اتریوم (Eth) چیست؟ ویژگی ها و اهداف اتریوم

  • زمان تقریبی مطالعه 10 دقیقه
  • 1408

 

اتریوم (Eth) چیست؟ ویژگی ها و اهداف اتریوم

 

اتریوم یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز می باشد که یک شبکه همتا به همتا را ایجاد می کند که با امنیت بالا کد برنامه را اجرا و تأیید می کند که قراردادهای هوشمند نامیده می شود. قراردادهای هوشمند به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا بدون مجوز یک مقام مرکزی قابل اعتماد با یکدیگر معامله کنند. سوابق تراکنش تغییرناپذیر، قابل تأیید و به طور ایمن در سراسر شبکه توزیع می شوند و به شرکت کنندگان، مالکیت و مشاهده کامل داده های تراکنش را می دهند. تراکنش ها از حساب های اتریوم ایجاد شده توسط کاربر ارسال و دریافت می شوند. یک فرستنده باید تراکنش ها را امضا کند و اتر، ارز دیجیتال بومی اتریوم را به عنوان هزینه پردازش تراکنش ها در شبکه خرج کند.


تفاوت اتریوم با بیت کوین

 

تفاوت اتریوم با بیت کوین

اتریوم (Ethereum) یک سیستم عاملی می باشد که امکان ایجاد «اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز» (Decentralized Apps | DApps) در آن وجود دارد در حالی که بیت کوین یک اپلیکیشن برای انتقال پول می باشد.

اتریوم یک پلتفرم مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است که انواع کاربرد‌ها را بر روی آن می توان ایجاد کرد، برخلاف بیت کوین که تنها برای انتقال پول به صورت همتا به همتا کاربرد دارد.

اتریوم به عنوان نسل دوم ارز های دیجیتال شناخته شده است و به دنبال ایجاد بستری برای غیرمتمرکز کردن سایر فعالیت‌های انسانی می باشد. ولی بیت کوین از نسل اول ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، لایت کوین و بیت کوین کش بر روی پرداخت همتا به همتا است.

اتریوم در مقایسه با بیت کوین می‌تواند تعداد تراکنش‌های بیشتری را در واحد زمان پردازش کند و به همین دلیل مقیا‌س‌پذیرتر از آن است.

با استفاده از اتریوم می توان هر نوع قرارداد مالی هوشمندی را اجرا کرد اما بیت کوین تنها برای فعالیت های پولی کاربرد دارد.

 

بیشتر بدانید: همه آن چیزی که باید در مورد بیت کوین بدانید!

 

اتریوم دارای چه ویژگی‌هایی می باشد ؟

  • برای پرداخت‌های مالی به صورت همتا به همتا از هر نقطه در دنیا به نقطه دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
  • واحد پولی اصلی آن اتر ( Ether ) نام دارد که به آن اتریوم هم گفته می شود.
  • به حریم خصوصی افراد اهمیت می‌دهد و برای فعالیت در آن نیازی به ارائه اطلاعات شخصی نیست.
  • سرعت تراکنش در آن به اندازه انجام 16 تراکنش مالی در هر ثانیه می باشد.
  • اتریوم نه تنها پای نهادهای مالی را از تراکنش‌ها قطع می‌کند بلکه پای سایر سازمان‌ها و نهادهای متمرکز را نیز از بسیاری از فعالیت‌هایی که به صورت غیرمتمرکز قابل انجام است قطع می‌کند.
  • برای ذخیره اتر هم مانند سایر ارز های دیجیتال نیاز به استفاده از کیف پول ارز دیجیتال می باشد.
  • جلوگیری از فعالیت کاربران در این شبکه را از هر شخص یا نهادی
  • اتریوم پلتفرمی است که مدام در حال توسعه یافتن می باشد وهمچنین توقف ناپذیر می باشد.

 

هدف اتریوم (Ethereum)چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

هدف اتریوم (Ethereum)چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اتریوم تکنولوژی است که امکان انتقال رمز ارزها با کارمزدی کم را برای همه فراهم کرده همچنین ساختن اپلیکیشن‌هایی که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را از کار بیندازد. اتریوم بلاک چینی قابل برنامه‌نویسی است، این ویژگی چیزی فراتر از امکان پرداخت است. اتریوم بازاری برای خدمات مالی، بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها است که نمی‌توانند اطلاعات شما را بدزدند یا شما را سانسور کنند. موارد استفاده‌ی اتریوم وسیع و به‌سرعت در حال گسترده‌تر شدن است و بهره‌وری ارتقاءیافته، امنیت و برابری غیر متمرکز را در سراسر جهان دراختیار پروژه‌های بلاک چین قرار می‌دهد. بیت کوین به‌عنوان اولین رمزارز از تکنولوژی بلاک چین استفاده کرد؛ اما اتریوم رمزارز غیر متمرکز بیت کوین را توسعه داد و زیربنای شبکه‌ی جهانی بازارهای به هم متصل از دَپ‌ها (dApp)، دائوها، عرضه‌های اولیه‌ی کوین، استیبل کوین‌ها، دیفای و توکن‌های غیر قابل معاوضه ایجاد کرد.

