجتماعی _ تعداد و کیفیت بک لینک ها _ تعداد جستجوی نام برند در گوگل

 

اهمیت عمر وبسایت دامنه

 

اهمیت عمر وبسایت دامنه

هنگامی که صفحات سایت در وب ایندکس می شود، قدمت یک سایت تازه شروع می شود و بر همین اساس گوگل برای صفحاتی که مدت زمان بیشتری از تشکیل آن ها می گذرد و زودتر در پایگاه داده اش ثبت شده اند، اهمیت بیشتری قائلمی شود.

از آنجایی که این دامنه ها مدت زمان طولانی تری می باشد که ثبت شده اند، افراد بهترین و کوتاه ترین نام ها را برای دامنه های خود انتخاب کردند و برای کاربران زیادی شناخته شده اند. کاربران به نفع این برندها در شبکه های اجتماعی فعالیت کرده و باعث سرشناس شدن برند شدند. این سایت ها در گذشت زمان به عنوان مرجع شناخته شدند و از سایت ها و افراد معتبر لینک دریافت کرده اند که باعث اعتبار سایت می شود .

 

Spam Score در دامنه چیست؟

 

Spam Score در دامنه چیست؟

Spam Score معیاری است که توسط Moz در سال 2015 معرفی شده است . این پارامتر نشان می دهد که گوگل چند درصد از وبسایت هایی که دقیقا مشابه سایت شما فعالیت کرده اند را جریمه کرده است. و اینگونه کیفیت سایت ها با دقت بالایی مشخص می شود. این پارامتر توسط محاسبات ماشینی، داده های موجود میان میلیون ها وبسایت جریمه یا پنالتی شده توسط گوگل را بر اساس 27 پارامتر مشترک بررسی می کند. Spam Score معمولا زمانی افزایش می یابد که دامنه سایت مشکل داشته باشدیا به روش های کلاه سیاه نزدیک باشد و یا لینک های خارجی سایت، اسپم مخرب باشند. Spam Score سایت خود را در محدود های زیر بررسی کنید:

1-30 درصد باشد: عالیه و هیچ مشکلی وجود ندارد.

30-60 درصد باشد: مناسب است ولی احتیاج به مراقبت دارد.

61-100 درصد: محدوده خطرناک می باشد.

 

Pagerank چیست؟

 

Pagerank چیست؟

Pagerank، الگوریتمی می باشد که توسط گوگل ایجاد شده است. در این نوع الگوریتم لینک ها و کیفیت آن ها مورد اندازه گیری قرار می گیرد. گوگل سایت را مورد بررسی قرار داده و لینک های ورودی به آن را اندازه گیری می کند. همچنین قدرت این لینک های ورودی را بررسی کرده و هرچه کیفیت و تعداد آن ها بیشتر باشد، امتیاز بالاتری را در pagerank برای آن سایت در نظر می گیرد.

 

Pagerank برای مدت زمان طولانی یک از مهمترین اساس های کیفیت سایت بوده و توسط وبسمترها و کاربران قابل اعتماد می باشد، همچنین افرادی که در زمینه خرید و فروش دامنه فعالیت می کنند، این الگوریتم را برای قیمت گذاری دامنه ها به کار می برند.

اما در چند سال گذشته ارزش pagerank بسیار کاهش یافته است.گوگل تقریبا به روزرسانی این الگوریتم را متوقف کرده است برای همین مالکان و متخصصان سئو هیچ تغییری در چند سال اخیر در pagerank خود مشاهده نکرده اند. البته هنوز از نظر تکنیک داخلی دارای ارزشمی باشد ولی از دید عمومی دیگر اهمیتی ندارد و کسی برای قدرت سایت خود از این الگوریتم استفاده نمی کند.

 

تفاوت بین domain authority و pagerank چیست؟

چند تفاوت کلیدی بین این دو الگوریتم وجود دارد که شامل:

  • domain authority امروزه بیشتر از pagerank استفاده می شود. در واقع چند سالی می باشد که الگوریتم pagerank دیگر به روز نمی شود.
  • برایdomain authority ، قدرت هر صفحه به صورت جداگانه اندازه گیری می شود ولی در pagerank کل صفحه مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • اندازه گیری pagerank توسط گوگل انجام می شود ولی domain authority ( قدرت دامنه) با استفاده از MOZ توسعه یافته است.
  • Pagerank تاثیر مستقیمی برروی SERP سایت شما ندارد ولی domain authority اثر مستقیم دارد.
  • معیارهای pagerank خیلی محدود است، در واقع فقط شامل لینک می باشد ولی قدرت دامنه دارای معیارهای بیشتری است.
  • domain authority در هر ماه چند بار به روزرسانی می شود ولی پیج رنک چند سالی است که الگوریتم خود را تغییر نداده است.
  • ارزش اعتبار دامنه یا domain authority توسط MOZ در سال های اخیر افزایش زیادی پیدا کرده است اما ارزش pagerank نه تنها افزایشی نداشته است بلکه محبوبیت و استفاده آن کاهش پیدا کرده است.

 

نکاتی در رابطه با Domain Authority (اعتبار دامنه( که باید بدانید:

  • امتیاز DA ارتباطی به جریمه های گوگل ندارد. یعنی اگر سایتی توسط گوگل جریمه شده باشد، جایگاه خود در کلمات کلیدی مهم را از دست می دهد ولی ممکن است همچنان ارزش دامنه بالای خود را حفظ کند.
  • الگوریتم های گوگل تعداد زیادی از فاکتورها (حدود 200 مورد) را برای رتبه دهی به سایت شما در نظر میگیرند؛ در حالی که Domain Authority MOZ حدود 40 معیار را مورد بررسی قرار میدهد.
  • رشد Domain Authority بر اساس مقیاس نمودار الگوریتمی است؛ یعنی رسیدن از 20 به 30 بسیار آسان تر از رسیدن 70 به 80 است. به عبارت دیگر، هر چه در این نمودار بالاتر میروید، رقابت سخت تر میشود.
  • قدرت دامنه شما به صورت نامنظم تغییر میکند پس نمیتوان این امتیاز را برای ارزیابی سئو یک سایت در نظر گرفت. اما برای مقایسه کیفیت لینک سازی دو سایت میتوان از domain authority بهره برد.
  • تغییر DA کار آسانی نمی باشد. یعنی شما نمیتوانید با انجام چند بهینه سازی یا لینک سازی، نتایج آن را فوراً در اعتبار دامنه سایت خود مشاهده کنید. افزایش این عدد نیازمند عوامل زنجیره وار زیادی است که تنها با گذشت زمان به ثمر میرسند.

 

 

نوشتن یک نظر

نظر