هر آنچه که باید در مورد دارک وب بدانید و معرفی بهترین سایت های onion

  • زمان تقریبی مطالعه 10 دقیقه
  • 2077

 

هر آنچه که باید در مورد دارک‌وب بدانید و معرفی بهترین سایت‌های .Onion

دارک‌وب (Dark Web)  بخشی مرموز و خطرناکی از اینترنت محسوب می‌شود که تقریباً هیچ قانون و نظارتی بر آن حکم‌فرما نیست و برای حضور در آن باید با احتیاط کامل عمل کنید. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار قصد داریم به تعریف دارک‌وب و مراحل ورود به آن و تفاوت بین دارک‌وب و دیپ‌وب بپردازیم، همچنین به شما می‌گوییم که چه اقداماتی را نباید در دارک‌وب انجام دهید و در انتها به معرفی بهترین سایت‌های Onion می‌پردازیم.

 

دارک‌وب چیست؟

دارک‌وب به مجموعه‌ای از وب‌سایت‌های اینترنتی گفته می‌شود که از دید کاربران پنهان بوده و تنها توسط مرورگرهای تخصصی و ابزارهای خاصی امکان دسترسی به آن‌ها وجود دارد، از دارک‌وب برای خصوصی نگه‌داشتن و ناشناس ماندن بسیاری از فعالیت‌های اینترنتی استفاده می‌شود. در حقیقت دارک‌وب در بسیاری از فعالیت‌های قانونی و غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته از آن‌جایی که این فعالیت‌ها غیر قابل ردیابی هستند معمولاً برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی و هرگونه جرمی همچون: تهیه مدارک جعلی، قاچاق مواد مخدر، خرید و فروش اسلحه، درخواست برای هک کردن یک شخص، آزار و اذیت انسان‌ها، قاچاق اعضای بدن انسان، درخواست برای قتل یک انسان و هر نوع فعالیت غیرقانونی دیگری که تصور آن را کنید، استفاده می‌شود. دارک‌وب به وب‌سایت‌هایی گفته می‌شود که ایندکس نمی‌شوند و با روش‌های خاصی قابل دسترسی هستند و همچنین هیچ اطلاعاتی از گردانندگان آن‌ها در دسترس نیست، امکان ردیابی این افراد برای دولت‌ها تاحدودی غیرممکن است، هرچند مواردی از دستگیری این افراد توسط پلیس نیز وجود دارد.

دارک‌وب یک محیط امن برای خلافکاران محسوب می‌شود که آن‌ها می‌توانند از این طریق فعالیت‌های غیرقانونی خود را گسترش داده و پول بیشتری به‌دست آورند، خرید و فروش در این‌گونه وب‌سایت‌ها معمولاً از طریق بیت‌کوین انجام می‌شود تا قابل ردگیری و ردیابی نباشد و به همین علت ورود به آن حتی از روی کنجکاوی اصلاً ایده خوبی نیست. بیشتر وب‌سایت‌های دارک‌وب برای مخفی‌ کردن هویتشان از ابزار رمزگذاری تور (TOR) استفاده می‌کنند و پسوند Onion دارند.

 

مراحل ورود به دارک‌ وب با استفاده از مرورگر تور به صورت ایمن ، به چه شکل است؟

 

مراحل ورود به دارک‌وب بااستفاده از مرورگر تور به صورت ایمن ، به چه شکل است؟

1. همیشه برای اتصال به وب تاریک از یک VPN‌ استفاده کنید.

2. مرورگر TOR‌ را از وب‌سایت رسمی آن دانلود کنید.

3. اقدامات احتیاطی امنیتی را انجام دهید، همچون: قبل از اجرای مرورگر TOR بهتر است که همه برنامه‌های غیرضروری که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را ببندید. سرویس‌های غیرضروری در حال اجرا را متوقف کنید و وب‌کم  (WebCam)  خود را بااستفاده از یک تکه کاغذ بپوشانید.

4. نصب TAILS

5. بدانید که کجا می‌روید. (در انتهای این محتوا از سایت پزشک کسب و کار به معرفی چند سایت دارک‌وب خواهیم پرداخت)

6. استفاده از پول رمزگذاری شده برای خرید از دارک‌وب

7. همه چیز را ببندید. (باید همه پنجره‌های اضافی در مرورگر بسته شوند و هر محتوایی که امکان دارد به شبکه وصل شود بایستی متوقف و بسته شود. هر بار که از TAILS استفاده می‌کنید سیستم را ری‌استارت کنید و اجازه دهید دوباره ریبوت شود.)

8. از فعال کردن اسکریپت‌ها و ماکروها خودداری کنید.

