گوگل ادز (google ads) چیست؟چگونه میتوان در مزایده گوگل google ads شرکت کرد؟

  • زمان تقریبی مطالعه 8 دقیقه
  • 1092

 

گوگل ادز (google ads) چیست؟چگونه میتوان در مزایده گوگل google ads شرکت کرد؟

 

گوگل ادز (Google Ads) که قبلاً نام آن گوگل ادوردز (Google AdWords) بوده و با این نام هم شناخته می شود در واقع سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل است. گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغات آنلاین است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به مشتریان در سراسر جهان دسترسی پیدا کنند و کسب و کار خود را توسعه دهند. از طریق این شبکه پرداخت به ازای کلیک(cpc)، تبلیغ‌کنندگان به گوگل هزینه ای پرداخت می کنند تا کاربران را بر اساس جستجوی کلمه کلیدی، کشور و نوع دستگاه هدف قرار دهد و تبلیغات خود را به کاربرانی که به محصولات یا خدمات آن‌ها علاقه دارند، تحویل دهند.

 

آیا گوگل ادوردز کارساز و موثر است؟

 

آیا گوگل ادوردز کارساز و موثر است؟

اگر تبلیغات به درستی مدیرت و ایجاد شود، در اکثر کسب وکار ها گوگل ادوردز میتواند مفید باشد. انتخاب کلمه کلیدی درست، تنظیم هزینه درست برای کلمات، نوشتن تبلیغات جذاب، هدفمند و سیاست درست و هوشمند در سایت برای جذب کاربران از مواردی می باشند که میتوانند بر تاثیرگذار بودن تبلیغات در Google AdWords نقش داشته باشند. گوگل ادز در حال حاضر بزرگترین سیستم تبلیغات اینترنتی در دنیا می باشد، اما همچنان تعداد زیادی از فعالین حاضر در کسب و کارهای اینترنتی از آن استفاده نمی کنند. این موضوع باعث شده است تا تعداد زیادی از بازدیدکنندگان خود را از دست بدهند و به رقبای خود فرصت برتری بدهند.

 

شبکه های تبلیغاتی گوگل ادز چیست؟

 

شبکه های تبلیغاتی گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز به کسب و کارها اجازه می دهد تا کاربران را در دو شبکه اصلی هدف قرار دهند :

 شبکه جستجو و شبکه نمایش.

در شبکه جستجو، تبلیغ‌کنندگان برای کلمات کلیدی مرتبط پیشنهاد قیمت می‌دهند و امکان نمایش تبلیغات خود را برای کاربرانی می دهد که آن کلمات کلیدی را به عنوان بخشی از یک جستجو وارد گوگل می کنند. نتایج جستجوی پولی معمولاً در بالا و پایین صفحه نمایش داده می شوند و یک نماد تبلیغاتی کوچک در کنار آنها وجود دارد(ad).

از سوی دیگر، شبکه نمایش به تبلیغ کنندگان این امکان را می دهد که تبلیغات بنری خود را در وب سایت هایی که بخشی از شبکه گوگل هستند نمایش دهند.

 

شیوه‌های تبلیغات در Google Ads

 

شیوه‌های تبلیغات در Google Ads

  • تبلیغات در نتایج جستجو: با دیدن علامت Ad در کنار نتایج جستجو می‌توانید متوجه آن شوید.
  • تبلیغات ویدیویی: با کمک پلتفرم‌های ویدیویی مانند یوتیوب و ابزارهای دیگر انجام می‌گیرد. مانند فیلم‌های 5 ثانیه‌ای در ابتدا و در بین فیلم‌های پخش شده در یوتیوب.
  • تبلیغات نمایشی: شما یک بنر تبلیغاتی به گوگل می‌دهید و آنها بنر را در وب سایت‌های پربازدید به نمایش می‌گذارد. در عوض، وبلاگ‌ها و وب سایت‌های میزبان نیز بابت این تبلیغات، هزینه دریافت می‌کنند.
  • تبلیغات در اپلیکیشن‌ها: تبلیغات شما در اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند به نمایش گذاشته می‌شود.

 

AD Rank (رتبه تبلیغ )چیست؟

سیستم گوگل ادوردز اصولاً یک حراج زنده است که در آن تبلیغ‌کننده برای ایمن کردن یک موقعیت تبلیغاتی خاص، «پیشنهاد» را در سیستم Ads ارائه می‌کند. بسته به رقابت و قیمت پیشنهادی سایر تبلیغ‌کنندگان، تبلیغ‌کننده یا موقعیت مورد نظر را کسب می‌کند یا به موقعیت پایین‌تری مربوط می‌شود.