 

حتما بخوانید: صفر تا صد ارز های دیجیتالی و انواع آن

 

نحوه عملکرد اتریوم(Ethereum)

اتریوم در اصل یک سیستم غیرمتمرکز واحد است که رایانه ای به نام ماشین مجازی اتریوم (EVM) را اجرا می کند. هر گره یک کپی از آن رایانه را در خود نگه می دارد، به این معنی که هر گونه تعامل باید تأیید شود تا همه بتوانند نسخه خود را به روز کنند. روند انجام معاملات در اتریوم مانند بیت کوین و سایر انواع ارز های دیجیتال بوده و بر روی سیستم های فراوانی در کل جهان وجود دارد و کاربران یا همان گره ها نقش سرور متمرکز را دارند. در آن ابتدا دو طرف معامله اطلاعات خود را ارائه می دهند، پس از تایید این اطلاعات توسط ماینر ها و نود های موجود در شبکه بلاک چین مخصوص اتریوم یک بلاک جدید برای هر تراکنش جدید ایجاد می شود. ماینرها این بلوک ها را قبل از اینکه آنها را به شبکه متصل کنند و به عنوان تاریخچه تراکنش یا دفترچه دیجیتال عمل کنند، اعتبارسنجی می کنند. استخراج برای تأیید تراکنش ها به عنوان روش اجماع اثبات کار (PoW) شناخته می شود. هر بلوک دارای یک کد 64 رقمی منحصر به فرد است که آن را شناسایی می کند. ماینرها قدرت کامپیوتر خود را برای یافتن آن کد متعهد می‌کنند و ثابت می‌کنند که این کد منحصربه‌فرد است. همچنین، مانند بیت کوین، تمام تراکنش های اتریوم کاملاً عمومی هستند. ماینرها بلوک های تکمیل شده را برای بقیه شبکه پخش می کنند، تغییر را تأیید می کنند و بلوک ها را به کپی همه افراد از دفتر اضافه می کنند. بلوک های تایید شده را نمی توان دستکاری کرد و به عنوان یک تاریخچه کامل از تمام تراکنش های شبکه عمل می کند.

 

معایب و مزایای اتریوم

 

معایب و مزایای اتریوم

بلاک چین اتریوم یک پلتفرم کارآمد و منحصربه‌فرد در میان ارزهای دیجیتال است. ‌حال می خواهیم در این قسمت به بررسی مزایا و معایب Ethereum بپردازیم:

مزایا

  • تاکنون موفق به جذب بیزینس‌های بسیاری شده است.
  • تراکنش‌های شبکه با سرعت بالایی انجام می‌شوند.
  • در مقایسه با بسیاری از ارزها امنیت بالایی را ارائه می‌دهد.
  • استخراج اتریوم از بیت کوین آسان‌تر است.
  • سرعت توسعه این بلاک چین بسیار بالاست.
  • این شبکه سرعت بالایی داشته و تاکنون ازکارافتادگی شبکه نداشته است.
  • این بلاک چین از نظر عملکردی بسیار قوی است.
  • شبکه‌ای بزرگ و دردسترس می باشد.
  • اتریوم جامعه بسیار قوی و محکمی دارد.
  • اتریوم یک سیستم غیرمتمرکز واحد است .
  • در این بلاک چین به حریم شخصی کاربران احترام گذاشته می‌شود.

معایب

  • اتریوم در زمینه مقیاس‌پذیری با مشکلاتی همراه است.
  • از زبان برنامه‌نویسی پیچیده‌ای استفاده می‌کند و مسیر سختی برای یادگیری توصعه دهندگان دارد.
  • هزینه کارمزد تراکنش‌ها بالا می باشد و سبب دفع بسیاری از توسعه‌دهندگان شده است.
  • مانند سایر ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری در این ارز نیز با ریسک همراه است و آینده‌ای نامشخص دارد.
  • تعداد بالای تراکنش‌ها در برخی مواقع سرعت تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد.

 

چگونه اتریوم بخریم؟

ارزهای دیجیتال رانمی توان از بانک یا کارگزاری آنلاین مانند Vanguard یا Fidelity خریداری کرد. در عوض، باید از یک پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال استفاده کنید. صرافی های ارزهای دیجیتال متعددی وجود دارد که از داشبوردهای ساده تا پیچیده برای معامله گران پیشرفته را شامل می شود. پلتفرم های مختلف قیمت گذاری، اقدامات امنیتی و سایر ویژگی های متفاوتی دارند، بنابراین انجام برخی تحقیقات قبل از ثبت نام ایده خوبی است. برای افتتاح حساب در یک صرافی رمزنگاری مطمئناً، باید برخی از اطلاعات شخصی را ارائه کنید و هویت خود را تأیید کنید. سپس می‌توانید با اتصال حساب بانکی یا کارت نقدی‌تان، حسابتان را تامین کنید. هزینه ها به احتمال زیاد بسته به گزینه ای که انتخاب می کنید متفاوت خواهد بود.