9.عدم دانلود  از وبسایت‌های ناآشنا و مشکوک

 

چه تفاوتی بین دارک‌وب و دیپ‌وب وجود دارد؟

اصطلاحات "دیپ‌وب" و "دارک‌وب" گاهی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، در صورتی که با هم متفاوت هستند. دیپ‌وب به هر محتوایی در اینترنت اشاره دارد که بنا به درخواست صاحب آن، توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل، ایندکس نشده و درنتیجه اگر در گوگل جستجو کنید، آن را در نتایج جستجو نخواهید یافت. به‌طور کلی، دیپ‌وب شامل هر محتوایی است که برای دسترسی به آن باید پول دهید یا از اطلاعات ورود به سیستم استفاده کنید. تقریباً دیپ‌وب بین ۹۶ درصد تا ۹۹ درصد کل اینترنت را شامل می‌شود. در صورتی که دارک‌وب زیرمجموعۀ دیپ‌وب است که عمداً مخفی شده و برای دسترسی به آن نیاز به مرورگر خاصی به نام تور دارد. هیچ کس اندازه واقعی دارک‌وب را به‌طور دقیق نمی‌داند، اما تقریباً دارک‌وب تنها ۵ درصد کل اینترنت را شامل می‌شود. به عنوان نمونه کوه یخ را تصور کنید، می‌توان دارک‌وب را بخش کوچکی از کوه یخ در زیر دریا در نظر گرفت.

 

چه کارهایی را نباید در دارک‌ وب انجام دهید؟

 

چه کارهایی را نباید در دارک‌وب انجام دهید؟

  • اشتباه‌گرفتن دارک‌وب با دیپ‌وب: دارک‌وب بخشی از دیپ‌وب است و دیپ‌وب الزاماً برای فعالیت‌های مخرب استفاده نمی‌شود؛ اما موتورهای جست‌وجو به آن دسترسی ندارند. به‌عنوان مثال، شبکه‌‌های داخلی دانشگاه‌‌ها، اداره‌ها، سازمان‌ها، دولت‌ها و نیز پایگاه‌ داده‌های تجاری قسمتی از دیپ‌وب هستند، اما کار خلافی در این وب‌سایت‌ها انجام نمی‌شود.
  • گشت‌زنی به قصد کنجکاوی در دارک‌وب: هرچند ورود به دارک‌وب به خودی خود غیرقانونی نیست و برخی کاربران تنها به قصد حفاظت از حریم شخصی وارد آن می‌شوند، اما اگر از خطراتی که در این فضا در کمین کاربران ناآگاه است، باخبر نباشید ممکن است دچار دردسرهای جدی و قربانی هک شدن، حملات سایبری و کلاهبرداری شوید یا به جرمی که متوجه نشدید مرتکب شوید و حتی مورد پیگرد قانونی قرار بگیرید.
  • دوست یا دشمن شدن با کاربران دارک‌وب: معمولاً کاربران مختلفی در دارک‌وب فعالیت می‌کنند. دوستی‌ها در این فضا واقعی نیستند و بهترین کار این است که تا حد ممکن از برقراری ارتباط با آن‌ها جلوگیری کنید.
  • دانلود فایل از وب‌سایت‌های ناشناخته یا نامطمئن: هیچ فایلی را تنها به علت جذاب‌بودن محتوایش دانلود نکنید؛ مگر اینکه به وب‌سایت ارائه‌دهندۀ آن اطمینان کامل داشته باشید. با وجود این، اگر واقعاً به انجام این کار مجبورید، یک راه‌حلی ایمنی برای آن وجود دارد؛ استفاده از ماشین مجازی (Virtual Machine)، مانند Virtual Box، سیستم‌عامل نصب‌شده بر روی ماشین مجازی را از سیستم‌عامل اصلی جدا می‌کند. این روش به‌اندازه‌ای مطمئن است که می‌توانید محتوای مدنظر خود را از دارک‌وب دانلود کنید.
  • خرید با کارت اعتباری: خریدن محصول یا خدمات از دارک‌وب با کارت اعتباری بزرگ‌ترین اشتباه است. به‌غیر از بیت‌کوین و سایر رمزارزها، هیچ روش پرداخت دیگری ایمن نیست. مطمئناً هیچ شخصی تمایل ندارد تراکنش خرید محصولی غیرقانونی را در فهرست تراکنش‌های خود داشته باشد.
  • بازکردن وب‌سایت‌های مختوم به Onion با مرورگر عادی و عدم استفاده‌ از TOR: این کار آدرس آی‌پی دستگاه را افشا خواهد کرد و هکرها به سیستم حمله خواهند کرد. برای اینکه طعمه‌ی هکرها نشوید، هنگام گشت‌زدن در دارک‌وب از مرورگر TOR استفاده کنید. نرم‌افزار TOR فعالیت‌ها و ارتباط‌ها را مخفی نگه می‌دارد و مطمئن است.
  • فعال‌کردن ماکروها و اسکریپت‌ها: فعال‌کردن اسکریپت‌ها مثل جاوااسکریپت در وب‌سایت‌های Onion بسیار خطرناک است. این وب‌سایت‌ها می‌توانند با اجرای اسکریپت‌ها و بدون آگاهی کاربر، سیستم او را به انواع بدافزارهای مخرب آلوده کنند. برخی از این بدافزارها به نمایش مکرر پاپ‌آپ‌های آزاردهنده یا حتی امکان کنترل کامپیوتر از راه‌ دور منجر می‌شود. TOR به‌طور پیش‌فرض تمام ماکروها و اسکریپت‌ها را غیرفعال می‌کند.
  • استفاده از TOR بدون تغییر IP: TOR در گذشته، چندین‌بار دچار آسیب شده و برخی تلاش‌ها به افشا شدن آدرس آی پی کاربران منجر شده است. به‌همین علت، استفاده از ابزارهایی برای تغییر آی‌پی درکنار مرورگر TOR را توصیه می‌کنیم.