در حالی که حداکثر پیشنهاد مبلغی که مایل به پرداخت آن هستید، هنگامیست که بینندگان روی تبلیغ شما کلیک می کنند. امتیاز کیفیت به میزان بهینه سازی یک تبلیغ، کیفیت صفحه فرود، نرخ کلیک مورد انتظار شما و ارتباط تبلیغ شما با جستجوگران اشاره دارد. هرچه رتبه تبلیغ شما بهتر باشد، تبلیغ شما در نتایج جستجوی گوگل بالاتر نمایش داده می شود. تبلیغات با کیفیت بالا و کمپین‌های AdWords با عملکرد خوب نیز توسط Google با هزینه‌های هر کلیک تخفیف داده می‌شوند، تبلیغات رتبه‌بندی بالاتری دارند و به احتمال زیاد در مکان‌های برتر بالاتر از فهرست‌های ارگانیک نشان داده می‌شوند.

 

کلیدواژه گوگل ادز (Google Ads Keywords)

در اگهی های گوگل ادز استفاده از کلمات کلیدی محدودتی ندارد و میتوان از هر تعدادی دلخواه برای تبلیغ در گوگل تعریف کنید.اما انتخاب این کلمات کلیدی در هزینه تبلیغات شما و نیز در نمایش آن نیز تاثیر مستقیمی دارد. کلمات کلیدی کمپین های تبلیغاتی کلیکی باید کلماتی هدفمند و مرتبط با سرچ های مشتریان نهایی شما باشند تا بتوانید از هزینه نقدی که در تبلیغات گوگل ادز میکنید بیشترین درآمد را برای کسب و کار خود به همراه داشته باشید.

 

چگونه از google ads استفاده کنیم؟

 

چگونه از google ads استفاده کنیم؟

برای راه اندازی یک کمپین گوگل ادز اولین چیزی که نیاز دارید ساختن یک اکانت (account) در پنل گوگل Ads استکمپین های تبلیغاتی شما در داخل این اکانت ها تعریف و اجرا میشود. البته متاسفانه در ایران دسترسی به طور مستقیم امکان ندارد و باید از طریق شرکت های واسط انجام گیرد.

در گوگل ادز این امکان وجود دارد که اکانت های مختلف را نیز با یک ایمیل، مدیریت نمایید که به آن یک دسترسی MCC (My Client Center) نیز میگویند.

سپس هنگامی که کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را فهرست کردید، می توانید تبلیغات خود را با پیشنهاد دادن بر روی کلمات کلیدی در نتایج جستجو قرار دهید. اگر رقابت برای کلمات کلیدی بالا باشد، هزینه به ازای کلیک (CPC)شما برای پیشنهاد قیمت بسیار بالا خواهد بود.

 

هزینه تبلیغات در google ads چگونه محاسبه می‌شود؟

مبلغی که گوگل ادوردز از تبلیغ‌کنندگان دریافت می‌کند به تبلیغشان بستگی دارد. از آنجایی که گوگل ادوردز یک برنامه تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک است(cpc)، به ازای نمایش تبلیغات هزینه‌ای پرداخت نمی کنید تنها زمانی که شخصی روی تبلیغ شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل کلیک کند، هزینه از شما دریافت می شود. و قیمت‌های کلیک بر اساس میزان رقابت تعیین می‌شود و اینکه چقدر حاضرند برای یک کلیک بپردازند. و اگر فردی با یک اکانت چند بار وارد سایتی شود تنها یک بار هزینه کلیک کم میشود!

اگر کلمات کلیدی با حجم بالا را با جستجوهای ماهانه زیاد هدف قرار می دهید، ممکن است مبلغ هنگفتی برای آن ترافیک بپردازید، که می تواند بین چند سنت تا بیش از ده دلار برای هر کلیک باشد.

برای مدیریت هزینه های AdWords خود، یک بودجه روزانه )حداکثر هزینه ای که روزانه برای تبلیغات خود در نظر میگیرید (budget: در سطح کمپین تعیین کنید. شما مختار هستید که در صورت تمایل تغییراتی در این مورد ایجاد کنید. در حالت ایده‌آل، تبلیغ‌کنندگان مبتدی باید با بودجه کم شروع کنند. بر اساس بینش و کیفیت سرنخ ها، می توانید تعیین کنید که آیا می خواهید بودجه خود را افزایش دهید یا یک کمپین را متوقف کنید.