تامین مالی حسابتان به این معنی نیست که شما اتریوم را خریداری کرده‌اید، و مانند هر حساب سرمایه‌گذاری دیگری، نمی‌خواهید بودجه سرمایه‌گذاری نشده‌تان بیکار بماند. در این مرحله برای سرمایه گذاری باید اتریوم را خریداری کنید. پس از پر شدن حساب خود، می‌توانید دلار ایالات متحده را با اتریوم معامله کنید. به سادگی مبلغ دلاری را که می خواهید با اتریوم مبادله کنید وارد کنید. بسته به قیمت اتریوم و میزانی که می خواهید بخرید، به احتمال زیاد سهام یک واحد پول اتریوم را خریداری خواهید کرد. خرید شما به صورت درصدی از کل کوین اتر(ether coin) نمایش داده می شود.

 

کیف پول‌های ارز دیجیتال اتریوم

 

کیف پول‌های ارز دیجیتال اتریوم

اگر فقط مقدار کمی بودجه داشته باشید، سرمایه گذاری رمزنگاری در حساب صرافی آسان تر است. با این حال، اگر می‌خواهید دارایی‌های خود را به مکان ذخیره‌سازی امن‌تری منتقل کنید، یک کیف پول دیجیتال می‌تواند امنیت بیشتری ایجاد کند. انواع مختلفی از کیف‌پول‌های دیجیتال وجود دارد که هر کدام دارای سطوح حفاظتی متفاوتی مانند کیف پول کاغذی یا کیف پول موبایل هستند. کیف پول‌های رمزنگاری‌شده در دو دسته اصلی کیف پول‌های گرم و سرد یا نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قرار می‌گیرند. برای درک بهتر این موضوع کیف پول‌های دیجیتالی را مانند اپلیکیشن‌های بانکی در نظر بگیرید که به شما امکان مشاهده موجودی، ذخیره و مدیریت دارایی‌های دیجیتالی از جمله اتریوم را می‌دهند. با وجود محبوبیت بالای اتریوم، کیف پول‌های بسیاری از رمز ارزهای این بلاک چین از جمله ETH پشتیبانی می‌کنند.

تعدادی از کیف پول‌های سخت‌افزاری اتریوم عبارت‌اند از:

  1. Ledger Nano S
  2. Ledger Nano X
  3. Trezor Model T
  4. Trezor One
  5. Keepkey

و تعدادی از کیف پول‌های نرم‌افزاری اتریوم عبارت‌اند از:

  1. Mist (کیف پول رسمی)
  2. Metamask
  3. Exodus
  4. Bread Wallet
  5. Atomic Wallet
  6. Trust Wallet
  7. Guarda
  8. Argent
  9. Jaxx
  10. MyEtherWallet

 

عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارز دیجیتال اتریوم

  • تراکنش‌های بیشتری روی اتریوم باعث افزایش قیمت کارمزد تراکنش‌ها می شود.
  • افزایش تقاضا برای خرید اتریوم قیمت این ارز را بالا می برد.
  • افزایش تقاضای فروش نیز سبب کاهش قیمت آن خواهد شد.
  • پوشش خبری رسانه‌های اجتماعی بر قیمت اتریوم تاثیر دارد.
  • افزایش اطلاع‌رسانی در رابطه با ارزهای دیجیتال و کاربردهای شبکه اتریوم
  • افزایش میزان تراکنش‌های شبکه
  • قیمت بیت کوین
  • وضع قوانین و مقررات جدید توسط دولت‌ها
  • افزایش تعداد توکن‌های ERC-20 که سبب افزایش کارایی شبکه اتریوم می‌شوند.

 

استخراج اتریوم

 

استخراج اتریوم

شبکه اتریوم بر اساس پروتکل اجماع POW یا الگوریتم(اجماع) اثبات کار فعالیت می‌کند. اگر بخواهیم به صورت واضح در مورد استخراج اتریوم توضیح دهیم، می توان گفت: اتریوم نیز همانند بیت کوین عمل می‌کند. یعنی برای استخراج اتریوم باید از دستگاه‌های مخصوص استخراج استفاده کرد و سرویس دهندگان شبکه یا ماینرها به ازای تایید تراکنش‌ها، از شبکه اتر پاداش می‌گیرند. برای استخراج اتریوم می‌توان از ریگ استخراج با کارت گرافیک (GPU)، استفاده کرد. توسعه‌دهندگان اتریوم تلاش کرده اند تا امکان استخراج اتریوم از طریق دستگاه‌های اسیک ماینر (ASIC Miner) امکان‌پذیر نباشد و تا جای زیادی توانستند موفق شوند. اما بزودی با راه‌اندازی اتریوم ۲ امکان استخراج دیگر وجود نخواهد داشت.

 

حتما مطالع کنید: بلاک چین چیست؟

 

نوشتن یک نظر

نظر