 

 

معرفی بهترین سایت‌های Onion

همانطور که می‌دانید همه سایت‌های دارک‌وب به یک گروه مجرمانه مربوط نمی‌شوند و امروزه با گسترش و افزایش اطلاع‌رسانی در مورد این بخش از شبکه جهانی وب، بسیاری از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم بخشی از محتوای خود را بر روی دارک‌وب بارگذاری می‌کنند. در این بخش چند وبسایت برتر با پسوند (Onion) را به شما معرفی خواهیم کرد. البته لازم است به این نکته توجه داشته باشید که حتی مراجعه به این سایت‌ها در بعضی مواقع ممکن است شما را در معرض عواقب ورود به دارک‌وب قرار داده و به همین علت باید حتماً نکات ایمنی هنگام بازدید از آن‌ها در دسترسی به دارك وب را رعایت کنید.

1. فیسبوک: یک نسخه این شبکه اجتماعی نیز در دارک‌وب و با پسوند Onion وجود دارد که از طریق مرورگر TOR اجازه ورود به حساب کاربری را به شما می‌دهد. البته اینکه چرا یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی باید از طریق دارک‌وب نیز قابل دسترسی باشد مشخص نیست و شک و شبهه‌های زیادی را برای کاربران فیسبوک به وجود آورده است.

2. DuckDuckGo: یک موتور جستجو است که یک نسخه از آن در دارک‌وب وجود دارد و دسترسی به آن از طریق مرورگر TOR امکان پذیر است. البته، این موتورو جستجو نمی‌تواند لیستی از سایت‌های Onion را به شما نشان دهد اما ویژگی متفاوت آن نسبت به گوگل این است که بدون دسترسی به اطلاعات شخصی و ورود به حریم شخصی شما می‌‌تواند نتایج درست و خوبی را در مورد عبارت جستجو شده نشان دهد.

3. Riseup: یک پلتفرم ارتباطی و سرویس‌دهنده ایمیل است که یک نسخه Onion از آن نیز وجود دارد. این سرویس که کار خود را از سال 1999 میلادی آغاز کرد و تا کنون بیش از 6 میلیون کاربر در سراسر جهان داشته و یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های این پلتفرم، سرویس خبرنامه آن است که به زبان‌های مختلف منتشر می‌شود.

4. Sci-Hub: در صورتی که به دنبال یک سایت Onion هستید که به انتشار اطلاعات علمی بپردازد، Sci-Hub به عنوان بهترین گزینه محسوب می‌شود. این سرویس در سال 2011 در قزاقستان توسط "الکساندرا الباکیان" بنیانگذاری شد، بیش از 50 میلیون مقالات علمی را شامل شده و آن‌ها را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می‌دهد.

5. Hidden Wiki: همانطور که می‌دانید در دارک‌وب هیچ موتور جستجویی وجود ندارد اما برخی سایت‌ها وجود دارد که لیستی از سایر سایت‌ها را ارائه می‌کنند، Hidden Wiki به عنوان برترین این سایت‌ها محسوب می‌شود. در Hidden Wiki لیستی از لینک‌های مربوط به سرویس‌ها و وب‌سایت‌ها در دارک‌وب وجود دارد که قادر است شما را برای رسیدن به آنچه بخاطر آن به دارک‌وب وارد شدید، کمک کند. البته بخاطر داشته باشید که بسیاری از این لینک‌ها یا از بین رفته‌اند و یا می‌توانند شما را به سمت یک محتوای مجرمانه یا یک کلاهبرداری اینترنتی هدایت کنند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که در زمان کلیک کردن بر روی هرکدام از آن‌ها در دسترسی به دارک‌وب، احتیاط کنید.

 

نتیجه گیری

توصیه می‌کنیم که تا جایی ممکن است از ورود به دارک‌وب و جستجو در آن خودداری کنید؛ این امر به هیچ وجه عواقب خوشی به دنبال نخواهد داشت. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار شما را با دارک‌وب و مراحل ورود به آن و تفاوت دارک‌وب و دیپ‌وب آشنا کردیم و به شما گفتیم که چه کارهایی را نباید در دارک‌وب انجام دهید، در انتها به معرفی برخی از بهترین سایت‌های Onion پرداختیم.

 

 

نوشتن یک نظر

نظر