سیستم مزایده گوگل ادز

 

سیستم مزایده گوگل ادز

ممکن است یک کلمه کلیدی توسط دو شرکت برای تبلیغات انتخاب شده باشند، اینجا گوگل است که با فرآیند مزایده تصمیم می‌گیرد، تبلیغات کدام شرکت بالاتر نمایش داده شود ؛ به محض جست و جو کلمه توسط کاربر، گوگل کلمات کلیدی مرتبط در کمپین تبلیغاتی شرکت‌های مختلف را تشخیص می‌دهد و وارد مزایده می‌کند. هر شرکتی با توجه به بیشترین مبلغ پیشنهادی‌اش برای هر کلمه کلیدی در مزایده شرکت داده می‌شود. از هر حساب کاربری هر شرکت فقط یک کلمه وارد هر مزایده می‌شود. گوگل با توجه به امتیاز کیفیت کلمه کلیدی و مبلغ پیشنهادی تصمیم می‌گیرد که کدام تبلیغ را در کدام جایگاه نمایش دهد. سپس کسی که بیشترین امتیاز را از دید گوگل داشته باشد، جایگاه شماره یک یا بالاترین نتیجه را برای نمایش تبلیغ خود به دست خواهد آورد. به همین ترتیب رتبه دوم و رتبه های بعدی نیز در اختیار کسی قرار خواهد گرفت که امتیاز کمتری نسبت به نفر قبل کسب کرده باشد.

 

چگونه میتوان در مزایده گوگل google ads شرکت کرد؟

 

چگونه میتوان در مزایده گوگل google ads شرکت کرد؟

زمانی که تبلیغات و کلمات کلیدی را در اکانت گوگل ادز ثبت کردید میتوانید در مزایده گوگل شرکت کنید. حداکثر هزینه به ازای کلیکی که برای تبلیغ پیشنهاد میکنند

(maximum bib)  و امتیاز کیفیت (Quallity score) تبلیغات آن‌ها نقش مهمی در نتیجه مزایده دارد.

پس از مشخص شدن رتبه بندی و جایگاه تبلیغتان،‌ هزینه واقعی ای که به ازای هر کلیک پرداخت خواهید کرد(cpc) بر اساس هزینه پیشنهادی تبلیغی که پس از تبلیغ شما قرار دارد؛ مشخص می شود. (یعنی هزینه کلیک پیشنهادی برای تبلیغ به علاوه یک سنت) و هنگامی که شما تنها پیشنهاد مزایده را داده باشید، باید حداکثر قیمتی (maximum bid) که مشخص کردید را برای هر کلیک پرداخت کنید.

امتیاز کیفیت(Quallity score) اهمیت فراوانی در مزایده دارد و اگهی که امتیاز کیفیت پایینی داشته باشد،حتی با پیشنهاد قیمت بالاتر برای هر کلیک احتمال نمایش کمتری خواهد داشت و داشتن امتیاز کیفیت بالا با صرف هزینه کمتر میتوان رتبه بالاتری کسب کرد.

 

گروه تبلیغ (Ad Group) در گوگل ادز

گروه های تبلیغ برای مدیریت بهتر کمپین ها در نظر گرفته شده اند و با استفاده از آنها می توانید دسته های مختلف خدمات یا محصولات خود را در قالب چند ad group ، گروه بندی نمایید و برای هر گروه هم کلیدواژه، متن تبلیغ و لندینگ پیج مجزا در نظر بگیرید.

 

جمع بندی:

تبلیغات یکی از مهم ترین اصول پیشرفت هر کسب‌وکار می‌باشد، و اگر تبلیغتان در جایی قرار بگیرد که افراد یا مشتریان بیشتری آن را ببینند طبیعتا فروشتان افزایش میابد!

گوگل ادوردز با رعایت نکاتی این امر را امکان پذیر کرده است. پس از ساخت اکانت در گوگل ادوردز و پرداخت هزینه کلیک(cpc) و اهمیت دادن به maximum bid و Quallity score‌ و شرکت در مزایده ها به بهترین رتبه و نتیجه در صفحات گوگل دست یابید و در نتیجه امکان فروش بیشتر فراهم میشود.

نوشتن یک نظر

نظر